TSD schreef:RotterdaM schreef:Charles schreef:
2018 heeft aangetoond dat onze IC capaciteit tekort schiet. De zorg was toen, als gevolg van een stevig griepseizoen, volledig overbelast. Net als IC's nu. Wat heeft Hugo de Jonge afgelopen 1,5 jaar gedaan om die capaciteit uit te breiden? Niets. Een beetje moeite en de zorg was nu niet overbelast. We hebben nu voor het eerst een minister die bewust, en op valse gronden, bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspeelt.
Het klopt zeker dat er niets gedaan is aan het (allang bekende) tekort aan ziekenhuis- en ICbedden. Toch ben ik benieuwd waar je dan het personeel vandaan had moeten halen om nu 1,5jaar verder geen problemen te hebben gehad?
En je kan niet stellen dat dan nu de zorg niet overbelast zou zijn. Niemand kan in de toekomst kijken; vorig jaar dacht het gros dat corona 'straks' over zou zijn. Als de capaciteit uitgebreid zou zijn geweest zouden er ook nog veel meer operaties zijn uitgevoerd met daardoor kortere wachttijden; dus had er ook afgeschaald moeten worden.
Lees het interview met Marcel Levi in het RD (zie link in COVID-19 topic). In Engeland hebben ze wel daar vol op ingezet én met resultaat.
Ik had het artikel inderdaad gelezen; de ratio IC-bedden tov inwoners mag dan hoger zijn, toch hadden zij dit jaar dezelfde 'mogelijke' problemen als wij zouden kunnen hebben gehad. Zie
https://www.bbc.com/news/uk-england-55672901.amp. Dus bij hen had het zonder extra maatregelen ook precair geweest.
Hij spreekt over "nergens ter wereld code zwart". Best ferme uitspraak; in o.a. Bergamo is het dat wel geweest, hoewel ze er daar logischerwijs toen geen naam/protocol voor hadden.
Elders spreekt hij over: "Je kunt niet uitsluiten dat er enkele mensen ziek worden of zelfs op de ic belanden, maar dat is geen reden om allemaal drastische maatregelen te blijven nemen of de vrijheid te beperken zoals nu werd gedaan.” Persoonlijk denk ik dat hij toch overschat hoeveel impact het loslaten van maatregelen zal zijn.
Ja, het kan zeker wel geregeld worden dat een afdelingsverpleegkundige en een IC-verpleegkundige gewoon veel meer patiënten tegelijk verzorgd, dat hoeft maar besloten te worden en het is gedaan, maar dan komen er wel complicaties, omdat er geen kwaliteit meer gegeven kan worden. Deze schade als gevolg van nalatigheid: is dat het waard om nu weer terug te moeten naar het oude normaal?
Komt dat ook niet voort uit ons mens-zijn dat we helemaal niet zitten te wachten op een virus dat ons leven op z'n kop zet en wij graag willen doen wat wij willen? Ik kijk ook naar mijzelf: afstand houden en goed ventileren ben ik helemaal voor, maar vergeten doe ik dat ook weleens.. Ik denk dat mensen in zulke tijden nu eenmaal regels nodig hebben, omdat ieder wel verantwoordelijk is, maar ook besturing nodig heeft. Los van het feit dat bij God alle dingen mogelijk zijn en Hij alles in Zijn hand heeft. Ook qua kerkgang en het al dan niet afstand houden; voor mij voelt het loslaten van de 1,5m in de kerk als het verwachten dat God elke zondag wonderen doet. Ja, Hij kán het (en dat wij leven is al een wonder) maar het voelt als uitdagen. Maar nu dwaal ik wel wat af..