refo schreef:Ik ben er van overtuigd dat geloven een 'niet zien' is.
De apostelen zeggen dat ook steeds zo: WIJ hebben Hem gezien en met de handen getast. Jullie niet, jullie geloven wat wij van Hem zeggen en zullen Hem later zien.
Was het anders geweest, dan hadden ze dat zo verwoord: wij hebben Hem gezien met de ogen en jullie hebben Hem met geloofsogen gezien.
Ook de apostelen hebben Jezus met geloofsogen gezien! En diezelfde apostelen spreken wel degelijk over het uit de
duisternis geroepen te worden tot het licht, over de god dezer eeuw, die de zinnen
verblindt, zodat hen niet
bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid in Christus, enz. Dat klinkt allemaal heel zintuiglijk, maar het gaat hier om geestelijke werkelijkheden. Dat heeft niets te maken met een lichamelijk zien van Christus.
refo schreef:Het gaat over 'volle zekerheid'. De zekerheid is gebaseerd op het Woord. En verder niets. Daarom zijn ook de sacramenten ingesteld: je gelooft, maar ziet niets. Daarom is er water, brood en wijn. Dat zien en tasten versterkt het geloof. Maar hoe zou dat versterken als geloven uit geestelijke inspraken bestaat?
Het gaat er maar om wat je onder geestelijke inspraken verstaat. Dat betekent niet per se dat je een tekst moet krijgen of iets van dien aard, maar het gaat om geestelijk
zien, inzien, verstaan. Wanneer ons hart niet geopend wordt, onze ogen niet geopend worden, dan verstaan we niets van het Evangelie, dan geloven we ook niet, dan verachten we de heerlijkheid van Christus en achten we Zijn bloed onrein.
refo schreef:Dat zou dan toch veel beter geweest zijn? Dat Jezus zou vetrekken en zeggen: ik zal af en toe door de Geest inwendig tot u spreken? Maar nee, prediking, doop en avondmaal.
Ik weet niet wat de Heere Jezus allemaal wel en niet gezegd zou moeten hebben om refo te overtuigen. Ik weet wel, dat Hij gezegd heeft "Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat de degenen, die niet zien,
zien mogen, en die zien, blind worden", en dat "wie de Zoon
aanschouwt en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe".
refo schreef:Hij heeft Zijn Geest wel gezonden! Maar daardoor gingen de predikers aan het werk. En de mensen werden daardoor ware hoorders. Maar er staat niet dat ze allemaal Jezus te zien kregen. En al helemaal niet dat Christus in ze kwam wonen. Dat kan ook helemaal niet, want Hij is in de hemel. (Dat moest omdat Hij dan Zijn Geest kon zenden, Die Hij niet zou hoeven zenden als Hij Zelf inwonen bleef in de discipelen).
Doet de Geest alleen wat in de predikers of doet Hij óók wat aan de hoorders?
refo schreef:En ga je dat (een vorm van zien) toch eisen van mensen, dan komt er nooit zekerheid. Dan moeten we accepteren dat de Geest minder werkt dan vroeger. Dat is dan ook inderdaad een werkelijkheid die zelf veroorzaakt is. Net zo goed als de Geest niet kan werken als er in het Latijn gepreekt wordt, kan Hij niet werken als er gezegd wordt dat Hij de Eerste moet zijn. Hij wil dat het Woord de Eerste is. De Geest is heel bescheiden, wat dat betreft. En draait Zich om als Hij voorop gezet wordt. Daar wil Hij niet van weten.
Hoe bescheiden de Geest is, weet ik niet. De Bijbel zegt daar bij mijn weten niets over. Maar over wat de Heilige Geest doet in mensenharten, is de Bijbel niet onduidelijk. Lees bijv. Joh. 16: 8 e.v. : "En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, enz..."
refo schreef:Er zijn soms wel teksten die ietwat geestelijk lijken te zijn. Maar in de contekst waarin ze staan geeft anders aan. Geloof is kennis en toestemmen en vertrouwen. Meer niet, maar minder ook niet, gelukkig.
Inderdaad, en dat is een voluit geestelijke zaak!
refo schreef:(Overigens heb ik dit al vaker gezegd. )
Zeker, maar je gaat nooit op weerleggingen in. Iets beweren gaat altijd wel. Maar het verdedigen is een andere zaak.