Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?

Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?
Volgens gergeminfo hebben de evangelisatieposten geen leden. zie bv https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/emmenJ.C. Philpot schreef:Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?
Er is een 'moedergemeente' en de betreffende evangelist is ouderling in de moedergemeente (is voor Tilburg GG Sprang-Capelle).J.C. Philpot schreef:Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?
De leden zijn ondergebracht bij de moedergemeente. Een evangelisatiepost is niets anders dan een afdeling van een andere gemeente. Dat is best jammer, want een paar van de evangelisatieposten zouden best meer zelfstandig en op zichzelf kunnen staan doordat er een vaste kern met bezoekers is ontstaan. Alleen is dat niet de richting die het deputaatschap op wil. Je zou dan immers geinstitueerde evangelisatiegemeenten krijgen (zonder een aantal tradities) en normale gemeenten (met tradities en gebruiken).newton schreef:Volgens gergeminfo hebben de evangelisatieposten geen leden. zie bv https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/emmenJ.C. Philpot schreef:Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?
Hebben ze geen telefoon of e-mail in Emmen?DDD schreef:Waarom zou een evangelisatiepost zoals in Emmen om 9.30 uur kerk houden op zondag? Dat is toch een wonderlijke zaak.
Stadsgemeenten beginnen sowieso normaal gesproken al om 10 uur, laat staan een evangelisatiepost. 11 uur lijkt mij een logischer tijd.
Klopt. Het gaat via enkelvoudige voordracht in de ledenvergadering; minimaal 2/3 van de stemmen is nodig. Daarna volgt de gewone kerkelijke approbatie (dat wil zeggen: 2 zondagen aflezen dat hij herbevestigd zal worden met gelegenheid om bezwaren in te dienen), daarna kan de herbevestiging plaats vinden.TSD schreef:Er is een 'moedergemeente' en de betreffende evangelist is ouderling in de moedergemeente (is voor Tilburg GG Sprang-Capelle).J.C. Philpot schreef:Als jij het niet weet, dan weet ik ook niet hoe dat in de GG is geregeldnewton schreef:Heeft een evangelisatiepost ook eigen leden?
Ik heb een verkiezing van een ouderling-evangelist nog nooit meegemaakt, maar ik kan me zelfs voorstellen dat verkiezing niet eens in een ledenvergadering gebeurt, maar gewoon binnen de kerkenraad.
EDIT: Ik lees niet goed, ik begrijp dat Newton weet dat dit via een enkelvoudige voordracht gaat in een ledenvergadering, kan ik ook volgen.
Is hetgeen wat je hier schrijft gebaseerd op een bron of is het een veronderstelling? Ik neig naar het laatste. Ik vind je niet zo'n prettige toon aanslaan.Erskinees schreef:De leden zijn ondergebracht bij de moedergemeente. Een evangelisatiepost is niets anders dan een afdeling van een andere gemeente. Dat is best jammer, want een paar van de evangelisatieposten zouden best meer zelfstandig en op zichzelf kunnen staan doordat er een vaste kern met bezoekers is ontstaan. Alleen is dat niet de richting die het deputaatschap op wil. Je zou dan immers geinstitueerde evangelisatiegemeenten krijgen (zonder een aantal tradities) en normale gemeenten (met tradities en gebruiken).
Dat denk ik niet hoor.Tiberius schreef:Hebben ze geen telefoon of e-mail in Emmen?DDD schreef:Waarom zou een evangelisatiepost zoals in Emmen om 9.30 uur kerk houden op zondag? Dat is toch een wonderlijke zaak.
Stadsgemeenten beginnen sowieso normaal gesproken al om 10 uur, laat staan een evangelisatiepost. 11 uur lijkt mij een logischer tijd.
Lees je het blad van het deputaatschap niet? Daar staat dit toch gewoon in?GerefGemeente-lid schreef:Is hetgeen wat je hier schrijft gebaseerd op een bron of is het een veronderstelling? Ik neig naar het laatste. Ik vind je niet zo'n prettige toon aanslaan.Erskinees schreef:De leden zijn ondergebracht bij de moedergemeente. Een evangelisatiepost is niets anders dan een afdeling van een andere gemeente. Dat is best jammer, want een paar van de evangelisatieposten zouden best meer zelfstandig en op zichzelf kunnen staan doordat er een vaste kern met bezoekers is ontstaan. Alleen is dat niet de richting die het deputaatschap op wil. Je zou dan immers geinstitueerde evangelisatiegemeenten krijgen (zonder een aantal tradities) en normale gemeenten (met tradities en gebruiken).
Ik neem aan dat de mansleden in Sprang-Capelle toch niet een bezwaar indienen. Dus ik veronderstel dat dit gewoon via een kerkenraadsbesluit is afgehandeld.Tiberius schreef:Overigens is het ook mogelijk om dit via een kerkenraadsbesluit af te handelen. Maar dan moet er echt niemand van de leden bezwaar tegen hebben tegen die procedure. Als er één is die bezwaar heeft, moet men terugvallen op de enkelvoudige voordracht; of zelfs tweetal stellen.
Oké. Stuur maar een foto dan. Ik heb het nog nooit gehoord.DDD schreef:Lees je het blad van het deputaatschap niet? Daar staat dit toch gewoon in?GerefGemeente-lid schreef:Is hetgeen wat je hier schrijft gebaseerd op een bron of is het een veronderstelling? Ik neig naar het laatste. Ik vind je niet zo'n prettige toon aanslaan.Erskinees schreef:De leden zijn ondergebracht bij de moedergemeente. Een evangelisatiepost is niets anders dan een afdeling van een andere gemeente. Dat is best jammer, want een paar van de evangelisatieposten zouden best meer zelfstandig en op zichzelf kunnen staan doordat er een vaste kern met bezoekers is ontstaan. Alleen is dat niet de richting die het deputaatschap op wil. Je zou dan immers geinstitueerde evangelisatiegemeenten krijgen (zonder een aantal tradities) en normale gemeenten (met tradities en gebruiken).
Je gaat nu iets teveel uit van jezelf. Je kunt ook andersom redeneren: waarom zou zo ongeveer half in de dag een dienst beleggen? Als je nog iets anders wilt doen die zondag, is een vroege dienst juist heel handig.DDD schreef:Waarom zou een evangelisatiepost zoals in Emmen om 9.30 uur kerk houden op zondag? Dat is toch een wonderlijke zaak.
Heh, zo negatief heb ik het toch niet opgeschreven? Mijn post bevat toch geen waardeoordeel of negativiteit? Dat weet ik inderdaad vanuit een bron. En onlangs stond er ook zoiets over deze bezinning in De Evangelist.GerefGemeente-lid schreef:Is hetgeen wat je hier schrijft gebaseerd op een bron of is het een veronderstelling? Ik neig naar het laatste. Ik vind je niet zo'n prettige toon aanslaan.Erskinees schreef:De leden zijn ondergebracht bij de moedergemeente. Een evangelisatiepost is niets anders dan een afdeling van een andere gemeente. Dat is best jammer, want een paar van de evangelisatieposten zouden best meer zelfstandig en op zichzelf kunnen staan doordat er een vaste kern met bezoekers is ontstaan. Alleen is dat niet de richting die het deputaatschap op wil. Je zou dan immers geinstitueerde evangelisatiegemeenten krijgen (zonder een aantal tradities) en normale gemeenten (met tradities en gebruiken).