COVID-19

TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

Valcke schreef:
merel schreef:Je kan je echter afvragen of een koning die ten tijde van een lock down een openbaar feestje geeft in zijn tuin niet ter verantwoording kan worden geroepen.
Merel, ook dit klopt niet. Het was geen openbaar feestje.
Het is in die zin geneuzel dat afgelopen zondag de kroegen vol zaten met aanhangers van Max verstappen zonder anderhalve meter Het stoorde mij dat daar ook geen ophef over ontstaan is.
In de horeca gelden formele regels. Deze staan in wetten of verordeningen die door het parlement zijn goedgekeurd. De anderhalve meter in de horeca is formeel door het parlement vastgesteld. Dat is een groot verschil met het feestje. Het advies waar we het nu over hebben komt alleen uit de ministerraad. Het heeft zelfs geen enkele formele status. Bovendien speelde de gebeurtenis zich volledig af in de privésfeer.
Ik vind het allemaal zo hypocriet. Ja, de Koning heeft een voorbeeldfunctie, ja dat vraagt misschien om striktere naleving van adviezen dan de rest van Nederland, maar dan wel vanuit ZIJN perspectief gezien. Het over, overgrote merendeel van Nederland, inclusief al die heigerige journalisten hebben in de afgelopen 2 jaren, waarschijnlijk zelfs meerdere keren om hun moverende redenen adviezen niet opgevolgd en nu gaan ze vragen stellen over zich verheven voelen enzo, bah.

En ja, ik denk dat de Koning er verstandiger aan gedaan had om het niet zo te doen, aan de andere kant sluit ik bepaald niet uit dat hij hier vooraf over na heeft gedacht en ook het risico van ophef wel heeft gewogen, maar het belang van zijn jarige dochter, met inachtneming van allerlei veiligheidsmaatregelen, heeft laten prevaleren boven de strikte navolging van het advies. Zoals wij mensen allemaal wel eens doen. Ik in elk geval wel.

Ik ben het dan ook in dit geval met Rutte eens.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Wat doen jullie als iemand geen mondkapje op heeft in de supermarkt? Hoewel ik mondkapjes verschrikkelijk vind, erger ik mij toch aan mensen die denken dat de regels niet voor hen gelden.

Deze week waren er voor mij en achter mij mannen die geen mondkapje op hadden. Het was 1 vader (ik ken hem) en 1 allochtoon. Ik durfde er niets van te zeggen want de lontjes zijn kort tegenwoordig.

De supermarkt vragen om er wat van te zeggen vond ik ook wat raar. Ik heb zelf ook een hekel aan mondkapjes. En toch irriteerde het mij dat ze de stoere bink uithangen en zich niet aan de regels houden.

Tja, wat zal ik doen? Die vader zie ik wel vaker zonder mondkapje (of met een mondkapje onder de kin) dus de situatie zal zich nog wel een keer voordoen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Rustig laten lopen. Je bent toch geen boa of zo?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

Ik vind het ook wat bijzonder als iemand zich niet aan de regels houdt. Maar laten we ook niet overdrijven, zeg. Alsof iemand een groot gevaar is voor de volksgezondheid als hij zonder mondkapje boodschappen doet.
Vooral rustig blijven en afstand houden. Er zullen ook wel mensen rondlopen die hun handen niet kapot gewassen hebben die dag.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:Rustig laten lopen. Je bent toch geen boa of zo?
Nee, ik ben geen boa, maar ik ben wel een medeburger die last heeft van het feit dat mensen zich niet aan de regels houden.

Waarom moeten al die mensen zo eigenwijs zijn? Als iedereen zich aan de regels zou houden, hadden we niet zoveel maatregelen nodig.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: COVID-19

Bericht door Thea »

Toch heb ik wel moeite met de actie van de koningsfamilie. Het lijkt dat zij, omdat ze in hoogheid zijn gezeten, soms compensatie nodig hebben. Dus toch maar op vakantie, want we hebben al zo weinig privé. En toch maar een feestje met 21 mensen, want het is zo zielig als Amalia haar 18e verjaardag niet kan vieren. Dan denk ik: "Het zijn ook gewoon mensen. Zij vallen ook onder de 'oordelen'". Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een feestje te geven met 21 personen thuis. En ik vind, dat een koning wel het goede voorbeeld moet geven. Het schaadt zijn ambt.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Thea schreef:Toch heb ik wel moeite met de actie van de koningsfamilie. Het lijkt dat zij, omdat ze in hoogheid zijn gezeten, soms compensatie nodig hebben. Dus toch maar op vakantie, want we hebben al zo weinig privé. En toch maar een feestje met 21 mensen, want het is zo zielig als Amalia haar 18e verjaardag niet kan vieren. Dan denk ik: "Het zijn ook gewoon mensen. Zij vallen ook onder de 'oordelen'". Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een feestje te geven met 21 personen thuis. En ik vind, dat een koning wel het goede voorbeeld moet geven. Het schaadt zijn ambt.
Zouden we niet vooral naar onszelf moeten kijken als het gaat om onze privé (!) gedragingen? Ik geloof dat dit niet meer is dan een heel kleine 'splinter' of onhandigheid. Houd er ook rekening mee dat wij veel ernstiger fouten (kunnen) maken zonder dat iemand om ons heen daarover valt. Maar de koninklijke familie staat nu enkele dagen in de hoofdartikelen en -kolommen van nagenoeg alle media zonder dat zij enig weerwoord hebben. Ik vind het echt ongepast dat hier zoveel woorden aan verspild worden, terwijl het als feit nauwelijks iets voorstelt (er is bovendien geen enkele geldende regel overtreden).
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
Thea schreef:Toch heb ik wel moeite met de actie van de koningsfamilie. Het lijkt dat zij, omdat ze in hoogheid zijn gezeten, soms compensatie nodig hebben. Dus toch maar op vakantie, want we hebben al zo weinig privé. En toch maar een feestje met 21 mensen, want het is zo zielig als Amalia haar 18e verjaardag niet kan vieren. Dan denk ik: "Het zijn ook gewoon mensen. Zij vallen ook onder de 'oordelen'". Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een feestje te geven met 21 personen thuis. En ik vind, dat een koning wel het goede voorbeeld moet geven. Het schaadt zijn ambt.
Zouden we niet vooral naar onszelf moeten kijken als het gaat om onze privé (!) gedragingen? Ik geloof dat dit niet meer is dan een heel kleine 'splinter' of onhandigheid. Houd er ook rekening mee dat wij veel ernstiger fouten (kunnen) maken zonder dat iemand om ons heen daarover valt. Maar de koninklijke familie staat nu enkele dagen in de hoofdartikelen en -kolommen van nagenoeg alle media zonder dat zij enig weerwoord hebben. Ik vind het echt ongepast dat hier zoveel woorden aan verspild worden, terwijl het als feit nauwelijks iets voorstelt (er is bovendien geen enkele geldende regel overtreden).
Prima een feestje ter ere van haar verjaardag, 21 mensen vind ik rijkelijk weinig voor een dergelijke gebeurtenis.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23937
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Thea schreef:Toch heb ik wel moeite met de actie van de koningsfamilie. Het lijkt dat zij, omdat ze in hoogheid zijn gezeten, soms compensatie nodig hebben. Dus toch maar op vakantie, want we hebben al zo weinig privé. En toch maar een feestje met 21 mensen, want het is zo zielig als Amalia haar 18e verjaardag niet kan vieren. Dan denk ik: "Het zijn ook gewoon mensen. Zij vallen ook onder de 'oordelen'". Ik zou het niet in mijn hoofd halen om nu een feestje te geven met 21 personen thuis. En ik vind, dat een koning wel het goede voorbeeld moet geven. Het schaadt zijn ambt.
Dat is ook zo. Maar op RF vinden we alles mooi wat het koningshuis doet, als ze zich maar aan onze regels houden.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: COVID-19

Bericht door Job »

parsifal schreef:Er is nog geen topic specifiek over dit vrij actuele onderwerp. Omdat het vrij actueel is en de nieuwspaginas toch wel domineert hier maar een beginnetje.

Zelf denk ik dat de verspreiding van dit virus een voorbeeld is dat gedrag en gewoontes invloed hebben op de verspreiding van virussen en dat er menselijkerwijs nog geen reden voor paniek hier (in vrijwel de hele westerse wereld) is, al is het goed om je (als regering) voor te bereiden op een ernstig maar onwaarschijnlijk scenario met veel zieken (en daardoor slachtoffers, door gebrek aan ziekenhuisbedden).

Wat mij opvalt is dat er nog heel weinig spreiding lijkt te zijn buiten Wuhan en de rest van China. Hierom denk ik dat in goed georganiseerde plaatsen, waar mensen niet te veel in elkaars gezicht ademen en niet te dicht bij elkaar komen een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 ander persoon zal besmetten, waardoor lokale uitbraken klein blijven. Ik vermoed dat dit zelfs het geval is in drukke maar goed georganiseerde steden zoals Singapore, Seoul en Tokio. Hoe het in bijvoorbeeld Jakarta, Bangkok of de grote steden in India zal zijn weet ik niet, maar daar vrees ik dat er wel grote uitbraken kunnen komen.
Per abuis kwam ik even op pagina 1 van dit topic terecht in plaats van op pagina 716. Dit hierboven was de allereerste post, januari 2020, dus nog geen twee jaar geleden. Ik heb aandachtig tig eerste pagina's terug zitten lezen, het leest bijna als een kroniek of een dagboek. Alles uit die beginperiode kwam me weer helder voor de geest. Wow, wat is er veel gepasseerd, wat is ons wereldje in allerlei opzichten veranderd en dat allemaal in 'maar' een kleine twee jaar. Overigens veel lof voor enkele forummers met kennis van zaken die al in een vroeg stadium veel wijsheid hebben gedeeld. Ik kan inhoudelijk vrijwel niet over deze thematiek meepraten maar heb al veel van jullie geleerd in dit lange, lange topic.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Maar serieus dit virus lijkt vrij mild en alleen een bedreiging voor kwetsbare groepen. Ouderen en mensen met hart, vaat en long ziekten. Ook verplegend personeel. Deze mensen hebben extra zorg/bescherming nodig voor de rest gewoon dagelijks de schijf van vijf nuttigen en vooral geen stress.
Exact.
Op 27 februari 2020 waren Ambtenaar en huisman het nog met elkaar eens (zie hun quotes van die datum hierboven).
Goede oude tijden ...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Job schreef:
parsifal schreef:Er is nog geen topic specifiek over dit vrij actuele onderwerp. Omdat het vrij actueel is en de nieuwspaginas toch wel domineert hier maar een beginnetje.

Zelf denk ik dat de verspreiding van dit virus een voorbeeld is dat gedrag en gewoontes invloed hebben op de verspreiding van virussen en dat er menselijkerwijs nog geen reden voor paniek hier (in vrijwel de hele westerse wereld) is, al is het goed om je (als regering) voor te bereiden op een ernstig maar onwaarschijnlijk scenario met veel zieken (en daardoor slachtoffers, door gebrek aan ziekenhuisbedden).

Wat mij opvalt is dat er nog heel weinig spreiding lijkt te zijn buiten Wuhan en de rest van China. Hierom denk ik dat in goed georganiseerde plaatsen, waar mensen niet te veel in elkaars gezicht ademen en niet te dicht bij elkaar komen een besmet persoon gemiddeld minder dan 1 ander persoon zal besmetten, waardoor lokale uitbraken klein blijven. Ik vermoed dat dit zelfs het geval is in drukke maar goed georganiseerde steden zoals Singapore, Seoul en Tokio. Hoe het in bijvoorbeeld Jakarta, Bangkok of de grote steden in India zal zijn weet ik niet, maar daar vrees ik dat er wel grote uitbraken kunnen komen.
Per abuis kwam ik even op pagina 1 van dit topic terecht in plaats van op pagina 716. Dit hierboven was de allereerste post, januari 2020, dus nog geen twee jaar geleden. Ik heb aandachtig tig eerste pagina's terug zitten lezen, het leest bijna als een kroniek of een dagboek. Alles uit die beginperiode kwam me weer helder voor de geest. Wow, wat is er veel gepasseerd, wat is ons wereldje in allerlei opzichten veranderd en dat allemaal in 'maar' een kleine twee jaar. Overigens veel lof voor enkele forummers met kennis van zaken die al in een vroeg stadium veel wijsheid hebben gedeeld. Ik kan inhoudelijk vrijwel niet over deze thematiek meepraten maar heb al veel van jullie geleerd in dit lange, lange topic.
Ik had het behoorlijk mis toen. Wel veel geleerd de afgelopen jaren. Nu met Omicron maak ik me juist vrij grote zorgen. Ik hoop dat ik het nu ook mis heb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9336
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 10092
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal Waar maak jij je nu zorgen over?
Omikron verspreidt zo snel dat het mogelijk niet echt af te remmen is. Als de bescherming van vaccins en eerdere besmetting ook beperkt is dan is er veel leed te verwachten zelfs al is de dodelijkheid maar 10% van wat het bij Delta was.
Ik verwacht wel meer bescherming van vaccins en eerder besmettingen, maar ben er niet gerust op.
Als de mortaliteit zo sterk afneemt, wordt deze dan niet gelijk aan influenza?
Plaats reactie