Preken beluisteren op internet

Herman
Moderator

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Ik vind het een duidelijke en eerlijke preek. Hij doet ook precies wat Openbaringen doet, namelijk de tijd in het licht stellen van de apocalyps. Daarin mag de bijbel wat mij betreft gewoon na gesproken worden. De preek is goed doordacht en ik heb geen twijfels over het feit dat hij de plannen van de Great Reset benoemd. Volgens mij zijn die doelen gewoon op een juiste manier door hem geïnterpreteerd.

De belangrijkste toepassing is de dreiging van uitsluiting uit de maatschappij. Ik denk dat die discussie een universeel probleem is van alle tijden en plaatsen. Ongewenste elementen werden vroeger bijvoorbeeld verbannen of kregen de doodstraf. Of men richtte binnen de maatschappij een eigen zuil op met een eigen bakker en een eigen duivensportvereniging. Het is naïef om te verwachten dat dergelijke processen niet meer zullen bestaan. Wat dat betreft ontbrak het in de preek aan oplossingsgericht meedenken en presenteren van het rijk van Christus als tegenhanger. Een probleem benoemen gaat nog wel, maar dan is het vervolgens wel de vraag welke houding een christen moet aannemen. Los van de fundamentele vraag of we daadwerkelijk bij Christus horen, heb ik daar weinig antwoord op gehoord.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:Ik vind het een duidelijke en eerlijke preek. Hij doet ook precies wat Openbaringen doet, namelijk de tijd in het licht stellen van de apocalyps. Daarin mag de bijbel wat mij betreft gewoon na gesproken worden. De preek is goed doordacht en ik heb geen twijfels over het feit dat hij de plannen van de Great Reset benoemd. Volgens mij zijn die doelen gewoon op een juiste manier door hem geïnterpreteerd.

De belangrijkste toepassing is de dreiging van uitsluiting uit de maatschappij. Ik denk dat die discussie een universeel probleem is van alle tijden en plaatsen. Ongewenste elementen werden vroeger bijvoorbeeld verbannen of kregen de doodstraf. Of men richtte binnen de maatschappij een eigen zuil op met een eigen bakker en een eigen duivensportvereniging. Het is naïef om te verwachten dat dergelijke processen niet meer zullen bestaan. Wat dat betreft ontbrak het in de preek aan oplossingsgericht meedenken en presenteren van het rijk van Christus als tegenhanger. Een probleem benoemen gaat nog wel, maar dan is het vervolgens wel de vraag welke houding een christen moet aannemen. Los van de fundamentele vraag of we daadwerkelijk bij Christus horen, heb ik daar weinig antwoord op gehoord.
Terecht punt, Herman.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

elbert schreef:Een preek die misschien wel wat stof doet opwaaien:
https://youtu.be/usT8T0H9eGs?t=2728
dr. P.J. Visser over het tweede beest uit Openbaring, met een duiding van de huidige tijd.
Inmiddels is deze dienst al ruim 13.000 keer bekeken, wat voor een kerkdienst erg veel is.
Zie ook dit artikel in het ND (achter een betaalmuur): https://www.nd.nl/geloof/geloof/1064895 ... je-uitgepl
Inmiddels 17.000 keer.
Ik heb ook geluisterd.
Hij heeft een eigen stijl van preken, maar wat hij zegt, klopt.
Je krijgt het er toch koud van? :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens spreekt ds. Visser vaker over de Great Reset, zie ook de Maranathagemeente Rotterdam van 8-8-2021.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mara schreef:
dr. P.J. Visser over het tweede beest uit Openbaring, met een duiding van de huidige tijd.
Inmiddels is deze dienst al ruim 13.000 keer bekeken, wat voor een kerkdienst erg veel is.
Zie ook dit artikel in het ND (achter een betaalmuur): https://www.nd.nl/geloof/geloof/1064895 ... je-uitgepl
Inmiddels 17.000 keer.
Ik heb ook geluisterd.
Hij heeft een eigen stijl van preken, maar wat hij zegt, klopt.
Je krijgt het er toch koud van? :fi
Waar krijg je het koud van?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

In de reacties onder de preek van dr. Visser kwam ik het volgende fragment tegen: https://youtu.be/-5YOTswAryo

Van harte aanbevolen!!!
Christen

Bericht door Christen »

@Herman.. is jouw vraag misschien beantwoord in zijn lezing/commentaar op ds Tim Keller? Ook al gaat dat over geloofwaardig spreken etc.

Wil hij ons niet gewoon wakker schudden en ons naar Christus laten vluchten?

Maar zo te lezen weet je veel. Ik heb geleerd ds Paul Visser inderdaad serieus te nemen.. want vroeg of laat had ik 'een o dat zei hij ook moment...'
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:

Je was me net voor ;)

Ik was juist dit bericht aan het typen:

Deze preek wordt nu veel gedeeld.
Is dit nu eerlijk wijzen op de ontwikkelingen van de tijd? Het 'duiden van de boze machten in de lucht'
Of neigt het naar complottheorie ?
Het is wel bijzonder dat dit van de kansel af gezegd wordt:

https://youtu.be/usT8T0H9eGs?t=3580 (vanaf ongeveer 59e minuut)
Er zit veel in waar ik wel bij kan vallen, sterker, veel zaken heb ik al eerder, wellicht ook hier op het forum benoemd. Maar ja hij schijnt theoloog te zijn, en dan heb je doorgaans meer overwicht op de mensenkinderen. Wat ik mis is één zaak, en niet het minste, de bevinding, de persoonlijke toepassing. En de aanspraak van de gemeente, als was de gehele gemeente 'in onze Heere Jezus Christus'. Dat kan mensen zich op ondeugdelijke gronden zich erbij doen rekenen, zonder er ooit buitengezet te worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Wordt bevinding, toepassing écht gemist? Of wordt de opbouwing van de mens gemist?
Susanna

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:

Je was me net voor ;)

Is dit nu eerlijk wijzen op de ontwikkelingen van de tijd? Het 'duiden van de boze machten in de lucht'

Er zit veel in waar ik wel bij kan vallen, sterker, veel zaken heb ik al eerder, wellicht ook hier op het forum benoemd. Maar ja hij schijnt theoloog te zijn, en dan heb je doorgaans meer overwicht op de mensenkinderen. Wat ik mis is één zaak, en niet het minste, de bevinding, de persoonlijke toepassing. En de aanspraak van de gemeente, als was de gehele gemeente 'in onze Heere Jezus Christus'. Dat kan mensen zich op ondeugdelijke gronden zich erbij doen rekenen, zonder er ooit buitengezet te worden.
Over dat laatste: in de PKN zijn alle mensen "geheiligden in Christus Jezus". En niet in alle gemeentes wordt er er onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten of waar iemand staat. Mijn man was erg onder de indruk van de preek. Ik wil hem nog luisteren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Wordt bevinding, toepassing écht gemist? Of wordt de opbouwing van de mens gemist?
Een mens wil van nature wel opgebouwd worden, maar briest ertegen als hij wordt afgebroken van al zijn eigen gronden. Ik bedoel, maak nu geen vergelijking tussen opbouwen in het allerheiligst geloof en de bevinding die scherp en afsnijdend kan zijn, ja scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard (lees maar eens verder wat de Bijbel daar zegt). De zaken die u noemt zijn geheel verschillende zaken. De bevinding kan pas verstaan worden (zeker voor het grootste deel) als wij mensen er met alles buiten gezet worden. Dan is er plaats om erin gezet te worden, en dat geschiedt niet door een mens. U weet het verder toch wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Wordt bevinding, toepassing écht gemist? Of wordt de opbouwing van de mens gemist?
Een mens wil van nature wel opgebouwd worden, maar briest ertegen als hij wordt afgebroken van al zijn eigen gronden. Ik bedoel, maak nu geen vergelijking tussen opbouwen in het allerheiligst geloof en de bevinding die scherp en afsnijdend kan zijn, ja scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard (lees maar eens verder wat de Bijbel daar zegt). De zaken die u noemt zijn geheel verschillende zaken. De bevinding kan pas verstaan worden (zeker voor het grootste deel) als wij mensen er met alles buiten gezet worden. Dan is er plaats om erin gezet te worden, en dat geschiedt niet door een mens. U weet het verder toch wel.
Toch is er een prediking daar "er met alles buiten gezet worden" een bezit is. Die worden opgebouwd in het gemis. Als kenmerk van het ware. Dat is tegen de Schrift. Toen Maria bij Jezus kwam en hem zalfde werd ze niet opgebouwd in haar daad, in haar tranen en berouw maar ze werd vrijgesproken: "Haar zonden zijn haar vergeven", las ik bij Octavius Winslow.
Sommige bevindelijke prediking is zeer mensopbouwend. Het "er met alles buiten gezet worden" kan alleen in de wetenschap dat onze zonden vergeven zijn en we gericht zijn op de Zaligmaker.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Toch is er een prediking daar "er met alles buiten gezet worden" een bezit is. Die worden opgebouwd in het gemis. Als kenmerk van het ware. Dat is tegen de Schrift. Toen Maria bij Jezus kwam en hem zalfde werd ze niet opgebouwd in haar daad, in haar tranen en berouw maar ze werd vrijgesproken: "Haar zonden zijn haar vergeven", las ik bij Octavius Winslow.
Sommige bevindelijke prediking is zeer mensopbouwend. Het "er met alles buiten gezet worden" kan alleen in de wetenschap dat onze zonden vergeven zijn en we gericht zijn op de Zaligmaker.
Dat klopt helaas. Ik sprak deze week iemand die aangaf 'in het donker te leven', maar dat was goed, want 'David leefde ook in het donker na de zonde met Batseba'. Overigens hebben we er wel een goed gesprek over kunnen hebben.
Christen

Bericht door Christen »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:

Je was me net voor ;)

Hij is een vader in de genade, Dia. Aan een vader kun je vragen stellen en hij wil ook voor jou zorgen. Ook voor jou over de kerkmuren heen. Hij heeft willen stoppen met dominee zijn, maar God heeft hem tot zegen willen stellen op diverse plaatsen. Hij is bekend geworden, heeft allerlei soorten van mensen gesproken en de Heere God weet waarom. Maar vanwege die levenservaring en zijn kinderlijke wandel met God, is het de moeite waard om hem serieus te nemen.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het daar van harte mee eens. Iemand kan een stijl en argumentatiewijze hebben die mij wat kriebelig maakt, maar dat maakt de roeping en verkiezing niet berouwelijk. Los daarvan kan een preek wel niet bedoeld zijn om discussie over te voeren, maar dat neemt niet weg dat het heel goed is om kritisch te luisteren. Het is spijtig dat deze dominee daar wat weinig oog voor heeft, al is het natuurlijk de vraag of hij bedoelt wat hij zegt.

https://www.rd.nl/artikel/947020-minist ... e-eindtijd
Plaats reactie