Ja precies, echter buiten de feiten om, een ding is zeker dat er veel meer besmettingen hadden moeten zijn. Veel meer sterfgevallen, want je hebt gewoon nog steeds veel andere bewoners over, buiten de kinderen om. Vaccineren is gewoon niet het wondermiddel.eilander schreef:Grappig dat je nu toch plaatsen met elkaar gaat vergelijken. Zojuist vond je dat nog moeilijk. Maar @parsifal heeft nuttige dingen gezegd over de vergelijking. Ik neem aan dat je die gelezen hebt.Ambtenaar schreef:Er zijn in Urk 2710 gevallen geconstateerd, 55 ziekenhuisopnames en 19 sterfgevallen.eilander schreef: Totaal aantal overleden 19 (op zo'n 21.000 inwoners). Tholen: 30 (op 26.000 inwoners).
19 totaal noem ik geen 'golf van sterfgevallen'. Wel feitelijk blijven.
In Tholen 3404 gevallen, 73 ziekenhuisopnames en 30 sterfgevallen.
In Rotterdam zijn 98.861 gevallen, 2217 ziekenhuisopnames en 987 sterfgevallen op 651.000 inwoners.
Kijk je naar het aantal sterfgevallen per geconstateerde gevallen in Urk, dan is het overlijdenspercentage 0.70%. In Tholen is dat 0.99% en in Rotterdam is dat ook 0.99%.
Vaccinatiegraden in Tholen en Rotterdam zijn vergelijkbaar, met 65% gevaccineerde volwassenen. In Urk is dat 27%.
In Urk is 36.1% van de bevolking 20 jaar of jonger, in Tholen is dat 24.3% en in Rotterdam 21.2%
Zou leeftijdsopbouw van de bevolking dan toch iets te zeggen hebben?
Vaccinatie met het oog op COVID-19
-
Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Om te vergelijken moet je in de cijfers duiken. Je ziet dat een gemeente met een relatief jonge bevolkingsopbouw minder besmette gevallen en overlijdens kent. Dat zegt misschien iets? Het algemene beeld voor corona is namelijk dat met name de mensen uit de hogere leeftijdscategorieën in het ziekenhuis terecht komen en overlijden. Als je dat wellicht combineert met de unieke eigenschappen van Urk, zowel fysiek, geografisch als cultureel, dan biedt dat wellicht een verklaring voor het relatief lage overlijdenspercentage.eilander schreef: Grappig dat je nu toch plaatsen met elkaar gaat vergelijken. Zojuist vond je dat nog moeilijk. Maar @parsifal heeft nuttige dingen gezegd over de vergelijking. Ik neem aan dat je die gelezen hebt.
Daar kun je ook weer niet zo zeker over zijn. Dat er op Urk relatief weinig besmettingen zijn is interessant, heeft mogelijk te maken met leeftijdsopbouw. Maar het zegt nog niet heel veel over effectiviteit van vaccinaties (daarvoor kun je beter vergelijkingen maken tussen verder vergelijkbare gevaccineerden en niet-gevaccineerden uit dezelfde woonplaats).HersteldHervormd schreef: Ja precies, echter buiten de feiten om, een ding is zeker dat er veel meer besmettingen hadden moeten zijn. Veel meer sterfgevallen, want je hebt gewoon nog steeds veel andere bewoners over, buiten de kinderen om. Vaccineren is gewoon niet het wondermiddel.
En ja, een paar maanden terug was Texas het voorbeeld van mensen die vonden dat de maatregelen of vaccinatie weinig effectief waren. De situatie nu daar is wel een reden om voorzichtig te zijn met heel stellige uitspraken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Leeftijd zal er inderdaad flink toe doen.Ambtenaar schreef:Er zijn in Urk 2710 gevallen geconstateerd, 55 ziekenhuisopnames en 19 sterfgevallen.eilander schreef: Totaal aantal overleden 19 (op zo'n 21.000 inwoners). Tholen: 30 (op 26.000 inwoners).
19 totaal noem ik geen 'golf van sterfgevallen'. Wel feitelijk blijven.
In Tholen 3404 gevallen, 73 ziekenhuisopnames en 30 sterfgevallen.
In Rotterdam zijn 98.861 gevallen, 2217 ziekenhuisopnames en 987 sterfgevallen op 651.000 inwoners.
Kijk je naar het aantal sterfgevallen per geconstateerde gevallen in Urk, dan is het overlijdenspercentage 0.70%. In Tholen is dat 0.99% en in Rotterdam is dat ook 0.99%.
Vaccinatiegraden in Tholen en Rotterdam zijn vergelijkbaar, met 65% gevaccineerde volwassenen. In Urk is dat 27%.
In Urk is 36.1% van de bevolking 20 jaar of jonger, in Tholen is dat 24.3% en in Rotterdam 21.2%
Zou leeftijdsopbouw van de bevolking dan toch iets te zeggen hebben?
Met deze gegevens, en wat van Wikipedia:
Aantal inwoners 20+:
Urk 21378 waarvan boven de 20: 13661
Tholen: 26190 waarvan boven de 20: 19826
Rotterdam: 651284 waarvan boven de 20: 513212
Aangenomen dat alle sterfgevallen boven de 20 zijn betekent dat een overlijdenspercentage van:
Urk: 0,14
Tholen: 0,15
Rotterdam: 0,19
Houd bij die laatste cijfers in rekening dat:
1. er in de eerste golven naar verhouding meer mensen overleden dan in de latere (zowel de vaccinatiegraad als de kennis van de ziekte waren veel lager
2. In deze berekening niet is meegenomen dat óók voor de leeftijd boven de 20 jaar de verdeling in deze drie gemeenten flink zal verschillen
3. Vooral in de beginperiode ook niet alle besmettingen zijn geregistreerd.
4. De algemene gezondheid in delen van de Rotterdamse bevolking minder is dan gemiddeld in Nederland
Als ik met die laatste punten rekening houd, is er aan die cijfers weinig verrassends. Het zou zelfs maar zo kunnen zijn dat als je de grens niet op 20, maar op 50 jaar legt, je een significant hoger sterftecijfer op Urk zou hebben dan op Tholen, of in Rotterdam.
Zijn bovenstaand de vruchten van geloof en bekering?Charles schreef:Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
- J.C. Philpot
Voor zover ik kan nagaan is het niet verboden om een achteringang te gebruiken, of een afzonderlijk zaaltje.Adje schreef:Zijn bovenstaand de vruchten van geloof en bekering?Charles schreef:Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
Tenzei Charles zich niet heeft laten testen, en de negatieve uitslag niet heeft laten zien middels een print of de corona-app. Maar dat zegt hij in dit topic (nog?) niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het rd had vorige week ook een achtergrond artikel waarbij 40% van de restaurants aangaf het niet zo strikt met de coronapas te nemen.
Ik deel je afwijzing van de coronapas, dus in dat opzicht begrijp ik je helemaal.Charles schreef:Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
Maar ik zou daar niet met burgerlijke ongehoorzaamheid op reageren.
Dan zou ik zeggen: óf accepteer (zij het tandenknarsend) het gebruik van die coronapas óf bedenk een alternatief (terras, thuis, enz.)
Als er controle had plaatsgevonden, was iedereen flink de sigaar geweest.Charles schreef:Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
Het heeft ook iets stiekems. Ik zou me er absoluut niet prettig bij gevoeld hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik was uitgenodigd voor een etentje. Ik gaf vooraf aan dat ik niet gevaccineerd was en ook niet ging laten testen. Dat was geen probleem zo werd gezegd - gold voor merendeel gezelschap. Geen idee hoe dat opgelost ging worden. Maar was dus via zij-ingang naar binnen waarbij je rechtstreeks in een afzonderlijk te huren zaaltje terecht kwam en je als gezelschap met elkaar was. Moesten voor bepaalde tijd er weer uit want dan kwam ander gezelschap en tussendoor moest schoongemaakt en gelucht worden. Ik vond het een prima oplossing zo. Geen problemen mee en zou het zo weer doen.
Laatst gewijzigd door Charles op 04 okt 2021, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zie jij een dergelijke handelwijze in het licht van het vijfde gebod? Moeten wij onze overheid alleen maar gehoorzamen als het in ons straatje past?Charles schreef:Ik was uitgenodigd voor een etentje. Ik gaf vooraf aan dat ik niet gevaccineerd was en ook niet ging laten testen. Dat was geen probleem zo werd gezegd - gold voor merendeel gezelschap. Geen idee hoe dat opgelost ging worden. Maar was dus via zij-ingang naar binnen waarbij je direct in een afzonderlijk te huren zaal terecht kwam en je als gezelschap met elkaar was. Moesten voor bepaalde tijd er weer uit want dan kwam ander gezelschap en tussendoor moest schoongemaakt en gelucht worden. Ik vond het een prima oplossing zo.
Vorige week mij al zitten ergeren aan onderstaand artikel!
https://www.rd.nl/artikel/945011-bruilo ... b-mislukte
Laatst gewijzigd door Adje op 04 okt 2021, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen enkel probleem mee. Niet normaal maken wat niet normaal is. Ik zou het alleen niet zelf georganiseerd hebben.Adje schreef: Hoe zie jij een dergelijke handelwijze in het licht van het vijfde gebod?
Laatst gewijzigd door Charles op 04 okt 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus iedereen mag volgens jou doen wat goed is in eigen oog?Charles schreef:Geen enkel probleem mee. Niet normaal maken wat niet normaal is.Adje schreef: Hoe zie jij een dergelijke handelwijze in het licht van het vijfde gebod?
Eerlijk gezegd heb ik voor dergelijke handelwijze geen goed woord over!
Ik blijf iig graag zelf nadenken. Dat is nog iets anders dan goed doen in eigen oog. Ik heb geen goed woord over voor deze QR maatschappij.
Ik ook niet, want er wordt geen consequente lijn in getrokken.Charles schreef:Ik blijf iig graag zelf nadenken. Dat is nog iets anders dan goed doen in eigen oog. Ik heb geen goed woord over voor deze QR maatschappij.
Neemt niet weg dat ik het afgelopen jaar heel veel mensen de regels aan hun laars heb zien lappen en ik soms de neiging had om voor klikspaan te spelen. Niet gedaan!!!
Maar 75% zat keurig met het eigen gezin binnen, van iedereen verstoken, en de overigen vierden feestjes in hun tuin, reden ondanks de avondklok gewoon in hun auto's of weigerden - ook na diverse keren manen - hun mondmasker op te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon