Erskinees schreef:Wie van jouw favoriete ds'en staat er in de Terdege?
Wij hebben een aantal jaar geleden veel tijdschriftabbo's opgezegd. De Terdege mis ik nou helemaal niet.
Heb het even nagekeken maar ik denk dat de favoriete organist van GG-lid erin staat, namelijk Sietze de Vries .
Erskinees schreef:Wie van jouw favoriete ds'en staat er in de Terdege?
Wij hebben een aantal jaar geleden veel tijdschriftabbo's opgezegd. De Terdege mis ik nou helemaal niet.
Geen.
Maar er stonden wel zeer interessante artikelen in. Je mist echt wat. Ik kan er gerust een uur in lezen.
Heerlijk in de luie stoel na een harde dag werken. Een mooie samenzang met bovenstem als achtergrond en Refoforum bij de hand en je hebt een heerlijke ontspannende en rustige avond... Wat wil je nog meer?
Ik ben benieuwd of de predikanten E.J. Boudewijn, J. van Laar, J. Joppe en J. Roos ook aanwezig zijn en een gebed uitspreken.
In het kader van de kerkelijke eenheid zou dat wel heel mooi zijn.
Niet dus.
Een gemiste kans...
Het was een bidstond van de Hervormde Gemeente te Barneveld. Het staat alle andere kerken vrij ook een bidstond te organiseren. Die wens is ook uitgesproken; “We hopen dat meerdere kerken in Nederland ons initiatief omarmen en op hetzelfde moment of op een later tijdstip een bidstond houden, zodat het een landelijk karakter krijgt,” Spreken over een gemiste kans richting de Hervormde Gemeente vind ik dan ook onterecht. En als je dat als Ger Gem-lid dan al vindt, begin dan eerst eens andersom. Nodig in jullie Ger Gem bidstond de predikant van de plaatselijke Hervormde Gemeente uit om in jullie bidstond een gebed uit te spreken....
GG-lid vind het waarschijnlijk geen gemiste kans van de hervormde gemeente, maar een gemiste kans van onze rechtse broeders dat zij niet aangehaakt zijn. Althans, zo begrijp ik hem.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik ben benieuwd of de predikanten E.J. Boudewijn, J. van Laar, J. Joppe en J. Roos ook aanwezig zijn en een gebed uitspreken.
In het kader van de kerkelijke eenheid zou dat wel heel mooi zijn.
Niet dus.
Een gemiste kans...
Het was een bidstond van de Hervormde Gemeente te Barneveld. Het staat alle andere kerken vrij ook een bidstond te organiseren. Die wens is ook uitgesproken; “We hopen dat meerdere kerken in Nederland ons initiatief omarmen en op hetzelfde moment of op een later tijdstip een bidstond houden, zodat het een landelijk karakter krijgt,” Spreken over een gemiste kans richting de Hervormde Gemeente vind ik dan ook onterecht. En als je dat als Ger Gem-lid dan al vindt, begin dan eerst eens andersom. Nodig in jullie Ger Gem bidstond de predikant van de plaatselijke Hervormde Gemeente uit om in jullie bidstond een gebed uit te spreken....
Zie onderstaand bericht.
Forummer schreef:GG-lid vind het waarschijnlijk geen gemiste kans van de hervormde gemeente, maar een gemiste kans van onze rechtse broeders dat zij niet aangehaakt zijn. Althans, zo begrijp ik hem.
" Hieruit blijkt hoe onzeker onze kennis is van de innerlijke staat van het hart, die is afgeleid van de woorden en belijdenissen van serieuze personen. Dat zou ook de ijdele overtuiging aan het wankelen moeten brengen van degene die zich inbeelden met zekerheid te kunnen vaststellen of iemand een waarlijk bekeerd persoon is op grond van een verslag van diens godsdienstige bevinding.
Twee personen kunnen dezelfde woorden en zinssneden gebruiken om hun gevoelens uit te drukken, terwijl die gevoelens in feite verschillend kunnen zijn. Beiden kunnen zeggen: 'Ik voelde dat de liefde Gods in mijn hart werd uitgestort', waarbij dit in het ene geval het waarachtige gevoel kan zijn dat met deze woorden wordt weergegeven, terwijl het bij de ander louter zelfzuchtige overtuiging een gunsteling van de hemel kan zijn, of een hoge staat van nerveuze uitgelatenheid als gevolg van een fysiologische oorzaak. Beide personen kunnen oprecht zijn in die zin dat beide werkelijke emotie hebben ondervonden en hieraan uitdrukking willen geven: en toch is de ene een waar christen, terwijl de ander zich nog in een niet-wedergeboren staat kan bevinden.
Er is nog iets anders waaruit duidelijk blijkt dat het onmogelijk is om de geestelijke toestand van een persoon met zekerheid af te lezen uit het verslag dat door hem gedaan wordt van zijn bevindingen, en dat is de mogelijkheid dat een huichelaar uit berekening woorden en uitdrukkingen kan gebruiken die hij van een werkelijk vroom persoon geleerd heeft. Wat kan zo iemand verhinderen om de woorden over te nemen en de presentatie te imiteren waarmee ware christenen hun ervaringen hebben verteld?
Wat kan misleiders ervan weerhouden om de verslagen van godvruchtige oefeningen te raadplegen die zo overvloedig in godsdienstige biografieën gevonden worden, en om die te gebruiken alsof zij zelf ervaringen hadden met deze dingen?"
"Er is geen onderwerp waarvan het theoretiseren zo zinloos en gevaarlijk is, als onze godsdienstige bevinding."
Archibald Alexander (1772 - 1851)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
.......... het is een geesteshouding die haaks staat op de mentaliteit van de heersende cultuur.
Laat ik het illustreren. Terwijl het vroeger kon gebeuren dat kinderen aan het sterfbed van hun vrome moeder zeiden: „Moeder is er bijna”, is de kans niet gering dat men tegenwoordig zegt: „Ze is er bijna geweest.”
Die luttele toevoeging van het woordje „geweest” spreekt boekdelen. Het verraadt precies hoe radicaal de visie is verschoven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.