HersteldHervormd schreef:TSD schreef:
Maar dat komt toch op dezelfde versimpeling neer? De groepen waarin besmettingen voorkomen veranderen voortdurend, het zijn nog steeds meest jongere mensen die besmet worden, maar je ziet dat het, zodra het de ouderen meer bereikt (nu weer langzaam) dat dan gelijk het aantal ziekenhuisopnames wat sneller toeneemt.
Verder speelt bevolkingsopbouw een rol en het feit dat in oudere leeftijdsgroepen het vaccinatiepercentage nogal hoger ligt dan in de jongere groepen.
Ik neem niet aan dat je vraag aan Parsifal is om een aantal uur te gaan rekenen en wat scenario's uit te werken.

Deze gegevens moeten heel eenvoudig te berekenen zijn. Hoeveel positieve besmettingen zijn er geregistreerd? Hoeveel IC opnames zijn er geregistreerd? In totaal gedurende de corona periode?
Maar dat kan je dan toch ook zelf doen als het zo eenvoudig is?
Maar ik zal je helpen, een voorbeeld, gebaseerd op dashboard overheid:
leeftijdsgroep 30-39:
Verpleegafd: 7-daags gemiddelde op 27 september is 12,2 mensen op 100.000. Dat *7 = 85,4 mensen per 100.000 besmet in die week ervoor
27 september - 3 oktober zijn er 1,47 verpleegopnames in totaal per 100.000.
27 september - 3 oktober zijn er 0,14 IC opnames in totaal per 100.000
Dus IC opnames is 1 op 607 besmettingen.
leeftijdsgroep 60-69:
Verpleegafd: 7-daags gemiddelde op 27 september is 5,4 mensen op 100.000. Dat *7 = 37,8 mensen per 100.000 besmet in die week ervoor
27 september - 3 oktober zijn er 2,29 verpleegopnames in totaal per 100.000.
27 september - 3 oktober zijn er 0,7 IC opnames in totaal per 100.000
Dus IC opnames is 1 op 54 besmettingen.
En dat is op basis van de registratie besmettingen, dus wat je niet weet is welke er onder de radar blijven natuurlijk, dus de verhouding zal iets 'gunstiger' zijn, waarbij ik verwacht dat er bij de jongeren relatief meer onder de radar blijft.
Maar je ziet dat het meer dan een factor 10 verschilt. Vrijwel vergelijkbaar bij het effect van vaccinatie wat ze nu denken.
Ik ben nu even uitgegaan van het feit dat besmettingen in week 1 in week 2 leiden tot ziekenhuis / IC opname. Voor IC wordt meestal 2 weken gerekend, maar het gemiddelde van besmettingen lag in die week daarvoor niet heel anders, dus dat is wel vergelijkbaar.
Ps. dat ' eenvoudig te berekenen' is natuurlijk niet zo o.b.v. het verleden. We hebben in anderhalf jaar (A) meerdere varianten van het virus gehad (B) meerdere varianten in het testbeleid waardoor meer/minder onder de radar bleef en (C) meerdere golven waarbij andere leeftijdsgroepen vooral werden geraakt.