We praten elkaar een economische crisis aan

ahuibers

We praten elkaar een economische crisis aan

Bericht door ahuibers »

Toelichting stelling
“De Nederlandse economie zit in een crisis.” “De economie is sterker gekrompen dan verwacht.” “We hebben een enorm begrotingstekort.” De laatste tijd horen we niets anders dan verontrustende berichten. Met als gevolg dat veel mensen de hand op de knip houden, wat ook niet goed is voor de economie. President van de Nederlandsche Bank Nout Wellink bestrijdt nu dit beeld. Hij vindt dat het helemaal niet zo slecht gaat met de economie.

Zien we het te negatief? Praten we onszelf een economische put in? Of liegen die cijfers niet en staat Nederland er slecht voor?
Egbert

Bericht door Egbert »

Te weinig keuzemogelijkheden! Je stelt de situatie te zwart/wit voor. Het is gedeeltelijk waar wat dhr. Wellink zegt. Maar het is ook waar wat anderen zeggen en wel dat men niet de hand opp de knip houd maar dat de knip bij tijd en wijle gewoon leeg is! Neem nu deze periode. Tweemaal boeken aanschaffen voor MBO, de school eist de laatste druk. Kosten ong. 2000 euro. Reiskosten voor school 2000 euro [gedeeltelijk zelfs met OV jaarkaart maar die komt pas in oktober] Dit kost mij gewoon heel veel tijd om dit weer recht te sparen. Dit geld kan maar één keer uitgegeven worden. Bovendien zijn de mensen volgend jaar meer geld kwijt aan ziektekosten. Krijgen er wel wat voor terug, maar dat blijft altijd een beetje schimmig. Zo worden de mensen wel kopschuw. Balkenende heeft gewoon een PR probleem. Het CDA doet er verstandig aan voor de volgende verkiezing een andere lijsttrekker te nemen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ik heb zelf ook nog geen standpunt ingenomen. Maar ik ben het met je eens.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk wel als je mensen blijft korten in hun inkomen en de prijzen en tarieven maar blijft verhogen, dat je dan wel een negatieve spiraal krijgt, omdat mensen dan zelf ook gaan bezuinigen om met minder geld rond te kunnen blijven komen.
In dat opzicht voert de regering volgens mij op dit moment een verkeerd beleid.

Natuurlijk als alles duurder wordt en gemeentelijke en landelijke belastingen omhoog gaan, dan stel ik ook vanzelf de aankopen uit van .b.v. kleding of vakanties of aanschaf auto en noem maar op.
Het èèn is het gevolg van het ander.
Egbert

Bericht door Egbert »

dan stel ik ook vanzelf de aankopen uit van .b.v. kleding of vakanties of aanschaf auto en noem maar op.
nu hebben wij nog de luxe dat we op zulke dingen kunnen bezuinigen, maar hoeveel mensen zijn dat stadium al voorbij?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Dat vraag ik me soms ook af inderdaad.
Vooral onder refo's zie je dat bij grotere gezinnen steeds vaker voorkomen.

Je hoort vaak van niet refo's : "eigen schuld, ze doen het zelf zoveel kinderen krijgen"
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
dan stel ik ook vanzelf de aankopen uit van .b.v. kleding of vakanties of aanschaf auto en noem maar op.
nu hebben wij nog de luxe dat we op zulke dingen kunnen bezuinigen, maar hoeveel mensen zijn dat stadium al voorbij?

O dat ben ik helemaal met je eens. Al kijk ik alleen maar om me heen dan zie ik heel wat gezinnen die dat stdium al voorbij zijn en soms al zover dat er bijna al niet meer te bezuinigen valt.

Vandaar dan ook de tegenvallende bestedingen van de mensen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik zeg niet dat ik het oneens ben, maar het is wel frappant dat het totale spaargeld in Nederland op recordhoogte staat. Nederlanders geven het dus niet uit. Waarom niet? Het is zoals Egbert schrijft: het kabinet en JP hebben een communicatieprobleem. De overheid moet positiever naar buiten komen en ze moet investeren. Misschien verval ik nu in oude stokpaardjes, maar ik ben er wel van overtuigd dat wil je de mensen het geld laten rollen, moet je ze ervan overtuigen dat dit kan. Wees dus positief.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

mensen moeten meer uitgeven. Houden de hand veel te veel op de knip. Dat is slecht voor de economie.

Dusssssssssss laat rollen dat geld.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
mensen moeten meer uitgeven. Houden de hand veel te veel op de knip. Dat is slecht voor de economie.

Dusssssssssss laat rollen dat geld.
Tsjonge jonge das gister met jouw geld wel gebeurt......... Kwam er een met volle tas langs.
Ennuh als je geld over hebt, ik weet wel hoe je het moet uigeven.:t
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Spaargeld is hoog.
Is dat gemiddeld?

Of worden de rijken rijker en de armen armer.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Spaargeld is hoog.
Is dat gemiddeld?

Of worden de rijken rijker en de armen armer.
Ik zou zeggen lees dit rapport
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mara

Re: We praten elkaar een economische crisis aan

Bericht door Mara »

Inmiddels is het wel duidelijk dat we dit elkaar niet slechts aangepraat hebben :nonnon

Het Duitse postorderbedrijf Neckermann is failliet. De eigenaar van het bedrijf, investeringsmaatschappij Sun Capital, heeft zijn steun aan een sociaal plan ingetrokken.

Bij Neckermann werken 2400 mensen verspreid over heel Duitsland. De gevolgen voor de Nederlandse en Belgische vestigingen zijn nog niet duidelijk.

"Onder de huidige financiële voorwaarden kan de onderneming niet in de bestaande vorm worden voortgezet", zegt Sun Capital. De investeerder en Neckermann waren bezig met een grote reorganisatie om het bedrijf te redden. De papieren catalogus zou verdwijnen: Neckermann zou een internetwinkel worden.

De plannen zouden 1380 banen kosten. De partijen waren dicht bij een overeenkomst, zoals een sociaal plan en afkoopregelingen. Vlak voor de ondertekening liet Sun Capital weten dat er geen geld voor was.

In Nederland en België werken 500 mensen bij Neckermann. Al eerder was bekend dat er 150 banen worden geschrapt vanwege het verdwijnen van de papieren catalogus. Over de overige 350 banen bestaat nu onzekerheid. "Het is niet per definitie zo dat die nu ook verdwijnen", zegt bestuurder Niels Suijker van FNV Bondgenoten, "maar de kans op overleven wordt er niet groter op".
bron: NOS nieuws
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Deze crisis is wel van een andere orde als die van 2005.

Neckermann is veel te lang doorgegaan met de papieren catalogus. Ik wist niet eens dat ze nog bestonden.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Deze crisis is wel van een andere orde als die van 2005.

Neckermann is veel te lang doorgegaan met de papieren catalogus. Ik wist niet eens dat ze nog bestonden.
Zijn we er sinds 2005 een keer bovenuit geweest dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie