Preken beluisteren op internet

merel

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door merel »

Herman schreef:Ik vind het een duidelijke en eerlijke preek. Hij doet ook precies wat Openbaringen doet, namelijk de tijd in het licht stellen van de apocalyps. Daarin mag de bijbel wat mij betreft gewoon na gesproken worden. De preek is goed doordacht en ik heb geen twijfels over het feit dat hij de plannen van de Great Reset benoemd. Volgens mij zijn die doelen gewoon op een juiste manier door hem geïnterpreteerd.

De belangrijkste toepassing is de dreiging van uitsluiting uit de maatschappij. Ik denk dat die discussie een universeel probleem is van alle tijden en plaatsen. Ongewenste elementen werden vroeger bijvoorbeeld verbannen of kregen de doodstraf. Of men richtte binnen de maatschappij een eigen zuil op met een eigen bakker en een eigen duivensportvereniging. Het is naïef om te verwachten dat dergelijke processen niet meer zullen bestaan. Wat dat betreft ontbrak het in de preek aan oplossingsgericht meedenken en presenteren van het rijk van Christus als tegenhanger. Een probleem benoemen gaat nog wel, maar dan is het vervolgens wel de vraag welke houding een christen moet aannemen. Los van de fundamentele vraag of we daadwerkelijk bij Christus horen, heb ik daar weinig antwoord op gehoord.
Het is inderdaad een duidelijk verhaal van een predikant die ik hoog heb/ had zitten. Ik kan alleen op de site van de WHO zijn stellingen nergens vinden. Als je verder googled , kom je op complot sites uit. Zou ook hij bevangen zijn door complottheorieën?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Herman schreef:Ik vind het een duidelijke en eerlijke preek. Hij doet ook precies wat Openbaringen doet, namelijk de tijd in het licht stellen van de apocalyps. Daarin mag de bijbel wat mij betreft gewoon na gesproken worden. De preek is goed doordacht en ik heb geen twijfels over het feit dat hij de plannen van de Great Reset benoemd. Volgens mij zijn die doelen gewoon op een juiste manier door hem geïnterpreteerd.

De belangrijkste toepassing is de dreiging van uitsluiting uit de maatschappij. Ik denk dat die discussie een universeel probleem is van alle tijden en plaatsen. Ongewenste elementen werden vroeger bijvoorbeeld verbannen of kregen de doodstraf. Of men richtte binnen de maatschappij een eigen zuil op met een eigen bakker en een eigen duivensportvereniging. Het is naïef om te verwachten dat dergelijke processen niet meer zullen bestaan. Wat dat betreft ontbrak het in de preek aan oplossingsgericht meedenken en presenteren van het rijk van Christus als tegenhanger. Een probleem benoemen gaat nog wel, maar dan is het vervolgens wel de vraag welke houding een christen moet aannemen. Los van de fundamentele vraag of we daadwerkelijk bij Christus horen, heb ik daar weinig antwoord op gehoord.
Het is inderdaad een duidelijk verhaal van een predikant die ik hoog heb/ had zitten. Ik kan alleen op de site van de WHO zijn stellingen nergens vinden. Als je verder googled , kom je op complot sites uit. Zou ook hij bevangen zijn door complottheorieën?
Als je een predikant hoog hebt zitten kan het gevaar zijn dat je niet op een juiste wijze kritisch luistert. Mis je niets in deze preek?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Ja, onderbouwingen van zijn stellingen ;)
Ik vind het weinig preek, veel complottheorie
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Wordt bevinding, toepassing écht gemist? Of wordt de opbouwing van de mens gemist?
Een mens wil van nature wel opgebouwd worden, maar briest ertegen als hij wordt afgebroken van al zijn eigen gronden. Ik bedoel, maak nu geen vergelijking tussen opbouwen in het allerheiligst geloof en de bevinding die scherp en afsnijdend kan zijn, ja scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard (lees maar eens verder wat de Bijbel daar zegt). De zaken die u noemt zijn geheel verschillende zaken. De bevinding kan pas verstaan worden (zeker voor het grootste deel) als wij mensen er met alles buiten gezet worden. Dan is er plaats om erin gezet te worden, en dat geschiedt niet door een mens. U weet het verder toch wel.
Toch is er een prediking daar "er met alles buiten gezet worden" een bezit is. Die worden opgebouwd in het gemis. Als kenmerk van het ware. Dat is tegen de Schrift. Toen Maria bij Jezus kwam en hem zalfde werd ze niet opgebouwd in haar daad, in haar tranen en berouw maar ze werd vrijgesproken: "Haar zonden zijn haar vergeven", las ik bij Octavius Winslow.
Sommige bevindelijke prediking is zeer mensopbouwend. Het "er met alles buiten gezet worden" kan alleen in de wetenschap dat onze zonden vergeven zijn en we gericht zijn op de Zaligmaker.
Ja, maar zo praten we er ons altijd wel uit. Dan kent u misschien geen volk dat geestelijke voedsel van node heeft? Of, en die zijn er niet weinig, mensen die denken dat ze eten maar ze dromen. (Val niet over deze uitspraak, het een citaat ergens uit, misschien uit Spurgeon, ik weet het niet.) Of mensen die het niet nodig vinden van alles wat bedrieglijk is afgestoten te worden. Die mensen zijn er nog, die maak je niks wijs, ze weten soms niet veel, maar ze weten wel van hun arglistige hart dat elke keer weer opnieuw ontbloot, ontdekt en ontgrondt moet worden. Ik meen dat dit toch geen verkeerde zaak is, en dat het groot gevaar is als we onszelf geruststellen en zomaar, zonder erg wegdommelen, verblijdt met onze godsdienst. Of is die ouderwets? Nou ja, in dat geval is de Bijbel dat dan ook?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik neem ook waar, ik merk ook op.
Wanneer wordt nu eens iets over Hem gezegd, @DIA?
Het gaat steeds over de mens.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:

Hij bedoelde The World Economic Forum https://www.weforum.org/
Christen

Bericht door Christen »

Clingendael instituut weet ook veel.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik neem ook waar, ik merk ook op.
Ja maar wie kent er iets van? We is de Christus? Hoe hebben we Hem leren kennen? Hoe ziet Hij eruit, die vragen hoor je niet veel meer, en niet alleen op forum. Ze zijn er wel, maar houden zich op dit forum afzijdig. Ik ken ze nog persoonlijk. Maar napraten is makkelijk maar dat is puur zelfbedrog, dus dat ga ik ook niet doem. Juist die ontdekking, het verschil tussen schijn en zijn is wat scherpe separatie ontdekt. Dat is ook de reden waarom sommige mensen die zichzelf bekeerd achten zo'n prediking haten. Men wil niet ontdekt worden. Zo wordt het toch ook in uw kerk gezegd? Het is wel een confronterende vraag, waar ik ook geen antwoord op verwacht, wat ik hier hoor is allemaal (niet alleen ik) naar de belijdenis (als het goed is), maar het leven uit de Geest hoor ik van niemand. Als men tenminste nog begrijpt waar ik het over heb. En we weten ook wel dat we geen dingen uit een mond van anderen moeten trekken die niet kunnen, dat voelt u toch wel? Ik hoop dat er hier nog eentje is die dit verstaat. Want als we het uiterlijk ook niet meer weten zijn we ver weg. Niet dat de een verder weg is dan de ander, maar sommigen zitten nog onder een ontdekkende preek, en voor diegenen is de verantwoording vele malen groter. Godsdienst is geen spel! Het leven is ernstig, zeer ernstvol, als we erachter komen dat we God moeten ontmoeten en niet kunnen zoals we geboren zijn. Wij hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. En als dat nu in praktijk gekend wordt, dan zal je toch iets van de ernst ervan zien? En toch... ook velen die met deze waarheid instemmen, ze blijven wie ze zijn. En er is geen verontschuldiging. Besef ik, beseft u, beseft ieder die dit leest de grote ernst van de gevallen mens? Eén ding kan aanbevelen: Zoek de meest separerende preken op, die alles bloot proberen te leggen, en daardoor kan een mens ontdekt worden aan zijn verloren staat voor een Heilig God.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Petrus mocht belijden: "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods." En dat was een persoonlijke belijdenis.
De blindgeborene zei: "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?" Dat was een persoonlijke vraag.
Maar het ging in beide gevallen wel om de Heere Jezus. Zo'n eenvoudige vraag trekt mij meer aan dan een preek die voor de helft over 'afbreken van eigen gronden' enzovoorts gaat.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Petrus mocht belijden: "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods." En dat was een persoonlijke belijdenis.
De blindgeborene zei: "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?" Dat was een persoonlijke vraag.
Maar het ging in beide gevallen wel om de Heere Jezus. Zo'n eenvoudige vraag trekt mij meer aan dan een preek die voor de helft over 'afbreken van eigen gronden' enzovoorts gaat.
Dat ontken ik niet. Nu gaat u een kant op die ik niet bedoel.
Wel is er verschil hoe een mens wordt getrokken, onder de prediking van Wet en Evangelie, beide zijn nodig, maar, zo is een bekende uitdrukking, de een wordt getrokken door de Noorderpoort en een ander door de Zuiderpoort. Of anders gezegd, de een sterft door de honger en de ander door het zwaard.
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Petrus mocht belijden: "Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods." En dat was een persoonlijke belijdenis.
Dat ontken ik niet. Nu gaat u een kant op die ik niet bedoel.
Wel is er verschil hoe een mens wordt getrokken, onder de prediking van Wet en Evangelie, beide zijn nodig, maar, zo is een bekende uitdrukking, de een wordt getrokken door de Noorderpoort en een ander door de Zuiderpoort. Of anders gezegd, de een sterft door de honger en de ander door het zwaard.
Daar ging het toch niet over? Je bezwaar was toch dat de bevinding gemist werdt. Wat is bevinding dan in jouw opinie als het niet om de kennis van de Zaligmaker gaat, maar over opbouwing en buiten zetten enz. ?
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Hij bedoelde The World Economic Forum https://www.weforum.org/
Als je Wikipedia raadpleegt op great reset, Schwab, WEF, SDG's en dat in verband brengt met ontwikkelingen die je om je heen ziet gebeuren, dan is een kritische beschouwing op zijn minst op zijn plaats.
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Ik neem ook waar, ik merk ook op.
Ja maar wie kent er iets van? We is de Christus? Hoe hebben we Hem leren kennen? Hoe ziet Hij eruit, die vragen hoor je niet veel meer, en niet alleen op forum. Ze zijn er wel, maar houden zich op dit forum afzijdig. Ik ken ze nog persoonlijk. Maar napraten is makkelijk maar dat is puur zelfbedrog, dus dat ga ik ook niet doem. Juist die ontdekking, het verschil tussen schijn en zijn is wat scherpe separatie ontdekt. Dat is ook de reden waarom sommige mensen die zichzelf bekeerd achten zo'n prediking haten. Men wil niet ontdekt worden. Zo wordt het toch ook in uw kerk gezegd? Het is wel een confronterende vraag, waar ik ook geen antwoord op verwacht, wat ik hier hoor is allemaal (niet alleen ik) naar de belijdenis (als het goed is), maar het leven uit de Geest hoor ik van niemand. Als men tenminste nog begrijpt waar ik het over heb. En we weten ook wel dat we geen dingen uit een mond van anderen moeten trekken die niet kunnen, dat voelt u toch wel? Ik hoop dat er hier nog eentje is die dit verstaat. Want als we het uiterlijk ook niet meer weten zijn we ver weg. Niet dat de een verder weg is dan de ander, maar sommigen zitten nog onder een ontdekkende preek, en voor diegenen is de verantwoording vele malen groter. Godsdienst is geen spel! Het leven is ernstig, zeer ernstvol, als we erachter komen dat we God moeten ontmoeten en niet kunnen zoals we geboren zijn. Wij hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. En als dat nu in praktijk gekend wordt, dan zal je toch iets van de ernst ervan zien? En toch... ook velen die met deze waarheid instemmen, ze blijven wie ze zijn. En er is geen verontschuldiging. Besef ik, beseft u, beseft ieder die dit leest de grote ernst van de gevallen mens? Eén ding kan aanbevelen: Zoek de meest separerende preken op, die alles bloot proberen te leggen, en daardoor kan een mens ontdekt worden aan zijn verloren staat voor een Heilig God.
Ja DIA, er is hier iemand die dit herkent:

Het leven is ernstig, zeer ernstvol, als we erachter komen dat we God moeten ontmoeten en niet kunnen zoals we geboren zijn. Wij hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. En als dat nu in praktijk gekend wordt, dan zal je toch iets van de ernst ervan zien?

En DIA, ik mag persoonlijk ook de oplossing kennen: het geloof in Jezus Christus. Dat heb ik uit genade mogen ontvangen. En dat geeft naast ernst ook blijdschap en vreugde. Verwondering dat God zó goed is en zó genadig is voor een zondaar, die niet luisteren wilde. God heeft tweemaal heel erg duidelijk gesproken in mijn leven, maar ik wilde niet luisteren. En weet je wat nou het wonder is? Toen ik God nodig kreeg, wilde Hij wél luisteren.

Houdt moed DIA. Elia dacht ook dat hij alleen overgebleven was, maar er waren er nog 7000! Dan kan het voor jou ook nog DIA!
Je hoeft inderdaad niemand na te praten. Praat met God, vertel Hem wie je bent, Hij weet het allang, ook dat je Hem nodig hebt! Denk aan de woorden die Jezus tegen Jaïrus zei: vreest niet, geloof alleenlijk. Door het geloof werd ook de vrouw genezen, die onderweg tot Jaïrus' ergernis voor oponthoud zorgde. Lees het maar eens na Markus 5.

Als wij God niet geloven, houden we Hem voor een leugenaar. Dat is nog veel ernstiger!

Er valt nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het even hierbij. Denk er maar over na, en breng het in gebed bij God.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Christen

Bericht door Christen »

Nou.. ik heet dan geen Dia, maar bedankt!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als ik soms wat praat lopen sommige mensen weg, want ze zijn al bekeerd, maar zo anders als andere vrienden, waar het wonder een wonder is geworden. Die kunnen vertellen waar hen de Christus is ontsloten. Anderen zeggen: we geloven. En zeggen ze, dat moet jij ook doen. Vanzelf, maar dan de praktijk... Een van de mensen die wekelijks spreek krijgt elke dag wel 10 teksten, en als ik dan iets verder vraag, dan weet hij niet het onderscheid tussen een voorkomende waarheid en een inkomende waarheid. Daar is als de dag en de nacht verschil tussen. Het ene komt uit onze gedachten en dat zijn zelden of nooit onaangename teksten, ze zijn gerust en zeggen: Dat is van de Heilige Geest. Anderen die meer geleerd zijn, en ook onder een andere leer zitten, maar wel van God geleerd zijn, krijgen niet zo vaak teksten of versjes, maar als ze iets krijgen is dat altijd gepast. Ik meen dat er in verleden en bij verschillende nog in leven predikers, waarschuwen steeds voor het krijgen van teksten. Om dan te onderzoeken of dat gepast is, of dat het uit ons verstand of onze gedachten komt. Ik weet wel dat de leraars dier recht in spreken een minderheid worden. Laten de ouderen hier eens getuigen hoe hier in onze reformatorische kerken voor gewaarschuwd is. Alles wat uit ons komt heeft geen dageraad, we kunnen er ons een kleine tijd in verblijden, maar het moet wel een Godsspraak zijn. Hoe weten we dat het een Godsspraak is? Een Godsspraak is met kracht, komt als wij er niet op rekenen, is dan zo helder dat het duidelijk zo anders van aard is dat het niet uit onze gedachten spruit, maar dan is van God. Nog een onderscheid is dat de eerste groep altijd groeit en mooie teksten krijgt en de andere, door de eerste groep veracht, krijgt ook wel eens een harde boodschap. Ik mag hier niet oordelen, maar als we het deze twee vormen vergelijken is er iets wat ons doet denken aan wat die dominees zeggen en wat ik hierboven ook zeg. De eeuwigheid zal openbaren wat waar was. Nog een onderscheid: de eerste groep vreest nooit dat ze zichzelf bedriegen, en de tweede groep vreest geduriglijk. Dit kan ik niet met elkaar overeenkomen. Ook de betreffende mensen kunnen niet tot elkaar komen. Laat ieder deze zaken eens overdenken. De gelijkenis van de 10 maagden en de wijze en dwaze bouwer staan ons ter lering. Maak het mij alstublieft nu niet moeilijk als ik de waarheid spreek. Dan voltrekt zich hier toch scheiding in de praktijk van het belijden.
Plaats reactie