Klopt, die moeder krijgt ws. een trauma. Alleen, dat is dan een trauma door God haar opgelegd!Wat denk je van het trauma van een moeder die sterft omdat er geen orgaan beschikbaar is, en met een kleine ingreep haar kinderen groot had zien worden?
In geval dat je beslist jezelf in te schrijven als donor doe jij (mogelijk) je echtgenoot en kinderen een trauma aan. Dat doe jij degenen aan die je hebt liefgehad. Is dat liefde?
------------
Een heel anders iets waar ik bang voor ben, en wat huidige donordocil toelaat, is dat men organen 'op de kweek' gaat zetten. Opzich klinkt dat onschuldig, maar wat men doet is celdeling zodanig beïnvloeden, dat men eigelijk kan spreken van klonen. Alhoewel deze techniek nog niet productieklaar is, is dit natuurlijk wel iets wat in de toekomst gaat meespelen.
----------------
Een ander probleem is: wanneer is iemand dood. Als ik onderstaande goed begrijp wordt de traditionele doodskriterium niet meer gehanteerd, omwille van orgaandonatie. M.i. is dat moord. Denk daarbij in wat het voor geliefden van die persoon moet zijn om hun geliefde vader, moeder, man, vrouw of kind meegenomen te zien worden naar de snijtafel, terwijl ademhaling en bloedsomloop nog intact zijn, en wat de psychische gevolgen daarvan (kunnen) zijn:
De cornea blijft tot ongeveer achtenveertig uur na de dood van de donor bruikbaar voor transplantatie. De meeste weefsels en organen worden echter praktisch direct na het intreden van de dood onherstelbaar beschadigd. Eigenlijk zouden zij uit het lichaam moeten worden genomen op het moment dat de ademhaling en de bloedsomloop nog intact zijn. Dat zou volgens de klassieke doodscriteria van hart- en ademstilstand moord zijn. Sinds eind jaren zestig hebben de doodscriteria die in de geneeskunde worden gehanteerd, echter een belangrijke herziening ondergaan.
Mgr.dr. W.J. Eijk - Orgaandonatie : Het doodsconcept en de doodscriteria
,,Mensen die holistisch denken, gaan ervan uit dat er 'iets' boven de materie staat, een levensprincipe. Dit levensprincipe zit in elk orgaan en het verlaat het lichaam als een mens sterft. Op deze opvatting rust een wetenschappelijk taboe - het is in tegenspraak met de evolutietheorie en de moleculaire biologie.''
Arie Bos, arts in een interview
Ds. Heikamp vat dit bezwaar heel mooi samen:
Dat een hersendode daadwerkelijk is overleden, is een uitspraak die wetenschappelijk niet hard is te maken. Is zo iemand overleden? Vele deskundigen zeggen dit de gezondheidsraad niet na. Vandaar dat ik principiële, morele en ethische bezwaren heb tegen deze Wet op orgaandonatie. Men moet nog leven of in leven worden gehouden om voor orgaandonatie gebruikt te kunnen worden. Hier wringt de klemmende schoen voor mij.
Ds. Heikamp - Orgaandonatie
M.i. toch iets om over na te denken. Ik laat het hier even bij. Morgen weer verder...
[Aangepast op 23/8/2005 door memento]