Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4196
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind dat de discussie over het samen kerkdienst houden een omslag heeft gemaakt, hier op RF.

Als je de post terug leest van twee jaar geleden, waar we digitaal moesten samenkomen en enkelen (oa ikzelf) daar ernstig op tegen waren, was het argument dat het meeluisteren/kijken thuis als de samenkomst van de gemeente gezien moest worden. Ik constateer dat die gedachte er niet meer is.

Dat heeft nogal consequenties. Maken we dan thuis geen deel uit van de eredienst, van de samenkomst van het lichaam van Christus? En verzaken we dan daarmee het samenkomstgebod? Dit met ja beantwoorden zou ons aan moeten sporen om (net als in de Staphorster scholen) alle (technische) mogelijkheden te benutten om mogelijk te maken dat we allemaal naar de kerk te kunnen.

Lees hier eens terug wat we er toen van vonden met wat we nu opschrijven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Dit is wel een discussie ook van andere tijden. Ik weet dat er destijds predikanten waren die niet wilden dat hun preken op de band werden opgenomen. Mede omdat ze bang waren dat thuis luisteren in plaats van de kerkgang zou komen dan.
Ik herinner me ook de felle discussies omtrent het ophangen van een camera in de kerk.
Een oude bevriende forummer heeft hier zo over gestreden. De Heere nam hem weg voordat de coronacrisis uitbrak.
Ik moet nog vaak aan hem terugdenken en heb zijn mails bewaard.
En nu vindt men het normaal dat het H.A. uitgezonden wordt op een kanaal zoals YT.

En zo gaat het met veel zaken, er treedt gewenning op.
Of men ziet het principiële er niet meer van.
Het is breed geaccepteerd dat kerkdiensten via internet worden uitgezonden, al doen enkele kerken het nog met een inlogcode.
Ik denk dat het lastig kan worden voor de gezinnen die nu met heel jonge kinderen zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Lees hier eens terug wat we er toen van vonden met wat we nu opschrijven.
Ik zou eenvoudigweg niet meer precies weet wat mijn inhoudelijke standpunten waren. Wat ik wel weet dat er bij het ingaan van de beperkende maatregelen een grens is over gegaan die wat mij betreft een principiële grens is. En dat ligt inmiddels anders. Als je vind dat je overheidsadviezen moet opvolgen, kan je nu 1,5 jaar daar niet in gaan shoppen wat jezelf vind. En als je terug wilt naar een principiële doordenking, dan kan je wat mij betreft alleen terug naar het vrijgeven van de erediensten naar volledige bezetting.

Dat is in hoge mate mijn dilemma. En inderdaad. Als je vind dat het fysiek bijwonen van een kerkdienst onopgeefbaar is, dan zou je daar een positieve invulling aan moeten geven door het organiseren van bijvoorbeeld een alternatieve locatie of het uitbreiden van het aantal zondagse kerkdiensten.
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Ik vind dat de discussie over het samen kerkdienst houden een omslag heeft gemaakt, hier op RF.

Als je de post terug leest van twee jaar geleden, waar we digitaal moesten samenkomen en enkelen (oa ikzelf) daar ernstig op tegen waren, was het argument dat het meeluisteren/kijken thuis als de samenkomst van de gemeente gezien moest worden. Ik constateer dat die gedachte er niet meer is.

Dat heeft nogal consequenties. Maken we dan thuis geen deel uit van de eredienst, van de samenkomst van het lichaam van Christus? En verzaken we dan daarmee het samenkomstgebod? Dit met ja beantwoorden zou ons aan moeten sporen om (net als in de Staphorster scholen) alle (technische) mogelijkheden te benutten om mogelijk te maken dat we allemaal naar de kerk te kunnen.

Lees hier eens terug wat we er toen van vonden met wat we nu opschrijven.
Ik denk er anders nog precies hetzelfde over. Maar ik krijg soms het verwijt dat ik steeds hetzelfde zeg. Wat mij betreft, is de deelname aan de kerkdienst thuis, voor zover de kerkenraad die dienst zo organiseert, in niets verschillend met de deelname aan de kerkdienst in een kerkgebouw.

Een kerkgebouw is geen heilige plaats.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Veel predikanten zien de mensen die thuis meeluisteren wél als onderdeel van de samenkomst. Zij richten het Woord ook tot hen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Hendrikus schreef:
"Ik vind niet dat het om acht uur af hoeft te zijn". Tja, ik vind ook wel eens wat... Maar als we zo beginnen, is het einde zoek.
Om je gerust te stellen: de geplande dienst van 19.15 is alsnog verzet naar 18.45 en was rond 20.00 uur afgelopen.
Dat was de 5e dienst voor ds Zondag. Hij preekte gisteren 3x in de eigen gemeente en 2x in vacante gemeenten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6817
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

windorgel schreef:Dat was de 5e dienst voor ds Zondag. Hij preekte gisteren 3x in de eigen gemeente en 2x in vacante gemeenten.
Volgens mij doet hij dat nagenoeg elke week.

Ds. Baan doet dat ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vind dat de discussie over het samen kerkdienst houden een omslag heeft gemaakt, hier op RF.

Als je de post terug leest van twee jaar geleden, waar we digitaal moesten samenkomen en enkelen (oa ikzelf) daar ernstig op tegen waren, was het argument dat het meeluisteren/kijken thuis als de samenkomst van de gemeente gezien moest worden. Ik constateer dat die gedachte er niet meer is.

Dat heeft nogal consequenties. Maken we dan thuis geen deel uit van de eredienst, van de samenkomst van het lichaam van Christus? En verzaken we dan daarmee het samenkomstgebod? Dit met ja beantwoorden zou ons aan moeten sporen om (net als in de Staphorster scholen) alle (technische) mogelijkheden te benutten om mogelijk te maken dat we allemaal naar de kerk te kunnen.

Lees hier eens terug wat we er toen van vonden met wat we nu opschrijven.
Ik denk er anders nog precies hetzelfde over. Maar ik krijg soms het verwijt dat ik steeds hetzelfde zeg. Wat mij betreft, is de deelname aan de kerkdienst thuis, voor zover de kerkenraad die dienst zo organiseert, in niets verschillend met de deelname aan de kerkdienst in een kerkgebouw.

Een kerkgebouw is geen heilige plaats.
Juist.
In kerkbode en Saambinder en RD staat dat het om kerkdiensten gaat. Hier op RF heeft men het steeds over erediensten. Lijkt mij een overdreven term, de liturgie is uiterst simpel. Het volgen van de dienst op afstand doet niets af aan de waarde. Hebben we niet al jaren kerktelefoon etc? Als het zo belangrijk was, was dat ook niet goed. We hadden dan de mensen desnoods met een brancard naar de kerk moeten brengen. Maar niet thuis laten zitten of liggen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6817
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

En je verwacht hier een serieuze reactie op?!? :haha
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ook een simpele kerkdienst is een eredienst.

Ik vind overigens dat het volgen op afstand (of met meer dan 1000 mensen) wel afdoet aan de waarde. Maar daarmee is het nog geen principieel verschil. Dat is vooral gevoelsmatig en kan dus per persoon verschillen.

Toch is samenkomen wél een kernpunt in de leer over de kerk. Dus ik vind niet dat het onbelangrijk is, hoe dat samenkomen vorm krijgt. Maar als in tijden van drukte mensen buiten meeluisteren aan het raam (zoals ik ooit eens deed op vakantie in Zwitserland), dan laten zij de onderlinge bijeenkomst niet na. En als in coronatijden het meeluisteren of -kijken op afstand plaatsvindt, zie ik daar geen principieel verschil tussen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Dit is wel een discussie ook van andere tijden. Ik weet dat er destijds predikanten waren die niet wilden dat hun preken op de band werden opgenomen. Mede omdat ze bang waren dat thuis luisteren in plaats van de kerkgang zou komen dan.
Ik herinner me ook de felle discussies omtrent het ophangen van een camera in de kerk.
Een oude bevriende forummer heeft hier zo over gestreden. De Heere nam hem weg voordat de coronacrisis uitbrak.
Ik moet nog vaak aan hem terugdenken en heb zijn mails bewaard.
En nu vindt men het normaal dat het H.A. uitgezonden wordt op een kanaal zoals YT.

En zo gaat het met veel zaken, er treedt gewenning op.
Of men ziet het principiële er niet meer van.
Het is breed geaccepteerd dat kerkdiensten via internet worden uitgezonden, al doen enkele kerken het nog met een inlogcode.
Ik denk dat het lastig kan worden voor de gezinnen die nu met heel jonge kinderen zitten.
Of zaken worden principieel genoemd die het niet zijn. Zaken worden vaak op het gevoel beoordeeld en dan tot principieel verklaard maar principieel zijn die dingen die vanuit de Schrift opkomen. Als alleen de Schrift de norm is voorkomt dat veel discussies en kun je veel zaken vrij laten. In mijn vorige gemeente hangt al meer dan tien jaar een camera. Daar is nooit discussie over geweest. In mijn huidige gemeente worden de diensten uitgezonden via kerkdienstgemist en wordt de preek daarna op YouTube gezet. Dit alles met het doel om ook anderen te bereiken die nooit in de kerk komen. Altijd bereid om verantwoording af te leggen van de hoop die in ons is. Het evangelie van onze Heere Jezus Christus is niet iets om achter gesloten deuren te houden, maar moet de wereld in.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

PKN gaat voor "in principe digitaal":
https://protestantsekerk.nl/nieuws/beri ... -december/

Heeft iemand al info van andere kerkverbanden?
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Habitat schreef:PKN gaat voor "in principe digitaal":
https://protestantsekerk.nl/nieuws/beri ... -december/

Heeft iemand al info van andere kerkverbanden?
Dus dat betekent dat 50 bezoekers de nieuwe norm wordt?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Bogerman schreef:
Habitat schreef:PKN gaat voor "in principe digitaal":
https://protestantsekerk.nl/nieuws/beri ... -december/

Heeft iemand al info van andere kerkverbanden?
Dus dat betekent dat 50 bezoekers de nieuwe norm wordt?
Zoals ik het lees:
Alleen in uitzonderlijke omstandigheden zoals kerstdiensten --> 50. Overige diensten in principe digitaal.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6817
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Morgen mag er per dienst nog gewoon de helft komen. Dus dat zijn zo'n 250 personen.

Verdere informatie heb ik nog niet.

Maar het besluit van de PKN is natuurlijk de grootste waanzin. Ik kan niets anders bedenken.
Plaats reactie