COVID-19

eilander
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:40% van de positief geteste personen in oktober was volledig gevaccineerd. (Zie blz 25). Deze mensen kunnen zonder problemen elke horeca gelegenheid in omdat hun Covid-pas geldig blijft.
Het verbaast mij ook dat de GGD mensen die gevaccineerd zijn, en COVID binnen het gezin hebben, gewoon adviseert om naar hun werk te gaan. Dat levert veel vragen op, ik kan me ook echt niet voorstellen dat dit goed is.
Anselmus

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

huisman schreef:
parsifal schreef:https://www.nature.com/articles/d41586-021-02758-2

Interessant artikel. Ik denk dat op dit punt veel mis is gegaan in Nederland. Al vrij snel is de overheid mensen gaan behandelen als kleine kinderen die vooral gestraft moeten worden als ze zich niet aan de regels houden. QRcodes worden ingevoerd en er is media discussie over hoe fraude voorkomen moet worden. Er zijn sterke discussies over hoe door druk gegarandeerd kan worden dat de regels nageleefd worden.

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat bijvoorbeeld minister de Jonge voor de camera heel stellig heeft gezegd dat er niet zoiets als een Covid-pas komt en hij nu verantwoordelijk is voor een beleid waarin dat wel aanwezig is (dan moet je gewoon aftreden om vertrouwen in beleid te houden).
Waarom worden er ook geen vragen gesteld over de effectiviteit van de Covid-pas.?

Hier de meest recente rapportage van het RIVM.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 2_1259.pdf

40% van de positief geteste personen in oktober was volledig gevaccineerd. (Zie blz 25). Deze mensen kunnen zonder problemen elke horeca gelegenheid in omdat hun Covid-pas geldig blijft.

Ik blijf een tegenstander van deze pas maar als de pas er dan toch is maak hem dan echt werkend door van iedereen een negatieve test te eisen. Gevaccineerd of ongevaccineerd.
De vraag is niet meer of men besmet word. De vaccins werken niet 100%. De vraag is of het (IC-)opnames in het ziekenhuis voorkomt. Wat nu het beeld is: meer dan 90% van de opgenomen IC-patiënten is ongevaccineerd (en vrij jong). Gevaccineerde mensen kunnen het virus doorgeven, maar slechts beperkt (volgens mij 10% ofzo). En als een andere gevaccineerde dat virus ontvangt, raken de ziekenhuizen niet overbelast. Als iedereen gevaccineerd zou zijn, zou je het hele testen kunnen loslaten. Nu toch een aanzienlijk deel nog niet gevaccineerd is, is het risico op overbelasting nog steeds aanwezig. Niet per se qua bedden, wel qua draagkracht en personele bezetting en de inhaalslag die nog grotendeels gaat komen.

Persoonlijk vind ik het vervelend dat iedereen weer fijn bij elkaar mag zitten, alle achterstallige virussen aan elkaar worden doorgegeven, iedereen verkouden wordt en we wel moeten testen bij verkoudheid. Maar ik weet ook niet goed hoe het anders moet. Ik begrijp ook dat de overheid wil monitoren wat er gebeurt.

Verstuurd vanaf mijn M2101K6G met Tapatalk
Fides Quaerens Intellectum
parsifal

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef:
huisman schreef:

Interessant artikel. Ik denk dat op dit punt veel mis is gegaan in Nederland. Al vrij snel is de overheid mensen gaan behandelen als kleine kinderen die vooral gestraft moeten worden als ze zich niet aan de regels houden. QRcodes worden ingevoerd en er is media discussie over hoe fraude voorkomen moet worden. Er zijn sterke discussies over hoe door druk gegarandeerd kan worden dat de regels nageleefd worden.

Het helpt natuurlijk ook niet mee dat bijvoorbeeld minister de Jonge voor de camera heel stellig heeft gezegd dat er niet zoiets als een Covid-pas komt en hij nu verantwoordelijk is voor een beleid waarin dat wel aanwezig is (dan moet je gewoon aftreden om vertrouwen in beleid te houden).
Waarom worden er ook geen vragen gesteld over de effectiviteit van de Covid-pas.?

40% van de positief geteste personen in oktober was volledig gevaccineerd. (Zie blz 25). Deze mensen kunnen zonder problemen elke horeca gelegenheid in omdat hun Covid-pas geldig blijft.

Ik blijf een tegenstander van deze pas maar als de pas er dan toch is maak hem dan echt werkend door van iedereen een negatieve test te eisen. Gevaccineerd of ongevaccineerd.
De vraag is niet meer of men besmet word. De vaccins werken niet 100%. De vraag is of het (IC-)opnames in het ziekenhuis voorkomt. Wat nu het beeld is: meer dan 90% van de opgenomen IC-patiënten is ongevaccineerd (en vrij jong). Gevaccineerde mensen kunnen het virus doorgeven, maar slechts beperkt (volgens mij 10% ofzo). En als een andere gevaccineerde dat virus ontvangt, raken de ziekenhuizen niet overbelast. Als iedereen gevaccineerd zou zijn, zou je het hele testen kunnen loslaten. Nu toch een aanzienlijk deel nog niet gevaccineerd is, is het risico op overbelasting nog steeds aanwezig. Niet per se qua bedden, wel qua draagkracht en personele bezetting en de inhaalslag die nog grotendeels gaat komen.

Persoonlijk vind ik het vervelend dat iedereen weer fijn bij elkaar mag zitten, alle achterstallige virussen aan elkaar worden doorgegeven, iedereen verkouden wordt en we wel moeten testen bij verkoudheid. Maar ik weet ook niet goed hoe het anders moet. Ik begrijp ook dat de overheid wil monitoren wat er gebeurt.

Die 10% gaat over symptomatische besmettingen. De schattingen voor afname van vatbaarheid en infectiviteit van gevaccineerden zijn nog heel voorlopig (maar lijken sterk afhankelijk van de tijd sinds vaccinatie).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Anselmus

Re: RE: Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Anselmus »

parsifal schreef:
Anselmus schreef:
huisman schreef:

Die 10% gaat over symptomatische besmettingen. De schattingen voor afname van vatbaarheid en infectiviteit van gevaccineerden zijn nog heel voorlopig (maar lijken sterk afhankelijk van de tijd sinds vaccinatie).
Dat klopt, maar ook dan is de verwachting dat de heftigheid van het ziekteverloop minder erg is. Ziek, behoorlijk ziek, misschien ziekenhuisopname, maar de verwachting is dat IC-opnames in op de lange termijn veel minder voor zullen komen.

Hendrien

Bericht door Hendrien »

@Anselmus, waar is de info te vinden dat meer dan 90% IC patiënten ongevaccineerd is? En ook datzelfde behoorlijk jong zijn?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:@Anselmus, waar is de info te vinden dat meer dan 90% IC patiënten ongevaccineerd is? En ook datzelfde behoorlijk jong zijn?
https://www.trouw.nl/binnenland/wie-zij ... ogle.nl%2F

"Dat heeft deels te maken met de vaccinaties. Negen van de tien patiënten die nu met Covid-19 in het ziekenhuis terechtkomen, zijn niet of niet volledig gevaccineerd. “Die verhouding zie je ook terug op de ic’s”, zegt Dongelmans."

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 270821.pdf
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Antwoord al gegeven zie ik.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Hendrien schreef:@Anselmus, waar is de info te vinden dat meer dan 90% IC patiënten ongevaccineerd is? En ook datzelfde behoorlijk jong zijn?

"Dat heeft deels te maken met de vaccinaties. Negen van de tien patiënten die nu met Covid-19 in het ziekenhuis terechtkomen, zijn niet of niet volledig gevaccineerd. “Die verhouding zie je ook terug op de ic’s”, zegt Dongelmans."

Dit zijn cijfers die 6 tot 8 weken oud zijn. De cijfers in Israël zijn echt anders. Behoorlijk percentage van ziekenhuis en IC opnames betreft volledig gevaccineerden. Wel voornamelijk uit de kwetsbare groepen. In de VK is dit ongeveer hetzelfde als in Israël.
Jammer dat de vaccinatiestatus van de nu opgenomen patiënten niet openbaar is. Dat kan wappie verhalen in de kiem smoren maar dan moeten de feiten wel gedeeld worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD

Bericht door TSD »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:

Dit zijn cijfers die 6 tot 8 weken oud zijn. De cijfers in Israël zijn echt anders. Behoorlijk percentage van ziekenhuis en IC opnames betreft volledig gevaccineerden. Wel voornamelijk uit de kwetsbare groepen. In de VK is dit ongeveer hetzelfde als in Israël.
Jammer dat de vaccinatiestatus van de nu opgenomen patiënten niet openbaar is. Dat kan wappie verhalen in de kiem smoren maar dan moeten de feiten wel gedeeld worden.
Het is de vraag wat je jong noemt, ik het het al vaker gezegd, maar pak gewoon de site van Stichting-Nice erbij, dan zie je de leeftijd van de IC en verpleegafdeling opnames:

Meest recente week 4-10 oktober:
- IC 71 opnames, waarvan onder de 40 jaar: 7 (verhouding 90/10)
- Verpleegafdeling: 284 opnames, waarvan onder de 40: 43. (verhouding 85/15)

Geregistreerde besmettingen komen voor 60% juist bij mensen onder de 40 vandaan, dus in in termen van opnamekans is het nog veel extremer. Als je dan ook bedenkt dat vaccinatiegraad onder de 40 veel lager is dan daarboven, dan lijkt mij toch wel duidelijk dat ook op dit moment leeftijd nog een veel belangrijkere factor is dan vaccinatie ja/nee.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

In Duitsland (Niedersachsen) doen ze gelukkig niet zo moeilijk, je kan gewoon binnen wat eten of drinken, alleen even je gegevens achterlaten. Wat een verademing.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:

In het coronadashboard is officieel gerapporteerd dat in de week van 12-19 juli het in 57% van de ziekenhuisopnames ging om niet gevaccineerden, 17% onvolledig gevaccineerden (1 vaccinatie van 2), 15% volledig gevaccineerden en 11% onvoldoende gegevens.

Helaas is 90% breed in de pers gekomen en zelfs door de minister genoemd, terwijl de feitelijke situatie veel genuanceerder ligt.

Van de nieuwe besmettingen vindt momenteel bij 50 plussers voor het merendeel plaats bij wel gevaccineerden. Vanaf 70 jaar loopt dat op tot circa 80% gevaccineerd (weekrapportage RIVM 12 oktober, periode september 2021).

Het klopt dat ongevaccineerden meer kans hebben op een besmetting of opname, maar het cijfer 90% geeft een ongenuanceerd en onjuist beeld.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

in week 39 (zie cbs) een grote oversterfte. (300). https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week- Aan corona overlijden in die week https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... jk/sterfte ongeveer 7 x 5 = 35 mensen.

RaRa hoe kan dat?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 13 okt 2021, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het klopt dat ongevaccineerden meer kans hebben op een besmetting of opname, maar het cijfer 90% geeft een ongenuanceerd en onjuist beeld.
Duidelijk is dat vaccinatie ziekenhuisopnames voorkomt, en dat is het belangrijkste nieuws.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: RaRa hoe kan dat?
Ik weet het niet, maar ik krijg het idee dat jij wel een beeld. Zou je dat met ons willen delen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het klopt dat ongevaccineerden meer kans hebben op een besmetting of opname, maar het cijfer 90% geeft een ongenuanceerd en onjuist beeld.
Duidelijk is dat vaccinatie ziekenhuisopnames voorkomt, en dat is het belangrijkste nieuws.
Als dat belangrijk nieuws is, was het vertrouwen kennelijk niet groot :)
Plaats reactie