Jongerenbijbel

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Jongerenbijbel

Bericht door Mara »

In een christelijke boekhandel zag ik een zgn jongerenbijbel van uitgeverij Jongbloed liggen.
Met een kekke aangesprekende kaft, maar helaas, hij zat in het plastic, dichtgeseald en mocht niet open.
Rond de 55 euro kost hij.
Wie kent deze bijbel, heeft hem aangeschaft voor zijn puber ?
En ben je voor- of tegenstander van een jongerenbijbel ?
Ik twijfel nl over de aanschaf hiervan, dus wil even wat meningen horen als dat kan. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jongerenbijbel

Bericht door huisman »

Mara schreef:In een christelijke boekhandel zag ik een zgn jongerenbijbel van uitgeverij Jongbloed liggen.
Met een kekke aangesprekende kaft, maar helaas, hij zat in het plastic, dichtgeseald en mocht niet open.
Rond de 55 euro kost hij.
Wie kent deze bijbel, heeft hem aangeschaft voor zijn puber ?
En ben je voor- of tegenstander van een jongerenbijbel ?
Ik twijfel nl over de aanschaf hiervan, dus wil even wat meningen horen als dat kan. :)
Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken.
En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
De bijbel met kanttekeningen en psalmen, gezangen, catechismus en formulieren in schooleditie. Formaat 15 x 22 cm. Met iets dikker papier dan de gewone editie. Soepele kunstleren band zonder hoes
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:In een christelijke boekhandel zag ik een zgn jongerenbijbel van uitgeverij Jongbloed liggen.
Met een kekke aangesprekende kaft, maar helaas, hij zat in het plastic, dichtgeseald en mocht niet open.
Rond de 55 euro kost hij.
Wie kent deze bijbel, heeft hem aangeschaft voor zijn puber ?
En ben je voor- of tegenstander van een jongerenbijbel ?
Ik twijfel nl over de aanschaf hiervan, dus wil even wat meningen horen als dat kan. :)
Het is een Bijbel in de NBV vertaling, waar wat extra uitleg over de bijbelboeken is toegevoegd.
Je kan een eigen cover kiezen en er is behoorlijk wat ruimte voor aantekeningen.

Maar ik zou Huismans advies opvolgen, als ik jou was.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jongerenbijbel

Bericht door memento »

huisman schreef:Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken. En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
Precies! Of je nu GBS-fan bent of niet, iedereen zal moeten toegeven dat dit een grote verdienste is van de GBS: Een SV met kanttekeningen op de markt brengen, in goede druk, met goed leesbaar lettertype, en voor een zeer aantrekkelijke prijs. Zo is er voor niemand een excuus om de kanttekeningen niet in huis te hebben.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Jongerenbijbel

Bericht door parsifal »

Een bijbel met ruimte voor aantekeningen is natuurlijk ook nooit weg.
Wat extra achtergrond bij de Bijbelboeken is ook goed. De vertaling is misschien niet de best denkbare, maar al met al is zo'n Bijbel wel de moeite waard.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken.
En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
Deze krijgen ze bij ons met het verlaten van de basisschool, namens het bestuur.

Ik geef mijn kinderen liever de HSV kado, aan het einde van dit jaar.
Laatst gewijzigd door Orchidee op 28 okt 2010, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Mara »

Bedankt allemaal voor de tips :super
Onze kinderen zaten op een prot chr basisschool en kregen dus resp Het Boek en De Nieuwe Bijbel mee.
Maar ik vond dat niet eens zo erg.
Alle bijbels staan gebroederlijk naast elkaar en we gebruiken ze om te vergelijken.
Of bijv een gedeelte eens anders te lezen.
Aan tafel lezen we uit de trouwbijbel (s.v.) en uit een dagboek voor jongeren (Confrontatie, Cock Grandia, uitg de Banier, een aanrader)
Ik zocht nog een mooi cadeau en dacht dat het misschien goed zou zijn om een jongerenbijbel te kopen.
Ik ga het advies van Huisman opvolgen :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Gian »

Ik wil de jongerenbijbel aanraden voor jongeren. Ik heb al veel jongeren meegemaakt die graag uit deze bijbel lezen. Er staat veel info bij de teksten. Het is een bijzonder goed verkochte bijbel. Jongeren raken op een prettige manier vertrouwt met het het Woord van God in normale verstaanbare taal van een bijzonder betrouwbare vertaling.
Ik wil de SV afraden. De SV is voor jongeren acabadabra. Tenzij ze oud-nederlandsch gestudeerd hebben.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Jongerenbijbel

Bericht door vlinder »

Wij lezen een soort jongerenbijbel nu alleen dan van de New King James. Ook veel achtergrond, ik kan me voorstellen dat jongeren dit aanspreekt. Over de Nederlandse jongerenbijbel heb ik geen mening, die ken ik niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Marnix »

Ik ken hem wel, ken talloze mensen die hem hebben. Veel extra info, ruimte voor aantekeningen etc. Handig... en verder sluit ik me, het zal niemand verbazen, bij Gian aan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jongerenbijbel

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
huisman schreef:Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken. En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
Precies! Of je nu GBS-fan bent of niet, iedereen zal moeten toegeven dat dit een grote verdienste is van de GBS: Een SV met kanttekeningen op de markt brengen, in goede druk, met goed leesbaar lettertype, en voor een zeer aantrekkelijke prijs. Zo is er voor niemand een excuus om de kanttekeningen niet in huis te hebben.
GBS-fans? bestaan die ook al?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
memento schreef:
huisman schreef:Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken. En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
Precies! Of je nu GBS-fan bent of niet, iedereen zal moeten toegeven dat dit een grote verdienste is van de GBS: Een SV met kanttekeningen op de markt brengen, in goede druk, met goed leesbaar lettertype, en voor een zeer aantrekkelijke prijs. Zo is er voor niemand een excuus om de kanttekeningen niet in huis te hebben.
GBS-fans? bestaan die ook al?
Ja, en "Jongbloedfans" :slurp ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jongerenbijbel

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:
huisman schreef:Ik geef mijn kinderen liever de SV met kanttekeningen , dat is jongeren en studiebijbel in één en als ze volwassen zijn kunnen ze hem nog steeds gebruiken. En dan deze editie van het GBS voor maar €35,-
Precies! Of je nu GBS-fan bent of niet, iedereen zal moeten toegeven dat dit een grote verdienste is van de GBS: Een SV met kanttekeningen op de markt brengen, in goede druk, met goed leesbaar lettertype, en voor een zeer aantrekkelijke prijs. Zo is er voor niemand een excuus om de kanttekeningen niet in huis te hebben.
GBS-fans? bestaan die ook al?
Ja, en "Jongbloedfans" :slurp ;)
Maar of Jongbloed zo goed is? Had Jongbloed over de tekst gewaakt dan was het werk van de GBS een stuk makkelijker geweest. Jongbloed is gewoon erg slordig omgegaan met de tekst, en dat is beslist geen fabel. Opvallend is wel dan sinds het verschijnen van de eerste GBS bijbel, ook Jongbloed terug ging grijpen naar de meer oorspronkelijke tekst...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Zacheüs »

Gian schreef:..............Ik wil de SV afraden. De SV is voor jongeren acabadabra. Tenzij ze oud-nederlandsch gestudeerd hebben.
Voor jongeren die het niet gewend zijn is het misschien abacadabra.
In de erediensten, op school, JV en catechisatie wordt onze kinderen uit de SV gelezen, dus waarom thuis niet?
Ieder heeft dan een SV met kanttek. voor zich en leest om de beurt 2 verzen. Wat niet duidelijk is, bespreken we met elkaar.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Jongerenbijbel

Bericht door Fjodor »

Zacheüs schreef:
Gian schreef:..............Ik wil de SV afraden. De SV is voor jongeren acabadabra. Tenzij ze oud-nederlandsch gestudeerd hebben.
Voor jongeren die het niet gewend zijn is het misschien abacadabra.
In de erediensten, op school, JV en catechisatie wordt onze kinderen uit de SV gelezen, dus waarom thuis niet?
Ieder heeft dan een SV met kanttek. voor zich en leest om de beurt 2 verzen. Wat niet duidelijk is, bespreken we met elkaar.
Ook voor jongeren die het wel gewend zijn is het vaak abacadabra.
Ik weet van mensen die hun hele leven met de SV geleefd hebben (die al in de tachtig zijn), die serieus christen zijn en er dus ook veel uit lezen, maar die het nog steeds een heel moeilijke vertaling vinden. Het is gewoon geen Nederlands van deze tijd.
Dus ook ik wil de SV voor algemeen kerkenwerk afraden. Je moet als kerk naar buiten openstaan, je moet begrijpelijk zijn, je moet de Joden een Jood worden en de Grieken een Griek, en de SV belemmert dat.
Neemt niet weg dat ik zelf altijd de SV erbij houdt om de nieuwere vertalingen te controleren. Want het is gewoon de letterlijkste vertaling.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie