En ook met het feit dat de golf van besmettingen (voornamelijk onder niet-gevaccineerden) recent is. Als boosters lijken te werken op korte termijn, dan zal een recente besmetting wel een soortgelijk effect hebben.Valcke schreef:In de presentatie van de heer Van Dissel van vandaag staat de opmerking:
"van de positief geteste personen met de omikronvariant was 85% volledig gevaccineerd vs. 62% met de deltavariant."
Dit lijkt over NL te gaan, maar dat horen we denk ik straks. Aangezien dit percentage hoger is dan het percentage gevaccineerden in de leeftijdsgroep waar momenteel de besmettingen plaatsvinden, lijkt het er m.i. op dat ongevaccineerden inderdaad door omikron relatief minder vaak besmet worden dan gevaccineerden. Overigens kan dit deels ook met gedrag te maken hebben.
We wachten nu op de verdere toelichting die gegeven zal worden in de briefing.
COVID-19
Re: COVID-19
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dus als ik recent besmet ben als volledig gevaccineerde is de booster sowieso niet erg nuttig vanuit medisch perspectief? Want de kans dat ik iets doorgeef is sowieso klein?parsifal schreef:En ook met het feit dat de golf van besmettingen (voornamelijk onder niet-gevaccineerden) recent is. Als boosters lijken te werken op korte termijn, dan zal een recente besmetting wel een soortgelijk effect hebben.Valcke schreef:In de presentatie van de heer Van Dissel van vandaag staat de opmerking:
"van de positief geteste personen met de omikronvariant was 85% volledig gevaccineerd vs. 62% met de deltavariant."
Dit lijkt over NL te gaan, maar dat horen we denk ik straks. Aangezien dit percentage hoger is dan het percentage gevaccineerden in de leeftijdsgroep waar momenteel de besmettingen plaatsvinden, lijkt het er m.i. op dat ongevaccineerden inderdaad door omikron relatief minder vaak besmet worden dan gevaccineerden. Overigens kan dit deels ook met gedrag te maken hebben.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 21 dec 2021, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat moet je aan anderen vragen. Het lijkt me sterk dat boosteren dan nuttig is, maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.Lilian1975 schreef:Dus als ik recent besmet ben als volledig gevaccineerde is de booster sowieso niet erg nuttig vanuit medisch perspectief?parsifal schreef:En ook met het feit dat de golf van besmettingen (voornamelijk onder niet-gevaccineerden) recent is. Als boosters lijken te werken op korte termijn, dan zal een recente besmetting wel een soortgelijk effect hebben.Valcke schreef:In de presentatie van de heer Van Dissel van vandaag staat de opmerking:
Tja mijn boeren verstand zegt ook het is niet nodig. En over het ethisch gedeelte zullen we het maar helemaal niet hebben.
Plus dat ik me afvraag of boosters sowieso zin heeft. Ik kreeg gisteren onder mijn neus gewreven dat in België boosters verder zijn. Maar de zh opnames en besmettingen nog steeds hoog. Klopt dat?
Plus dat ik me afvraag of boosters sowieso zin heeft. Ik kreeg gisteren onder mijn neus gewreven dat in België boosters verder zijn. Maar de zh opnames en besmettingen nog steeds hoog. Klopt dat?
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 21 dec 2021, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn oudere collega ( gevaccineerd en recent in lichte mate corona gehad) heeft het advies gekregen om nog even te wachten met de booster totdat hij ongeveer 6 maanden hersteld is van corona. Dit advies is wel voor het ontstaan van omikron gegeven.parsifal schreef:Dat moet je aan anderen vragen. Het lijkt me sterk dat boosteren dan nuttig is, maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.Lilian1975 schreef:Dus als ik recent besmet ben als volledig gevaccineerde is de booster sowieso niet erg nuttig vanuit medisch perspectief?parsifal schreef:En ook met het feit dat de golf van besmettingen (voornamelijk onder niet-gevaccineerden) recent is. Als boosters lijken te werken op korte termijn, dan zal een recente besmetting wel een soortgelijk effect hebben.Valcke schreef:In de presentatie van de heer Van Dissel van vandaag staat de opmerking:
De omrivaiant herkent toch niet de "jas" van de delta variant aldus van Dissel laatste persconferentie. Die boosters zijn nog helemaal op de Delta gericht....
In de meeste Europese landen is men met boosteren nog niet toegekomen aan de jongere groepen, wat juist de groep is waar de ziekte het meest rondgaat. De boosters voor ouderen beschermen (zo lijkt het) vooral direct de mensen die de booster krijgen, maar remmen nauwelijks de verspreiding, omdat de verspreiding door de jongere groepen in stand wordt gehouden. De maatregelen die Nederland nu heeft genomen zullen waarschijnlijk wel meer effect hebben op het afremmen van verspreiding (al zou het best kunnen dat Omicron ondanks de maatregelen blijft groeien).Lilian1975 schreef:Tja mijn boeren verstand zegt ook het is niet nodig. En over het ethisch gedeelte zullen we het maar helemaal niet hebben.
Verder zijn de boosters op eerdere varianten dan delta gericht. Boosters lijken wel te werken op grond van de data. Hoe het werkt is voer voor virologen.
Waarom liggen de zh dan vol in België? Volgens mijn gesprekspartner gisteren.Het zijn toch normaal de ouderen en kwetsbaren die daar liggen. En die zijn wel geboosterd daar.
Toevoeging. Ik eerst moet eens vragen waar hij de cijfers vandaan heeft. Ik zie juist dat het daar onder de 3000 was. En dat ze daar net zo de omikrom variant "vrezen" . ondanks de boosters. Dus kennelijk zijn ze in België er niet zo van overtuigd dat boosters voldoende beschermen tegen omrivaiant.
Toevoeging. Ik eerst moet eens vragen waar hij de cijfers vandaan heeft. Ik zie juist dat het daar onder de 3000 was. En dat ze daar net zo de omikrom variant "vrezen" . ondanks de boosters. Dus kennelijk zijn ze in België er niet zo van overtuigd dat boosters voldoende beschermen tegen omrivaiant.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 21 dec 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat mij uit de briefing van dhr. van Dissel opvalt:
1. Er is nu uitgegaan van worst-case scenario's (zowel wat het virus als vaccinatie-effectiviteit betreft), dat is duidelijk een wissel t.o.v. eerdere projecties, toen vooral naar de 'best estimate' werd gezocht.
2. Dhr. van Dissel vind ik dit keer vrij duidelijk t.o.v. alle onzekerheden die er nu zijn.
3. Wij hebben gekozen voor de strengste maatregelen in het worst-case scenario en dan ook nog eens een week eerder ingaand, dus extra voorzichtig.
Daarmee zijn we dus extreem voorzichtig geworden, en dat wordt denk ik ook aan de kamerleden nu wel duidelijk. Ik ben heel benieuwd wat dit politiek gaat opleveren en wat de kamer dan hiervan vindt. Het is in mijn ogen echt een drastische wijziging van beleid.
1. Er is nu uitgegaan van worst-case scenario's (zowel wat het virus als vaccinatie-effectiviteit betreft), dat is duidelijk een wissel t.o.v. eerdere projecties, toen vooral naar de 'best estimate' werd gezocht.
2. Dhr. van Dissel vind ik dit keer vrij duidelijk t.o.v. alle onzekerheden die er nu zijn.
3. Wij hebben gekozen voor de strengste maatregelen in het worst-case scenario en dan ook nog eens een week eerder ingaand, dus extra voorzichtig.
Daarmee zijn we dus extreem voorzichtig geworden, en dat wordt denk ik ook aan de kamerleden nu wel duidelijk. Ik ben heel benieuwd wat dit politiek gaat opleveren en wat de kamer dan hiervan vindt. Het is in mijn ogen echt een drastische wijziging van beleid.
Als deze maatregelen tijdelijk zijn, is dat echt wel te rechtvaardigen. De landen die eerder echt voorzichtig waren in Europa in de zin van snel handelen voor het probleem groot is (voornamelijk Denemarken, maar ook bijvoorbeeld Noorwegen en IJsland met hun geografische voordeel), hebben wel de cijfers aan hun kant.TSD schreef:Wat mij uit de briefing van dhr. van Dissel opvalt:
Wanneer ik het hele verhaal van Van Dissel hoor, dan lijkt het perspectief voor de ziekenhuisopnames niet heel dramatisch.
Ik noem de volgende redenen:
- Besmettelijkheid voor ongevaccineerden lijkt voor omikron niet/nauwelijks hoger dan delta (in presentatie staat wel als aanname 22% besmettelijker)
- Huidige vaccinaties zonder booster beschermen volgens model RIVM nog voor 48% tegen ziekenhuisopname. Volgens buitenlandse modellen ligt deze bescherming echter hoger (67-84%).
- Boosters beschermen nog meer tegen ziekenhuisopname; momenteel worden boosters volop toegepast.
- Bescherming antistoffen van vaccins neemt duidelijk af (behalve bij Janssen), maar voor T-cellen ligt de bescherming op een veel constanter niveau.
RIVM-model verwacht een piek in ziekenhuisopnames rond 1 februari a.s., worst case met aantal ziekenhuisbedden ca 7000 en IC-bedden ca 1800. Intuïtief denk ik dat dit wel een heel sombere prognose is gezien wat hier boven is opgesomd in combinatie met de huidige lockdown. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit perspectief reëel is. Bovendien vinden de besmettingen met omikron momenteel vooral plaats in de jongere leeftijdsgroepen, het zal nog wel enkele weken duren voordat dit zijn weerslag krijgt op de ouderen - die bovendien met een booster niet meer risico lopen dan bij besmetting door delta.
Persoonlijk denk ik dan ook dat de piek zal optreden ná 1 februari, maar bij een blijvende lockdown ook aanzienlijk lager zal zijn dan wat ons nu voorgehouden wordt.
Ik noem de volgende redenen:
- Besmettelijkheid voor ongevaccineerden lijkt voor omikron niet/nauwelijks hoger dan delta (in presentatie staat wel als aanname 22% besmettelijker)
- Huidige vaccinaties zonder booster beschermen volgens model RIVM nog voor 48% tegen ziekenhuisopname. Volgens buitenlandse modellen ligt deze bescherming echter hoger (67-84%).
- Boosters beschermen nog meer tegen ziekenhuisopname; momenteel worden boosters volop toegepast.
- Bescherming antistoffen van vaccins neemt duidelijk af (behalve bij Janssen), maar voor T-cellen ligt de bescherming op een veel constanter niveau.
RIVM-model verwacht een piek in ziekenhuisopnames rond 1 februari a.s., worst case met aantal ziekenhuisbedden ca 7000 en IC-bedden ca 1800. Intuïtief denk ik dat dit wel een heel sombere prognose is gezien wat hier boven is opgesomd in combinatie met de huidige lockdown. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit perspectief reëel is. Bovendien vinden de besmettingen met omikron momenteel vooral plaats in de jongere leeftijdsgroepen, het zal nog wel enkele weken duren voordat dit zijn weerslag krijgt op de ouderen - die bovendien met een booster niet meer risico lopen dan bij besmetting door delta.
Persoonlijk denk ik dan ook dat de piek zal optreden ná 1 februari, maar bij een blijvende lockdown ook aanzienlijk lager zal zijn dan wat ons nu voorgehouden wordt.
Ik verwacht dat de lock down als maatregel ook minder effect heeft, omdat zij minder strikt wordt nagevolgd. Ik weet niet hoe dat gecalculeerd is of wordt.
Het lijkt alsof ze de lock down naar eind januari gaan doortrekken omdat ze dan de boosters allemaal hebben gezet.
Het lijkt alsof ze de lock down naar eind januari gaan doortrekken omdat ze dan de boosters allemaal hebben gezet.
Dat is ook mijn vermoeden. Ik bereid me (wat betreft de kinderen) mentaal al voor op enkele weken thuisonderwijs.Herman schreef: Het lijkt alsof ze de lock down naar eind januari gaan doortrekken omdat ze dan de boosters allemaal hebben gezet.
Het advies is nu 3-6 maanden na doormaken infectiemerel schreef:
Mijn oudere collega ( gevaccineerd en recent in lichte mate corona gehad) heeft het advies gekregen om nog even te wachten met de booster totdat hij ongeveer 6 maanden hersteld is van corona. Dit advies is wel voor het ontstaan van omikron gegeven.
Ik ben het met je eens dat de lockdown op termijn minder effectief wordt.Herman schreef:Ik verwacht dat de lock down als maatregel ook minder effect heeft, omdat zij minder strikt wordt nagevolgd. Ik weet niet hoe dat gecalculeerd is of wordt.
Echter, de vraag zal zijn of het aantal ziekenhuisopnames überhaupt op gaat lopen in januari.
Als dat niet zo is, dan is de lockdown als maatregel vrij overbodig.
Laten we het maar eens afwachten, ik verwacht dat omikron lang niet zo ernstig zal blijken te zijn als waar we nu van uitgaan.
Er zijn namelijk ook veel positieve factoren:
- bestaande vaccinaties blijven een redelijke bescherming bieden tegen ziekenhuisopname; daarbovenop komen nog de booster vaccinaties.
- ongevaccineerden lopen niet meer kans op besmetting door omikron dan door delta; mogelijk zelfs minder risico.
- er zijn al veel mensen die een infectie hebben doorgemaakt; ook zij zijn fors beschermd tegen een ernstig verloop.