De GG kunnen niet mee met de HSV

Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

Tiberius schreef:Wij van onze kant zijn wel benieuwd naar het wetenschappelijke gehalte van de kritiek op de wetenschappelijke kritiek.

Edit> Zelfde als Erasmiaan zie ik, dus kom maar op met je CV.
Volgens mij heb ik mij onthouden van inhoudelijk commentaar op de vertalingen van Zonderling. Ik heb enkel een principe ter sprake gebracht en getracht meer duidelijkheid te krijgen over de waarde die kan worden toegekend aan de kritiek van Zonderling.

Ontegenzeggelijk heeft hij meer kennis van de grondtalen dan ik. Ik kom niet verder dan vier jaar grieks op het VWO en zes jaar hebreeuwse cursus. Maar dat lijkt me verder eigenlijk niet relevant.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

Tiberius schreef:Kom, kom, je komt hier met veel bombarie iemands kennis in twijfel trekken en buitenproportioneel op de persoon spelen; dan is het op zijn minst correct dat je over je eigen CV opening van zaken geeft.
Ik heb verder geen behoefte om hierop in te gaan, daar ik de kennis van Zonderling niet in twijfel heb getrokken, doch louter hem heb verzocht openheid te verschaffen over de mate waarin hij de grondtalen beheerst.

Ik weet niet in welke professionele omgeving jij verkeert, maar in de mijne is het vrij gebruikelijk dat iemand inzicht verschaft in zijn kennis en ervaring, voordat er bepaalde uitspraken kunnen worden gedaan die als gezaghebbend kunnen worden beschouwd.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Lizzy »

Rambam schreef:
Lizzy schreef:Wanneer vind je het gezaghebbend Rambam?
Gezaghebbend heeft betrekking op de expertise van de vertaler en van de wetenschappelijke kritiek op het vertaalde.
Hmz maar bedoel je daarmee dat je de vertalers gekend moet hebben om het gezaghebbend te vinden?
Weet jij welke kennis zij hadden enz......
Wie oordelem daar over? Wij?
Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Rambam schreef:
Tiberius schreef:Kom, kom, je komt hier met veel bombarie iemands kennis in twijfel trekken en buitenproportioneel op de persoon spelen; dan is het op zijn minst correct dat je over je eigen CV opening van zaken geeft.
Ik heb verder geen behoefte om hierop in te gaan, daar ik de kennis van Zonderling niet in twijfel heb getrokken, doch louter hem heb verzocht openheid te verschaffen over de mate waarin hij de grondtalen beheerst.

Ik weet niet in welke professionele omgeving jij verkeert, maar in de mijne is het vrij gebruikelijk dat iemand inzicht verschaft in zijn kennis en ervaring, voordat er bepaalde uitspraken kunnen worden gedaan die als gezaghebbend kunnen worden beschouwd.
In mijn professionele omgeving is dat van geen enkel belang. Iedereen die zijn mond een douw wenst te geven, is bij ons van harte welkom. ::bye
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

Lizzy schreef:Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Te stellen dat de vertalers van de SV geïnspireerd waren door de Heilige Geest gaat mij veel te ver. Wij mogen God dankbaar zijn dat de bijbel in onze eigen taal beschikbaar is, maar om een vertaling als zodanig geïnspireerd te verklaren lijkt mij niet juist.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Rambam »

Tiberius schreef:In mijn professionele omgeving is dat van geen enkel belang. Iedereen die zijn mond een douw wenst te geven, is bij ons van harte welkom. ::bye
Dan moet je je misschien ook van commentaar onthouden en geen betekenis toekennen aan mijn vraag, indien je onbekend bent met bepaalde gebruiken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door helma »

Lizzy schreef:Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Nee; alleen de Bijbelschrijvers zijn geïnspireerd door de Heilige Geest
Daarom heet de Bijbel: Gods Woord
Dit mag en kan je nooit zeggen van een vertaling.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Rambam schreef:
Lizzy schreef:Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Te stellen dat de vertalers van de SV geïnspireerd waren door de Heilige Geest gaat mij veel te ver. Wij mogen God dankbaar zijn dat de bijbel in onze eigen taal beschikbaar is, maar om een vertaling als zodanig geïnspireerd te verklaren lijkt mij niet juist.
Dit ben ik met je eens.
De Heilige Geest heeft wel de bijbelschrijvers geïnspireerd, maar niet de vertalers. Wel is het zo, dat er een bijzondere verlichting (illuminatie) van de Geest bij de statenvertalers was.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Tiberius »

Rambam schreef:
Tiberius schreef:In mijn professionele omgeving is dat van geen enkel belang. Iedereen die zijn mond een douw wenst te geven, is bij ons van harte welkom. ::bye
Dan moet je je misschien ook van commentaar onthouden en geen betekenis toekennen aan mijn vraag, indien je onbekend bent met bepaalde gebruiken.
Ho, ho, we zitten hier op een theologisch discussieforum, zie de forumregels. Daar hoef jij jouw regels niet overheen te leggen.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Lizzy »

Helma schreef:Nee; alleen de Bijbelschrijvers zijn geïnspireerd door de Heilige Geest
Daarom heet de Bijbel: Gods Woord
Dit mag en kan je nooit zeggen van een vertaling.
Tiberius schreef:
Rambam schreef:
Lizzy schreef:Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Te stellen dat de vertalers van de SV geïnspireerd waren door de Heilige Geest gaat mij veel te ver. Wij mogen God dankbaar zijn dat de bijbel in onze eigen taal beschikbaar is, maar om een vertaling als zodanig geïnspireerd te verklaren lijkt mij niet juist.
Dit ben ik met je eens.
De Heilige Geest heeft wel de bijbelschrijvers geïnspireerd, maar niet de vertalers. Wel is het zo, dat er een bijzondere verlichting (illuminatie) van de Geest bij de statenvertalers was.
Oke..... dan ben ik abuis inderdaad wat betreft de vertalers.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef:
Evangelist schreef:Mijn persoonlijke mening is dat hij van mij mag waarschuwen. Ik vermag alleen nog steeds niet te begrijpen waarom een predikant moet waarschuwen tegen Gods Woord.
Ho, ho, hij waarschuwt tegen een onbetrouwbaarder vertaling van Gods Woord. Dat lijkt me wel een goede zaak voor een predikant.
Dit is de leugen waarmee vele critici zich op de been houden.
Het gaat hier niet om een onbetrouwbare vertaling; het is hooguit een vertaling waarbij men het niet eens is met de vertaalkeuzes; maar voor het overige ligt hier een degelijk stuk werk dat niet meer fouten bevat dan de SV zelf.

Als een predikant waarschuwt voor de NBV kan ik dat begrijpen; daar zijn stukken van teksten wegvertaald, of in de brieven echt een remonstrantse theologie in de vertaling geschoven. Maar dat verwijt kun je de HSV niet maken. Dan geeft het al helemaal geen pas om daar de duivel bij te halen. Of, als je dat wel wilt, dan moet je dat verwijt ook de vertaling van Luther geven. En dat zou toch niemand willen.

@Ander: Je gaat niet in op mijn vraag. Die wil ik best nog herhalen: Hoe acht jij het mogelijk dat ds. Moens enerzijds schrijft dat hij op geen enkele wijze mensen heeft willen kwesten of hun intenties heeft willen diskwalificeren, terwijl hij anderzijds (naar jouw oordeel) de uitspraak over de list van de satan voluit zou laten bestaan?
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Lizzy »

Lizzy schreef:
Helma schreef:Nee; alleen de Bijbelschrijvers zijn geïnspireerd door de Heilige Geest
Daarom heet de Bijbel: Gods Woord
Dit mag en kan je nooit zeggen van een vertaling.
Tiberius schreef:
Rambam schreef:
Lizzy schreef:Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Te stellen dat de vertalers van de SV geïnspireerd waren door de Heilige Geest gaat mij veel te ver. Wij mogen God dankbaar zijn dat de bijbel in onze eigen taal beschikbaar is, maar om een vertaling als zodanig geïnspireerd te verklaren lijkt mij niet juist.
Dit ben ik met je eens.
De Heilige Geest heeft wel de bijbelschrijvers geïnspireerd, maar niet de vertalers. Wel is het zo, dat er een bijzondere verlichting (illuminatie) van de Geest bij de statenvertalers was.
Oke..... dan ben ik abuis inderdaad wat betreft de vertalers.
Ik heb er nog eens over nagedacht.....
Maar omdat ik geen Grieks en Hebreeuws ken is de SV voor mij toch Gods geïspireerde Woord of zie ik dat nu verkeerd?
Ik vertrouw er op dat ze het zo getrouw mogelijk overgezet hebben naar het Nederlands vanuit de grondtekst.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Gian »

Lizzy schreef: Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Lizzy »

Gian schreef:
Lizzy schreef: Ik weet uit overlevering dat de mensen van de SV geïnspireerd zijn door de Heiligen Geest.
Gaat dat gezag ook uit van de HSV?
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
De SV wordt altijd hoog aangeschreven en alle andere vertalingen niet, omdat ze volgens ons niet kunnen tippen aan de SV.
Ik zeg dit even een beetje uit de losse hand hoor, maar ik bedoel dit niet alsof het me niet kan schelen.
Ik ben gewoon benieuwd of dat gevoel er ook is bij de HSV of dat dat ook gaat komen dat gezag wat de SV wel heeft.
Uit SV kun je teksten citeren en ben je (ik tenminste wel) mee opgegroeid en voelt heel vertrouwd.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Ander »

Evangelist schreef: @Ander: Je gaat niet in op mijn vraag. Die wil ik best nog herhalen: Hoe acht jij het mogelijk dat ds. Moens enerzijds schrijft dat hij op geen enkele wijze mensen heeft willen kwesten of hun intenties heeft willen diskwalificeren, terwijl hij anderzijds (naar jouw oordeel) de uitspraak over de list van de satan voluit zou laten bestaan?
Beste eh.. Evangelist, je had me tot nu toe niets gevraagd meen ik, maar ik wil best een antwoord geven. Hij laat niet alleen naar mijn oordeel de uitspraak staan, hij laat hem gewoon staan. Ik lees in zijn stukje in de krant niet dat hij woorden terugneemt. Dus dan moet jij niet gaan zeggen dat hij dat wel doet. Dat was mijn punt.
Als ik ds. Moens, en anderen, goed begrijp zien zij een verandering/vernieuwing/herziening van de Statenvertaling waarmee de gereformeerde gezindte vertrouwd is als gevaar. Waarom? Omdat het afwijkt van alle geschriften van de vaderen, die overal de Statenvertaling gebruiken, omdat de kanttekeningen van geringe betekenis zullen zijn wanneer jongeren massaal naar de HSV zouden gaan grijpen en zou er een kloof komen tussen onze jeugd en het voorgeslacht. Daar maakt men zich zorgen over en dat zou best eens een list van de duivel kunnen zijn, al moet je met zulke uitspraken heel voorzichtig zijn, precies zoals ds. Moens herhaaldelijk aangegeven heeft. Daarmee is het niet juist, en dat doet ds. Moens ook niet, om gelijk de intentie willen diskwalificeren of mensen te kwetsen. Dat neemt niet weg dat hij tegen deze zorgelijke ontwikkelingen ernstig mag en moet waarschuwen.
Gesloten