Gelezen, gedacht, gehoord...

Herman
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/949104-loyaal ... te-blijven

Het lijkt me buitengewoon interessant om met zijn allen over dit artikel van gedachten te wisselen. Dus ik zou zeggen: wat vinden jullie ervan?
Het lijkt me buitengewoon overbodig om alle bekende meningen nog eens te gaan herhalen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/949104-loyaal ... te-blijven

Het lijkt me buitengewoon interessant om met zijn allen over dit artikel van gedachten te wisselen. Dus ik zou zeggen: wat vinden jullie ervan?
Ik kan het niet lezen.
- Niet meer zo actief -
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik kan het ook niet lezen, maar als de quote van Bertiel uit dit artikel komt, ben ik het er pertinent mee oneens. Met het artikel dan, niet met Bertiel ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:

Ik kan het niet lezen.
Hebben jullie geen abonnement op het RD?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind dit een interessanter artikel. Het vertrouwen in het overheidsbeleid m.b.t. Corona is teruggelopen van 70% tot 30%, en mijns inziens constateerd het RD terecht dat de overheid dat zelf veroorzaakt.

https://www.rd.nl/artikel/949128-draagv ... eid-tanend
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:

Ik kan het niet lezen.
Ja
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:

Ik kan het niet lezen.
Ja
Dan kun je het toch gewoon lezen?

Affijn, vanavond staat het ook in de papieren versie.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bertiel schreef:
En waarschuw hen voor andere vertalingen –ook de Herziene Statenvertaling (HSV)– waarin subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is
er zijn mensen die je gewoon niet zou moeten willen vragen voor dit soort reacties.
intens triest!
Even daarna gevolgd door:
En we moeten ook eerlijk zijn: de HSV is niet altijd verkeerd.
Charles

Bericht door Charles »

Ik ben met de SV opgegroeid en drs. Maar elke keer denk ik weer: pfff wat is de SV moeilijk. Als ik een Paulus brief of een profeet doorlees zie ik er geen lijn in. Ben me nu aangewend om in Groot nieuws bijbel hele boeken door te lezen. Aanrader. Pas las ik in SV een tekst die ik niet begreep. Kon er zelfs niet uit opmaken of iets positief of negatief was bedoeld. Pakte uiteindelijk de Groot Nieuws Bijbel er bij om het te snappen.

Even opgezocht:
Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt; Dan zult gij u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Charles schreef:Ik ben met de SV opgegroeid en drs. Maar elke keer denk ik weer: pfff wat is de SV moeilijk. Als ik een Paulus brief of een profeet doorlees zie ik er geen lijn in. Ben me nu aangewend om in Groot nieuws bijbel hele boeken door te lezen. Aanrader. Pas las ik in SV een tekst die ik niet begreep. Kon er zelfs niet uit opmaken of iets positief of negatief was bedoeld. Pakte uiteindelijk de Groot Nieuws Bijbel er bij om het te snappen.

Even opgezocht:
Indien gij uw voet van den sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heiligen dag; en indien gij den sabbat noemt een verlustiging, opdat de HEERE geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij dien eert, dat gij uw wegen niet doet, en uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt; Dan zult gij u verlustigen in den HEERE, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond des HEEREN heeft het gesproken.
Ik begrijp niet helemaal wat hier moeilijk aan is. Het gaat om de klemtoon in dit vers: afkeren van úw lust... opdat de HÉÉRE geheiligd worde... úw wegen niet doet, uw eigen lust niet vindt... maar verlustigen in de HEERE.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik begrijp best wat 'ulieden' betekent en 'mitsgaders' en 'dewelke' enz. enz. Maar dat is mijn taal niet. Ik wil graag de Bijbel in mijn eigen taal en niet in 17e eeuws Nederlands.
Helaas is Groot Nieuws niet echt een betrouwbare vertaling, anders zou ik die ook wel graag gebruiken.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 02 nov 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Mister schreef:
Bertiel schreef:
En waarschuw hen voor andere vertalingen –ook de Herziene Statenvertaling (HSV)– waarin subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is
er zijn mensen die je gewoon niet zou moeten willen vragen voor dit soort reacties.
intens triest!
Even daarna gevolgd door:
En we moeten ook eerlijk zijn: de HSV is niet altijd verkeerd.
Ik zal het vanavond lezen.
Wel vind ik het triest dat sommigen op basis van één zin hun ongenuanceerd oordeel geven.
Zelf geloof ik zeker dat er in de HSV sprake is van vervlakking in diverse plaatsen. Met die ene zin kan ik het dan ook niet oneens zijn, voor de andere zin geldt hetzelfde. Aan de beoordeling van de HSV zitten dus meerdere zijden.
Silo

Bericht door Silo »

Op de ledenvergaderingen brengen leden het grote taalverschil de laatste jaren steeds naar voren richting de kerkenraad. En dat in een midden/verrechtsende Geref. Gem. Het begint blijkbaar langzaam door te dringen dat het taalkleed van de SV niet meer te doen is. Maar voordat er actie wordt ondernomen en er resultaat zal zijn verwacht ik dat de HSV al veel breder wordt gebruikt dan nu gebeurt. Geen enkele denominatie is tot nu tot een revisie overgegaan. Mocht dat gebeuren dan ben je nog vele jaren bezig. Het is voor onze jongeren o zo jammer dat onze gezindte zo achter de feiten aan loopt. Ik vind de redenatie van ouderling Klaasse ook niet zo hoopgevend. Komt neer op: revisie moet nou eenmaal ooit maar liever niet hoor.

Er zijn GG's en HHK's waar een groot gedeelte gezinnen thuis de HSV gebruikt. In de kerk moet dan de SV opeens gebruikt worden. GG zelfs verplicht vanuit synode. Gun elkaar de vrijheid en gebruik beide vertalingen, kanttekeningen en BMU naast en door elkaar.
Charles

Bericht door Charles »

Valcke schreef: Zelf geloof ik zeker dat er in de HSV sprake is van vervlakking in diverse plaatsen. Met die ene zin kan ik het dan ook niet oneens zijn, voor de andere zin geldt hetzelfde. Aan de beoordeling van de HSV zitten dus meerdere zijden.
Bij HSV heb ik regelmatig dat ik denk 'waarom hebben ze dat veranderd, dat is namelijk in de SV echt niet moeilijk en prima te begrijpen'.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De meest intrigerende zin is natuurlijk: “waarin subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is”.

Dit impliceert een trend, een lijn, een bewust of onbewust doorgevoerde verandering. Ik heb het vaker gehoord of gelezen. Maar mij is de onderbouwing hiervan (voorbeelden waaruit deze verandering blijkt) nog steeds onduidelijk. Wat is die verandering, waaruit blijkt het door deze vertaling geweven is? Dat moet dan toch uit een heel aantal andere vertaalkeuzen blijken, door heel de Bijbel heen?

Als iemand voor mij een steekhoudende link heeft waar ik dat eens rustig terug kan vinden, graag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie