Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%

Totaal aantal stemmen: 168

HersteldHervormd

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Job schreef:
Charles schreef:Drie kerkverbanden. Eentje waar alles kan en mag. Midden gemeente met GB, HHK, BhP, deel GG. En rechts met deel GG, GGiN, OGG.
Waarbij je dus een scheuring voorstelt in de PKN, CGK en Gerregem. Dan worden scheuren "geheeld" met nieuwe scheuren en alle jarenlange pijn, wrok en verwijdering die dat met zich meebrengt.
We hebben het eerder over het idee gehad wat Charles hier noemt.
Op zich is het denk juist wel aan te raden. Heel simpel gezegd, je hebt dan van 1 t/m 3,33 je hebt 3,33 t/m 6,67 en je hebt 6,67 t/m 9,99.
Op die manier kan iedere gemeente zelf de keuze maken in welke categorie ze willen komen. Het klinkt misschien wat theoretisch maar het zou echt wel goed kunnen zijn.
En hoe zit het met leden die niet bij 'categorie 1-3,33' willen horen, als de kerkenraad dat wel wilt?
Dan kunnen de leden 500 meter verderop wel terecht. Want overal krijg je dan gemeenten.
Geytenbeekje schreef:Ik heb gekozen voor CGK-BHP, HHK, OGGiN, GG, GGiN
Lekker breed, voor ieder wat wils.
Hetzelfde als mij broeder :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:We hebben het eerder over het idee gehad wat Charles hier noemt.
Op zich is het denk juist wel aan te raden. Heel simpel gezegd, je hebt dan van 1 t/m 3,33 je hebt 3,33 t/m 6,67 en je hebt 6,67 t/m 9,99.
Op die manier kan iedere gemeente zelf de keuze maken in welke categorie ze willen komen. Het klinkt misschien wat theoretisch maar het zou echt wel goed kunnen zijn.
Maar al je gemeente tussen 2,5 en 5 zit val je buiten een unieke categorie.
HersteldHervormd

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:We hebben het eerder over het idee gehad wat Charles hier noemt.
Maar al je gemeente tussen 2,5 en 5 zit val je buiten een unieke categorie.
Dan moet je bepalen of je een 2,5 bent of en 5. Het is niet zo moeilijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Dan moet je bepalen of je een 2,5 bent of en 5. Het is niet zo moeilijk.
Dat is onmogelijk, omdat persoon A 2,5 is en persoon B 5. Dus dan valt de gemeente uiteen.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Dat klopt niet. Diverse afgescheiden kerken hebben laten zien dat zij in staat zijn om met verschillen om te gaan; denk hierbij aan de GKV die samengaat met de NGK, maar ook de CGK heeft afgelopen decennia prima gefunctioneerd met verschillen.
Jouw analyse is niet juist. Afgescheiden kerken kunnen helemaal niet omgaan met interne verschillen. Kijk naar de CGK, kijk naar de vele afscheidingen in het verleden in de (O)GG(iN).

Samenvoeging van GKV en NGK is pure noodzaak, zelfstandig is er geen bestaansrecht meer.
Jij vindt mijn analyse niet juist ;)

Lidmaatschap van de PKN is niet zaligmakend en zeker niet de ware kerk zoals jij dat voorstaat. Daarbij is ook de PKN voortgekomen uit een afscheiding ( en dan niet met de Hervormde kerk, maar de RKK)

De CGK stond er juist om bekend dat zij juist konden omgaan met de vele interne verschillen over kleding, hoeden, liederen en diversiteit in bijbelvertalingen etc. Het grote en enige verschil is alleen dat de de CGK ittt de PKN ergens een grens trekt met wat zij bijbels verantwoord vinden. In de PKN kan je nog blijven als je beweert dat God niet bestaat. Het is de vraag of je dan überhaupt nog kan spreken van een kerkverband of kerkgenootschap.
HersteldHervormd

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Dan moet je bepalen of je een 2,5 bent of en 5. Het is niet zo moeilijk.
Dat is onmogelijk, omdat persoon A 2,5 is en persoon B 5. Dus dan valt de gemeente uiteen.
Hoe gaat het nu dan? Nu zit toch ook 2,5 en 5 in één gemeente? De kerkenraad kan kiezen of ze bij 1, 2 of 3 willen. Natuurlijk geeft dat verloop aan, echter als gemeentelid niet naar 2 wil, maar naar 1, en de kerkenraad wil wel naar 2, kan het gemeentelid het natuurlijk accepteren (wat feitelijk nu ook gebeurd) of naar de buren gaan, die wel bij 1 zitten.

Het is inderdaad wel lastig voor de grensgevallen. Ik zou het jammer vinden als ik bij 2 of 3 zou zitten, en dat je dan alleen dominees krijgt die in dezelfde categorie vallen, dat is lastig. Nu kan dat meer genuanceerd worden. Ook voor dominees die eerder zij aan zij staan en nu los van elkaar moeten is dat lastig. Echter zijn al de kerkverbanden nu ook niet goed.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Lidmaatschap van de PKN is niet zaligmakend en zeker niet de ware kerk zoals jij dat voorstaat. Daarbij is ook de PKN voortgekomen uit een afscheiding ( en dan niet met de Hervormde kerk, maar de RKK)
Je legt me nu allerlei uitspraken in de mond. De PKN is niet zaligmakend en ook niet de ware kerk. Wel is het een brede volkskerk, en dat spreekt mij zeer aan.

En ultimo vind ik dat we allemaal zouden moeten terugkeren naar de moederkerk.
De CGK stond er juist om bekend dat zij juist konden omgaan met de vele interne verschillen over kleding, hoeden, liederen en diversiteit in bijbelvertalingen etc.
Allemaal randzaken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:Dit is erg breed.
Bv:
Behoudend CGK is breder dan alleen de echte BHP gemeenten.
GG heeft overduidelijke flanken.
PKN Geref Bond is inmiddels ook duidelijk in flanken op te delen.

De kring die zich verbonden voelt rond de Haamstedeconferentie lijkt mij de ideale fusie kerk.
Dit is nou het probleem van refo Nederland. Inzoomen op de marginale verschillen. Uiteindelijk kan je alles in flanken verdelen, maar laten we niet teveel inzoomen op de verschillen. CGK BhP is nou eenmaal behoudend, en als er andere CGK's zijn die ook behoudend willen zijn kunnen ze zich altijd aansluiten.
Marginale verschillen?
Dan kunnen we net zo goed allemaal PKN worden.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:Ik zou met geen enkel genoemd kerkverband samen willen voegen. De ervaring leert dat afgescheidenen grote moeite hebben met het begrijpen wat het betekent om een brede volkskerk te zijn. Afgescheidenen vernauwen, een volkskerk verbreedt.
Dat klopt niet. Diverse afgescheiden kerken hebben laten zien dat zij in staat zijn om met verschillen om te gaan; denk hierbij aan de GKV die samengaat met de NGK, maar ook de CGK heeft afgelopen decennia prima gefunctioneerd met verschillen.
Het samengaan van twee kerken die eerder van elkaar scheurden is niet zo vreemd. Of de CGK bijeen blijft is nog maar zeer de vraag. In de brede volkskerk die de NHK was, bleef men ondanks grote verschillen wel bij elkaar. De CGK lijkt nu te scheuren rond 'de vrouw in het ambt'. Binnen de NHK was dit sinds 1951 al mogelijk en heeft dat nooit tot een scheuring geleid.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Je legt me nu allerlei uitspraken in de mond. De PKN is niet zaligmakend en ook niet de ware kerk. Wel is het een brede volkskerk, en dat spreekt mij zeer aan.
Dat mag uiteraard. De pluriformiteit spreekt mij ook aan. Jouw en mijn eigen voorkeur bevestigt de stelling niet dat andere kerken niet met verschillen in visies om kunnen gaan.

En 'teruggaan naar de de moederkerk' ; welke kerk bedoel je dan?
Ambtenaar schreef:
De CGK stond er juist om bekend dat zij juist konden omgaan met de vele interne verschillen over kleding, hoeden, liederen en diversiteit in bijbelvertalingen etc.
Allemaal randzaken.
Deze randzaken spelen ook een grote rol binnen de PKN, zoveel verschil is er dan niet.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Adagio schreef:
Ditbenik schreef:
Adagio schreef:Ik dacht aan de 7000, die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben
Een kerk van ware gelovigen dus? En wie gaat dan het onkruid en de tarwe sorteren?
Niet zo snel. Elia was ook snel: "En hij zeide: Ik heb zeer geijverd voor den HEERE, den God der heirscharen, want de kinderen Israëls hebben Uw verbond verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood; en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel om die weg te nemen." Je hebt gelijk als je bedoelt dat de wereld er nog is, opdat Hij als Koning heerst (1 Kor. 15), en: "zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden."

Maar de Kerk wordt door God vergaderd, en Hij gebruikt instrumenten. Paulus schrijft aan Timotheüs ivm zijn werk voor de hele gemeente:
"Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen. Beveel deze dingen en leer ze" en: "Heb acht op uzelven en op de leer, volhard in deze; want dat doende zult gij én uzelven behouden én die u horen."

Breuken maken hebben we geleerd van de diabolos, die graag chaos van de kosmos maakt. Het is wat anders hier met wat kerken A en B te modelleren, dan wel om met David te zeggen: "Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?" of ook om Jeremia's prediking ter harte te nemen: "Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Maakt uw wegen en uw handelingen goed, zo zal Ik ulieden doen wonen in deze plaats."
Dat heeft niets met snel te maken. Ik reageer gewoon op wat je schrijft. Je denkt aan die 7000. Daarmee sluit je alle anderen uit. het aan elkaar rijgen van teksten verandert daar niets aan. Het ging nu de vraag welke kerken bij elkaar zouden kunnen. Je verandert dus het onderwerp van kerk naar Kerk. Dan gaat het over gelovig en ongelovig. Dat was niet de vraag waar het hier over ging.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Dit is erg breed.
Bv:
Behoudend CGK is breder dan alleen de echte BHP gemeenten.
GG heeft overduidelijke flanken.
PKN Geref Bond is inmiddels ook duidelijk in flanken op te delen.

De kring die zich verbonden voelt rond de Haamstedeconferentie lijkt mij de ideale fusie kerk.
Dit is nou het probleem van refo Nederland. Inzoomen op de marginale verschillen. Uiteindelijk kan je alles in flanken verdelen, maar laten we niet teveel inzoomen op de verschillen. CGK BhP is nou eenmaal behoudend, en als er andere CGK's zijn die ook behoudend willen zijn kunnen ze zich altijd aansluiten.
Aansluiten bij de kerk van jouw voorkeur om behouden te zijn/blijven?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Dat mag uiteraard. De pluriformiteit spreekt mij ook aan. Jouw en mijn eigen voorkeur bevestigt de stelling niet dat andere kerken niet met verschillen in visies om kunnen gaan.
De geschiedenis leert ons simpelweg dat er binnen de afgescheiden kerken grote moeite is om met verschillen om te gaan. Die hebben namelijk geleid tot meer afscheidingen.
En 'teruggaan naar de de moederkerk' ; welke kerk bedoel je dan?
De Rooms-Katholieke Kerk.
merel schreef:Deze randzaken spelen ook een grote rol binnen de PKN, zoveel verschil is er dan niet.
Dan zie je meer dan ik.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ditbenik schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:Ik zou met geen enkel genoemd kerkverband samen willen voegen. De ervaring leert dat afgescheidenen grote moeite hebben met het begrijpen wat het betekent om een brede volkskerk te zijn. Afgescheidenen vernauwen, een volkskerk verbreedt.
Dat klopt niet. Diverse afgescheiden kerken hebben laten zien dat zij in staat zijn om met verschillen om te gaan; denk hierbij aan de GKV die samengaat met de NGK, maar ook de CGK heeft afgelopen decennia prima gefunctioneerd met verschillen.
Het samengaan van twee kerken die eerder van elkaar scheurden is niet zo vreemd. Of de CGK bijeen blijft is nog maar zeer de vraag. In de brede volkskerk die de NHK was, bleef men ondanks grote verschillen wel bij elkaar. De CGK lijkt nu te scheuren rond 'de vrouw in het ambt'. Binnen de NHK was dit sinds 1951 al mogelijk en heeft dat nooit tot een scheuring geleid.
De NHK met grote verschillen bleef uiterlijk bijelkaar. Maar er was geen geestelijke eenheid. Dat is schijneenheid. En verschillende modaliteiten fungeerde als kerkes binnen de kerk. Dat is mijn herinnering. In naar 1. Maar in de praktijk? En alleen daarom krijg je dan al vanzelf weer scheuring. Al dan niet onder een praktisch lijmmiddel met convenanten etc.

Ik mis als HHk wel meer en meer (paar uitzonderingen na)het theologisch klimaat van het typisch Hervormd gedachtengoed. En zie ook de HHK totaal niet als geestelijke eenheid. Net als in de NHK indertijd. Alleen ipv de vrijzinnigheid nu andere theologische verschillen.
Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uitaard is dit persoonlijk gekleurd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Ik zie dat echte hervormde theologische klimaat (Kievit, van Brummelen etc)niet zo snel terug binnen de gereformeerde gemeente, en steeds meer hhk etc. Maar uiteraard is dit persoonlijk gekleurd.
Hoe bedoel je dit? En steeds minder in de HHK?
Plaats reactie