Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Wij mogen ook niet, wordt dus meekijken. Dat is natuurlijk jammer, maar de oud- en nieuwjaarsdiensten gaan toch altijd al grotendeels langs me heen. Dat de oudejaarsdienst vaak melancholisch wordt ingevuld helpt daar ook niet zo bij.
Dat begrijp ik niet. De oudejaarsdiensten staan in mijn geheugen gegrift. Ik herinner me bij het schrijven van deze post nog een hele indrukwekkende oudejaarsdienst met ds. Moens in onze gemeente, jaren geleden, in zijn Meliskerkse tijd. Onvergetelijk was die dienst.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ik moet morgen gewoon werken tot 17.00 en aangezien de diensten(in beide kerken) van oudjaarsavond nu net als momenteel op zondag middagdiensten om 15.30 zijn wordt het voor mij helaas achteraf terug kijken.
En de dienst van nieuwjaarsmorgen(er is maar in 1 kerk dienst) is al vol, nou is dat al snel nu er maar 50 mogen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:Wij mogen morgen niet naar kerk. Ik moet zeggen dat ik dat toch bijzonder jammer vind. Juist op de oudejaarsdag.
Wij hebben morgen twee diensten zodat bijna de hele gemeente op oudjaar naar de kerk kan.

Wat mooi dat dat mogelijk is.
En dan dezelfde dominee? Hier alleen 's avonds kerk. Op de dag niets. Terwijl de zondagen de diensten naar de middag zijn verplaatst... lijkt men nu vast te zitten aan de 19 uur tijd. Maar is er voor ook niets mogelijk...
Hebben jullie nieuwjaarsdag dan ook dubbele diensten? En dan de zondag uiteraard ook. Is dat niet heel belastend voor de predikant?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Erskinees schreef:Wij mogen ook niet, wordt dus meekijken. Dat is natuurlijk jammer, maar de oud- en nieuwjaarsdiensten gaan toch altijd al grotendeels langs me heen. Dat de oudejaarsdienst vaak melancholisch wordt ingevuld helpt daar ook niet zo bij.
Ik vind de oudjaarsavonddiensten vaak juist de meest indrukwekkende diensten die blijven hangen ook qua preken!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bogerman

Bericht door Bogerman »

De oudjaarsdag is toch ook een dag van terugkijken en van de ernst van ons leven en de dood die elk uur wenkt? Ook een dienst waarin de wederkomst centraal staat.
Forummer

Bericht door Forummer »

Bogerman schreef:
De oudjaarsdag is toch ook een dag van terugkijken en van de ernst van ons leven en de dood die elk uur wenkt? Ook een dienst waarin de wederkomst centraal staat.
Dat laatste als het goed is ook. Wij mogen met vreugde en verlangen uitzien! Maar ik denk dat @Erskinees juist bedoeld dat dit vaak niet aanwezig is...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

aggieoudje schreef:Ik moet morgen gewoon werken tot 17.00 en aangezien de diensten(in beide kerken) van oudjaarsavond nu net als momenteel op zondag middagdiensten om 15.30 zijn wordt het voor mij helaas achteraf terug kijken.
En de dienst van nieuwjaarsmorgen(er is maar in 1 kerk dienst) is al vol, nou is dat al snel nu er maar 50 mogen.
Dit begrijp ik niet. Dat advies om niet na 1700u kerk te houden was om solidair te zijn met die sectoren die toen om 1700u dicht moesten.

Deze sectoren zijn nu helemaal dicht dus dat argument is compleet vervallen. De diensten kunnen weer terug naar de gewone aanvangstijden.

En met de meest besmettelijk variant ooit is er nu geen verbod op zingen. Zingen heeft blijkbaar nooit bijgedragen aan besmettingen.

Hier kun je de huidige adviezen lezen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eenkomsten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Zingen is vermoedelijk niet gevaarlijk. Dat is fijn. Deskundigen dachten eerder oprecht dat dat anders was. Dat is begrijpelijk.

Ik begrijp niet wat het nu toevoegt andermans tekorten breed uit te meten als je zelf geen beter integraal beeld hebt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Zingen is vermoedelijk niet gevaarlijk. Dat is fijn. Deskundigen dachten eerder oprecht dat dat anders was. Dat is begrijpelijk.

Ik begrijp niet wat het nu toevoegt andermans tekorten breed uit te meten als je zelf geen beter integraal beeld hebt.
Deskundigen hebben dit altijd gezegd maar het beleid van de overheid was dat lallen in de kroeg gelijk gesteld moest worden met het zingen in de kerk want..........we moeten solidair zijn. En die argumentatie heeft zich vele malen herhaald gedurende deze pandemie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het in zeker opzicht wel mee eens, maar niet dat de overheid en sommige deskundigen niet echt dachten dat het gevaarlijk was. Er zijn hele artikelen verschenen over de gevaren van koorzang.

Misschien is dat achteraf niet helemaal terecht. Dat kan. Maar daarmee is de suggestie van niet integer besturen nog steeds onterecht en heel gevaarlijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
DDD schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Deskundigen hebben dit altijd gezegd maar het beleid van de overheid was dat lallen in de kroeg gelijk gesteld moest worden met het zingen in de kerk want..........we moeten solidair zijn. En die argumentatie heeft zich vele malen herhaald gedurende deze pandemie.
Precies, dat laatste vooral.

Ik was een week of wat geleden nogal scherp in dit draadje n.a.v. het feit dat enkele GG-kerkenraden terug gingen naar online diensten.

Juist mede daarom vond ik het stuk van ouderling Van Haaften uit Urk zo treffend. Wat hij zegt over de betekenis van het lijfelijk opgaan naar Gods huis, raakte me zeer. We moeten standvastig blijven, zonder tegelijkertijd de overheid te wantrouwen.

Het ware te wensen dat deze visie onder alle kerkenraden zijn ingang kreeg. We zouden er goed mee zijn. Ik geloof het vast dat wat deze ouderling verwoord heeft Bijbelse waarheid is.
DDD

Bericht door DDD »

Dat klinkt niet best.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Daar ben ik het in zeker opzicht wel mee eens, maar niet dat de overheid en sommige deskundigen niet echt dachten dat het gevaarlijk was. Er zijn hele artikelen verschenen over de gevaren van koorzang.

Misschien is dat achteraf niet helemaal terecht. Dat kan. Maar daarmee is de suggestie van niet integer besturen nog steeds onterecht en heel gevaarlijk.
Ook van Dissel heeft telkens benadrukt dat die koorverhalen niet bewezen dat de besmetting via zingen kwam. Koorleden kwamen samen met de auto , dronken samen in de pauze koffie enz.

De PKN werkgroep met voornamelijk bouwkundigen hebben met hun inzichten veel verwarring veroorzaakt. Hun inzichten waren iig niet gebasseerd op virologie.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Forummer schreef:
Bogerman schreef:
Dat laatste als het goed is ook. Wij mogen met vreugde en verlangen uitzien! Maar ik denk dat @Erskinees juist bedoeld dat dit vaak niet aanwezig is...
Ik denk dat het niet goed is om de ernst van zo’n dienst te vermengen met vreugde.
DDD

Bericht door DDD »

Ernst zonder vreugde hoort toch niet in de kerk.
Plaats reactie