Ambtenaar schreef:TSD schreef:[quote="
Deze motie gaat over het STRUCTUREEL verhogen van de capaciteit. Simpelweg omdat heel veel partijen met Wilders zien dat ons zorgsysteem te kwetsbaar is.
En als je structureel meer capaciteit hebt, betekent dit dat na de pandemie de bedden leeg zijn. Bedden zijn dan structureel onbezet. Dat noem je ook wel verspilling.
Als je nu alleen maar de bril ophoudt van déze pandemie, dan is dat in mijn ogen in elk geval geweldig kortzichtig.
Zet jij die bril eens op. Voor de pandemie was er geen knelpunt bij de intensieve zorg. Dus welk probleem meer bedden en meer mensen oplossen, is onhelder. Je creëert elders juist problemen.
Beschikbare capaciteit om pieken - om wat voor reden dan ook - op te vangen noem ik geen verspilling. Al jaren worden we gewaarschuwd door o.a. de WHO dat we rekening moeten houden met regelmatig een nieuw infectievirus waar we op moeten reageren. Dit is de eerste in jaren met een echt forse impact, maar als we net gaan doen of dit voorlopig ook de laatste is zijn we - denk ik - naïef.
Sars viel uiteindelijk gelukkig mee, Mexicaanse Griep liep gelukkig met een sisser af, COVID-19 helaas niet. What's next? We moeten voorbereid zijn en dat zijn we qua zorgcapaciteit in elk geval niet. Nee, meer capaciteit is geen verspilling, maar gewoon een kwestie van niet je kop in het zand steken.
Daarnaast, er was niet 'nooit' een knelpunt daarvoor. De piek in 2018 (griep) was feitelijk ook te hoog en zorgde ook voor afschaling van reguliere zorg, alleen niet in de mate van nu en de maatschappelijke impact was minder groot.
We kunnen nu eigenlijk een aantal jaar zo goed als 0 COVID IC patiënten "hebben" vanwege alle inhaalzorg die nog geleverd moet worden. Als er ergens dit, of volgend jaar een nieuw virus, of een totaal niveau variant van het huidige virus opduikt, waar natuurlijke immuniteit of immuniteit door vaccinatie niet of nauwelijks tegen helpen, dan zijn de gevolgen al niet meer te overzien.
Er moet gewoon capaciteit in de zorg zijn om calamiteiten op te kunnen vangen. Ons zorgsysteem is in mijn ogen te kwetsbaar. Signalen over werkdruk waren er ook al vóór COVID en hoge uitstroom van personeel / hoog ziekteverzuim eveneens.
En verder ook eens met de vele andere suggesties die hier al gedaan hebben. Ik ga echt niet beweren dat dit een punt is wat 'eenvoudig te fixen' is ofzo, maar bedenken wat er allemaal niet kan is heel erg makkelijk, kost ook weinig moeite en tijd, bedenken wat er wel mogelijk is kost inderdaad meer tijd en energie, maar ik ben wel een beetje klaar met het 'kan allemaal niet en het is zo moeilijk' refrein.
En je moet natuurlijk wel in breder verband bereid zijn om te leren van een crisis.