Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik vind de opmerkingen vrij speculatief en persoonlijk. Misschien kunnen we daar eerst even over nadenken voordat we die delen.
Speculeren heeft geen enkele zin. Het is wel goed dat een kerkverband of genootschap hier afspraken over heeft. Dat blijkt nu wel weer. Het is best ingewikkeld dat hij in ruim 3 jaar tijd zijn 3e gemeente gaat dienen. Ik snap wel dat dit vragen oproept.
Geloven we nog in een roeping? Van God gezonden.
Jazeker, maar het een sluit het ander niet uit.CvdW schreef:Geloven we nog in een roeping? Van God gezonden.
Dus wel als we er van uit gaan dat ds. Gerritsen van God geroepen is.Ditbenik schreef:Jazeker, maar het een sluit het ander niet uit.CvdW schreef:Geloven we nog in een roeping? Van God gezonden.
Ik lees over hoge kosten voor een kleine groep in Grand Rapids en zo korte tijd daar zijn. Wellicht dat kosten verrekend worden met Barneveld. Er zijn allerlei opties mogelijk.
(Vergelijk het met transfergelden)
Een vraag aan een insider, iemand die kandidaatstellingen zelf als ambtsdrager heeft meegemaakt of meemaakt.
Worden er namen van predikanten per stembriefje ingediend door de broeders zonder dat er over die geopperde namen wordt gesproken? En komt men zo al stemmend tot een twee- of drietal? Of is er de ruimte voor de broeders om op de namen die ze langs horen komen te reageren? Bijvoorbeeld met: "Zou dat verstandig zijn? Want die dominee...", etc.
Kortom: worden er meningen en gevoelens gedeeld in de consistorie over de namen die ingebracht worden?
Worden er namen van predikanten per stembriefje ingediend door de broeders zonder dat er over die geopperde namen wordt gesproken? En komt men zo al stemmend tot een twee- of drietal? Of is er de ruimte voor de broeders om op de namen die ze langs horen komen te reageren? Bijvoorbeeld met: "Zou dat verstandig zijn? Want die dominee...", etc.
Kortom: worden er meningen en gevoelens gedeeld in de consistorie over de namen die ingebracht worden?
Dat ligt aan de plaatselijke gemeente en het kerkverband. Ik meen dat Tiberius daar wel eens wat over uit de doeken heeft gedaan.
Wellicht is dat ook nog per kerkverband verschillend. Ik denk dat in de OGGiN (daar hebben we het hier over) sterk vanuit de roeping wordt gedacht en minder vanuit het feit of een dominee past qua profiel in een gemeente.Job schreef:Een vraag aan een insider, iemand die kandidaatstellingen zelf als ambtsdrager heeft meegemaakt of meemaakt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
- Verbannen
Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
Gaan de ledenvergaderingen gewoon door?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ja, waarom niet?Bruna schreef:Gaan de ledenvergaderingen gewoon door?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
-
LockdownBogerman schreef:Ja, waarom niet?Bruna schreef:Gaan de ledenvergaderingen gewoon door?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
Als je het op een zaterdag kan houden, waarom niet voor kiezen om het op een zaterdag te doen?
Als het goed is niet. Of digitaal.Bruna schreef:Gaan de ledenvergaderingen gewoon door?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
-
- Verbannen
Er hebben flink wat gemeenten zaterdag gestemd, i.v.m. de avondlockdown.Bogerman schreef:Ja, waarom niet?Bruna schreef:Gaan de ledenvergaderingen gewoon door?GerefGemeente-lid schreef:Ik zie dat de consulent van onze gemeente zijn vierde beroep binnen 1 week heeft ontvangen. Ik hoop van harte dat hij nog een poosje op Walcheren mag blijven.
En er zijn ook weer gemeenten die het (deels) online hebben gedaan en/of waar je je stem weer in tijdvakken moet uitbrengen.
Job schreef:Een vraag aan een insider, iemand die kandidaatstellingen zelf als ambtsdrager heeft meegemaakt of meemaakt.
Mijn ervaring in een GG. Er wordt een groslijst gemaakt van beroepbare predikanten (ieder kerkenraadslid mag de namen opschrijven van predikanten die hij beroepbaar acht). Als deze groslijst er is, worden de namen besproken in een open en respectvolle sfeer. De besproken punten kan ieder meewegen in welke namen van de groslijst hij vervolgens kiest. Daar worden geen afspraken over gemaakt.
Ik weet niet of dit in iedere GG zo gebeurt.