KDD schreef:Valcke schreef:KDD schreef:Het volgende is wat Voetius schrijft over de rechtvaardigmaking en wat ds Kersten onderschrijft dus dan zou dit ook in de gergem geleerd moeten worden volgens mij:
Gaat de rechtvaardigmaking niet voor het geloof?
Zij kan gezegd worden voor te gaan en na te volgen.
Hoe zegt gij dat zij voor gaat?
Voor zoveel die betekent zekere actie of werk Gods aan en van Zijn zijde alleen.
Hoe zegt gij dat de rechtvaardigmaking een vrucht is van het geloof en hetzelve in orde navolgt?
Voor zoveel dezelve in ons gewrocht, ontvangen en geappliceerd wordt, en in ons termineert.
Ik denk dat het goed is om meer uit te gaan van onze belijdenissen dan van allerlei citaten - zeker zo’n kort citaat als dit van Voetius. Ik meen namelijk dat Voetius met ‘voor het geloof’ alleen de orde bedoelt en geen tijd.
Met zulke citaten kun je meerdere kanten op en het is één van de zeer zeldzame citaten van oudvaders waar van een rechtvaardiging vóór het geloof gesproken wordt - en daarom wordt dit citaat gretig gebruikt door Comrie, ds Kersten, enzovoort. En nu ook door jou. Hiertegenover zijn echter talloze andere citaten van oudvaders te plaatsen die vaak veel uitgebreider een rechtvaardigmaking vóór en zonder het geloof afwijzen.
Ook onze belijdenissen leren geen rechtvaardigmaking vóór en zonder het geloof, maar juist het tegendeel: de Heidelbergse Catechismus heel nadrukkelijk: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Alléén (!) door een waar geloof…
De catechismus is ook geschreven, volgens mij, hoe dat het bevindelijk gaat en dat van het begin het een leerling is op de school van genade. Als de Heere Jezus zegt dat de tollenaar achter in de tempel gerechtvaardigd naar huis gegaan is, wat is daarmee bedoeld? Ik vind dat we vast moeten houden dat het alleen Gods werk is en dat vind ik terug in wat Ds. Kersten leert hierover, met Comrie en Voetius. In hun leer wordt de mens vernederd and God verheerlijkt. Ik zal verder zoeken in Voetius hierover - ik heb verschillende werken van hem.
1. De Heidelbergse Catechismus zegt: 'Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Antwoord: Alleen door een waar geloof in Jezus Christus.'
Er staat niet: Hoe zijt gij gerechtvaardigd in uw eigen geweten. De Heidelbergse Catechismus presenteert de leer zoals die waarlijk is, niet zoals een mens menen kan dat die is. Ik kan dus beslist niet met je meegaan in deze opvatting.
2. De tollenaar ging af 'gerechtvaardigd' naar zijn huis. Calvijn: 'De tollenaar wordt niet gerechtvaardigd genoemd omdat hij op eenmaal een nieuwe hoedanigheid verkregen had, maar omdat hij door het belijden van zijn schuld en het afstand doen van zijn zonden genade verworden had.' Deze tekst kun je m.i. niet toepassen op bepaalde trappen (zoals ds. Kersten die leerde) van de rechtvaardigmaking.
3. "Ik vind dat we vast moeten houden dat het alleen Gods werk is." Dit argument komt steeds terug en dat vind ik vreemd. Wie ontkent dat het plaatsmakend c.q. voorbereidend werk geen werk van God is in de zin dat het de Heilige Geest is die de zondaar overtuigt van zonde? M.i. heeft niemand dit hier gedaan. Ook de puriteinen en Schotten die geen wedergeboorte kennen (in tijd) vóórdat het geloof Christus tot zaligheid aanneemt, erkennen dit en ik ook. Daaruit volgt echter geenszins dat deze zondaar reeds wedergeboren / gezaligd / behouden is. Degenen die de voorbereidingen leren (zoals ik hier zou willen verdedigen), leren dat deze voorbereidingen alleen van God komen, niet uit de mens.
4. Verder viel mij op dat je aangaf dat je ook Fisher's Catechism (= De kennis der zaligheid door Fisher en de Erskines's) gebruikt. Hierin zou je toch in het bijzonder de verklaring moeten lezen van vr. en antw. 31 De krachtdadige roeping (Effectual calling) en 32 De weldaden in dit leven. Daar zie je dat deze godgeleerden alles verbinden aan de inwendige roeping. Deze inwendige roeping is bij hen (en ook in de Westminster belijdenisschriften zelf) ten nauwste verbonden aan de geloofsomhelzing van Christus, en níet met de toeleidende weg. Ik ervaar het als erg tegenstrijdig om enerzijds de geschriften van deze Schotse godgeleerden te gebruiken, terwijl je je zelf zeer sterk maakt voor een geheel ander 'schema' als het gaat om wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking.