eilander schreef:@Marco, je doet steeds wat je de ander verwijt.
Eén voorbeeld: deze ds. zegt nergens dat het vaccin voor jongeren gevaarlijker is dan het virus. Hij zegt dat het risico minstens zo groot is. Dat is nét iets anders.
Belangrijker vind ik dat je de hoofdgedachte van zijn bijdrage hierdoor totaal voorbij kunt gaan.
Ik heb nu helaas niet voldoende tijd om er uitgebreid op in te gaan. Daarom in punten:
- Risico en gevaar zijn wat mij betreft hetzelfde (kans maal impact).
- Door zijn manier van spreken over vaccineren ('Als bepaalde kwetsbare mensen zich hebben laten vaccineren, dan kan ik dat begrijpen') spreekt hij impliciet een oordeel uit over mensen die zonder bijzonder risico zich hebben laten vaccineren. Dat komt hem niet toe - tenzij hij uit de Schrift aangeeft waarom zo'n oordeel uitgesproken dient te worden.
- Daardoor houdt hij zijn eigen lijn niet zuiver: hij geeft aan dat vaccinatie niet moet plaatsvinden vanuit groepsdruk of andere oneigenlijke argumenten, maar hij legt er door dit zo te schrijven juist zelf een enorme druk op om niet te vaccineren. Wie
daarom niet vaccineert is m.i. net zo slecht bezig als degene die vanwege groepsdruk - maar tegen zijn geweten - wél vaccineert.
- De uitsluiting waartegen hij waarschuwt is inderdaad een gevaar. Zeker als mensen van school gestuurd worden (@TSD) zodat ze hun opleiding niet af kunnen maken. Dat staat niet in verhouding, en kan gezien worden als een eindtijd-teken.
- Vraag is dan wel, of het echt een teken is, als het veel meer niet-christenen treft dan wel-christenen (ik weet niet wat ik hier zelf van denk touwens).
- En de vraag is of dit niet iets is dat men over zichzelf afroept, juist als er met twijfelachtige (of erger) argumenten wordt gewerkt om - in dit geval - tegen vaccinatie te zijn. Te meer omdat het standpunt: niet-vaccineren de maatschappij 'met een probleem opzadelt' (valt veel meer over te zeggen, maar nu even niet :-) .