parsifal schreef:
Omdat heel duidelijk is dat vaccinatie maar een beperkt effect heeft, zeker in de leeftijdsgroepen waar de vaccinatiegraad nog laag is. Als bovendien de schuld afschuiven op de niet-gevaccineerden er toe leidt dat men ook pleit voor geen beperkingen voor de gevaccineerden en als de vlag uit kan bij hogere vaccinatiegraad (ipv medicijnen) dan ben je op onoprecht of heb je geen zicht op de zaak.
Het hangt van je definitie van 'laag' af. Ik zie nog voldoende ruimte voor vaccinatie in de leeftijdscohorten vanaf 31-40. En nogmaals, de schuld wordt niet afgeschoven op ongevaccineerden, maar zij worden wel op hun verantwoordelijkheid gewezen. En terecht.
De maatregelen zoals die nu gelden, gelden voor iedereen. Ik kan me goed voorstellen dat vanuit het oogpunt van de zorg, mensen die niet gevaccineerd zijn deels te isoleren om zo bij te dragen aan het voorkomen dat ze besmet raken. En dat doen we in Nederland met gebruikmaking van de QR-code.
Als er goede medicijnen komen, dan kan bij iedereen de vlag uit.
parsifal schreef:
Ja, maar hoeveel beter het ophogen van de vaccinatiegraad nu nog is, valt te bezien. Merk trouwens ook op dat er zeker reden was om boosteren uit te stellen, maar dat dit kabinet ook niets heeft gedaan om zaken te regelen zodat een eventuele boostercampagne snel uit te rollen.
Van Dissel zei dat de parameters om over te gaan tot boosteren nog niet waren bereikt. Ik vind je verwijt daarom onterecht.
parsifal schreef:
Dat laatste neem ik politici kwalijk. Oprechtheid is veel waard. En nee het is niet alleen achteraf praten. Het is vrij duidelijk dat vroeg ingrijpen speling geeft om maatregelen te nemen. Als je groei ziet in besmettingen en hospitaalopnames op het moment, dan is snel ingrijpen van belang. Zelf als je zoals Zweden in voorjaar van 2020 met groepsimmuniteit als uitkomst rekent dan moet je vroeg ingrijpen (ook al is je doel niet om de groei helemaal te stoppen).
Ik vind je niet consequent. In de discussie omtrent vaccinatie neem je het standpunt in dat drang van overheidswege leidt tot vergroting van de kloof tussen burger en bestuur. In Nederland neemt het draagvlak voor het nemen van maatregelen geleidelijk af. Ingrijpen leidt dus per definitie tot vergroting van de kloof.
parsifal schreef:
Scholen sluiten/digitaal onderwijs is wat mij betreft echt een heel zware maatregel, die alleen gebruikt moet worden als het niet anders kan. Door eerder hard in te grijpen had men kunnen voorkomen dat de scholen dicht moesten. Nu was het m.i. wel verstandig om de scholen te sluiten omdat men het al zo ver had laten komen (o.a. door maar te blijven communiceren dat gevaccineerden niet beperkt moeten worden).
Voor hard ingrijpen is weinig draagvlak.
parsifal schreef:
Beperkt inderdaad, maar dan gaat het nog over de portemonnee. Als het over je lichaam gaat is het toch wat anders.
Ik kan nog tientallen voorbeelden noemen. Alleen mensen zijn zich onvoldoende bewust dat de overheid bewust hun gedrag stuurt. De overheid gebruikt o.a. positieve en negatieve financiële prikkels en ook nudging.
parsifal schreef:In Zweden/Denemarken is er ook wel wat vaccinatiedrang en zijn er dingen alleen toegankelijk met vaccinatiepas, maar over het geheel is er echt veel meer de wil om samen als samenleving te werken aan het beperken van de gevolgen van de pandemie. In Nederland hebben wordt heel hard gewerkt aan we dwingen als regering een aanpak af en je moet meedoen.
Je neigt naar populisme met bovenstaande uitspraken, ze zijn namelijk gebaseerd op je onderbuik. Je geeft totaal geen onderbouwing voor je stellingen en bovendien ben jij helemaal niet in staat om tot vergelijkend onderzoek naar de totstandkoming van het beleid in de verschillende landen. En voor de goede orde, dat ben ik ook niet.
parsifal schreef:
Hier gaat het wel over ziekenhuisopnames. Dat het verloop over het algemeen vrij mild is, is relatief en geeft aan dat waarschijnlijk aardig wat gevallen gemist worden. Hier is echter gewoon een alternatief, waarbij er geen reden is om Moderna te blijven gebruiken voor de jongere groep. Ik noem het ook onverantwoord als mensen consequent hun baby op hun buik laten slapen, echt heel gevaarlijk is het niet, maar er is een veiliger alternatief. Je moet niet in paniek raken als de baby op de buik draait, maar om al te beginnen met een baby zo neer leggen is onverantwoord. Zo ook met Moderna nu nog gebruiken als er met Pfizer een goed alternatief is.
Ik deel je mening dat je voor de jongere groep beter een alternatief kunt gebruiken, maar de uitkomsten van het onderzoek zijn minder schrikbarend dan je deed voorkomen.