Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%

Totaal aantal stemmen: 168

Bezorgd

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Bezorgd »

Dit is erg breed.
Bv:
Behoudend CGK is breder dan alleen de echte BHP gemeenten.
GG heeft overduidelijke flanken.
PKN Geref Bond is inmiddels ook duidelijk in flanken op te delen.

De kring die zich verbonden voelt rond de Haamstedeconferentie lijkt mij de ideale fusie kerk.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Adagio schreef:Ik dacht aan de 7000, die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben:

"Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben. Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade.

En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen), tot op den huidigen dag."
Een kerk van ware gelovigen dus? En wie gaat dan het onkruid en de tarwe sorteren?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Een kerk van ware gelovigen dus? En wie gaat dan het onkruid en de tarwe sorteren?
Ik zou de bijdrage van Adagio eerder betrekken op het onderscheid tussen de zichtbare en de onzichtbare kerk.
merel

Bericht door merel »

Charles schreef:Drie kerkverbanden. Eentje waar alles kan en mag. Midden gemeente met GB, HHK, BhP, deel GG. En rechts met deel GG, GGiN, OGG.

Ik vind dit een vreemde indeling. Alsof er geen middenweg is tussen 'een kerk waar alles kan en mag' en een kerk met HHK, BhP en GG. Ik zou mij bij beiden niet thuisvoelen, laat staan bij de rechterflank die jij benoemd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het samenvoegen van kerkverbanden een heilloze zaak, die als het op deze manier gaat nog meer scheuringen tot gevolg zal hebben. (Geestelijke) eenheid groeit door omgang met elkaar, en niet door organisatie. Wat mij betreft word er meer ingezet op dat omgaan met elkaar. Daarnaast is de eenheid in sommige kerkverbanden zo ver weg, dat eerst daar eenheid gezocht al moeten worden.

Maar ik zal het topic vooral hypothetisch opvatten. Dan voel ik me als HHKer theologisch het meeste verwant met midden-GG of met CGK-BHP. Of PKN-Rechts-GB (de dsén Van Leeuwen, Budding, Simons, etc).
Het samenvoegen is toch ook een eenheid zoeken? Ik weet ook wel dat het samenvoegen waarschijnlijk niet gaat gebeuren, of er moet een wonder gebeuren. Maar het gaat erom dat al zouden er kerken wél samengevoegd worden, dan is dat opzichzelf juist geen heilloze weg. Dus als je ervan uitgaat dat kerken samenvoegen, betekent dat dus dat mensen daar voor open staan. Anders word er immers geen eenheid gezocht.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik zou met geen enkel genoemd kerkverband samen willen voegen. De ervaring leert dat afgescheidenen grote moeite hebben met het begrijpen wat het betekent om een brede volkskerk te zijn. Afgescheidenen vernauwen, een volkskerk verbreedt.
HersteldHervormd

Bezorgd schreef:Dit is erg breed.
Bv:
Behoudend CGK is breder dan alleen de echte BHP gemeenten.
GG heeft overduidelijke flanken.
PKN Geref Bond is inmiddels ook duidelijk in flanken op te delen.

De kring die zich verbonden voelt rond de Haamstedeconferentie lijkt mij de ideale fusie kerk.
Dit is nou het probleem van refo Nederland. Inzoomen op de marginale verschillen. Uiteindelijk kan je alles in flanken verdelen, maar laten we niet teveel inzoomen op de verschillen. CGK BhP is nou eenmaal behoudend, en als er andere CGK's zijn die ook behoudend willen zijn kunnen ze zich altijd aansluiten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:Ik zou met geen enkel genoemd kerkverband samen willen voegen. De ervaring leert dat afgescheidenen grote moeite hebben met het begrijpen wat het betekent om een brede volkskerk te zijn. Afgescheidenen vernauwen, een volkskerk verbreedt.
Dat klopt niet. Diverse afgescheiden kerken hebben laten zien dat zij in staat zijn om met verschillen om te gaan; denk hierbij aan de GKV die samengaat met de NGK, maar ook de CGK heeft afgelopen decennia prima gefunctioneerd met verschillen.
HersteldHervormd

Ambtenaar schreef:Ik zou met geen enkel genoemd kerkverband samen willen voegen. De ervaring leert dat afgescheidenen grote moeite hebben met het begrijpen wat het betekent om een brede volkskerk te zijn. Afgescheidenen vernauwen, een volkskerk verbreedt.
Je denkt vanuit de situatie nu, maar probeer je te verplaatsen naar de situatie waarin er wel samengevoegd KAN worden. Nu kan dat inderdaad niet, maar op het moment dat het wel kan, is dat echt wel een heilzame weg.

Kerk en staat gescheiden houden. Een volkskerk kent juist allerlei problemen. Dat zie je overal ter wereld. Het word er al gauw vrijzinnig.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een indeling vanuit het perspectief van de GG. :D

Maar inderdaad is het logischer om de grens te leggen bij de middenorthodoxie, alleen is die niet zo helder meer. De meeste actieve protestanten zijn inmiddels redelijk orthodox.

Kortom: pogingen om de veelkleurigheid van Gods gemeente te verminderen, zijn mijns inziens ongewenst. Maar ik zou het ook helemaal niet fijn vinden om in een fusiekerk GG en (O)GG(iN) te zitten. Je ziet in de afgelopen 40 jaar al dat de GG in Zeeland en het westen krimpen doordat mensen zich er niet meer thuis voelen vanwege de dominantie van de Veluwse richting.

Ik ben het met Merel eens. De CGK zijn een lichtend voorbeeld, al voelen de gematigde flanken zich daar ook niet altijd goed vertegenwoordigd. Maar dat is in de PKN vast ook wel eens een punt.
HersteldHervormd

Job schreef:
Charles schreef:Drie kerkverbanden. Eentje waar alles kan en mag. Midden gemeente met GB, HHK, BhP, deel GG. En rechts met deel GG, GGiN, OGG.
Waarbij je dus een scheuring voorstelt in de PKN, CGK en Gerregem. Dan worden scheuren "geheeld" met nieuwe scheuren en alle jarenlange pijn, wrok en verwijdering die dat met zich meebrengt.
We hebben het eerder over het idee gehad wat Charles hier noemt.
Op zich is het denk juist wel aan te raden. Heel simpel gezegd, je hebt dan van 1 t/m 3,33 je hebt 3,33 t/m 6,67 en je hebt 6,67 t/m 9,99.
Op die manier kan iedere gemeente zelf de keuze maken in welke categorie ze willen komen. Het klinkt misschien wat theoretisch maar het zou echt wel goed kunnen zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Dat klopt niet. Diverse afgescheiden kerken hebben laten zien dat zij in staat zijn om met verschillen om te gaan; denk hierbij aan de GKV die samengaat met de NGK, maar ook de CGK heeft afgelopen decennia prima gefunctioneerd met verschillen.
Jouw analyse is niet juist. Afgescheiden kerken kunnen helemaal niet omgaan met interne verschillen. Kijk naar de CGK, kijk naar de vele afscheidingen in het verleden in de (O)GG(iN).

Samenvoeging van GKV en NGK is pure noodzaak, zelfstandig is er geen bestaansrecht meer.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ditbenik schreef:
Adagio schreef:Ik dacht aan de 7000, die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben
Een kerk van ware gelovigen dus? En wie gaat dan het onkruid en de tarwe sorteren?
Niet zo snel. Elia was ook snel: "En hij zeide: Ik heb zeer geijverd voor den HEERE, den God der heirscharen, want de kinderen Israëls hebben Uw verbond verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood; en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel om die weg te nemen." Je hebt gelijk als je bedoelt dat de wereld er nog is, opdat Hij als Koning heerst (1 Kor. 15), en: "zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden."

Maar de Kerk wordt door God vergaderd, en Hij gebruikt instrumenten. Paulus schrijft aan Timotheüs ivm zijn werk voor de hele gemeente:
"Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden gesmaad omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen. Beveel deze dingen en leer ze" en: "Heb acht op uzelven en op de leer, volhard in deze; want dat doende zult gij én uzelven behouden én die u horen."

Breuken maken hebben we geleerd van de diabolos, die graag chaos van de kosmos maakt. Het is wat anders hier met wat kerken A en B te modelleren, dan wel om met David te zeggen: "Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?" of ook om Jeremia's prediking ter harte te nemen: "Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Maakt uw wegen en uw handelingen goed, zo zal Ik ulieden doen wonen in deze plaats."
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Job schreef:
Waarbij je dus een scheuring voorstelt in de PKN, CGK en Gerregem. Dan worden scheuren "geheeld" met nieuwe scheuren en alle jarenlange pijn, wrok en verwijdering die dat met zich meebrengt.
We hebben het eerder over het idee gehad wat Charles hier noemt.
Op zich is het denk juist wel aan te raden. Heel simpel gezegd, je hebt dan van 1 t/m 3,33 je hebt 3,33 t/m 6,67 en je hebt 6,67 t/m 9,99.
Op die manier kan iedere gemeente zelf de keuze maken in welke categorie ze willen komen. Het klinkt misschien wat theoretisch maar het zou echt wel goed kunnen zijn.
En hoe zit het met leden die niet bij 'categorie 1-3,33' willen horen, als de kerkenraad dat wel wilt?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb gekozen voor CGK-BHP, HHK, OGGiN, GG, GGiN
Lekker breed, voor ieder wat wils.
Plaats reactie