Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

DDD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Nee. Een mogelijke verklaring. Ik deed geen onderzoek en ben niet deskundig.

Maar onderrapportage en een verminderde testbereidheid zijn zeker een mogelijkheid. De volksaard is niet bijzonder gezagsgetrouw.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Nee. Een mogelijke verklaring. Ik deed geen onderzoek en ben niet deskundig.

Maar onderrapportage en een verminderde testbereidheid zijn zeker een mogelijkheid. De volksaard is niet bijzonder gezagsgetrouw.
Dat klopt wel. Twee opmerkingen daarbij: op Tholen zullen ze hier ook wel iets van hebben, denk ik. En ik neem aan dit in ziekenhuizen toch een meer zuivere registratie plaats vindt. En dat veel gevallen van overlijden aan COVID toch in het ziekenhuis plaats vinden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste is toch echt de vraag. Mijn opa stierf aan covid, maar hij bleef gewoon thuis. En gelukkig maar. Je zou een man van bijna 100 toch niet gaan intuberen op de afdeling voor intensieve zorg.

Hij is palliatief gesedeerd en overleden. Ik ga ervan uit dat dat in de meeste gevallen gebeurt, want ik las dat in Nederland oudere mensen zelden naar de IZ worden verwezen. Maar goed, zo'n dokter registreert naar ik aanneem wel de doodsoorzaak.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 okt 2021, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maar goed, de vraag blijft dan wel - en ik blijf Tholen maar even met Urk vergelijken: is het effect van de volksaard op Urk t.o.v. die op Tholen zó van invloed op de cijfers dat feitelijk de coronacrisis net zo hard toeslaat?

Zelfs áls dat het geval zou zijn, zou het nog opvallend zijn gezien de lage vaccinatiegraad. Maar ik zou ondanks de kanttekeningen van DDD de stelling wel aandurven dat het op Urk minder hevig is. Ik blijf het opvallend vinden dat hiervoor weinig aandacht is.
Framboos

Bericht door Framboos »

eilander schreef:Nou én?
Aantal besmettingen is dan slechte graadmeter. Als urk significant jongere leeftijd heeft dan Tholen, is het qua ziekenhuis opnames en overlijden ook niet goed te vergelijken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zeg niet dat dit niet zo is. Maar waar is je mening dan op gebaseerd? De omgevingen zijn alleen al moeilijk vergelijkbaar doordat Urk veel jongeren kent en veel mensen wellicht gemiddeld genomen relatief vroeg overlijden door een ongezond leven of door gevaarlijk werk.

De landellijke levensverwachting voor mannen is 80,5 en op Urk 77,9. Voor vrouwen is het 83,6 en 82,9.

Op die manier zullen er sowieso minder mensen aan corona overlijden.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 okt 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Framboos schreef:
eilander schreef:Nou én?
Aantal besmettingen is dan slechte graadmeter.
Dat valt wel mee. Ik ga er althans vanuit dat ze op Urk iemand die zo ziek is dat hij naar een ziekenhuis moet, even snel laten opnemen dan op Tholen.
Framboos schreef:Als urk significant jongere leeftijd heeft dan Tholen, is het qua ziekenhuis opnames en overlijden ook niet goed te vergelijken.
Het aantal 65+-ers op Tholen is inderdaad hoger. Maar feit blijft wel staan, al is de vergelijking natuurlijk nooit zuiver. Nogmaals, als het aantal besmettingen het hoogst van Nederland zou zijn, zouden er volgens mij veel minder mitsen en maren worden gebruikt om te wijzen naar de lage vaccinatiegraad.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zeg niet dat dit niet zo is. Maar waar is je mening dan op gebaseerd? De omgevingen zijn alleen al moeilijk vergelijkbaar doordat Urk veel jongeren kent en veel mensen wellicht gemiddeld genomen relatief vroeg overlijden door een ongezond leven of door gevaarlijk werk.
Mijn mening is gebaseerd op de feiten op Urk, althans die ik zie op het coronadashboard. Daar zijn wat kanttekeningen bij te maken, maar je kunt het hele dashboard wel wegkieperen als het niets zegt.

De vaccinatiegraad is heel laag, maar je ziet dat niet terug in de geregistreerde coronagevallen. Dat zijn de feiten.
DDD

Bericht door DDD »

De grote verschillen in levensverwachting die ik noem, zijn ook feiten.

Ik ben in het geheel niet overtuigd. Ik stel vast dat mensen daar relatief jong overlijden en dus niet zo snel aan corona toekomen.

Daarnaast is er mogelijk ook een niet-officiele vaccinatiegraad.

Er zijn zoveel mogelijke verklaringen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:De grote verschillen in levensverwachting die ik noem, zijn ook feiten.

Ik ben in het geheel niet overtuigd. Ik stel vast dat mensen daar relatief jong overlijden en dus niet zo snel aan corona toekomen.

Daarnaast is er mogelijk ook een niet-officiele vaccinatiegraad.

Er zijn zoveel mogelijke verklaringen.
Ik ben benieuwd hoe @Parsifal hier nu over denkt. In mijn optiek worden de feiten uit een coronadashboard nu als totaal nutteloos vervormd. Is het inderdaad zo dat de levensverwachting, die weliswaar lager is op Urk, dan zó van invloed is op deze cijfers?

Of moeten we constateren dat deze getallen niet goed uitkomen in de redeneringen van mensen die erg pro-vaccinatie zijn? Ook in ons regionale weekblad een uitermate sturend interview met mensen die in het ziekenhuis werken. Ik vind het echt prima als zij oproepen om goed na te denken. Maar ik vind het niet prima als er gezegd wordt dat mensen die niet vaccineren, dit doen op basis van misverstanden. Dan denk ik: mensen, práát nu eens een keer met bezwaarden.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, ik zou het uitstekend vinden als blijkt dat mensen op Urk langer blijven leven. Maar als ik op de radio Urkers hoor zeggen dat ze daar zo gezond zijn en de GGD noteert dat ze drie jaar jonger dan gemiddeld overlijden, dan neem ik dat zelfvertrouwen wel met een flinke korrel zout.

Los daarvan geef ik mijn mening graag voor beter, dus ik ben ook benieuwd naar wat parsifal te melden heeft.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Bij de overledenen gaat het om geregistreerde overledenen. In zulke dorpen heb je ook covid-ongelovigen. Die zeggen gewoon dat hun vader of moeder aan een griepje of verkoudheid is overleden. Niets aan de hand verder en zo wentelt men zich in zijn eigen gelijk.

Als de dokter in het ziekenhuis zegt dat mama corona had, kan hij van een enkeling zelfs een grote mond krijgen met de vraag hoeveel geld hij krijgt voor het meedoen aan het wereldwijde complot.

In zo'n omgeving telt hooguit het sterfte-overschot.

Zelfs kerkenraden en gemeenten doen soms mee aan bedriegerijen, door te ontkennen dat hun kerk/hulpkoster de oorzaak is van een serie besmettingen.
Nou ben je aan het complotdenken DDD. Een arts moet de doodsoorzaak vastellen. Ik weet ook dat er bij overleden patiënten nog testen afgenomen worden, dus dat kan het niet zijn. En ja, je hebt gelijk dat er op Urk een hoop corona ontkenners zijn, maar de officiële cijfers laten wel echt andere uitkomsten zien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Laag

Bericht door Laag »

Testbereidheid heeft natuurlijk niets te maken met het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen mbt Covid.
In het ziekenhuis worden de sterfgevallen welke aan corona gerelateerd zijn sowieso meegenomen, wat huisartsen betreft weet ik niet.
Een mogelijke verklaring dat het relatief rustig is op Urk, is dat de meeste al een besmetting hebben doorgemaakt, en al immuniteit hebben opgebouwd.
In het dorp waar ik woon zie ik hetzelfde, weinig ziekenhuisopnames en sterfgevallen, weinig gevaccineerden, en waarschijnlijk veel immuniteit opgebouwd.
Dat daar geen aandacht voor is, komt mede door het feit dat vaccineren als enige uitweg gezien wordt. Urk past niet in dat plaatje, en wordt pas interessant als de besmettingen, ziekenhuisopnames en sterfgevallen omhoog schieten.
Er is al zoveel over Covid geschreven, niemand weet er het rechte van, ook de wetenschap niet. En dat is het verstikkende van deze pandemie. Vaccinatie wordt als enige uitweg gezien, maar feitelijk weet men het niet zeker, ongevaccineerde worden als een potentieel gevaar gezien, maar ook dat is feitelijk onzeker, gevaccineerden zijn een even groot gevaar, zo niet gevaarlijker voor ongevaccineerden, maar ook voor elkaar. Een zwakke gevaccineerde oma, kan nog gewoon besmet worden door een gevaccineerde schoonzoon.
Er worden rondom Covid allerhande harde uitspraken gedaan, zonder onderbouwing, of men onderbouwt het totdat het tegendeel bewezen is. Zie mondkapjes, geen bewezen bescherming, een QR code, wat alleen schijnveiligheid biedt, de supermarkt staan vol met gevaccineerden en ongevaccineerden, ik hoorde van een bedrijf, die én restaurant én winkel heeft, de ongevaccineerden mogen in de winkel naar het toilet. Er wordt een QR code gemaakt, en we wanen ons veilig.
Het hele probleem is, er is geen controle groep. Dat het nu minder wordt wat ziekenhuisopnames betreft en sterfgevallen, wordt gerelateerd aan vaccineren, ik zeg niet, dat het niet zo is, maar we zullen het eenvoudig weg niet weten, omdat er geen controle groep is. Misschien dan Urk of Zweden. We zullen nooit weten, hoe we er nu bij zouden staan, zonder vaccineren.
Marco

Bericht door Marco »

In de laatste 5 weken zijn in Nederland steeds zo'n 6 mensen per dag overleden. Teruggerekend naar de bevolkingsgrootte van Urk zouden er bij een gelijke verdeling van die overleden patiënten ongeveer 0,26 op Urk overleden zijn. Geen overleden personen is dus niet zo vreemd, dat valt ruim binnen de marge van wat waarschijnlijk is.

Als je de hele periode van de pandemie beschouwt zou je andere cijfers kunnen krijgen. De vraag is alleen, of er vanaf het begin altijd de correcte doodsoorzaak is vastgesteld (en de vraag is of dat nu inderdaad altijd wel gebeurt). Aan de hand van deze cijfers kan je niet teveel concluderen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met Laag eens dat er een mate van hysterie speelt rond covid. En dat daardoor ook controlegroepen ontbreken. Dat hangt wellicht ook samen met de aversie tegen de dood.

En verder voerde ik slechts wat kanttekeningen aan, want ik vind mijzelf helemaal niet deskundig.
Plaats reactie