Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind zo'n GG-analyse best interessant, maar laten we het waardig houden. 

Ik ook.
Overigens is het inderdaad zo, wat Bezorgd ook al zegt: actie levert reactie op: als een gemeente uniformer wordt, zullen de pluriformianen nog pluriformer worden. En andersom.
Overigens is het inderdaad zo, wat Bezorgd ook al zegt: actie levert reactie op: als een gemeente uniformer wordt, zullen de pluriformianen nog pluriformer worden. En andersom.
Job schreef:Voor de volledigheid is het misschien goed als @Bezorgd en @Tiberius ook een typering geven van "de vertrekkers", voor zover dat kan bij een pluriforme groep. Ik lees nu veel over wat er in de kerken verandert en veranderd is. Maar welke rol spelen/speelden de vertrekkers? Zij zijn immers ook partij in het geheel. Is er bij hen innerlijk misschien iets veranderd wat de verhoudingen op scherp zet/heeft gezet? Dit mede naar aanleiding van wat Merel hier schrijft.merel schreef:Ook kwamen in onze kerk veel mensen over vanuit de Ger Gem. Dat heeft in de kerk van mijn ouders veel teweeg gebracht
Zelf hoorde ik mensen uit een kerkgenootschap waar verschillende GerGemmers neerstreken zeggen: "Wij zijn er mooi klaar mee, we hebben precies hun ruziezoekers gekregen en de mensen die hoge eisen stellen aan anderen". Ik zal niet zeggen dat dat voor iedere vertrekker opgaat, zeker niet. Maar ik vind het veelzeggend dat ik zie dat deze mensen vaak na een paar jaar nog weer vertrekken uit hun nieuwe kerkgenootschap en, om in de woorden van @Tiberius te spreken: verder afglijden naar links, zowel in leer als in leven.
Ik denk dat dit inderdaad gebeurd.
Er zijn er velen vertrokken om regels etc. Hoewel vertrekkers ook altijd wel een beetje geframed worden, in de trant van 'ze zullen wel lichter willen' etc. Maar eens, er is een groep waar dit zeker speelt.
Toch krijg ik het idee uit gesprekken etc, dat het de laatste jaren juist ook heel veel betrokken kerkleden zijn die niet om die redenen vertrekken. Jongeren en gezinnen die midden in het gemeenteleven stonden. Er zijn onder de vertrekkers zelfs ook oud ambtsdragers, oud evangelisten. Echt geen mensen die het doen om het 'makkelijker' te krijgen, maar vanuit nood over de prediking en de gesignaleerde verstarring.
Die zich in hun nieuwe gemeente helemaal niet anders gedragen dan dat ze altijd gewend waren.
-
- Verbannen
Ik pik er even één voorbeeld uit: heb je in de agenda van het RD ook de aankondiging van de Hervormingsdiensten van de GG van Oud-Beijerland en Werkendam gelezen?Bezorgd schreef:Voorbeelden: Interkerkelijke dagboeken die al tientallen jaren werden uitgedeeld worden ingeruild voor GG dagboeken, Gezamelijke (Hervormings)diensten worden minder of opeens anders ingevuld, sprekers op gemeentenavonden moeten in tegenstelling tot vroeger vanuit de GG komen. Zondagsschoolboekjes die jarenlang goed bevonden waren moesten opeens door de GG zelf ontwikkeld worden. Evangelisatiemateriaal, alleen nog vanuit eigen deputaatschap.
De ruimte voor de verscheidenheid is er dus nog wel binnen het kerkverband, maar steeds minder binnen gemeenten.
De paar gemeenten die er wat veelkleuriger in staan krijgen deze ruimte nog wel, maar anderzijds zie je ook wel dat er meer sprake is van een 'gedoogconstructie' Men doet minder mee in het landelijkverband, zijn meer autonome gemeenten, en krijgen weinig ruimte om eigen initiatieven te ontplooien als bv kanselruil met predikanten uit een ander kerkverband. Je ziet ook dat het beroepingswerk in deze gemeenten steeds lastiger wordt. Deze gemeenten komen steeds meer op zichzelf te staan. En voelen zich steeds minder begrepen.
Het onder 'spanning' staan, heeft vooral met deze gemeenten te maken.
Of moet ik die hier speciaal nog even melden om aan te geven dat je weer erg zwart-wit bezig bent en dit voorbeeld aantoonbaar onjuist is?
Ik probeer op een heel waardig wijze wat lijnen te schetsen.
Heeft niets met kortzichtigheid te maken.
Het gaat over algemene lijnen, niet over specifieke gevallen. Werkendam bv doet het al jaren.
Het gaat over algemene lijnen, niet over specifieke gevallen. Werkendam bv doet het al jaren.
Naar mijn mening doe je dat heel netjes en rustig.Bezorgd schreef:Ik probeer op een heel waardig wijze wat lijnen te schetsen.
-
Het gaat er tot nog toe zeker waardig aan toe. Toch zie ik in mijn omgeving niet veel vertrekkers uit de GG. De gemeenten hier (De Valk, Barneveld, Ede, Kootwijkerbroek) blijven gelijk of groeien. Degenen die ik spreek zijn redelijk tevreden over hun kerken, wel zie je dat een reformatorische basisschool steeds belangrijker wordt gevonden. Maar dat geldt ook niet voor iedereen.Bezorgd schreef:Ik probeer op een heel waardig wijze wat lijnen te schetsen.
Ik herken de analyse ook, binnengemeentelijk. Daar is soms sprake van een machtsstrijd. In de GG is die vrijwel altijd van rechts.Tiberius schreef:Goede analyse, @Bezorgd; die herken ik in meerdere GG-gemeenten.
De verschuiving in de GG kan je inderdaad beter in evolutionaire dan in revolutionaire termen beschrijven.
Om het te koppelen aan mijn vorige bericht: het vertrek van pluriform-gezinden uit veel GG-gemeenten zorgt ervoor dat er relatief steeds meer uniformianen achterblijven (dat onderscheid zie je nl. niet alleen bij ambtsdragers maar ook bij andere leden).
En die achterblijvers zorgen voor een gestaag afglijden naar rechts van veel gemeenten.
De leegloop wordt in veel gemeenten nog geflatteerd door het geboortecijfer, maar in gemeenten waar een extreme predikant staat (of gestaan heeft), is dat nu al duidelijk in de cijfers zichtbaar.
Ik denk dat de aanstelling van een aantal GG-predikanten aan de TUA deze trend eerder zal versnellen dan vertragen.
Edit> terminologie aangepast.
Maar waarom zou de aanstelling bij de TUA zoiets versterken?
Ik denk dat het geografisch aardig kan verschillen wat betreft het verloop. Voorop gesteld dat ieder vertrekkend persoon zijn/haar redenen heeft. De afgelopen jaren is hier op RF vaker over gesproken, daar zie je eigenlijk weinig verandering in qua standpunten. Op zich mooi die continuïteit. De terminologie waarmee sommige zich hier van bedienen is wel bedenkelijk maar goed.Henk J schreef:Het gaat er tot nog toe zeker waardig aan toe. Toch zie ik in mijn omgeving niet veel vertrekkers uit de GG. De gemeenten hier (De Valk, Barneveld, Ede, Kootwijkerbroek) blijven gelijk of groeien. Degenen die ik spreek zijn redelijk tevreden over hun kerken, wel zie je dat een reformatorische basisschool steeds belangrijker wordt gevonden. Maar dat geldt ook niet voor iedereen.Bezorgd schreef:Ik probeer op een heel waardig wijze wat lijnen te schetsen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat klopt. Bij ons zijn veel oud-ambtsdragers vertrokken. Maar dat was -als ik de kerkenraad mag geloven- niet omdat ze zijn weggejaagd.Bezorgd schreef:Job schreef:Voor de volledigheid is het misschien goed als @Bezorgd en @Tiberius ook een typering geven van "de vertrekkers", voor zover dat kan bij een pluriforme groep. Ik lees nu veel over wat er in de kerken verandert en veranderd is. Maar welke rol spelen/speelden de vertrekkers? Zij zijn immers ook partij in het geheel. Is er bij hen innerlijk misschien iets veranderd wat de verhoudingen op scherp zet/heeft gezet? Dit mede naar aanleiding van wat Merel hier schrijft.merel schreef:Ook kwamen in onze kerk veel mensen over vanuit de Ger Gem. Dat heeft in de kerk van mijn ouders veel teweeg gebracht
Zelf hoorde ik mensen uit een kerkgenootschap waar verschillende GerGemmers neerstreken zeggen: "Wij zijn er mooi klaar mee, we hebben precies hun ruziezoekers gekregen en de mensen die hoge eisen stellen aan anderen". Ik zal niet zeggen dat dat voor iedere vertrekker opgaat, zeker niet. Maar ik vind het veelzeggend dat ik zie dat deze mensen vaak na een paar jaar nog weer vertrekken uit hun nieuwe kerkgenootschap en, om in de woorden van @Tiberius te spreken: verder afglijden naar links, zowel in leer als in leven.
Er zijn er velen vertrokken om regels etc. Hoewel vertrekkers ook altijd wel een beetje geframed worden, in de trant van 'ze zullen wel lichter willen' etc. Maar eens, er is een groep waar dit zeker speelt.
Toch krijg ik het idee uit gesprekken etc, dat het de laatste jaren juist ook heel veel betrokken kerkleden zijn die niet om die redenen vertrekken. Jongeren en gezinnen die midden in het gemeenteleven stonden. Er zijn onder de vertrekkers zelfs ook oud ambtsdragers, oud evangelisten. Echt geen mensen die het doen om het 'makkelijker' te krijgen, maar vanuit nood over de prediking en de gesignaleerde verstarring.
Die zich in hun nieuwe gemeente helemaal niet anders gedragen dan dat ze altijd gewend waren.
In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
En: vaak wordt er een is-gelijk-teken tussen de CGK en de TUA gezet.
Nu er 2 GG-predikanten als hoogleraar resp. onderzoeker aangesteld zijn, zal dat voor een aantal mensen drempelverlagend werken om over te stappen naar de CGK.
Denk ik zomaar.
Nu er 2 GG-predikanten als hoogleraar resp. onderzoeker aangesteld zijn, zal dat voor een aantal mensen drempelverlagend werken om over te stappen naar de CGK.
Denk ik zomaar.
Terwijl de school in de Valk zo goed als reformatorisch is aangaande de leer met als een van de weinige verschillen dat er ook meisjes in broeken worden toegelaten.Henk J schreef:Het gaat er tot nog toe zeker waardig aan toe. Toch zie ik in mijn omgeving niet veel vertrekkers uit de GG. De gemeenten hier (De Valk, Barneveld, Ede, Kootwijkerbroek) blijven gelijk of groeien. Degenen die ik spreek zijn redelijk tevreden over hun kerken, wel zie je dat een reformatorische basisschool steeds belangrijker wordt gevonden. Maar dat geldt ook niet voor iedereen.Bezorgd schreef:Ik probeer op een heel waardig wijze wat lijnen te schetsen.
Evenals de school in Wekerom, net zo.
Maar inderdaad, in deze omgeving zijn niet veel vertrekkers.
Dit herken ik ook. De mensen die de afgelopen jaren bij ons vertrokken zijn waren hele betrokken gemeenteleden. Zij functioneerden in commissies, verenigingen, etc.Bezorgd schreef:Job schreef:Voor de volledigheid is het misschien goed als @Bezorgd en @Tiberius ook een typering geven van "de vertrekkers", voor zover dat kan bij een pluriforme groep. Ik lees nu veel over wat er in de kerken verandert en veranderd is. Maar welke rol spelen/speelden de vertrekkers? Zij zijn immers ook partij in het geheel. Is er bij hen innerlijk misschien iets veranderd wat de verhoudingen op scherp zet/heeft gezet? Dit mede naar aanleiding van wat Merel hier schrijft.merel schreef:Ook kwamen in onze kerk veel mensen over vanuit de Ger Gem. Dat heeft in de kerk van mijn ouders veel teweeg gebracht
Gelukkig zijn er bij ons geen ambtsdragers vertrokken. Althans niet naar buiten de GG; dat zou denk ik nog meer onrust geven.
In de jaren ervoor was er ook uitloop; maar dat waren (vaak!) toch minder betrokken gemeenteleden. Ook was dat vaak geen (gegronde of uitgebreide) kritiek op de prediking, maar meer een gevoel of om persoonlijke redenen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Precies. Ik denk dat de kerkenraad bij hen toch onvoldoende vertrouwen genoot of dat ze de prediking storend vonden.
Bij ons zijn ook vooral actieve gemeenteleden vertrokken. Dat is niet raar. Mensen die nadenken, komen eerder tot een beslissing om iets anders te doen. Maar het is wel jammer. Verschuiving is te voorkomen door als kerkenraad een duidelijke lijn uit te zetten en die ook te handhaven, desnoods door gastbeurten te ruilen. Maar veranderingen bij gemeenteleden kun je daarmee niet voorkomen, natuurlijk.
Bij ons zijn ook vooral actieve gemeenteleden vertrokken. Dat is niet raar. Mensen die nadenken, komen eerder tot een beslissing om iets anders te doen. Maar het is wel jammer. Verschuiving is te voorkomen door als kerkenraad een duidelijke lijn uit te zetten en die ook te handhaven, desnoods door gastbeurten te ruilen. Maar veranderingen bij gemeenteleden kun je daarmee niet voorkomen, natuurlijk.
Dat eerste is natuurlijk boosaardig. Ik heb het zelf nooit gehoord, maar dat zijn ook meer dingen voor uiterst rechtse gemeenten. Maar ik mag niet hopen dat het tweede het geval is. Op die manier vergroot de betrokkenheid bij elkaar de kerkelijke verdeeldheid alleen maar. Dat zou ik heel erg jammer vinden.Tiberius schreef:In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
Denk ik zomaar.
Wat bedoel je met 'het tweede'? Dat is-gelijk-teken tussen TUA en CGK?