Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

HersteldHervormd

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Profesto schreef:Ik kan erg weinig begrip opbrengen voor christenen die gewetensbezwaren hebben tegen vaccineren.

God geeft ons een middel, waarmee we ons immuunsysteem kunnen leren hoe het met een coronabesmetting om moet gaan. Ik begrijp niet dat dit middel, wat een nare ziekte met mogelijk ernstige gevolgen voorkomt, afgewezen wordt. Je draagt toch ook een gordel in de auto? Je doet toch ook een helm op als je op een brommer zit of gaat wielrennen?

Zeker nu ongevaccineerden zoveel plek op de IC's innemen, daalt mijn begrip tot ver onder nul. Denk ook eens aan anderen die dat plekje op de IC hard nodig hebben. Jij kunt voorkomen dat je daar komt te liggen.
Ik vind dit wel fascistisch en eng hoor, echt waar. Meer ga ik niet over zeggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto

Bericht door Profesto »

GerefGemeente-lid schreef:
Profesto schreef:Ik kan erg weinig begrip opbrengen voor christenen die gewetensbezwaren hebben tegen vaccineren.

God geeft ons een middel, waarmee we ons immuunsysteem kunnen leren hoe het met een coronabesmetting om moet gaan. Ik begrijp niet dat dit middel, wat een nare ziekte met mogelijk ernstige gevolgen voorkomt, afgewezen wordt. Je draagt toch ook een gordel in de auto? Je doet toch ook een helm op als je op een brommer zit of gaat wielrennen?

Zeker nu ongevaccineerden zoveel plek op de IC's innemen, daalt mijn begrip tot ver onder nul. Denk ook eens aan anderen die dat plekje op de IC hard nodig hebben. Jij kunt voorkomen dat je daar komt te liggen.
Deze discussie is in het begin van dit draadje al gevoerd.

En verder verwijs ik naar een gedeelte van ds. H.J. Agteresch uit Werkendam:
De predikant wees op vier houdingen ten opzichte van inenting. Zo zijn er „bezwaarden zonder geloof.” Hun weigering is bijvoorbeeld traditioneel bepaald –het hoort niet, want anderen doen het ook niet– of kan ontstaan onder druk van familie of de kerk. Ook zijn er onder deze groep die oprecht worstelen met de vraag, maar niet durven te vaccineren.
Een tweede groep zijn de „bezwaarden vanuit het geloof.” Zij ervaren vaccinatie als strijdig met een leven in afhankelijkheid en als een vooruitlopen op de Heere.
Er zijn ook „voorstanders zonder geloof”, die ten diepste hun vertrouwen op het middel van de inenting stellen en niet leven in afhankelijkheid.
Ten slotte zijn er de „voorstanders vanuit het geloof.” Zij belijden dat ziekte uit Gods hand komt, maar dat God „in Zijn voorzienig beleid middelen schenkt”, niet alleen ter genezing, maar ook om te behoeden voor ziekte.

Zoals jij het nu schetst, is het erg zwart-wit. Ik heb van harte respect voor mensen die vanuit hun geweten en vanuit een rotsvast geloofsvertrouwen op de Heere een vaccinatie weigeren en daar zelfs hun plek op de IC voor willen afstaan. Denk bijvoorbeeld aan die SGP-man uit Staphorst die onlangs in Op1 was. Laten we hen alsjeblieft in hun waarde laten, binnen en buiten dit forum.

Ik heb echter wel in de achterliggende week een vraag gesteld waarop het vertrouwen onder de niet-gevaccineerden binnen de gereformeerde gezindte nu gegrond is. Ik heb daar zorgen over.

Ook maak ik me zorgen om die mensen die tegen vaccinatie zijn, maar voorstanders van vaccinatie steeds bewust of onbewust in een hoek zetten en hen indirect verwijten dat ze gevaccineerd zijn of dat ze voorstander zijn van vaccinatie. Het respect mis ik. En dat gebeurt de laatste tijd ook op dit forum. En dat vind ik verdrietig.
Wat mij betreft wordt de discussie ook steeds meer zwartwit, nu de situatie steeds nijpender wordt en langer duurt. Dat kan deels opgelost worden door een hogere vaccinatiegraad.
Profesto

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef:

Ik vind dit wel fascistisch en eng hoor, echt waar. Meer ga ik niet over zeggen.
Helmen en gordels fascistisch? :haha
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Lekker deugen vandaag op RF. Je moet toch de overheid eerbiedigen? En ervoor bidden? Dat lukt alleen bij conformeren hoor!

Afijn, mijn goede daad voor vandaag is dat ik farizeers weer de kans heb gegeven (een feel good momentje) hun vroomheid te etaleren in het corrigeren van anderen.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef:Lekker deugen vandaag op RF. Je moet toch de overheid eerbiedigen? En ervoor bidden? Dat lukt alleen bij conformeren hoor!

Afijn, mijn goede daad voor vandaag is dat ik farizeers weer de kans heb gegeven (een feel good momentje) hun vroomheid te etaleren in het corrigeren van anderen.
Sorry hoor, maar wat een nonsens.

De gewetensbezwaarden hebben het deugen uitgevonden met hun claim op de voorzienigheid.

Daarnaast is mijn verbazing over ongevaccineerden oprecht. Ik begrijp er werkelijk niets van, dat in deze crisissituatie nog steeds wordt vastgehouden aan deze bezwaren, terwijl de zorg vastloopt, er zoveel mensen overlijden en er zoveel mensen ziek zijn.

Ik vind dat sommige mensen die in een positie zijn om daar iets over te zeggen in kerken en kranten hun plicht verzaken om mensen op te roepen het juiste te doen: in het belang van anderen en zichzelf, een vaccin nemen.
Framboos

Bericht door Framboos »

Wim Anker schreef:Lekker deugen vandaag op RF. Je moet toch de overheid eerbiedigen? En ervoor bidden? Dat lukt alleen bij conformeren hoor!

En jij verwijt mij dat ik oordeel? Ga een discussie is aan op inhoud, in plaats van continu losse flodders als 'jullie zijn dom, jullie zijn farizeers' te ventileren. Als je niet tegen kritiek kunt en daarop reageerd met schelden, kun je wellicht beter niet deelnemen aan een discussie forum maar je opsluiten in je eigen bubbel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Het is natuurlijk afschuwelijk dat we hier maatregelen verdedigen die zonder God genomen worden.
Deze manier van uitdrukken wijst toch wel heel sterk in de richting van dopers anarchisme, Ad. Het gezag van de overheid berust niet bij het feit dat zij naar God vragen, maar omdat God hen gesteld heeft tot regeringsleiders. Als we dat los laten, dan gaan we zwemmen.
Dat betekent niet dat je geen fundamentele kritiek kan en mag hebben, maar ik vind het wel belangrijk om even wat bijbels relativeringsvermogen in te brengen.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond keek ik even naar een uitzending bij de Belgische omroep, alwaar de oplopende besmettingen en vaccinatie werden besproken.
De deskundige gebruikte deze metafoor:
"Als we in auto stappen, klikken we onze veiligheidsriem dicht (vaccinatie). Als we vervolgens op de autostrada terecht komen kunnen we normaliter gas gaan geven. Maar als het plots begint te hozen, gaan we snelheid minderen, misschien zelfs voorzichtig remmen, omdat die gordel alleen ons niet beschermt."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Iets anders: mooi filmpje
https://youtu.be/8nD6Q9X0SFw
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Het is natuurlijk afschuwelijk dat we hier maatregelen verdedigen die zonder God genomen worden. Het gemak waarmee vaccinatie, 2- of 3G wordt geaccepteerd hier vind ik echt eng.
Dus je mag enkel achter besluiten staan die met God genomen zijn? En wat is dat eigenlijk, een besluit dat met God genomen is? Verandert dat wat aan de uitkomst van besluiten? En hoe weet jij dat Rutte en De Jonge God niet betrokken hebben?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Het is natuurlijk afschuwelijk dat we hier maatregelen verdedigen die zonder God genomen worden.
Deze manier van uitdrukken wijst toch wel heel sterk in de richting van dopers anarchisme, Ad. Het gezag van de overheid berust niet bij het feit dat zij naar God vragen, maar omdat God hen gesteld heeft tot regeringsleiders. Als we dat los laten, dan gaan we zwemmen.
Dat betekent niet dat je geen fundamentele kritiek kan en mag hebben, maar ik vind het wel belangrijk om even wat bijbels relativeringsvermogen in te brengen.
Je hebt gelijk hoor. Als kind van God hoor je een 'brave burger' te zijn, de overheid te gehoorzamen. (Ds. Visscher) Dat is ook zo. Er is één maar: het Woord van God is de bron van het leven.

Dat maakt het tegelijk zo moeilijk. De hele campagne van de overheid mbt vaccinatie is gericht op een tweedeling in de maatschappij. De individuele keuze maakt die tweedeling niet, dat doet de reactie van onze overheid.

Er wordt wel wat duiding gegeven vanuit Gods Woord (bijv. ds. Visser) maar verder blijft het zo stil. Dat maakt me bezorgd. We zijn pro-vaccinatie, vinden 2G een acceptabele oplossing, waarmee we een deel van de samenleving buitensluiten. De maatschappij gaat zich richten op die tweedeling. Met de coronapas hoor je erbij, zonder dat lig je eruit. En we accepteren dat. Wat zegt Gods Woord? Die spreekt ook over een tweedeling.

Ik denk daar over na. Ben er niet helemaal uit. Of helemaal niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Gisteravond keek ik even naar een uitzending bij de Belgische omroep, alwaar de oplopende besmettingen en vaccinatie werden besproken.
De deskundige gebruikte deze metafoor:
"Als we in auto stappen, klikken we onze veiligheidsriem dicht (vaccinatie). Als we vervolgens op de autostrada terecht komen kunnen we normaliter gas gaan geven. Maar als het plots begint te hozen, gaan we snelheid minderen, misschien zelfs voorzichtig remmen, omdat die gordel alleen ons niet beschermt."
Zo deskundig is hij/zij dan niet.
Want met die metafoor slaat hij de plank geheel mis. Met een veiligheidsgordel en de rem neem je veiligheidsmaatregelen. Daar zal (vrijwel) niemand op tegen zijn.
Met vaccinatie tast je de lichamelijke integriteit aan. Hoe je daar ook vanuit religieus of grondwettelijk gezichtspunt naar kijkt, laat ik in het midden (daar is hier al best veel over gezegd), maar het is in ieder geval wel een heel ander terrein.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Iets anders: mooi filmpje
Before even become sick zegt dit filmpje. Dat is dus niet meer waar. Hier wat ik schreef in een ander Covid topic maar wat beter hier past

Gisteren zei onze top viroloog en OMT. lid Marion Koopmans in een tussenzinnetje dat wij met een variant te maken hebben die toch deels ontsnapt aan de vaccins. (Bij OP1) Dat had ik officieel nog niet gehoord. Zie het wel om mij heen met best veel zieke gevaccineerde mensen. Ze komen over het algemeen idd niet in het ziekenhuis maar ze zijn best flink ziek. Dat stond volgens mij niet in de folder van Pfizer :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Before even become sick zegt dit filmpje. Dat is dus niet meer waar. Hier wat ik schreef in een ander Covid topic maar wat beter hier past

Gisteren zei onze top viroloog en OMT. lid Marion Koopmans in een tussenzinnetje dat wij met een variant te maken hebben die toch deels ontsnapt aan de vaccins. (Bij OP1) Dat had ik officieel nog niet gehoord. Zie het wel om mij heen met best veel zieke gevaccineerde mensen. Ze komen over het algemeen idd niet in het ziekenhuis maar ze zijn best flink ziek. Dat stond volgens mij niet in de folder van Pfizer :OO3
Ja het klopt niet. Het werkt niet altijd snel genoeg. Het gaat me om het principe wat uitgelegd wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:

Ja het klopt niet. Het werkt niet altijd snel genoeg. Het gaat me om het principe wat uitgelegd wordt.
Maar dat de Delta variant deels ontsnapt aan het vaccin (zeker als het gaat over transmissie) wist ik officieel nog niet totdat deze autoriteit dit gisteravond zei. Helaas ging de interviewer er niet dieper op in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie