historieel en niet zaligmakend?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Door de eeuwen heen zijn er altijd leraars geweest in de kerk die zeiden dat als je maar geloofde dat wat de Schrift zei waar is, dat je dan behouden zou worden.
Toch is dat ten diepste waar. Want iemand die echt gelooft wat er in de bijbel staat, die gelooft ook dat zijn zonden vergeven zijn. M.a.w. iemand die zegt dat hij gelooft dat de bijbel volledig waar is, en niet gelooft in de Zoon van God tot vergeving van zijn zonden, die liegt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik bekijk het anders.
(niet goed weet ik)

Ik geloof zeker dat de Christus de Zoon van God is en dat Hij zonden kan en wil vergeven.
Ook weet ik dat Hij dat bij mijn kan doen, alleen geloof ik nog niet dat Hij dat ook bij mij heeft gedaan.

Snap je??
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Door de eeuwen heen zijn er altijd leraars geweest in de kerk die zeiden dat als je maar geloofde dat wat de Schrift zei waar is, dat je dan behouden zou worden.
Toch is dat ten diepste waar. Want iemand die echt gelooft wat er in de bijbel staat, die gelooft ook dat zijn zonden vergeven zijn. M.a.w. iemand die zegt dat hij gelooft dat de bijbel volledig waar is, en niet gelooft in de Zoon van God tot vergeving van zijn zonden, die liegt.
Nee, zeker niet. In de bijbel staat dat als ik in Jezus geloof, dat mij al mijn zonden vergeven zijn. Nergens staat dat lós van elkaar!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Ik bekijk het anders.
(niet goed weet ik)

Ik geloof zeker dat de Christus de Zoon van God is en dat Hij zonden kan en wil vergeven.
Ook weet ik dat Hij dat bij mijn kan doen, alleen geloof ik nog niet dat Hij dat ook bij mij heeft gedaan.

Snap je??
Beste Vlinder,

Ik begrijp het aan de ene kant wel, omdat je er wellicht een bepaalde ervaring bij verwacht. Maar toch wordt dat in de bijbel niet zo gesteld. Ik heb eens in de online bijbel gezocht op de woorden 'zoon' en 'gelooft'. Daar kwam onder andere dit uit:

Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft , niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Johannes 3:36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 6:40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Johannes 9:35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?

Handelingen 8:37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

1 Johannes 5:5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?

1 Johannes 5:10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

Als Jezus nu zelf zegt dat alleen het geloof (=vertrouwen) voldoende is, dan hoeven wij toch geen andere zaken er bij te halen? Als Hij komt, dan neemt Hij toch alles mee? Het leven van een christen begint meestal heel geleidelijk.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik bekijk het anders.
(niet goed weet ik)

Snap je??
Niet om je aan te vallen... maar bid jij je knieen dan niet kapot opdat Hij jouw hart mag aanraken??!!!!!!!!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Het moet wel een persoonlijke zaak worden mensen. Het is een zaak van het hart. Dat gaat nooit zonder bevinding. Alleen stenen harten missen de ware bevinding, maar een vlesen hart, is gevoelig, en ondervindt deze zaken in het hart.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het moet wel een persoonlijke zaak worden mensen. Het is een zaak van het hart. Dat gaat nooit zonder bevinding. Alleen stenen harten missen de ware bevinding, maar een vlesen hart, is gevoelig, en ondervindt deze zaken in het hart.
Graag Bijbelse onderbouwing Matthijs, niet zomaar wat roepen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Daphne en Lecram,

Dat vind ik nou juist het moeilijke van alles .

Als ik bid, vind ik het geen bidden. Ook denk ik wel eens: pfft mijn plavond zit ervoor. Mijn gebed komt niet door het plafond heen. Ook vind ik mijn bidden vaak zo zwak.

En zelf vind je al zo snel dat je veel zoekt. Echt ik probeer mijn best te doen, maar dan denk ik: Wie kan er uit zichzelf iets? En misschien heb je gelijk Lecram,
dat ik een "bepaald gevoel" erbij verwacht.

Maar hoe kan ik bidden om vergeving der zonden als ik niet eens mijn schuld zo zwaar voel drukken?? (eerbiedig bedoeld hoor, ik voel natuurlijk WEL schuld, maar is dat genoeg?)

Natuurlijk heb je gelijk daphne......

Verder ga ik er niet op in. Ik vind het erg persoonlijk, en ook zo ontzettend moeilijk
dat ik er liever niet meer op inga in de persoonlijke sfeer....

oké???

Ik wil geen discussie afkappen, maar wel persoonlijk snap je???

:#:#

[Aangepast op 22/3/05 door vlinder]
gravo

Bericht door gravo »

Inderdaad, het moet een persoonlijke zaak worden. Hierbij wat tips om er een persoonlijke zaak van te maken:

1. Neem de rust om de Evangelien rustig door te lezen en vorm jezelf een indruk van de weg van Jezus op deze wereld.

2. Identificeer je met de omstanders. Er is vast wel iets in je, dat overeenkomt met ofwel de Farizeeën. ofwel de schare of wel de discipelen.

3. probeer geen afstand te laten ontstaan tussen wat je net gelezen hebt en je verstand, dat er van alles tegen in lijkt te brengen.

4. realiseer je, dat het Evangelie voor mensen geschreven is, met de bedoeling om die mensen te bewegen tot geloof in Jezus. (Johannes zegt het met zoveel woorden: 'deze woorden zijn geschreven, opdat gij gelooft'.

5. Ook als je niet alles begrijpt, laat je toch niet meer afhouden door innerlijke of uiterlijke barrieres om te bidden in de naam van deze Heer, Jezus Christus.

6. vraag om inzicht, geloof en liefde, realiseer je op welke punten je leven anders zal zijn, wanneer je jezelf serieus zult hebben overgegeven aan deze Heer van hemel en aarde.

7. zoek andere christenen en ontvang behalve uitleg en onderricht ook hun zegen en aanmoediging om je met een oprecht geloof en een vurige liefde te verbinden aan Jezus Christus.

8. Verbind jezelf in een persoonlijk gebed aan Jezus Christus. Geloof het Evangelie. Neem afstand van je verleden, je zonden, je angsten en je pijn en neem voor waar aan, wat Jezus heeft gezegd:' komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven'.

9. Verheug je over de verzoening en vergeving van je zonden, beter je leven en wees dankbaar; leef een nieuw leven. Vergeet nooit wat God gedaan heeft aan je hart en leven.

10. Vertel het ook aan anderen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Graag Bijbelse onderbouwing Matthijs, niet zomaar wat roepen.
Dat het een persoonlijke zaak moet, dat hoef ik niet te onderbouwen denk ik. Dat lijkt me heel duidelijk.
Als de Heere Jezus nog niet persoonlijk tot ons gesproken heeft (hoewel nu door de Geest), zoals Hij deed tegen Petrus: " Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona!", dan is het nog niet geschied. Om het anders te zeggen: Christus moet in je hart geopenbaard worden. De Heere Jezus zegt in Matt. 16 dat vlees en bloed dat niet doen, maar Zijn Vader die in de hemel is.
Dan zie je niemand anders dan Jezus alleen.

Begeren wij Hem? Is alles aan Hem al gans begeerlijk geworden, zoals Paulus dat meende ik zegt, dan zegt Hij in het Woord (altijd door het Woord) "Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen". Dat is de openbaring. Daar blijf je niet ongevoelig onder. Christus overweldigd je met Zijn liefde voor jou strafwaardig zondaar. Die liefde maakt Hij maakt Hij bekend in het hart. Dan is er blijdschap, dan is er vreugde in God door Hem, dan is er één en al verwondering.
Ik moet er dan nu wel bij zeggen dat de één dat sterker zal ervaren dan de ander.
Dat heeft alles met het karakter te maken.

Ik wil zondag 7 vr. en antw. 21 ook nog citeren:

Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Ook zij waren overtuigd dat het een persoonlijk ervaren wordt in het hart.

Verder citeer ik enkel verzen uit het oude testament:

Jer. 23 "Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE, en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat?"

Eze. 11. "En Ik zal hun enerlei51 hart geven,52 en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven;53 en Ik zal het stenen hart54 uit hun vlees55 wegnemen,56 en zal hun een vlesen hart geven;57"

kantekeningen

51: enerlei
Dat is, hetwelk niet dubbel of vals is, maar oprecht, ongeveinsd, mij alleen aanhangende, en niet verdeeld tussen mij en de afgoden. Zie wijders Jer. 32:39, met de aantekening.

52: hart geven,
Dat is, wil, genegenheid, beweging. Zo is het woord hart meest genomen als het bij het woord geest gesteld wordt; hetwelk dan betekent den zin, het verstand en de gedachten des mensen; Ps. 51:12; onder Ezech. 18:31, en Ezech. 36:26.

53: nieuwen geest in het binnenste van u geven;
Dat is, andere zinnen en gedachten dan tevoren in u waren. Versta ene verandering van den geest, niet in wezen, maar in hoedanigheden en krachten. Vergelijk de voor aangewezen plaatsen, idem Rom. 7:6, en Rom. 12:2; 2 Cor. 4:13; Ef. 4:23; Col. 3:10.

54: het stenen hart
Hebreeuws, het hart des steens; dat is een stenen, of stenig hart. Het hart van den onherboren mens wordt hier bij een steen vergeleken, ten aanzien van zijn natuurlijke hardheid. De gelijkenis bestaat voorts hierin, dat, gelijk een steen uit zijne natuur de kracht niet heeft om zich in vlees te veranderen, ook alzo een onherboren mens uit zijn eigen onherboren natuur de kracht niet heeft om zich tot God te bekeren; maar gelijk God uit stenen Abrahams kinderen kan verwekken, Matth. 3:9; zo kan Hij ook steenachtige harten door zijn heiligmakenden Geest vermurwen.

55: hun vlees
Dat is, hun lichaam, waarin de ziel woont. Zie Job 12:10.

56: wegnemen,
Te weten mits uit de ziel de kwade hoedanigheden en krachten, waarmede zij door hun bedorven natuur mij wederstaan, uit te roeien en van hen door den Geest der wedergeboorte weg te doen, opdat zij mij niet meer wederstreven.

57: vlesen hart geven;
Hebreeuws, een hart des vleses, dat is, een hart van vlees. Het hart van een herboren mens wordt hier bij vlees vergeleken, hetwelk niet hard is als een steen, maar buigzaam en gedwee is, en zich gewilliglijk van Gods Geest laat leiden. Zodanig is het hart van den mens, nadat God het stenen hart weggenomen en een nieuw hart gegeven heeft.

Wanneer wij een vlezen hart ontvangen door de Geest Gods, doordat je hart door het Woord vermorzeld wordt (jer. 23), dan ondervinden wij dat.

Ik moet stoppen.
Het werk wacht.

Groeten,
Matthijs
Lecram

Bericht door Lecram »

Helemaal met je eens, Matthijs. Wij kunnen het niet doen met wat anderen geloven of met wat een kerk belijdt. Het gaat om een persoonlijk geloof. En in dat geloof geeft God de bevinding dat wij kind van God zijn. De rust en de vrede door Hem. Een bevinding die de Heilige Geest ons geeft. Een liefdesband die boven alles gaat. En net als in een huwelijk, groeit die liefde. Een liefde die nog broos is in het begin, maar sterker wordt naar mate wij de Heere beter leren kennen.
Daphne

Bericht door Daphne »

Als ik bid, vind ik het geen bidden. Ook denk ik wel eens: pfft mijn plavond zit ervoor. Mijn gebed komt niet door het plafond heen. Ook vind ik mijn bidden vaak zo zwak.
Vlindertje, t gaat er niet om of jíj dit bidden vindt, maar het gaat er om dat God dit bidden vindt!!! Elk woord wat jij tot Hem zegt is een gebed, je praat immers tegen Hem! Ik ken het gevoel wel... op sommige plekken lijkt t net alsof je rechtstreeks de hemel in bidt, en soms... ja soms lijkt t alsof je gebed tegen t plafont terug kaatst...! Persoonlijk vind ik t geweldig om buiten te bidden... vooral als ik een stuk blauwe lucht zie, dan lijkt t net alsof je bijna de hemel in kan kijken! :% 's Avonds als je de sterren ziet, dan voel je je ontzettend klein en bessef je HOE groot God is! (Openingetje voor gebed te plekke??!!!)
En zelf vind je al zo snel dat je veel zoekt. Echt ik probeer mijn best te doen, maar dan denk ik: Wie kan er uit zichzelf iets?
We kunnen niets zonder God, maar we kunnen de deur wel openen als Hij klopt... en trouwens... Zoekt en gij zult vinden, klopt en er zal open gedaan woren! (Zie je in deze zin de 2 deling van een relatie??!!! Geven en nemen?!) Zoeken en vinden, gevonden worden en open doen! :)
Maar hoe kan ik bidden om vergeving der zonden als ik niet eens mijn schuld zo zwaar voel drukken?? (eerbiedig bedoeld hoor, ik voel natuurlijk WEL schuld, maar is dat genoeg?)
Genoeg is het als je weet dat Christus de Heer van jouw leven is dat Hij voor JOU aan t kruis is gestroven en dat jij zonder Jezus helemaal niemand bent, totaal afhankelijk van de Goede Herder! Dan Vlindertje, is het genoeg! Ik denk meis, dat Christus veel blijer is met iemand die verheugd is om Zijn werken dan iemand die dag in dag treurt om de vele zonden die hij/zij doet. Tuurlijk, TUURLIJK, zondebessef is noodzakelijk anders is de wetenschap 'verlost te zijn' weinig van betekenis... Maar volgens mij horen verlosten (denk maar aan de mensen die concentratiekampen hebben overleefd) intens verheugd te zijn, niet meer onder het juk van de vijand...! Mensen uit t concentratiekamp hebben een verleden, dragen pijn met zich mee en kunnen het niet 1 2 3 vergeten... maar ze hebben wel hoop, hoop op een betere toekomst! Zo ook wij... jij, die straks JA gaat zeggen tegen Hem!!! Dat laat je toch niet koud??!!

[align=center]Ik ben verblijd, wanneer men mij Godvruchtig opwekt:
Zie wij staan Gereed om naar Gods huis te gaan;
Kom ga met ons en doe als wij!
[/align]

Kom ga met ons en doe als wij!... mooi he?!
Verder ga ik er niet op in. Ik vind het erg persoonlijk, en ook zo ontzettend moeilijk
dat ik er liever niet meer op inga in de persoonlijke sfeer....
Je hoeft er ook niet verder op in te gaan..., wat me wel opvalt (in het algemeen) dat als het persoonlijk wordt (en vlindertje, mijn complimenten voor je eerlijkheid!!! :u ) dat men dan dichtklapt en niets meer durft te zeggen. Waar ligt dat toch aan??!!
oké???
oke :%
:#:#
Smile.. Jesus love's you!!! :%
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
vlinder

Bericht door vlinder »

Dank je wel Daphne,

Mijn motivatie vind je in een u2u.

Wat ik tegen jou zeg, schrijf ik nu ook even hier,

het waarom is misschien: Over het algemeen reageren in zulke discussies alleen mensen die weten mogen dat Christus voor hen is gekruisd.

Als je dan reageert, krijg je al die reacties terug van diegenen.
En juist omdat je weet dat zij gelijk hebben en je je moet schamen dat je nog niet bekeert bent, en je knieen kapot moet bidden, is het juist moeilijk om toe te geven dat die ander gelijk heeft en jij op deze manier verloren gaat.

Verder bedankt voor je mooie posting.

Groetjes en een fladder van vlinder
vlinder

Bericht door vlinder »

Volgens mij stond er nog meer achter die zin, anemoontje.....;)

Maar ja je hebt gelijk, al de postings zijn zo bemoedigend, maar toch.... een mens is zo hard.... !!

Ga aan God vragen of Hij me in genade wil aannemen zoals ik nu ben.....

Bidden jullie ook voor mij???

groetjes vlindertje
Plaats reactie