Gebruiken en rituelen in andere kerken

helma

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door helma »

Ik vind het heel erg zegenrijk om als gezin rondom het doopvont te mogen staan. Juist omdat het verbond over gezinnen gaat.
merel

Bericht door merel »

Ik ook! In onze gemeente komen ook alle andere kleine kinderen rondom het doopvnt staan.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

helma schreef:Ik vind het heel erg zegenrijk om als gezin rondom het doopvont te mogen staan. Juist omdat het verbond over gezinnen gaat.
Vind ik ook. Bij ons mogen de andere kinderen van het gezin er ook bij, vind ik juist mooi.
Overigens is het bij ons niet zo dat alle kinderen naar voren mogen komen en dat hoeft van mij ook niet.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
De gezinnen staan daar om de beurt ( als het al meerdere gezinnen zijn) en ik zou niet weten waarom het dan de rust of orde van de dienst zou verstoren.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor.
Juist in de Bijbel worden gezinnen gezien als een eenheid. Men ging ook als gezin naar de tempel. Helemaal niet de beste argumenten, maar ik denk dat er best wat voor te zeggen is dat de andere kinderen ook rondom het doopvont staan zodat het gezin als eenheid vertegenwoordigd is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bij ons (behoudend HHK) staan de kinderen van het gezin er ook bij. Gaat altijd prima. Het scheelt dat er zeer frequent een doopdienst is, en vaak niet meer dan 2 dopelingen per keer (uitzonderingen daargelaten).

Alle kinderen van de gemeente naar voren ben ik geen voorstander van. Dat geeft wat mij betreft teveel gedoe en roering, in een dienst waar vooral Gods woord en beloften centraal moeten staan. Het is gewoon een eredienst, en geen kinderclub of zo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
DIA schreef:We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods.
Waar heeft God dan ingezet dat de kinderen niet bij de doopvont mogen staan? Je verwart traditie weer eens met Gods geboden, zoals je dat wel vaker doet. Dat je dat verwart kan niemand je kwalijk nemen, dat je er meteen een oordeel over hebt ("marchanderen en experimenteren") wél.
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben wel overigens voor een wat dieper doopvont, waarbij de babies (net zoals in de Orthodoxe Kerk) ondergedompeld worden. Niet dat ik het een halszaak vind, maar dat doet meer recht aan het grondwoord van dopen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef:
Henk J schreef:Ik vind het persoonlijk niet nodig, zorg dat je op de eerste bank zit, kun je het ook zien. Begrijp best dat het voor de kinderen indrukwekkend is, maar volgens mij zijn er vanuit de Bijbel of het doopformulier hier geen argumenten voor. Ook niet echt argumenten tegen trouwens. Maar ik hou van rust en orde in de dienst, 4 of 5 gezinnen die het podium opkomen bevorderen dat niet.
De gezinnen staan daar om de beurt ( als het al meerdere gezinnen zijn) en ik zou niet weten waarom het dan de rust of orde van de dienst zou verstoren.
Dat zal sowieso uitmaken of er 2 of 8 kinderen gedoopt worden. Mooi als het bij jullie goed verloopt, ik heb het wel eens anders meegemaakt. Met veel kabaal kwam dan de halve oppaszaal de kerk binnen, met nog meer kabaal vertrok men weer... Zodoende heb ik in eerste instantie wat twijfels, maar misschien onterecht.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

J.C. Philpot schreef: Alle kinderen van de gemeente naar voren ben ik geen voorstander van. Dat geeft wat mij betreft teveel gedoe en roering, in een dienst waar vooral Gods woord en beloften centraal moeten staan.
Als de gemeente eraan gewend is, valt het gedoe wel mee. Na de doop heb je toch altijd een beetje gedoe: baby's moeten afgevoerd worden, dominee moet de kansel weer op, en op dat moment kunnen de kinderen als dat nodig zou zijn ook weer terug naar waar ze horen. Het zou van mij niet hoeven, maar ik weet nog wel hoe je als kind zat te rekken en te strekken in de bank om de doop te kunnen zien.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb in mijn kinderjaren nooit wat van de doop gezien, omdat het niet te zien was vanaf de plaats waar wij normaliter zaten.
Bij ons in de kerk kunnen alle kinderen het zien, dus loopt niemand naar voren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:
Dat zal sowieso uitmaken of er 2 of 8 kinderen gedoopt worden. Mooi als het bij jullie goed verloopt, ik heb het wel eens anders meegemaakt. Met veel kabaal kwam dan de halve oppaszaal de kerk binnen, met nog meer kabaal vertrok men weer... Zodoende heb ik in eerste instantie wat twijfels, maar misschien onterecht.
Dat laatste heb ik ook wel eens meegemaakt. Bij ons in de kerk komen vooral de basisschoolleerlingen naar voren en een paar 3 jarigen. Terwijl zij naar voren lopen, lopen de begeleiders van de kindernevendienst naar voren om iedereen een vaste plek op de grond te geven. Alles gaat geordend en stil. Na de doop lopen de kinderen of naar de kindernevendienst of naar hun plek in de kerk en gaat de dopeling ook weet weg.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
DIA schreef:We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods.
Waar heeft God dan ingezet dat de kinderen niet bij de doopvont mogen staan? Je verwart traditie weer eens met Gods geboden, zoals je dat wel vaker doet. Dat je dat verwart kan niemand je kwalijk nemen, dat je er meteen een oordeel over hebt ("marchanderen en experimenteren") wél.
Tja... het sacramentele karakter, maar verder kan ik het niets redelijks over zeggen. Het is een teken en zegel ter versterking van het gewerkte geloof, dan moeten wij zo concluderen, ik spreek nu met mijn redelijke gedachten, dat de kinderen de Doop alleen kunnen verstaan als ze wedergeboren zijn. Dat geldt overigens ook voor u en voor mij. Kennen we die betekende zaak niet persoonlijk dan is de Doop niet meer dan een schouwspel waar we het doel niet van verstaan. In elk geval kunnen we wel zeggen dat het door een 'niet gelovige', evenals bij de het Avondmaal niet verstaan, en dat het dan niet meer is dan kijken naar verrichtingen met onze natuurlijke ogen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Orchidee »

Bertiel schreef:ik heb in mijn kinderjaren nooit wat van de doop gezien, omdat het niet te zien was vanaf de plaats waar wij normaliter zaten.
Bij ons in de kerk kunnen alle kinderen het zien, dus loopt niemand naar voren.
AfbeeldingAfbeelding In wat voor megakerk gebeurt zoiets? Hebben ze dan wél beamers?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie