In het verleden wel veel speurwerk gedaan naar de standenleer, maar het is mij nooit helemaal helder geworden.Ad Anker schreef:
Wat betreft standen in het genadeleven: ik kan hier heel veel overschrijven wat al geschreven is. Doe een onderzoekje op digibron en je leest er veel over. Zo heb je kennis over de achtergrond van deze leer en kun je dingen wellicht beter plaatsen, zeg ik vooral tegen de topicstarter.
Nav deze oproep van jou, wederom eens wat speurwerk gedaan, zoals je aangaf op digibron. Het ging mij nu eigenlijk niet specifiek om de standenleer, maar dat heeft blijkbaar toch volop te maken met de "nadere weldaden".
Ik citeer:
En even verderop in het artikel:Volgens deze leer (standenleer) vallen wedergeboorte en rechtvaardigmaking niet samen en is de laatste een nadere weldaad, die veel gelovigen wellicht nooit zullen meemaken."
Dit betreft een artikel nav het boek van K. van der Zwaag:Bij hen (oudvaders) lees je niet dat je eerst Gods eer meer moet liefhebben dan je eigen zaligheid en aan andere eisen moet voldoen voordat je tot Hem mag naderen. Een mens mag als zondaar de toevlucht nemen tot Christus. En door het geloof, dat een gave is van de Heilige Geest, wordt deze onmiddellijk gerechtvaardigd, waarna de strijd begint tussen de oude en de nieuwe mens. Dat is de boodschap van de brede gereformeerde traditie.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c9c1da7519