Seksueel misbruik

Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 15 apr 2023, 19:03
Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 18:59
Tiberius schreef: 15 apr 2023, 18:56 Eens met Huisman.
Niet-sporen is te heftig uitgedrukt, laat dat soort opmerkingen liever achterwege.
Maar ik schrik er wel van dat sommigen het gedrag van die man goed willen praten. Dat maakt het voor die meiden nog erger.
Er wordt niets goed gepraat. Alleen aangegeven dat niet alles zo zwart-wit is zoals sommigen zouden willen.
We zullen binnenkort kort zien of de rechter ook deze mening deelt of dat hij wettig en overtuigend bewezen vindt dat de betreffende man de meisjes misbruikt heeft.
Waarin ook nog veel fout kan gaan en gaat. Wat het voor slachtoffers ongetwijfeld ook weer extra moeilijk maakt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 19:08
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen.
Het eerste is hier niet ter discussie geweest. Wat het tweede betreft, dat klopt feitelijk niet.
De man was niet de gelijke van het meisje. Hij was docent en catecheet. Hij zit dus per definitie fout.
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

@Ambtenaar:
Noem eens twee voorbeelden? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ook meegemaakt dat twee meisjes per WhatsApp afspraken om een leraar te beschuldigen. Dus inderdaad moet je soms voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2023, 19:10
Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 19:08
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen.
Het eerste is hier niet ter discussie geweest. Wat het tweede betreft, dat klopt feitelijk niet.
De man was niet de gelijke van het meisje. Hij was docent en catecheet. Hij zit dus per definitie fout.
Is zijn rol als docent relevant? Hij had ook timmerman kunnen zijn. Het vermoedelijk misbruik is volledig buiten school om gebeurt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 15 apr 2023, 19:10 @Ambtenaar:
Noem eens twee voorbeelden? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ook meegemaakt dat twee meisjes per WhatsApp afspraken om een leraar te beschuldigen. Dus inderdaad moet je soms voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
Voorbeelden van wat? Van hiërarchische relaties waarin misbruik ontstaat in reformatorische kring?

Een ouderling in de Gereformeerde Gemeente in Nederland in Elspeet die een seksuele relatie onderhoud met een kwetsbaar gemeentelid.

Een leraar op het Van Lodenstein College die een relatie aangaat met een minderjarige leerling.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2023, 19:15
DDD schreef: 15 apr 2023, 19:10 @Ambtenaar:
Noem eens twee voorbeelden? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ook meegemaakt dat twee meisjes per WhatsApp afspraken om een leraar te beschuldigen. Dus inderdaad moet je soms voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
Voorbeelden van wat? Van hiërarchische relaties waarin misbruik ontstaat in reformatorische kring?

Een ouderling in de Gereformeerde Gemeente in Nederland in Elspeet die een seksuele relatie onderhoud met een kwetsbaar gemeentelid.

Een leraar op het Van Lodenstein College die een relatie aangaat met een minderjarige leerling.
Dat jij deze zaken kunt noemen geeft toch aan dat er geen doofpot is geweest?
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Mannetje »

Edit: O, ik reageerde op een ouder stukje, nou ja, het zal wel.

En zelfs als de gezagsrelatie voorbij is, zoals lijkt te volgen uit het verhaal, dan is het meisje nog minderjarig. Dan moet je als volwassen man toch zo'n kind tegen zichzelf beschermen! Ja, maar het is een losgeslagen puber. Nou en!? Dan toch helemaal, als docent en mentor weet je toch hor pubers zijn!
Ja maar, ze is al zo ervaren op dit gebied. Nou en!? Als je dan al aan een relatie begint, leer haar dan wat tederheid is, wachtende liefde, zelfbeheersing. Man, wees een vent en wees een heer! *

En zelfs al zou het juridisch niet verwijtbaar zijn, dan is er nog een andere kant. Christen. Wat een smaad haal je over de Koning Wiens Naam je draagt als christen.


*Ja maar, koning David dan? Nou... daar zie je hoe de Heere naar zulke zaken kijkt.
Ja maar, zit dat dan niet in jouw hart, Mannetje? O, hoe ernstig, ook van mij geldt het geneigd tot alle kwaad. Maar dat maakt het kwade niet goed. Dat maakt niet dat ik of een ander dan maar mag zondigen of toegeven aan boze lusten.
Laatst gewijzigd door Mannetje op 15 apr 2023, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

DDD schreef: 15 apr 2023, 19:10 @Ambtenaar:
Noem eens twee voorbeelden? Want daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ook meegemaakt dat twee meisjes per WhatsApp afspraken om een leraar te beschuldigen. Dus inderdaad moet je soms voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
Helaas is dit ook bij een van mijn docenten van de middelbare school gebeurt. Gelukkig gaf het zogenaamde slachtoffer vrij snel toe dat zij de beschuldiging uit wraak had geuit. Maar de docent stond wel binnen no time als pedo '****' bekend.

We moeten ontzettend voorzichtig zijn bij beschuldigingen over misbruik. Vaak zijn er geen getuigen en iemand zijn/haar goede naam is zo beschadigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef: 15 apr 2023, 19:16 Edit: O, ik reageerde op een ouder stukje, nou ja, het zal wel.

En zelfs als de gezagsrelatie voorbij is, zoals lijkt te volgen uit het verhaal, dan is het meisje nog minderjarig. Dan moet je als volwassen man toch zo'n kind tegen zichzelf beschermen! Ja, maar het is een losgeslagen puber. Nou en!? Dan toch helemaal, als docent en mentor weet je toch hor pubers zijn!
Ja maar, ze is al zo ervaren op dit gebied. Nou en!? Als je dan al aan een relatie begint, leer haar dan wat tederheid is, wachtende liefde, zelfbeheersing. Man, wees een vent en wees een heer! *

En zelfs al zou het juridisch niet verwijtbaar zijn, dan is er nog een andere kant. Christen. Wat een smaad haal je over de Koning Wiens Naam je draagt als christen.


*Ja maar, koning David dan? Nou... daar zie je hoe de Heere naar zulke zaken kijkt.
Ja maar, zit dat dan niet in jouw hart, Mannetje? O, hoe ernstig, ook van mij geldt het geneigd tot alle kwaad. Maar dat maakt het kwade niet goed. Dat maakt niet dat ik of een ander dan maar mag zondigen of toegeven aan boze lusten.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Maar de discussie ging mi meer om de juridische kaders.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 15 apr 2023, 19:16 Dat jij deze zaken kunt noemen geeft toch aan dat er geen doofpot is geweest?
Nee. Van zaken die in de doofpot verdwijnen heb ik immers geen kennis. Misschien eens het boekje Geld, Seks en Macht lezen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Thea »

Dus een relatie tussen iemand van 22 met iemand van 17 jaar zou niet mogen, want als er iets mis gaat is de ander minderjarig.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Seksueel misbruik

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 19:09
Ambtenaar schreef: 15 apr 2023, 19:08 Maar met de houding die een aantal hier tentoonspreiden is het niet verwonderlijk dat binnen reformatorische kring zaken in de doofpot belanden. Zeker ook gezien de vaak ongezonde geestelijke hiërarchie waar vaak sprake van is.
Grotere onzin heb ik in dit draadje niet gelezen.

Zo’n onzin is het niet wat @Ambtenaar zegt. Denk alleen dat het overal voorkomt waar gezagsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Het nuanceren en van twee kanten bekijken in zedenzaken geeft nog meer schade bij de slachtoffers en de daders zeggen sorry en gaan over tot de orde van de dag.

Waar zit bij jou en Thea het verschil tussen de 15 en 17 jarige? De 15 jarige deed het toch ook uit vrije wil? Of is de juridische leeftijdsgrens beslissend voor jullie?

Ik zie weinig verschil en vind beide gedragingen zeer ernstig en beschadigend. Deze man heeft misbruik gemaakt van zijn positie als leraar en mentor en zo seksueel misbruik gemaakt van twee jonge meisjes.
Dat is strafrechtelijk te vervolgen en kerkrechtelijk zeer censurabel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

Thea schreef: 15 apr 2023, 19:22 Dus een relatie tussen iemand van 22 met iemand van 17 jaar zou niet mogen, want als er iets mis gaat is de ander minderjarig.
Opzich is er niks mis mee, maar ouderling/catecheet met een jonge meid uit zijn groep is in mijn ogen vreemd.
(Ik vraag mij ook af waar de ouders waren.)
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2023, 19:19
Zeeuw schreef: 15 apr 2023, 19:16 Dat jij deze zaken kunt noemen geeft toch aan dat er geen doofpot is geweest?
Nee. Van zaken die in de doofpot verdwijnen heb ik immers geen kennis. Misschien eens het boekje Geld, Seks en Macht lezen?
Dat boekje leert mij dat christenen net mensen zijn. Zowel reformatorische als andere christenen. Zou het anders moeten zijn? Ja. Is het anders? Vaak niet helaas.
Wordt het anders als je mag weten een kind van Hem te zijn? Het zou een topic waard zijn.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

'De oud-docent zegt een gelovig mens te zijn maar moeite te hebben dat te praktiseren.'
Nog los van de situatie is het heel triest dat zo iemand ouderling was.

Hoe kan iemand geestelijke leiding geven als hij zo in elkaar steekt. Wat heeft hij gedacht toen hij zondags het 7e gebod aan de gemeente voorlas...
Plaats reactie