Exegese en tekstgebruik in de prediking

avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door avisser »

Naar aanleiding van een preek over psalm 72, baart de exegese in de Ger.Gem mij steeds meer zorgen. In Psalm 72 bidt David om de gerechtigheid van God voor zijn zoon Salomo. David belijdt en weet dat wanneer Salomo deze gerechtigheid ontvangt, er voor hem en zijn onderdanen een goede toekomst wacht. De Psalm staat vol met rijke beloften. Echter, in de preek wordt een gedeelte van de Psalm gebruikt voor een heel ander onderwerp namelijk de weg der bekering waardoor de rijkdom van het Bijbelgedeelte niet belicht wordt. Ik begrijp niet goed waarom er op deze manier met een tekst omgegaan wordt. Je kan toch niet willekeurig een tekst uit een gedeelte nemen en daar een andere betekenis aan verbinden dan het verband waar deze in staat? Naar mijn idee doe je dan de openbaring tekort.

Wordt dit herkent en/of hoe wordt daar over gedacht?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door memento »

avisser schreef:Naar aanleiding van een preek over psalm 72, baart de exegese in de Ger.Gem mij steeds meer zorgen. In Psalm 72 bidt David om de gerechtigheid van God voor zijn zoon Salomo. David belijdt en weet dat wanneer Salomo deze gerechtigheid ontvangt, er voor hem en zijn onderdanen een goede toekomst wacht. De Psalm staat vol met rijke beloften. Echter, in de preek wordt een gedeelte van de Psalm gebruikt voor een heel ander onderwerp namelijk de weg der bekering waardoor de rijkdom van het Bijbelgedeelte niet belicht wordt. Ik begrijp niet goed waarom er op deze manier met een tekst omgegaan wordt. Je kan toch niet willekeurig een tekst uit een gedeelte nemen en daar een andere betekenis aan verbinden dan het verband waar deze in staat? Naar mijn idee doe je dan de openbaring tekort.

Wordt dit herkent en/of hoe wordt daar over gedacht?
Helemaal mee eens (je opmerkingen over de exegese dan, niet je ononderbouwde beschuldigingen). Wie Gods Woord serieus neemt, legt uit wat God er geschreven heeft. En past dát toe.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door BJD »

avisser schreef:Naar aanleiding van een preek over psalm 72, baart de exegese in de Ger.Gem mij steeds meer zorgen.
Wel wat algemeen gesteld denk ik..
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door Tiberius »

avisser schreef:Naar aanleiding van een preek over psalm 72, baart de exegese in de Ger.Gem mij steeds meer zorgen.
Vind je dit de juiste plaats om een preek te bespreken? Heb je al contact opgenomen met de desbetreffende predikant?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
avisser schreef:Naar aanleiding van een preek over psalm 72, baart de exegese in de Ger.Gem mij steeds meer zorgen.
Vind je dit de juiste plaats om een preek te bespreken? Heb je al contact opgenomen met de desbetreffende predikant?
Volgens mij gaat het de poster niet specifiek over een preek maa over een geconstateerde handelswijze namelijk:
Ik begrijp niet goed waarom er op deze manier met een tekst omgegaan wordt. Je kan toch niet willekeurig een tekst uit een gedeelte nemen en daar een andere betekenis aan verbinden dan het verband waar deze in staat? Naar mijn idee doe je dan de openbaring tekort.
Dat is een vraag die prima besproken kan worden... of niet?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door avisser »

Beste BJD,

Deze constatering is niet gebaseerd op mijn waarneming van de laatste paar zondagen. Dit behandelen van teksten vindt aan de lopende band plaats met desastreuze gevolgen. Ik vraag me af waar dit door komt. Heeft men niet de capaciteiten om aan de hand van de lijn van de tekst het evangelie te laten klinken en in plaats daarvan angstvallig de al oude bekende dogmatische lijn vast te houden? Op deze manier wordt het woord niet geopend maar blijft een gesloten boek. Hierdoor zal de toehoorder niets ontdekken wat waarheid is op grond van de tekst. We moeten wel bedenken dat dit buitengewoon essentieel is. Waar is de heldere boodschap van het evangelie van uit de schrift gebleven?
avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door avisser »

Beste Tiberius,
Ik heb dit met een oudeling besproken, er is geen doorkomen aan. Ik heb dit ook met diverse gemeenteleden besproken. Bij hen was er veel herkenning.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door refo »

avisser schreef:Beste Tiberius,
Ik heb dit met een oudeling besproken, er is geen doorkomen aan. Ik heb dit ook met diverse gemeenteleden besproken. Bij hen was er veel herkenning.
Let op!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door Tiberius »

avisser schreef:Beste Tiberius,
Ik heb dit met een oudeling besproken, er is geen doorkomen aan. Ik heb dit ook met diverse gemeenteleden besproken. Bij hen was er veel herkenning.
Was het een leespreek dan?
avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door avisser »

Beste BJD,

Deze constatering is niet gebaseerd op mijn waarneming van de laatste paar zondagen. Dit behandelen van teksten vindt aan de lopende band plaats met desastreuze gevolgen. Ik vraag me af waar dit door komt. Heeft men niet de capaciteiten om aan de hand van de lijn van de tekst het evangelie te laten klinken en in plaats daarvan angstvallig de al oude bekende dogmatische lijn vast te houden? Op deze manier wordt het woord niet geopend maar blijft een gesloten boek. Hierdoor zal de toehoorder niets ontdekken wat waarheid is op grond van de tekst. We moeten wel bedenken dat dit buitengewoon essentieel is. Waar is de heldere boodschap van het evangelie van uit de schrift gebleven?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door Ander »

avisser schreef:Beste BJD,

Deze constatering is niet gebaseerd op mijn waarneming van de laatste paar zondagen. Dit behandelen van teksten vindt aan de lopende band plaats met desastreuze gevolgen. Ik vraag me af waar dit door komt. Heeft men niet de capaciteiten om aan de hand van de lijn van de tekst het evangelie te laten klinken en in plaats daarvan angstvallig de al oude bekende dogmatische lijn vast te houden? Op deze manier wordt het woord niet geopend maar blijft een gesloten boek. Hierdoor zal de toehoorder niets ontdekken wat waarheid is op grond van de tekst. We moeten wel bedenken dat dit buitengewoon essentieel is. Waar is de heldere boodschap van het evangelie van uit de schrift gebleven?
Heb je niet veel met de 'oude bekende dogmatische lijn'? Zonder dogmatiek zak je overal doorheen, zegt een docent van de Boezemsingel.
Bij de ouderling is er geen doorkomen aan en bij de gemeenteleden is veel herkenning. Dat zal zo zijn. Ik denk dat je ook hier wel wat herkenning krijgt al heb ik wel wat vraagtekens met deze werkwijze. Er zijn betere methoden, dat zal je zelf ook wel weten, neem ik aan.
En, als laatste, wel eens gehoord van de dwaasheid der prediking?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door Jongere »

Ander schreef:En, als laatste, wel eens gehoord van de dwaasheid der prediking?
Je moet natuurlijk wel oppassen deze woorden niet verkeerd te gebruiken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door refo »

De dwaasheid der prediking betekent niet dat prediking dwaas moet zijn.
avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door avisser »

Ja dat klopt, maar niet alleen daar komt het voor. Het lijkt er op dat voor een groot deel van de predikanten gebrek is aan inzicht of durf om teksten eerlijk te behandelen. Uit heel veel preken spreekt de drang en arrogantie om op elk gekozen tekstgedeelte de dogmatische lijn die in 1907 is ingezet toe te passen inplaat de tekst eerlijk te behandelen door deze objectief te benaderen en te behandelen in zijn geschiedenis, plaats etc, kortom in zijn verband.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Exegese en tekstgebruik in de prediking

Bericht door BJD »

avisser schreef:Beste BJD,

Deze constatering is niet gebaseerd op mijn waarneming van de laatste paar zondagen. Dit behandelen van teksten vindt aan de lopende band plaats met desastreuze gevolgen. Ik vraag me af waar dit door komt. Heeft men niet de capaciteiten om aan de hand van de lijn van de tekst het evangelie te laten klinken en in plaats daarvan angstvallig de al oude bekende dogmatische lijn vast te houden? Op deze manier wordt het woord niet geopend maar blijft een gesloten boek. Hierdoor zal de toehoorder niets ontdekken wat waarheid is op grond van de tekst. We moeten wel bedenken dat dit buitengewoon essentieel is. Waar is de heldere boodschap van het evangelie van uit de schrift gebleven?
in de openingspost noem je de Gergem in zijn geheel. Dat is mijn bezwaar. De exegese van de ene predikant is de andere niet, ook niet in de GG.
Plaats reactie