Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

DDD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Waarom zou een dergelijke motie onuitvoerbaar zijn? Dit lijkt mij nu juist duidelijk binnen de mogelijkheden van de mens vallen.
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef:
Daar ben ik het nu niet mee eens Parsifal, dat zou alleen een probleem zijn als vaccineren ook voldoende effect had tegen besmetting / besmettelijkheid. Dan krijgt het virus alleen 'gelegenheid' op die plekken waar veel ongevaccineerden zijn. Kijk naar de cijfers nu, ze stijgen OVERAL. Ja, de besmettingsgraad is in de Biblebelt misschien iets hoger dan in andere gemeenten maar het gaat overal als een raket omhoog.

Er zal iets snelheidsverschil wel optreden, maar zeker als dat echt lokale dorpen zijn, zijn dat steeds lokale brandhaarden en gaat dat in de landelijke cijfers niet tot een extra probleem leiden op zichzelf.
De versnelling kan behoorlijk zijn (dit zie je in de theorie van epidemieen op netwerken, waarbij het aantal buren per punt in het netwerk sterk verschilt). Uit de verschillende "vatbare cliques" komt meer infectiviteit en het gaat er sneller doorheen. Het maakt inderdaad een verschil dat je hier waarschijnlijk geen langdurige immuniteit opbouwt (de resultaten van onderzoek naar de derde prik zijn trouwens wel veelbelovend, maar met te veel vragen over hoe verval van immuniteit gaat). Maar op korte termijn maakt het wel een verschil.

Op zich zou het wel fijn zijn als Nederland nu wat besmettingen op hetzelfde niveau as Zweden zou zitten (400 nieuwe besmettingen per week per miljoen inwoners en minder dan 2 IC opnames per week per miljoen inwoners). Dan heb je iets meer tijd om te kijken of je weer wat maatregelen moet nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Als alle oppositiepartijen voor stemmen, zal de motie vast wat zinnigs bevatten. Normaliter is men niet zo met-Wilders-meestemmerig.
Al die partijen zijn geen knip voor de neus waard. Waar zijn die intensivisten? En waar die IC-verpleegkundigen?

Dit is een motie puur voor de bühne.
En helaas denkt de regering nog steeds alleen aan vaccinaties om uit de crisis te komen, en worden de structurele problemen in de gezondheidszorg niet aangepakt. Het is schrijnend dat we zoveel uitgestelde behandelingen hebben, terwijl de ziekenhuizen in Duitsland en Belgie geen achterstanden hebben.
Dus jij weet wat er bij VWS allemaal besproken wordt? Het wordt gewoon zielig dat antivaxxers overal het vaccin bij halen.

De Nederlandse zorgstelsel is een van de beste ter wereld en dat blijkt ook uit allerlei vergelijkende internationale onderzoeken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef: Jammer dat je vorige week niet aan deze discussie meedeed @GerefGemeente-lid! Wat bijval voor mijn kant in die discussie was toen wel zo fijn geweest!
Nee hoor. Je kunt dit prima zelf. ;)
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat in meer dan de helft van de Gereformeerde Gemeenten de vaccinatiegraad niet of nauwelijks afwijkt van gemiddeld in Nederland. Er zijn wel enkele grote gemeenten met een relatief laagopgeleide populatie die duidelijk onder het gemiddelde zitten, maar er zijn vermoedelijk ook gemeenten die er bovenuit komen.
Waarom mensen die in jouw ogen een afwijkend gedrag vertonen altijd wegzetten als laagopgeleid?
Dat is het punt niet. Maar het gaat om het type gemeenten. Dat blijkt uit onderzoeken. Er zijn genoeg mensen die hoogopgeleid zijn en het niet met mij eens zijn. Maar op dit onderwerp is dit gewoon bewezen de belangrijkste factor.

Bovendien: ik heb helemaal geen problemen met afwijkend gedrag. Dat zul je inmiddels toch weten.
Maar je hebt niet door dat je een connectie maakt tussen laagopgeleid en niet vaccineren? Daarmee druk je -waarschijnlijk onbedoeld-een stempel op degenen die het vaccin niet nemen om godsdienstige redenen.

Waar kan ik het bewijs vinden dat gemeenten met een lage vaccinatiegraad een hoge percentage laagopgeleiden hebben ? Ik ken het onderzoek niet.
Het blijkt uit allerlei bronnen, maar heeft sowieso de laatste tijd meerdere keren in het RD gestaan.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0fac4c5c7b

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17087406
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Echte onzinmoties van PVV / FVD hoeven echt niet op zo'n brede steun uit de kamer te rekenen hoor. Dus als de voltallige oppositie voorstemt dan heeft hij gewoon een punt.

Het valt me steeds op dat je heel veel in onmogelijkheden denkt en dat alles buiten je eigen denkbeeld bij jou al bij voorbaat lijkt afgeschreven via 'kan niet' (althans, zo komt het op mij over). Het uitbreiden van IC capaciteit is ongetwijfeld een klus van jewelste en vereist op heel veel vlakken hoge inspanning, maar om nu op voorhand te zeggen dat we niet in de toekomst meer mensen / middelen in de zorg kunnen krijgen is nou niet echt een vorm van constructief denken.
Het opleiden van mensen duurt jaren. Tegen de tijd dat je voldoende mensen hebt, is de pandemie voorbij en heb je mensen die duimen zitten te draaien. Bovendien heb je dan risico op tekort aan andere artsen. Er gaan niet opeens veel meer mensen geneeskunde studeren.

Dan hebben Wilders en anderen het weer over verspilling in de zorg.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:De Nederlandse zorgstelsel is een van de beste ter wereld en dat blijkt ook uit allerlei vergelijkende internationale onderzoeken.
Lees maar in het NRC. Duitsland en Belgie hebben geen achterstanden, maar Nederland zit richting de 170.000 achterstallige behandelingen. Dat zijn de feiten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/15/op ... e-a4058510
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Lees maar in het NRC. Duitsland en Belgie hebben geen achterstanden, maar Nederland zit richting de 170.000 achterstallige behandelingen. Dat zijn de feiten.

Ik ken de feiten. Kwaliteit wordt echter niet enkel bepaald door wachtlijsten. Zeker niet als de wachtlijsten grotendeels ontstaan zijn in een crisis.
TSD

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Echte onzinmoties van PVV / FVD hoeven echt niet op zo'n brede steun uit de kamer te rekenen hoor. Dus als de voltallige oppositie voorstemt dan heeft hij gewoon een punt.

Het valt me steeds op dat je heel veel in onmogelijkheden denkt en dat alles buiten je eigen denkbeeld bij jou al bij voorbaat lijkt afgeschreven via 'kan niet' (althans, zo komt het op mij over). Het uitbreiden van IC capaciteit is ongetwijfeld een klus van jewelste en vereist op heel veel vlakken hoge inspanning, maar om nu op voorhand te zeggen dat we niet in de toekomst meer mensen / middelen in de zorg kunnen krijgen is nou niet echt een vorm van constructief denken.
Het opleiden van mensen duurt jaren. Tegen de tijd dat je voldoende mensen hebt, is de pandemie voorbij en heb je mensen die duimen zitten te draaien. Bovendien heb je dan risico op tekort aan andere artsen. Er gaan niet opeens veel meer mensen geneeskunde studeren.

Deze motie gaat over het STRUCTUREEL verhogen van de capaciteit. Simpelweg omdat heel veel partijen met Wilders zien dat ons zorgsysteem te kwetsbaar is.

Als je nu alleen maar de bril ophoudt van déze pandemie, dan is dat in mijn ogen in elk geval geweldig kortzichtig.
Adje

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef:
Adje schreef: Jammer dat je vorige week niet aan deze discussie meedeed @GerefGemeente-lid! Wat bijval voor mijn kant in die discussie was toen wel zo fijn geweest!
Nee hoor. Je kunt dit prima zelf. ;)
Dank je!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:

Dat is niet helemaal waar, heb ik begrepen.
'Gewone' verpleegkundigen kunnen met een paar dagen extra opleiding ook op de IC functioneren, begreep ik van onze buurvrouw die dat zelf ook doet. Ze zijn dan weliswaar geen volleerd IC-verpleegkundige, maar helpen wel enorm om piekbelastingen op te vangen.
Ik zou dan zeggen: leid ze eerst op tot gewoon verpleegkundige, dan heb je in ieder geval een extra pool.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. En er zijn ook andere mogelijkheden. Zo begreep ik dat er artsen zijn die het halve jaar thuis waren, terwijl hun collega-verpleegkundigen heel hard moesten werken. Er zijn ook artsen die gewoon op de IC meedraaiden hoor, dat verschilt per ziekenhuis.

De regie is in sommige ziekenhuizen gewoon niet goed. In ieder geval zijn er ongetwijfeld mogelijkheden om deze kwetsbaarheid op te lossen, en dat zal ook wel moeten. Als hier ebola uitbreekt, dan is het leed helemaal niet te overzien. Een relatief milde ziekte als Corona zou ons systeem gewoon prima moeten aankunnen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Lees maar in het NRC. Duitsland en Belgie hebben geen achterstanden, maar Nederland zit richting de 170.000 achterstallige behandelingen. Dat zijn de feiten.

Ik ken de feiten. Kwaliteit wordt echter niet enkel bepaald door wachtlijsten. Zeker niet als de wachtlijsten grotendeels ontstaan zijn in een crisis.
In ieder geval is er wat kwantiteit betreft een groot verschil met Duitsland en Belgie. En achterstanden waren er ook voor de crisis al, zei het dat ze enorm zijn opgelopen. Dat alles toont wel aan dat wij op dat punt onze zaakjes behoorlijk minder goed voor elkaar hebben als de omliggende landen.

Ik snap echt niet hoe je daar je ogen voor kunt sluiten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Charles schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees en zie dat mensen uit de gereformeerde gezindte regelmatig stellen dat er met name naar de Biblebelt wordt gekeken. Die indruk heb ik niet. Als ik in de media hoor of lees over niet gevaccineerde mensen, dan ervaar ik dat naar de hele populatie wordt gekeken. Dus we moeten als christenen ook niet in de slachtofferrol gaan kruipen, dat is mijns inziens niet terecht.
https://publish.twitter.com/?query=http ... dget=Tweet
Wat een vreselijk gesprek. Ja, helaas komt dit wel voor. Maar wat ik bedoelde: mainstream wordt wel echt naar de gehele populatie niet-gevaccineerden gekeken. Het groepje "gemoedsbezwaarden" is te klein om echt het verschil te maken....
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

eilander schreef:
Amstelodamense schreef:Ik lees en zie dat mensen uit de gereformeerde gezindte regelmatig stellen dat er met name naar de Biblebelt wordt gekeken. Die indruk heb ik niet. Als ik in de media hoor of lees over niet gevaccineerde mensen, dan ervaar ik dat naar de hele populatie wordt gekeken. Dus we moeten als christenen ook niet in de slachtofferrol gaan kruipen, dat is mijns inziens niet terecht.
Er is toch deze week nog iemand in het nieuws gekomen die enige bekendheid geniet, die bepaald niet op een fraaie manier over christenen sprak. Dus ik deel jouw gedachte geenszins.
Wie bedoel je?
Plaats reactie