COVID-19

Framboos

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

HersteldHervormd schreef:
ejvl schreef:
Kijk even naar de cijfers vorig jaar. 0% vaccinatie, nu bijna 90%. Waarom doet dat niks met de cijfers?
Dat zie je wel in de cijfers?
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... re-opnames
Vorig jaar november gemiddeld 46 per week, nu in deze golf 25 per week.
Vorig jaar november ruim 600 bedden, nu in deze golf 327.

Daarnaast hebben in oktober 387 personen op de IC gelegen waarvan 61.76 % niet gevaccineerd, 27.13 % wel en de rest onbekend.

Daarnaast waren er vorig jaar tal van maatregelen die nu opgeheven waren.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-lockdown

Er is juist een enorm verschil in de cijfers te zien!
Kan ook komen door de immuniteit van degene die genezen zijn.
Dat was in mei 2021 30 procent van de bevolking, dus dat zal niet dit verschil uitmaken. Prima om gewetensbezwaren te hebben tegen vaccineren, maar de effectiviteit van vaccins ontkennen, maakt je punt zeker niet sterker
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

ejvl schreef:
ejvl schreef:
Kijk even naar de cijfers vorig jaar. 0% vaccinatie, nu bijna 90%. Waarom doet dat niks met de cijfers?

Daarnaast hebben in oktober 387 personen op de IC gelegen waarvan 61.76 % niet gevaccineerd, 27.13 % wel en de rest onbekend.

Uiteraard, maar je zei: "Waarom doet dat niks met de cijfers?"
Cijfers zijn nu significant lager dan een jaar geleden.
Waarom is de druk op de zorg blijkbaar nog zo heel hoog?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Framboos schreef:
ejvl schreef:

Dat was in mei 2021 30 procent van de bevolking, dus dat zal niet dit verschil uitmaken. Prima om gewetensbezwaren te hebben tegen vaccineren, maar de effectiviteit van vaccins ontkennen, maakt je punt zeker niet sterker
Ik heb zeker vragen bij de werking van het vaccin. Mag dat? Ik ontken niet dat vaccins niet helpen, het helpt heus wel, is mijn overtuiging.

Mei is overigens een half jaar geleden, hoeveel positieve testen/imuune zijn daar bij gekomen?
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 11 nov 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: Ik heb zeker vragen bij de werking van het vaccin. Mag dat? Ik ontken niet dat vaccins niet helpen, het helpt heus wel, is mijn overtuiging.
Natuurlijk mag dat. Als je goede vragen stelt en liefst wat onderbouwd is dat volgens mij juist heel goed.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Omdat men de reguliere zorg niet wil afschalen volgens mij.
ejvl

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
Juist en er een gigantische inhaalslag gemaakt moet worden.
HersteldHervormd

Vergeet niet dat we een jaar geleden 5400 besmettingen bij 0% vaccinatie hadden. Ik weet nog niet hoeveel dat er vandaag zijn maar zeker dubbel zoveel. We gaan records halen met 90% vaccinatie. Hoe bedoel je, QR code goed idee. De CTB zou per ommegaande afgeschaft moeten worden. Ja maar er mag nu meer, dus logisch dat de besmettingen oplopen. Waar komen dan de besmettingen voornamelijk vandaan, thuissituaties. Is dat veranderd t.o.v. vorig jaar?

Het vaccin zou het wondermiddel zijn. Als iedereen zich maar prikt, dan komt het goed. Pandemie van ongevaccineerde etc.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 11 nov 2021, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Juist en er een gigantische inhaalslag gemaakt moet worden.
Dat is ook wat ik hoor. Terwijl ik onlangs voor mijn zoontje in het ziekenhuis moest zijn en vorig jaar zelf en binnen no-time aan de beurt was.
Marco

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:Vergeet niet dat we een jaar geleden 5400 besmettingen bij 0% vaccinatie hadden. Ik weet nog niet hoeveel dat er vandaag zijn maar zeker dubbel zoveel. We gaan records halen met 90% vaccinatie. Hoe bedoel je, QR code goed idee. De CTB zou per ommegaande afgeschaft moeten worden. Ja maar er mag nu meer, dus logisch dat de besmettingen oplopen. Waar komen dan de besmettingen voornamelijk vandaan, thuissituaties. Is dat veranderd t.o.v. vorig jaar?

Het vaccin zou het wondermiddel zijn. Als iedereen zich maar prikt, dan komt het goed. Pandemie van ongevaccineerde etc.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Dat er nu meer besmettingen zijn is niet onlogisch, al hadden we gehoopt dat de werking van de vaccins tegen besmetting sterker zou zijn en langer aan zou houden. Je moet ook in de gaten houden wat voor beperkingen er van kracht waren vorig jaar en dit jaar (tot nu toe vrijwel geen).

Dat we nu bij het dubbele aantal besmettingen toch nog steeds geen grote rijen voor de ziekenhuizen en IC's hebben is wel degelijk te relateren aan die vaccinaties. 'Als iedereen zich maar prikt, dan komt het goed' is overdreven. Maar je kunt rustig stellen dat de situatie een stuk beter was geweest als iedereen zich inmiddels had geprikt.
parsifal

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:Vergeet niet dat we een jaar geleden 5400 besmettingen bij 0% vaccinatie hadden. Ik weet nog niet hoeveel dat er vandaag zijn maar zeker dubbel zoveel. We gaan records halen met 90%. Hoe bedoel je, QR code goed idee. De CTB zou per ommegaande afgeschaft moeten worden. Ja maar er mag nu meer, dus logisch dat de besmettingen oplopen. Waar komen dan de besmettingen voornamelijk vandaan, thuissituaties. Is dat veranderd t.o.v. vorig jaar?

Wat betreft thuissituaties moet je echt heel erg uitkijken met hoe je data interpreteert. Denk aan de volgende situatie: Contacten binnen een gezin zijn zo sterk dat als 1 persoon in een gezin besmet wordt hij direct of indirect alle andere gezinsleden besmet (dat is niet realistich maar het is voor het voorbeeld), En dat alle huishoudens uit precies 4 leden bestaan. Dan zal aan het eind van de epidemie ongeveer 75% van de besmettingen binnen een gezin hebben plaatsgevonden (soms zullen twee gezinsleden ongeveer gelijktijdig buitenshuis besmet worden). Dit percentage is onafhankelijk van hoe goed de ziekte tussen huishoudens verspreidt.
In veel wiskundige modellen voor epidemieen worden huishoudens daarom als eenheden gebruikt. De vraag is dan: hoeveel nieuwe huishoudens worden besmet door een lokale uitbraak in een typisch besmet huishouden? Dit geeft echt veel meer inzicht in de verspreiding van epidemieen.

Verder zou het kunnen de QR codes er voor zorgen dat niet-gevaccineerden zich minder riskant kunnen gedragen, waardoor er een verschuiving is van het aandeel gevaccineerden onder de besmettingen en ziekenhuisopnames. Al geloof ik daar weer niets van en geeft het (volgens mij, niet te lang over nagedacht) aan dat QRcodes zeker niet voldoende zijn als ze al iets bijdragen aan het remmen van de verspreiding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef: Dat is ook wat ik hoor. Terwijl ik onlangs voor mijn zoontje in het ziekenhuis moest zijn en vorig jaar zelf en binnen no-time aan de beurt was.
Wellicht per regio en behandeling verschillend.
Operaties waar langdurige en/of intensive nazorg vereist is, worden vaak uitgesteld heb ik begrepen. Dagbehandeling of kortdurend schijnt mee te vallen.
Zeeuw

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef: Dat is ook wat ik hoor. Terwijl ik onlangs voor mijn zoontje in het ziekenhuis moest zijn en vorig jaar zelf en binnen no-time aan de beurt was.
Wellicht per regio en behandeling verschillend.
Operaties waar langdurige en/of intensive nazorg vereist is, worden vaak uitgesteld heb ik begrepen. Dagbehandeling of kortdurend schijnt mee te vallen.
Ja, dat denk ik inderdaad ook. Het waren eendaagse bezoeken/opnames.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is toch wel echt zorgelijk met aantallen positieve testen en ziekenhuisbezetting die nog rond de 50% per week toenemen. Op de ICs gaat het nog wat langzamer, maar nieuwe ingrepen gaan ook pas effect hebben over een week ofzo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Het is toch wel echt zorgelijk met aantallen positieve testen en ziekenhuisbezetting die nog rond de 50% per week toenemen. Op de ICs gaat het nog wat langzamer, maar nieuwe ingrepen gaan ook pas effect hebben over een week ofzo.
Het is zeker zorgelijk.
Tegelijk is het ook te hopen dat maatregelen die zullen volgen, generiek zullen zijn, bv.:
- volledig thuiswerkadvies
- verplichte 1,5 meter buiten, in horeca e.d.
- geen evenementen meer
- beperkte openstelling horeca
- max. groepsgrootte in publieke ruimte

Wanneer het kabinet kiest voor verdere tweedeling, bv. door middel van 2G, dan vrees ik het ergste, én voor de besmettingen (want 2G is niet effectief ivm besmettingen onder gevaccineerden die gewoon doorgaan) én voor een enorme polarisatie in de maatschappij, waarbij ongevaccineerden meer en meer als 'schuldige' worden aangewezen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 11 nov 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd

Marco schreef:
HersteldHervormd schreef:Vergeet niet dat we een jaar geleden 5400 besmettingen bij 0% vaccinatie hadden. Ik weet nog niet hoeveel dat er vandaag zijn maar zeker dubbel zoveel. We gaan records halen met 90% vaccinatie. Hoe bedoel je, QR code goed idee. De CTB zou per ommegaande afgeschaft moeten worden. Ja maar er mag nu meer, dus logisch dat de besmettingen oplopen. Waar komen dan de besmettingen voornamelijk vandaan, thuissituaties. Is dat veranderd t.o.v. vorig jaar?

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Dat er nu meer besmettingen zijn is niet onlogisch, al hadden we gehoopt dat de werking van de vaccins tegen besmetting sterker zou zijn en langer aan zou houden. Je moet ook in de gaten houden wat voor beperkingen er van kracht waren vorig jaar en dit jaar (tot nu toe vrijwel geen).

Dat we nu bij het dubbele aantal besmettingen toch nog steeds geen grote rijen voor de ziekenhuizen en IC's hebben is wel degelijk te relateren aan die vaccinaties. 'Als iedereen zich maar prikt, dan komt het goed' is overdreven. Maar je kunt rustig stellen dat de situatie een stuk beter was geweest als iedereen zich inmiddels had geprikt.
Nogmaals, de meeste besmettingen vinden plaats in de thuissituatie. Is die dan echt veranderd in een jaar tijd? Natuurlijk waren er meer beperkingen, maar feit blijft dat we thuis het meest elkaar besmetten. Dat geeft verder niet, maar in de horeca, bibliotheek en het zwembad vinden relatief weinig, in verhouding, besmettingen plaats. De QR code helpt niet tot nauwelijks, alleen maar narigheid ervan. De basisregels moeten terug voor de winter.

Haha, hoezo een stuk beter? Zorgen die 10% voor al de narigheid dan?
Plaats reactie