Klopt, ik heb ooit het standpunt gehuldigd dat ik geen opnames beluister van overleden predikanten. Nu wordt er in onze gemeente wekelijks een preek uitgezonden, vaak ook van reeds overleden predikanten. Daarom ben ik ook wat ruimer geworden. Toch bedenk ik dat telkens weer. Ik luisterde regelmatig naar preken van ds. C. Stelwagen toen hij nog leefde, ik merk dat ik dit nu veel minder doe. Het blijft een dingetje.-DIA- schreef:Er zijn mensen die zich afvragen, waar ik nooit bij stil had gestaan,Ad Anker schreef:Inderdaad alleen de preek. Dus meestal tussen 45 en 60 minuten. Ik hou ook niet van meebidden met een gebed van 10 jaar terug.Erskinees schreef:Wat een mooi gebruik! Luister je dan een hele dienst of alleen echt de preek (i.v.m. tijd)? Ik ga het hier eens opperen.Ad Anker schreef: We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
of het goed is, om een stem die op aarde zwijgt nog te beluisteren via een geluidsdrager.
Als we een preek horen van 20 jaar terug, en we horen de gemeente zingen,
dan zullen er veel stemmen bij zijn die nu in de eeuwigheid zijn.
Nog niet zo lang geleden kregen we daar gedachten over.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Er wordt tegenwoordig minder vaak uit Openbaring gepreekt.Henk J schreef: Vandaag geluisterd in de auto, een mooie preek, ontdekkend, veroordelend en alleen maar wijzen naar Christus. Geen makkelijk Bijbelboek maar er wordt goed uitgelegd hoe we deze verzen moeten verstaan. Het boek Openbaring is nog wel eens aanleiding voor allerlei soorten theorieën.
Zondagmiddag ging de preek er ook over: De ruiter op het witte paard gaat uit, Openb. 6 vers 2.
Er waren predikanten die opnames beslist niet wilden.-DIA- schreef:of het goed is, om een stem die op aarde zwijgt nog te beluisteren via een geluidsdrager.
Ik heb laatst een tijdrede van begin jaren '70 beluisterd en dat greep mij enorm aan. Omdat het aktueel leek en ik besefte dat deze stemmen niet meer gehoord kunnen worden, dan alleen uit een archief.
En wat hadden sommigen de gave van de profetie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
En je leest ook geen boeken van overleden mensen? Ik zie daar geen verschil in.Ad Anker schreef:Klopt, ik heb ooit het standpunt gehuldigd dat ik geen opnames beluister van overleden predikanten. Nu wordt er in onze gemeente wekelijks een preek uitgezonden, vaak ook van reeds overleden predikanten. Daarom ben ik ook wat ruimer geworden. Toch bedenk ik dat telkens weer. Ik luisterde regelmatig naar preken van ds. C. Stelwagen toen hij nog leefde, ik merk dat ik dit nu veel minder doe. Het blijft een dingetje.-DIA- schreef:Er zijn mensen die zich afvragen, waar ik nooit bij stil had gestaan,Ad Anker schreef: Inderdaad alleen de preek. Dus meestal tussen 45 en 60 minuten. Ik hou ook niet van meebidden met een gebed van 10 jaar terug.
of het goed is, om een stem die op aarde zwijgt nog te beluisteren via een geluidsdrager.
Precies. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad.Bogerman schreef:En je leest ook geen boeken van overleden mensen? Ik zie daar geen verschil in.Ad Anker schreef:Klopt, ik heb ooit het standpunt gehuldigd dat ik geen opnames beluister van overleden predikanten. Nu wordt er in onze gemeente wekelijks een preek uitgezonden, vaak ook van reeds overleden predikanten. Daarom ben ik ook wat ruimer geworden. Toch bedenk ik dat telkens weer. Ik luisterde regelmatig naar preken van ds. C. Stelwagen toen hij nog leefde, ik merk dat ik dit nu veel minder doe. Het blijft een dingetje.-DIA- schreef: Er zijn mensen die zich afvragen, waar ik nooit bij stil had gestaan,
~~Soli Deo Gloria~~
Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet
Eens, ook zo "spreken ze nog nadat zij gestorven zijn".Hendrikus schreef:Precies. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad.Bogerman schreef:En je leest ook geen boeken van overleden mensen? Ik zie daar geen verschil in.Ad Anker schreef:Klopt, ik heb ooit het standpunt gehuldigd dat ik geen opnames beluister van overleden predikanten. Nu wordt er in onze gemeente wekelijks een preek uitgezonden, vaak ook van reeds overleden predikanten. Daarom ben ik ook wat ruimer geworden. Toch bedenk ik dat telkens weer. Ik luisterde regelmatig naar preken van ds. C. Stelwagen toen hij nog leefde, ik merk dat ik dit nu veel minder doe. Het blijft een dingetje.-DIA- schreef: Er zijn mensen die zich afvragen, waar ik nooit bij stil had gestaan,
Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Als je condsequent bent, moet je dan ook foto's van overledneen weggooien.
Who is John Galt? 

We kunnen ook begrip hebben voor het gevoel dat een ander heeft, ook als jezelf een andere keuze maakt.
- Niet meer zo actief -
Natuurlijk, maar dan krijg je een heel saai discussieforum. Met een openingstopic en dan 20x "Interessante mening, heb ik respect en begrip voor".
Who is John Galt? 

Alleen nuchter, en ik leg de nadruk op nuchter,
kunnen we heel forum tegen ons in het harnas jagen. Is het verboden om na te denken over ethische zaken? Of ben je dan meteen veroordeeld tot de 'ethische richting'? Het is, dacht ik, echt niet verboden om na te denken over dingen die we als vanzelfsprekend ervaren. Of denk ik fout? Ik heb me nergens over uitgesproken en je ziet dat men me al denkt te zien denken... Of hoe zeg je zoiets, wat zo ingewikkeld ligt. We hadden het immers ook heel nuchter kunnen lezen: "Zo had ik er nooit over gedacht". Dat was bij mij namelijk ook het geval. Soms moeten misschien beter niet nadenken... Of toch wel?

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hé, kijk aan, er zijn er nog die nuchter zijn!Hendrikus schreef: Precies. Een beetje nuchterheid kan geen kwaad.

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Voor mij zou het ideaal zijn dat audio preken (ook recente) beschikbaar zijn met alleen Schriftlezing en preek. Dacht dat prekenweb dat ook doet. Zoals preken in boekvorm. Ik heb moeite met gebeden die uitgesproken zijn tijden geleden. Bv voorbede voor iemand die inmiddels is overleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Op hervormd Scherpenisse kun je alle preken beluisteren en downloaden van alleen Schriftlezing en preek. Er zitten zelfs CGK'ers en GG'ers tussen. Voor elk wat wils. Ideaal!huisman schreef:Voor mij zou het ideaal zijn dat audio preken (ook recente) beschikbaar zijn met alleen Schriftlezing en preek. Dacht dat prekenweb dat ook doet. Zoals preken in boekvorm. Ik heb moeite met gebeden die uitgesproken zijn tijden geleden. Bv voorbede voor iemand die inmiddels is overleden.
Bedankt! Heb ik wel eens gebruik van gemaakt (vooral preken van ds. Lohuis)maar was vergeten dat daar ook schriftlezing en preek alleen te beluisteren is.Ad Anker schreef:Op hervormd Scherpenisse kun je alle preken beluisteren en downloaden van alleen Schriftlezing en preek. Er zitten zelfs CGK'ers en GG'ers tussen. Voor elk wat wils. Ideaal!huisman schreef:Voor mij zou het ideaal zijn dat audio preken (ook recente) beschikbaar zijn met alleen Schriftlezing en preek. Dacht dat prekenweb dat ook doet. Zoals preken in boekvorm. Ik heb moeite met gebeden die uitgesproken zijn tijden geleden. Bv voorbede voor iemand die inmiddels is overleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Fijne dominee om naar te luisteren inderdaad!huisman schreef:Bedankt! Heb ik wel eens gebruik van gemaakt (vooral preken van ds. Lohuis)maar was vergeten dat daar ook schriftlezing en preek alleen te beluisteren is.Ad Anker schreef:Op hervormd Scherpenisse kun je alle preken beluisteren en downloaden van alleen Schriftlezing en preek. Er zitten zelfs CGK'ers en GG'ers tussen. Voor elk wat wils. Ideaal!huisman schreef:Voor mij zou het ideaal zijn dat audio preken (ook recente) beschikbaar zijn met alleen Schriftlezing en preek. Dacht dat prekenweb dat ook doet. Zoals preken in boekvorm. Ik heb moeite met gebeden die uitgesproken zijn tijden geleden. Bv voorbede voor iemand die inmiddels is overleden.
-
- Verbannen
Op de website van de gemeente waar ik lid ben, kun je ook preken zo terugbeluisteren. Maar ja, dat is wel Ger. Gem.huisman schreef:Bedankt! Heb ik wel eens gebruik van gemaakt (vooral preken van ds. Lohuis)maar was vergeten dat daar ook schriftlezing en preek alleen te beluisteren is.Ad Anker schreef:Op hervormd Scherpenisse kun je alle preken beluisteren en downloaden van alleen Schriftlezing en preek. Er zitten zelfs CGK'ers en GG'ers tussen. Voor elk wat wils. Ideaal!huisman schreef:Voor mij zou het ideaal zijn dat audio preken (ook recente) beschikbaar zijn met alleen Schriftlezing en preek. Dacht dat prekenweb dat ook doet. Zoals preken in boekvorm. Ik heb moeite met gebeden die uitgesproken zijn tijden geleden. Bv voorbede voor iemand die inmiddels is overleden.