Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

TSD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Valcke schreef:De nieuwe weekrapportage van het RIVM is uit. Belangwekkend zijn de cijfers over de vaccinatiestatus van de positieve tekstuitslagen, hoofdstuk 6 (blz. 25 en 26). Mi zijn deze cijfers nauwkeurig. De methodiek is dat de GGD de vaccinatiestatus zelf uitvraagt via de persoon die positief is getest (en daar zo nodig bewijs bij vraagt). Dat leidt tot mi betrouwbare cijfers (i.t.t. De rapportage over ziekenhuisopnames waar het RIVM het heel anders doet).

De cijfers zeggen nu dat in de leeftijdsgroepen boven 40 jaar de meerderheid van de positief geteste personen gevaccineerd is. In de hogere leeftijdsgroepen loopt dit percentage gevaccineerden steeds verder op tot meer dan 80% voor 60 jaar en ouder (de percentages staan er niet meer bij, die moet je schatten op basis van de grafiek). Cijfers over de vaccinatiestatus in ziekenhuizen worden in deze rapportage niet gegeven. Cijfers gevaccineerden lopen ook in de tijd gezien op, in augustus ging het (alle leeftijden opgeteld) om 25-37% (eerste cijfer volledig gevaccineerd, tweede cijfer incl onvolledig gevaccineerden) van de positieve testen, in september om 31-35% en in oktober om 46-49%. Reken je het om naar de gevallen per 100.000 inwoners, dan zie je natuurlijk relatief ongunstige cijfers voor ongevaccineerden.

Nogmaals: deze cijfers zijn mi echt goed te vertrouwen. Het toont in elk geval aan dat de aantallen gevaccineerden met covid relatief toenemen. Helaas echter geen betrouwbare cijfers voor de ziekenhuis- en IC-opnames.
Je ziet bij elke volgende rapportage het percentage meer en meer kantelen. Ook de totalen. Nu 46% gevaccineerd, 51% niet gevaccineerd. (september: 31% vs. 66%)
Van de besmettingen bij niet-gevaccineerden komt circa 30% van kinderen onder de 12 (dus nooit een oproep gehad. Dus die moet je eigenlijk niet meenemen in deze verhouding.

Ik heb het verschil met het vorige epidemiologisch rapport even berekend, dus de facto de besmettingen van laatste week oktober, dan kom je uit op 52,2% gevaccineerd (totaal oktober 46%) en 47,7% niet-gevaccineerd (totaal oktober 51%). Haal je daar dan de kinderen -12 af, dan komen je uit op een verhouding 61% gevaccineerd en 39% ongevaccineerd (dus populatie >12 jaar)

Ja, dan zijn er nog steeds relatief gezien meer besmettingen onder niet gevaccineerden, maar het verschil begint toch wel heel rap te slinken.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

GerefGemeente-lid schreef:Juist @Ad, daar ben ik het helemaal mee eens.
Pffff, ik ook. Ik snak naar feiten en betrouwbare bronnen. Dat is volgens mij een heel belangrijk gegeven in deze tijd van pandemie: feiten worden per definitie in twijfel getrokken. Er is niemand meer die het vertrouwt, wat het erg lastig maakt (voor beide "kampen").

Desalniettemin: ik ben ook een gevoelsmens. Ik voelde m'n verantwoordelijkheid richting mijn gezin en de samenleving om me te laten vaccineren. Ik ben nog steeds blij dat ik het heb gedaan, ondanks het feit dat ik toch besmet ben geraakt. Ik merk aan het virus dat het een agressief virus is en het zou mij niet verbaasd hebben (al kan ik dat natuurlijk niet onderbouwen) als ik zonder vaccinatie fors zieker zou zijn geworden.

Ik zou het ontzettend fijn vinden als iedereen zich zou laten vaccineren, we laten nu echt kansen liggen in mijn optiek. En nee, het vaccin is niet "de Messias". Wij weten wel beter. Het beschermt maar ten dele tegen besmetting, maar wel tegen ernstig ziek worden. Dat is dan toch een zegen van boven?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ik ben gevaccineerd en heb corona. En ja had paar dagen echt hoge koorts. (Maar dat is bij mij een normaal verschijnsel bij bijv. griep) Sinds vandaag aan het zakken. En verder alle corona verschijnselen die je kunt bedenken. (Reuk, geur, hoofdpijn, spierpijn, verkouden, hoesten, kort ademig etc) Gevaccineert zijn betekent minder kans op ic zeggen ze. Maar niet dat je minder verschijnselen hebt. Ik vond het ook tegenvallen hoor. ;) Tijdens het bron en contactonderzoek is door GGD inderdaad gevraagd naar vaccinatie, welke en wanneer. Deze dame ontkende totaal niet dat je gewoon koorts en de hele rest kan krijgen.

Wel is krom. We zijn allemaal volledig gevaccineerd thuis. Ik lig in isolatie. De rest mag gewoon naar buiten. En moet zich na 5 dagen testen. Zijn ze positief. Dan alsnog quarantaine. Of eerder bij klachten. Niemand die het controleert. Zelfde met einde isolatie. Stel dat ik vrijdag zonder klachten ben. Isolatie duurt eigenlijk tot en met zaterdag. Waneer ik onverantwoord zou zijn zou ik zaterdag gewoon naar de AH gaan en misschien nog even langs ongevaccineerde schoonmoeder. Terwijl ik eigenlijk nog in mijn besmettelijke periode zit. Ik als gevaccineerde ben al twee dagen voor mijn ziek zijn besmettelijk. En kan al verspreider zijn geweest. Mijn huisgenoten ook. Als zij door mij besmet zijn. Alleen merken ze nog niets. En lopen ze lekker op school en werk rond. Tijdens dat bron en contactonderzoek ook nog eens na gegaan waar ik het opgelopen kan hebben. Kerk? We zitten nog steeds op ruime afstand , zingen beperkt. We bevriezen omdat alles open staat. en hebben de hygiëne maatregelen.

Ik was wel de dag voordat ik ziek werd met een vriendin wezen wandelen en die liep wat te snuffen. Zou zelftest gedaan hebben. Woont in omgeving en werkt op een locatie met relatief veel ongevaccineerden. En ook zieken. Vertelde ze. Was negatief.
Ik moest brief van richtlijnen RIVM doorsturen naar nauwe contacten. Dus ook naar haar. Want ze heeft risico gelopen.Daar staat nadrukkelijk pcr test bij klachten. Vooralsnog blijft het bij zelftest. Toch zijn deze minder betrouwbaar.
En ja op school testen ze zich suf. Is hij negatief mogen ze naar school. Maar in theorie kan onze dochter wel degelijk iets bij zich hebben gedragen zonder zelf verschijnselen te hebben. Op school zijn diverse corona uitbraken.
Maar ook kan ik het opgelopen hebben via mijn gastouder gezinnen. Allen gevaccineerd. Maar wel een gezin waar kinderen enorm verkouden waren. Waar ze die week naar een muziekfestijn waren geweest (niet mijn idee) waar kinderen fluitjes kregen. En waar vrolijk op los gefloten werd tot hij bij mij binnenstapte. Vriendelijk verzocht of het in de tas kon.(en eerlijk gezegd dacht ik. Wat bizar. Als kerken nemen wij hier althans nog steeds alle veiligheidsvoorschriften. Al anderhalfjaar. Daar zitten ze in een zaaltje met een muziekgroep te zingen, fluitjes te geven, enorme verspreiders. En dat notabene in een gemeente waar de besmettingdn onder gevaccineerden en ongevaccineerden omhoog schieten! Ik ben er meer en meer van overtuigd dat gevaccineerden wel eens een grotere verspreiding veroorzaken dan wordt aangenomen. Ze hebben groen vinkje. Vinkje blijft groen ongeacht corona. Gaan dus overal heen. Doen op zijn best een zelftest. Maar velen echt niet een pcr. Tel maar uit. Maar goed dit is natuurlijk"wetenschap" van de keukentafel ;) .
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 02 nov 2021, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Dank je Lilian, eerlijk verhaal. Heel veel sterkte!
Johannes S

Bericht door Johannes S »

Heel veel sterkte, Lilian
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Ja, dan zijn er nog steeds relatief gezien meer besmettingen onder niet gevaccineerden, maar het verschil begint toch wel heel rap te slinken.
Kinderen onder de 12 zijn niet gevaccineerd. Om een beter vergelijk te kunnen maken moet je hen buiten de populatie laten. Pas dan kun je een goed vergelijk maken tussen besmette gevaccineerde mensen en besmette ongevaccineerde mensen. Pas als de verhouding 80-20 is, kun je voorzichtig concluderen op basis van de huidige vaccinatiecijfers dat een vaccinatie niets uitmaakt voor besmetting.

Veel belangrijker op dit moment is de zorgvraag. Om het effect van vaccinaties te kunnen zien is het wel van belang dat je appels met appels vergelijkt, en niet appels met peren. Dus bijv. zorgvraag van gevaccineerde mensen en ongevaccineerde mensen tussen 80 - 90. En wellicht kan er nog preciezer worden gekeken door bijv. subcategorieën aan te maken, zoals bijv. met en zonder onderliggend lijden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:... Pas dan kun je een goed vergelijk maken tussen besmette gevaccineerde mensen en besmette ongevaccineerde mensen. Pas als de verhouding 80-20 is, kun je voorzichtig concluderen op basis van de huidige vaccinatiecijfers dat een vaccinatie niets uitmaakt voor besmetting.
Je hebt waarschijnlijk de cijfers niet bekeken: de verhouding 80-20 is nu reeds aan de orde voor 60-plussers als het gaat om de besmettingen: meer dan 80% van de besmettingen vanaf 60 jaar vindt plaats onder gevaccineerden.

Overigens is daarmee je stelling ook weer niet waar, want het gaat niet alleen om besmetting, maar ook om de ziekenhuisopnames.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:
Overigens is daarmee je stelling ook weer niet waar, want het gaat niet alleen om besmetting, maar ook om de ziekenhuisopnames.
Dat heb ik nog maar een keer of 35 opgemerkt in de diverse topics.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:
Dat heb ik nog maar een keer of 35 opgemerkt in de diverse topics.
Misschien iets te vaak want daar waren we het allemaal al lang over eens.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tjonge, Hugo de Jonge noemde vandaag niet eens Urk of Staphorst als broeinest van niet-gevaccineerden. Het was deze keer Scherpenzeel.
Noemt hij de volgende keer Rotterdam-Afrikaanderwijk?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zita schreef:Tjonge, Hugo de Jonge noemde vandaag niet eens Urk of Staphorst als broeinest van niet-gevaccineerden. Het was deze keer Scherpenzeel.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/ge
meente/GM0180/positief-geteste-mensen

Dir zou de reden wel eens kunnen zijn .
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:Tjonge, Hugo de Jonge noemde vandaag niet eens Urk of Staphorst als broeinest van niet-gevaccineerden. Het was deze keer Scherpenzeel.
Nee. Ik denk Meliskerke.
Orchidee

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Orchidee »

Grappig dat je die wijk noemt, ben er een paar dagen geleden getest en had nou niet het gevoel de enige gevaccineerde te zijn maar jij weet méér blijkbaarAfbeelding
Staat de GGD daar juist omdat het aantal gevaccineerden laag is?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:
Grappig dat je die wijk noemt, ben er een paar dagen geleden getest en had nou niet het gevoel de enige gevaccineerde te zijn maar jij weet méér blijkbaarAfbeelding
Staat de GGD daar juist omdat het aantal gevaccineerden laag is?
Ik begreep dat het in Rotterdam een van de slechtst gevaccineerde wijken is. https://www.rijnmond.nl/nieuws/1406875/ ... -wijsmaken en https://www.rijnmond.nl/nieuws/1375587/ ... -uitbraken
Vanwege de lage testbereidheid staat de GGD daar ook vaak met zo'n testbus, om het testen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Ik kan mij voorstellen dat Hillegersbergbewoners eerder in staat en bereid zijn om even een eindje te toeren om bij een testlocatie te komen.
Maar het is grotendeels van horen zeggen. Ik heb geen rioolonderzoek of straatenquetes gedaan.
Quercus

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Quercus »

parsifal schreef:
Quercus schreef:
Marco schreef:
Valcke schreef: Om het laatste gaat het mij niet, dat is echt wel helder. De conclusie van het RIVM was: 4 op 5 patiënten op IC is ongevaccineerd. Dit kan mi evengoed 2 op 3 of zelfs 1 op 2 zijn. Mi dus een conclusie die onbetrouwbaar is.
De conclusie '4 op 5' misschien wel. Maar de cijfers geven wel aan dat er een behoorlijk verschil is tussen gevaccineerd en ongevaccineerd. Zó groot is de bias van de RIVM cijfers niet. Ligt er dus aan welke conclusie je wilt bevestigen of ontkrachten.
Het punt van Valcke is toch duidelijk. Waarom moet daar omheen gedraaid worden. De cijfers kloppen niet. Alle "onbekenden" worden geteld als ongevaccineerd. Dat is toch gewoon niet goed? Effect is dat gevaccineerden dit klakkeloos voor waarheid aannemen en extra boos worden op de ongevaccineerden. Andersom voelt men de oneerlijke berichtgeving haarfijn aan en worden de hakken nog dieper in het zand gezet. Als dat is wat de overheid wil bereiken, dan heeft ze het goed gedaan.

Als de eerlijke cijfers de ernst van de situatie al aanduiden(en dat doen ze heus wel), waarom dan niet gewoon eerlijk blijven? Voor mij komt dit duidelijk over als de cijfers opvoeren om de situatie erger te laten doen overkomen dan dat deze in werkelijkheid is. Strategisch politiek voeren is dat.
Nee de cijfers kloppen niet, RIVM heeft er voor gekozen om niet veel tijd en moeite te besteden aan het verkrijgen van exacte cijfers. Het kwalitatieve beeld is duidelijk en exacter data zullen (naar ik kan overzien) nauwelijks invloed hebben op beleid. Ze zijn er voor de nieuwsgierigheid.

Ik vind het opvallend dat er veel minder geklaagd wordt over de data die RIVM regelmatig publiceert over "waar mensen geinfecteerd zijn". Ook die data zijn duidelijk "biased" richting thuis en werk (daar zijn je contacten het makkelijkst te identificeren). We moeten oppassen dat we niet te veel gaan Thierrypikken (ja die is gestolen) in de data die het RIVM aanlevert.

Neemt niet weg dat de trend van de schuld op de niet-gevaccineerden rollen nu veel te makkelijk (en gevaarlijk) is. We kunnen ons zeker afvragen hoe niet-gevaccineerden kunnen bijdragen aan het verminderen van druk op de zorg (en je laten vaccineren ligt het meest voor de hand als je geen twintig meer bent, maar niet gaan mountainbiken of skieen helpt ook).
Oh, dus alle cijfers zijn politiek gedreven als ik het zo mag vertalen? En wat geeft het RIVM het recht om dat te doen?
Plaats reactie