Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhil
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
misschien dat we het wantrouwen kunnen laten varen??!!!!
Hier is toch niemand mee gediend. Het gaat over bevinding.. die Bijbels is.
Hier is toch niemand mee gediend. Het gaat over bevinding.. die Bijbels is.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Moderator mededeling
Ontopic!
Dit is een topic wat gaat over het boek Omgang met God, Bijbelse bevinding van ds. Vreugdenhil. Graag hier inhoudelijk over discussiëren. Kritiek is uiteraard ook toegestaan, maar dan wel gebaseerd op de inhoud. Niet-inhoudelijke reacties worden zonder pardon verwijderd.
Uw Moderator
Ontopic!
Dit is een topic wat gaat over het boek Omgang met God, Bijbelse bevinding van ds. Vreugdenhil. Graag hier inhoudelijk over discussiëren. Kritiek is uiteraard ook toegestaan, maar dan wel gebaseerd op de inhoud. Niet-inhoudelijke reacties worden zonder pardon verwijderd.
Uw Moderator
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Vandaag een recensie in het RD :
refdag schreef: Bevindelijk geloven
tekst ds. M. Goudriaan
Enkele jaren geleden verscheen van de hand van ds. C. G. Vreugdenhil een boek over bevinding. Onlangs zag een heruitgave het licht: ”Omgaan met God. Bevindelijk geloven naar Schrift en belijdenis”.
De schrijver heeft het oorspronkelijke boek fors uitgebreid.
50 woorden citeren en een LINK is toegestaan.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Is het inmiddels toegestaan uitgebreid uit het RD te citeren? Ik kan me in deze recensie en vooral ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Nee, 50 woorden en een links is toegestaan!
Nee, 50 woorden en een links is toegestaan!
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Ander schreef:Ik kan me in deze recensie en vooral ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Ok, je hebt het boek inmiddels gelezen dus ?
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal mijn zin als volgt formuleren:Wilhelm schreef:Ander schreef:Ik kan me in deze recensie en vooral ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Ok, je hebt het boek inmiddels gelezen dus ?
Ik heb uit het boek de hoofdstukken over de prediking en over de doop gelezen. Aan de hand van wat ik daarvan gelezen heb kan ik me in deze recensie en ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Waarom niet gelijk de rest gelezen?Ander schreef:Je hebt helemaal gelijk. Ik zal mijn zin als volgt formuleren:Wilhelm schreef:Ander schreef:Ik kan me in deze recensie en vooral ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Ok, je hebt het boek inmiddels gelezen dus ?
Ik heb uit het boek de hoofdstukken over de prediking en over de doop gelezen. Aan de hand van wat ik daarvan gelezen heb kan ik me in deze recensie en ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Door omstandigheden.Mister schreef:Waarom niet gelijk de rest gelezen?Ander schreef:Je hebt helemaal gelijk. Ik zal mijn zin als volgt formuleren:Wilhelm schreef:Ander schreef:Ik kan me in deze recensie en vooral ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.
Ok, je hebt het boek inmiddels gelezen dus ?
Ik heb uit het boek de hoofdstukken over de prediking en over de doop gelezen. Aan de hand van wat ik daarvan gelezen heb kan ik me in deze recensie en ook in de vragen van ds. Goudriaan heel aardig vinden.


Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Als iemand het boek wil kopen, moet je wel snel zijn: het is bij de drukker uitverkocht.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
ik heb het van de week gekocht
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Wilhelm schreef:Vandaag een recensie in het RD :
refdag schreef: Bevindelijk geloven
tekst ds. M. Goudriaan
Enkele jaren geleden verscheen van de hand van ds. C. G. Vreugdenhil een boek over bevinding. Onlangs zag een heruitgave het licht: ”Omgaan met God. Bevindelijk geloven naar Schrift en belijdenis”.
De schrijver heeft het oorspronkelijke boek fors uitgebreid.
Willem schreef:Link? Please?
http://www.refdag.nl/nieuws/bevindelijk ... s_1_533969
Weet je ook hoe groot de eerste druk was ?Tiberius schreef:Als iemand het boek wil kopen, moet je wel snel zijn: het is bij de drukker uitverkocht.
Gezien de prijs zullen het heel wat exemplaren geweest zijn. Maar er zal ongetwijfeld een tweede druk komen.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Ik heb het bijna uithelma schreef:ik heb het van de week gekocht

Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
In Hoofdstuk 9, De toe-eigening van het heil - pag. 193 van dit boek staat het volgende:
Door het geloof omhelzen we Christus én Zijn verdiensten. (alles wat Hij verworven heeft). Maak die twee nooit los van elkaar. Sommigen mensen zeggen Hem te kennen in Zijn werk, maar nog niet in Zijn persoon. Dat kan niet! Dat is onschriftuurlijk en ongereformeerd. Ze horen juist heel nauw bij elkaar: Jezus Christus als persoon en het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten. Je kunt alleen maar weten wie Hij is uit het werk dat Hij heeft gedaan. Christus en Zijn werk mag je dus nooit van elkaar scheiden. Zaligmaker (Jezus) kan Hij alleen zijn door het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten.
Dit is toch iets anders dan hier staat:
Door het geloof omhelzen we Christus én Zijn verdiensten. (alles wat Hij verworven heeft). Maak die twee nooit los van elkaar. Sommigen mensen zeggen Hem te kennen in Zijn werk, maar nog niet in Zijn persoon. Dat kan niet! Dat is onschriftuurlijk en ongereformeerd. Ze horen juist heel nauw bij elkaar: Jezus Christus als persoon en het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten. Je kunt alleen maar weten wie Hij is uit het werk dat Hij heeft gedaan. Christus en Zijn werk mag je dus nooit van elkaar scheiden. Zaligmaker (Jezus) kan Hij alleen zijn door het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten.
Dit is toch iets anders dan hier staat:
ps. Het boek is toch slechter gelezen dan dat men uit de lovende kritieken alhier zou menen op te moeten maken.Saambinder van 17 februari schreef:Schriftuurlijk en bevindelijk.
In de zevende plaats: ‘De openbaring van de Middelaar’. Voor de kennis van Christus is echt een openbaring nodig in het leven van Zijn kinderen. Als Hij Zich niet openbaart, kennen zij Hem nog niet, ook niet al zijn ze ziende geworden. De blindgeborene kende wel het werk van Jezus, maar niet de Persoon van Jezus. Dat verandert als Jezus tot hem zegt: ‘En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het’.
Re: Omgang met God, Bijbelse bevinding door Ds CG Vreugdenhi
Willem suggereerde dat ds. Vreugdenhil totaal iets anders schreef dan ds. Schot. Ik vraag me dat af.
En ja, ik stem met ds. Schot in, dat daarvoor een openbaring van de hemel nodig is. Als Hij Zich niet openbaart, kunnen er tijden zijn waarin je de woorden van Christus mag horen, Zijn daden mag opmerken, maar in dat stadium zul je dat nooit voor Christuskennis houden. Daar rust je dan echt niet op. Rust is er pas, als er zekerheid is. En die zekerheid is er pas bij de geloofsomhelzing van Christus. (Ds. Schot) Op dat moment mag het geloof Christus en al Zijn weldaden aannemen. Als je dan mag terugzien, kun je zeker al opmerken dat Hij al eerder in je leven aanwezig was, met Zijn woorden, met Zijn daden. Maar het is onbijbels als iemand dan al zou zeggen: Ik ben een kind van God, Christus ken ik niet, maar ik ken wel ... (vul maar in). Zo iemand zal daarmee niet bezig zijn.
Misschien moeten we ook deze discussie niet op de spits drijven. Ik las namelijk een zinnetje, dat ik graag nog wil onderstrepen.
ds. C.G. Vreugdenhil schreef:Door het geloof omhelzen we Christus én Zijn verdiensten. (alles wat Hij verworven heeft). Maak die twee nooit los van elkaar. Sommigen mensen zeggen Hem te kennen in Zijn werk, maar nog niet in Zijn persoon. Dat kan niet! Dat is onschriftuurlijk en ongereformeerd. Ze horen juist heel nauw bij elkaar: Jezus Christus als persoon en het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten. Je kunt alleen maar weten wie Hij is uit het werk dat Hij heeft gedaan. Christus en Zijn werk mag je dus nooit van elkaar scheiden. Zaligmaker (Jezus) kan Hij alleen zijn door het werk dat Hij deed, Zijn verdiensten. (p. 193)
Ds. Vreugdenhil heeft het over de toeëigening van het heil. Hoe je verder ook denkt over de toeleidende weg tot Christus, over de standen in het genadeleven, over de wijze waarop Christus gekend kan worden, als we door het geloof Christus omhelzen dan kennen we Hem! En dan omhelzen we Christus én Zijn weldaden. (Zie wat ds. Vreugdenhil daarover schrijft.) Zulke mensen spreken niet over Christuskennis zonder over Zijn persoon te spreken. Dat kan niet. Wat er ook aan vooraf gegaan mag zijn, Hij wordt gekend.ds. A. Schot schreef:Schriftuurlijk en bevindelijk.
In de zevende plaats: ‘De openbaring van de Middelaar’. Voor de kennis van Christus is echt een openbaring nodig in het leven van Zijn kinderen. Als Hij Zich niet openbaart, kennen zij Hem nog niet, ook niet al zijn ze ziende geworden. De blindgeborene kende wel het werk van Jezus, maar niet de Persoon van Jezus. Dat verandert als Jezus tot hem zegt: ‘En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het’.
En ja, ik stem met ds. Schot in, dat daarvoor een openbaring van de hemel nodig is. Als Hij Zich niet openbaart, kunnen er tijden zijn waarin je de woorden van Christus mag horen, Zijn daden mag opmerken, maar in dat stadium zul je dat nooit voor Christuskennis houden. Daar rust je dan echt niet op. Rust is er pas, als er zekerheid is. En die zekerheid is er pas bij de geloofsomhelzing van Christus. (Ds. Schot) Op dat moment mag het geloof Christus en al Zijn weldaden aannemen. Als je dan mag terugzien, kun je zeker al opmerken dat Hij al eerder in je leven aanwezig was, met Zijn woorden, met Zijn daden. Maar het is onbijbels als iemand dan al zou zeggen: Ik ben een kind van God, Christus ken ik niet, maar ik ken wel ... (vul maar in). Zo iemand zal daarmee niet bezig zijn.
Misschien moeten we ook deze discussie niet op de spits drijven. Ik las namelijk een zinnetje, dat ik graag nog wil onderstrepen.
Ik heb dit met dankbaarheid genoteerd, want daarover is juist zoveel verwarring. Die blindgeborene hoort dan immers al wel Zijn stem. En is Zijn spreken niet al zo hartinnemend, dat alle stemmen in deze wereld erbij in het niet vallen. Ik zou in dat geval willen spreken van Christuskennis door wat Hij zegt. Nee, de blindgeborene zag Hem nog niet, maar mensen die Zijn stem eenmaal hebben gehoord, zullen niet tevreden kunnen rusten totdat ze hun roeping en verkiezing hebben vast gemaakt.ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begin niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)