Ja, zoveel verklaarders zoveel zinnen. Wat ik mij herinner past Calvijn dit zelfs alleen uitwendig toe (een natuurlijke gerechtigheid). Andere verklaarders gaan hier toch anders mee om. Overigens deden de Statenvertalers dan ook aan onzorgvuldige exegese, met hun verwijzing bij deze tekst naar Jesaja 55:1.Valcke schreef:M.i. is dat onzorgvuldige exegese van deze plaatsen. Ik zou eigenlijk zeggen: inlegkunde. Misschien goed om bv. Calvijn en andere godgeleerden over deze Bijbelgedeelten te lezen.
Helemaal eens. Het ware geestelijke hongeren en dorsten van Christen uit de stad verderf was dus een gevolg van wedergeboorte en geloof.Hier ben ik het geheel mee eens. Van het ware geestelijk 'hongeren en dorsten' kan alleen gesproken worden indien iemand reeds wedergeboren en gelovig is.
[...]De context is dat de remonstranten leerden dat een mens vóór het zaligmakende geloof en de wedergeboorte in staat was om zich daarop voor te bereiden, bv. door hongeren en dorsten naar de genade. De weerlegging is dat dit niet mogelijk is en dat het ware en geestelijke hongeren en dorsten juist een vrucht is van geloof en wedergeboorte en dus geen voorbereiding kan zijn aan 's mensen zijde.
Ik laat het hier verder bij, het wordt weer een herhaling van zetten. Het spijt me dat ik me weer heb laten verleiden om mee te schrijven, maar mogelijk heeft iemand er nog wat aan gehad.