parsifal schreef:Ambtenaar schreef:parsifal schreef:
Ik ben zwaar tegen de maatregelen zoals ze nu zijn, en ik vrees dat ze averechts werken, maar in principe is vaccinatiedruk wel te verdedigen gezien de ernst van de ziekte. Ik denk ook dat als je als man van boven de 40 ongevaccineerd met Covid in ziekenhuis of IC beland, de ziekte niet de enige reden hoeft te zijn waarom je je beroerd voelt.
Je geeft telkens aan dat je erg tegen huidige maatregelen bent. Je komt echter nooit met een alternatief. Dan kun je net zo goed niets zeggen.
Ik heb genoeg alternatieven gegeven. Alles open, maar met praten via opiniemakers in de subgroepen met weinig vaccinatie, meer inzet op griepprik gratis en makkelijk toegankelijk maken (want druk op ziekenhuizen verlicht je ook als niet-Covid patienten minder in het ziekenhuis belanden). Ohio-achtige loterij onder gevaccineerden. Iets simpels als in plaats van mensen een vaccinatieafspraak laten maken, een afspraak voor ze maken, die ze kunnen afzeggen of verplaatsen (dit bleek effectief onder jongeren in de Uppsala provincie in Zweden) Ik geloof werkelijk dat ik van alle tegenstanders van de vaccinatiepas op dit forum de meeste alternatieven heb aangedragen.
Het punt wat echt niet wil doordringen tot veel voorstanders van de pas: Covid gaat waarschijnlijk bij ons blijven en het "indirecte bescherming" argument geldt eigenlijk alleen voor mensen die tijdelijk extra vatbaar zijn. Een vaccin geeft de gevaccineerde minder kans om zelf in het ziekenhuis te belanden, maar een hoge vaccinatiegraad geeft de niet-gevaccineerde misschien een paar weken langer (naar verwachting) voor de besmetting komt. Zeker als in de winter de vaccins een deel van hun effectiviteit tegen besmetting gaan verliezen (meer dan zes maanden na vaccinatie).
Verder zorgt deze pas er vooral voor dat jongeren extra druk krijgen om gevaccineerd te worden. Daar schiet je echt niet veel mee op. Wat druk op ziekenhuis betreft moet je (met een heel grove schatting) meer dan honderd jonge vrouwen vaccineren om het zelfde effect te hebben als de vaccinatie van 1 zestigjarige man.
Je laatste 2 alinea's zijn mij echt uit het hart gegrepen. Spijker op de kop wat mij betreft!
De druk op de zorg wordt niet veroorzaakt door mensen <40 en zeker niet door mensen <30. Ik durf zelfs de stelling wel aan dat je het virus onder die groepen inmiddels gewoon vrij kunt laten rondgaan zonder dat de zorg op enig moment overbelast wordt.
Het aantal IC opnamen van mensen <40 is zelfs bij de enorme pieken onder jongeren nooit boven de 27 per week (nog geen 4 per dag!) gekomen en dat was nog wel bij zeer lage vaccinatiegraad en daar zitten ongetwijfeld ook nog mensen met een kwetsbare gezondheid bij.
Voor opnames op de verpleegafdeling: Idem, piek is 157 per week (nog geen 10% van totale opnamen per week en minder dan 25 per dag) en dat, opnieuw bij toen nog praktisch zonder vaccinatie en inclusief mensen die op andere redenen een kwetsbare gezondheid hebben.
De vaccinatiegraad boven de 50 jaar benadert de 90% inmiddels, 100% ga je sowieso niet halen, dus hoeveel "winst" is daar nog te bereiken, kan je jezelf afvragen.