Ambtenaar schreef:
Volgens mij gaat het om de vraag of vaccinatie bijdraagt aan afname op de druk op de zorg. Uit dezelfde studies waaruit blijkt dat de effectiviteit van vaccins gedurende de tijd afneemt, blijkt tevens dat mensen die gevaccineerd zijn minder kans maken om opgenomen te worden en te overlijden dan mensen die niet gevaccineerd zijn. Ook al neemt de kans op opname of overlijden na vaccinatie toe naar mate er meer tijd is verstreken vanaf het moment van vaccinatie. Je zou de effectiviteit van vaccins kunnen laten toenemen door het zogenaamde boostershot. Ik weet niet of er al Israëlische studies bekend zijn van het effect hiervan.
Natuurlijk is dat op het moment een punt. Daarom is oproep tot vaccinatie niet verkeerd en juich ik een dubbelinterview zoals in het RD hard toe. Ik wil ook mensen bevragen over de keus om niet te vaccineren en de consequenties voor de maatschappij te overzien. Ik kan me voorstellen dat zelfs als een jongere die overweging goed maakt deze zegt, okee dan laat ik me niet vaccineren. Geef mijn portie maar aan wat mensen in Malawi, (of zelfs aan opa als derde dosis). Ik zou zelf ook jongeren aanraden zich te laten vaccineren, maar het zorgargument speelt voor die groep een kleine rol. Maatregelen die nu genomen worden zijn voornamelijk gericht naar jongeren en dat is niet zo effectief (ja ze gaan zich meer laten vaccineren, maar dat ga je niet merken in de ziekenhuizen).
En ja er zijn echt veelbelovende studies over de effectiviteit van boostershots, maar noodzakelijkerwijs gaan die over de effectiviteit na niet meer dan enkele maanden. Gezien hoe verkoudheidscoronavirussen werken, is er goede reden om aan te nemen dat dit na enkele maanden ook weer minder wordt en dan gaan we toch richting leven met het virus. Ondertussen wil je het wel mensen die hun geweten volgen erg moeilijk maken. Dat restaurantbezoek is het punt niet echt, maar het kan verder gaan zoals in Frankrijk, Italie en Canada.
Ik geef trouwens direct toe dat we hier wel deels boter op ons hoofd hebben. Als refos vonden we eigenlijk het weren van bepaalde kleding uit de openbare ruimte wel best en handenschudden was ook erg belangrijk zolang moslims degene waren die werden aangepakt. Zelfevaluatie is belangrijk hier.
Het gaat niet om wij tegen zij. Het gaat erom dat mensen die zich niet laten vaccineren zorgen onevenredige druk op de zorg. De vrijheid van de een om niet te laten vaccineren is op dit moment de onvrijheid van de ander voor toegang tot de zorg.
Het Francisco van Jole is totaal irrelevant in deze discussie. Het overgrote deel van de vaccinatieweigeraars is helemaal niet christelijk.
Maar waarom hier degenen die zich niet laten vaccineren alleen aanspreken? De persoon met overgewicht? Het totaal van voetballers? De wintersporter? doen die er minder toe? En ja ik vind het ook goed om de niet-gevaccineerde aan te spreken, maar doe dat op een redelijke wijze. Ik zou willen dat Nederland in dit opzicht zou leren van hoe voorzichtig in de VS de niet-vaccinerende Afro-Amerikaanse bevolking wordt aangesproken en behandeld. Op de lange duur moet je toch samen verder en dan is elkaar de schuld geven niet echt optimaal.
De samenleving is geen homogeen geheel. Die is altijd al gesegregeerd geweest, ook al wekken bestuurders al jaren een andere suggestie. Op dit moment zijn enkel andere scheidslijnen erg zichtbaar. Een deel van de bevolking had al weinig fiducie in de instituties en dat is ook door deze pandemie meer zichtbaar geworden. Dat deze tweedeling leidt tot doorwerking in de rijksvaccinatieprogramma's is nog maar zeer de vraag. Een veel te voorbarige conclusie.
We zullen zien, ik hoop dat het niet doorwerkt inderdaad.
De reformatorische gezindte bevat naast gewetensbezwaarden ook gewoon mensen die hetzelfde beweren als Engel, Baudet en andere figuren.
Ja en met die groep is moeilijker te praten en sowieso weinig winst te behalen. Bij de groepen waar wel winst te behalen is kun je met tact veel proberen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."