Toch niet recht gedaan...

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Mister schreef: Kortom, niet verstandig en onwaar.
Niet verstandig, daar kan ik inkomen, wanneer ik jou ligging inschat. Onwaar, dat klopt niet. Ds. Roos ervaart dat zo, dus het is waar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Auto schreef:
Ander schreef:Een veel gehoorde uitspraak bij de GGiN (lees de synodeverslagen en lees de boekjes die zijn uitgegeven n.a.v. bevestigingen/intreden) dat er opgemerkt wordt dat er grote saamhorigheid en liefde is. Dat was ook afgelopen dinsdag merkbaar bij de intrede van ds. Schultink in Gouda.
Ik denk dat we dit aardig moeten nuanceren, (ik zal het onderbouwen ;) ) Wat is er in Elspeet gebeurd dat de GGinNed daar gescheurd is, hoe hebben daar ambtsdragers geacteerd? Wat is er gebeurd rond de aansluiting van deze gemeente bij de OGG? Wat heeft er allemaal gespeeld rond ds Treur en zijn besluit om het ambt neer te leggen? Ik denk dat de woorden 'grote saamhorigheid' en 'liefde' een heel andere dimensie krijgen. Daarnaast spelen er veel meer zaken die niet deugen. Maar wat wil je ook .......... het zijn ook allemaal Adamieten vandezelfde stam als wij en hebben allemaal dezelfde stamhoofd. Ga het alsjeblieft niet beter maken dan het is.
Je laatste constatering is volkomen juist. Maar ja, 't lijkt wel een beetje op een klaagzang en geween hoe slecht het allemaal niet is. Maar goed, Auto, je bewijst hiermee toch een bepaalde herkenning te hebben in het besproken artikel, dat doet me deugd. Er borrelde bij mij een lijstje met GG-misstanden boven maar het lijkt me onverstandig om dat hier te posten. 't Lijstje was wel wat langer...
Gelukkig ;(
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Maar wat vind je inhoudelijk dan van deze punten?
Dat is natuurlijk een beetje lastig. Het moge duidelijk zijn dat ik punt 1 onzin vindt. Dus daar vind ik van wat ik al geschreven heb. Punt 2 is een gevoelen van memento. Ds. Roos noemt dat hij geen herkenning heeft met predikanten uit de GG. Memento legt erin dat ds. Roos de predikanten uit het midden en links bedoelt. Ik vind het gewoon een eerlijk punt. Vele links-georiënteerde forummers laten duidelijk blijken in bepaalde postings dat ze weinig herkenning hebben met predikanten uit het rechtse deel van de GG/GGiN. Dus zo'n bizar punt is het eigenlijk ook niet.
Punt 2: Het geen "geestelijke herkenning ervaren" staat toch gelijk in bevindelijke kringen met: zijn bekering deugd niet. Toch? En als dat niet zo is, misschien kan je ons uitleggen wat het dan wél betekend?

Punt 1: Waarom moet er bij het slot van een artikel altijd opmerkingen als "„Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden". Voegt niets toe. Waarom altijd (ik heb controleerbare bronnen genoemd waarin duidelijk wordt dat dit vaker gebeurt) dat geklaag? Het lijkt wel, of het nodig is als een soort teken van rechtzinnigheid. Door het altijd maar te gebruiken worden het lege woorden. Als het echte nood is, klaag het dan aan de Heere, en niet de krantlezer. En doe je ogen open voor het werk wat Hij nog veelvuldig doet. Ik weet niet wat erger is. Een predikant die in zijn gemeente "weinig geestelijk leven" vindt, of een predikant die te blind is om dat geestelijke leven te zien. In beide gevallen is er iets grondig mis in die gemeente. Als predikant zou ik dat niet in de krant zetten, maar bidden en smeken aan de Heere, of Hij het ten goede veranderen wil.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:Punt 2: Het geen "geestelijke herkenning ervaren" staat toch gelijk in bevindelijke kringen met: zijn bekering deugt niet. Toch? En als dat niet zo is, misschien kan je ons uitleggen wat het dan wél betekend?
Ja, nu moet ik voor een ander gaan praten. Dat is wat lastig. Ik denk dat het betekent dat ds. Roos de prediking van deze predikanten niet zuiver vindt. Dat kan natuurlijk. Maar om dan te zeggen dat de bekering niet deugt, gaat te ver. En dat moet je er ook niet in leggen.
Punt 1: Waarom moet er bij het slot van een artikel altijd opmerkingen als "„Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden". Voegt niets toe. Waarom altijd (ik heb controleerbare bronnen genoemd waarin duidelijk wordt dat dit vaker gebeurt) dat geklaag? Het lijkt wel, of het nodig is als een soort teken van rechtzinnigheid. Door het altijd maar te gebruiken worden het lege woorden. Als het echte nood is, klaag het dan aan de Heere, en niet de krantlezer. En doe je ogen open voor het werk wat Hij nog veelvuldig doet. Ik weet niet wat erger is. Een predikant die in zijn gemeente "weinig geestelijk leven" vindt, of een predikant die te blind is om dat geestelijke leven te zien.
Het is een predikant die het zegt, memento. Je hebt gelijk dat je die nood de Heere moet klagen. Maar er is niets op tegen om daar ook over te spreken. De Bijbel is daarin ook duidelijk. Ik ellendig mens... zegt Paulus.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:Punt 2: Het geen "geestelijke herkenning ervaren" staat toch gelijk in bevindelijke kringen met: zijn bekering deugt niet. Toch? En als dat niet zo is, misschien kan je ons uitleggen wat het dan wél betekend?
Ja, nu moet ik voor een ander gaan praten. Dat is wat lastig. Ik denk dat het betekent dat ds. Roos de prediking van deze predikanten niet zuiver vindt. Dat kan natuurlijk. Maar om dan te zeggen dat de bekering niet deugt, gaat te ver. En dat moet je er ook niet in leggen.
Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
Ander schreef:
Punt 1: Waarom moet er bij het slot van een artikel altijd opmerkingen als "„Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden". Voegt niets toe. Waarom altijd (ik heb controleerbare bronnen genoemd waarin duidelijk wordt dat dit vaker gebeurt) dat geklaag? Het lijkt wel, of het nodig is als een soort teken van rechtzinnigheid. Door het altijd maar te gebruiken worden het lege woorden. Als het echte nood is, klaag het dan aan de Heere, en niet de krantlezer. En doe je ogen open voor het werk wat Hij nog veelvuldig doet. Ik weet niet wat erger is. Een predikant die in zijn gemeente "weinig geestelijk leven" vindt, of een predikant die te blind is om dat geestelijke leven te zien.
Het is een predikant die het zegt, memento. Je hebt gelijk dat je die nood de Heere moet klagen. Maar er is niets op tegen om daar ook over te spreken. De Bijbel is daarin ook duidelijk. Ik ellendig mens... zegt Paulus.
Sja, Paulus noemt dat inderdaad. Hij heeft het dan over zichzelf, trouwens, niet over anderen. En Hij haast zich, om de loftrompet over Gods heerlijke werk aan de mond te zetten. Iets wat deze predikanten niet doen: ze vertellen alleen maar hoe geesteloos het is.

Ik zou zeggen: Als predikant is dat jouw verantwoording. Of je bent blind in het zien van geestelijk leven. Of er is iets grondig mis in jouw gemeente, waardoor Gods werk geen doorgang vindt. In beide gevallen niet iets om in de krant te zetten, maar om mee naar Gods genadetroon te vluchten met de bede: Heere, verander in mijn gemeente hetgeen Uw werk in de weg staat. En open mijn ogen om Uw werk te mogen zien.

Zoals het er nu (en in vele andere artikelen) staat is het een lege klacht. Een soort teken van rechtzinnigheid, zo van: We hebben maar mooi weer even verteld hoe slecht het is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door pierre27 »

Ds Eckeveld spreekt uit wat er bij vele GG mensen leeft en ds Roos spreekt uit wat er bij vele GG in Ned mensen leeft.
Of je het nou wel of niet wil zien, het is de realiteit. Wat ik hoor en lees van beide kerkverbanden is dat er een grote groep bij beiden is die denkt en uitspreekt wat deze predikanten benoemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

pierre27 schreef:Ds Eckeveld spreekt uit wat er bij vele GG mensen leeft en ds Roos spreekt uit wat er bij vele GG in Ned mensen leeft.
Of je het nou wel of niet wil zien, het is de realiteit. Wat ik hoor en lees van beide kerkverbanden is dat er een grote groep bij beiden is die denkt en uitspreekt wat deze predikanten benoemen.
Ik weet nu niet of het verstandig is als predikant om te gaan verwoorden wat het kerkvolk vindt. Zeker niet als je zegt, dat er onder dat kerkvolk maar weinig geestelijk leven is...

Het zou toch veel mooier zijn als de predikanten het goede voorbeeld geven (zoals m.i. in dezen de GG doet) door te zoeken naar eenheid en samenspraak, in de erkenning van gemaakte fouten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
En als ds. Roos dit nu van de PKN of van de GKV gezegd had, wat dan?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 30 okt 2010, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
En als ds. Roos die nu van de PKN of van de GKV gezegd had, wat dan?
Dat zegt hij niet, want de GGinNed is niet in gesprek met genoemde kerkgenootschappen ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
En als ds. Roos die nu van de PKN of van de GKV gezegd had, wat dan?
Of de HHK? ;)
Welk onderscheid wil je nu maken, memento? Jij wilt ds. Roos lekker laten zeggen dat de meeste GG-predikanten onbekeerd zijn. Dat wil jij graag toch? Alleen, en dat is het punt, ds. Roos zegt dat niet. Dat is wat jij er van maakt. En dat is kwalijk.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
En als ds. Roos dit nu van de PKN of van de GKV gezegd had, wat dan?
Dat zegt hij niet, want de GGinNed is niet in gesprek met genoemde kerkgenootschappen ;)
Ik zeg ook 'als'...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef: Het zou toch veel mooier zijn als de predikanten het goede voorbeeld geven (zoals m.i. in dezen de GG doet) door te zoeken naar eenheid en samenspraak, in de erkenning van gemaakte fouten.
En lelijk doen over de Wachter Sions. Wel volledig zijn, natuurlijk... ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

-knip- niet nodig idd zoals Ander opmerkt voorbeeld dat niet bewezen is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
pierre27 schreef:Ds Eckeveld spreekt uit wat er bij vele GG mensen leeft en ds Roos spreekt uit wat er bij vele GG in Ned mensen leeft.
Of je het nou wel of niet wil zien, het is de realiteit. Wat ik hoor en lees van beide kerkverbanden is dat er een grote groep bij beiden is die denkt en uitspreekt wat deze predikanten benoemen.
Ik weet nu niet of het verstandig is als predikant om te gaan verwoorden wat het kerkvolk vindt. Zeker niet als je zegt, dat er onder dat kerkvolk maar weinig geestelijk leven is...

Het zou toch veel mooier zijn als de predikanten het goede voorbeeld geven (zoals m.i. in dezen de GG doet) door te zoeken naar eenheid en samenspraak, in de erkenning van gemaakte fouten.
Ik doel niet op het geestelijk leven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Als het krantenartikel het juist weergeeft (en het RD is erg secuur in zulke gevoelige zaken) gaat die uitspraken over de persoon van de predikant, niet over zijn prediking.

"Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren."
En als ds. Roos die nu van de PKN of van de GKV gezegd had, wat dan?
Of de HHK? ;)
Al zou het gaan om een predikant van een pinkstergemeente. Het is niet aan ons om te oordelen over iemands geestelijke staat. Wel kan je natuurlijk zeggen dat er grote dogmatische verschillen zijn (als die er zijn), of dat men over de bevindelijke doorwerking van de leer wezenlijk anders denkt (als je dat kan aantonen, iets wat je bv richting een GKV-er wel kan doen).

Het grote verschil is, dat het dan niet meer gaat over de een persoon, maar over zijn visie.
Gesloten