.
Geplaatst: 27 sep 2010, 08:58
.
Mat 13:13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.refo schreef:Je kunt zeggen van ds Paauwe wat je wilt, maar niet dat hij onduidelijk is.
Dat is prettig, want dan kunnen we goed dit schrijfsel als werkhypothese hanteren.
We gaan er dus voorlopig van uit dat het klopt, tot het tegendeel blijkt.
Van belang is blijkbaar dat je hoort ‘Zie hier ben ik’. Dat geeft ‘houvast’.
Vragen hierbij:
Wat is horen? In de preek? Anderszins met de oren?
Als je het hoort:
Hoe stel je vast wie spreekt?
God Zelf?
Een engel van God?
De Satan als een engel des lichts?
Of een engel van Satan die zich zo aanstelt?
Gewoon een inval? (Je kent de tekst en wilt hem graag horen.)
Je kunt natuurlijk zeggen: als je dat bevindelijk mag ervaren, dan weet je dat wel. Maar dat is natuurlijk nog veel linker, dan ‘denken dat je gelooft’. Dan kun je in ieder geval nog constateren dat je ‘Zie hier ben Ik’ niet hebt gehoord.
Maar als je de boodschap van de onjuiste boodschapper hoort, dan geeft dat een vals onrust, die NIEMAND meer kan corrigeren.
Dit lost dus allemaal niets op. Het probleem wordt zelfs groter.Fjodor schreef:Mat 13:13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.refo schreef:Je kunt zeggen van ds Paauwe wat je wilt, maar niet dat hij onduidelijk is.
Dat is prettig, want dan kunnen we goed dit schrijfsel als werkhypothese hanteren.
We gaan er dus voorlopig van uit dat het klopt, tot het tegendeel blijkt.
Van belang is blijkbaar dat je hoort ‘Zie hier ben ik’. Dat geeft ‘houvast’.
Vragen hierbij:
Wat is horen? In de preek? Anderszins met de oren?
Als je het hoort:
Hoe stel je vast wie spreekt?
God Zelf?
Een engel van God?
De Satan als een engel des lichts?
Of een engel van Satan die zich zo aanstelt?
Gewoon een inval? (Je kent de tekst en wilt hem graag horen.)
Je kunt natuurlijk zeggen: als je dat bevindelijk mag ervaren, dan weet je dat wel. Maar dat is natuurlijk nog veel linker, dan ‘denken dat je gelooft’. Dan kun je in ieder geval nog constateren dat je ‘Zie hier ben Ik’ niet hebt gehoord.
Maar als je de boodschap van de onjuiste boodschapper hoort, dan geeft dat een vals onrust, die NIEMAND meer kan corrigeren.
14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld,10 die zegt: Met het gehoor11 zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.15 Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Mat 13:23 Die nu in de goede aarde bezaaid is,23 deze is degene, die het Woord hoort en verstaat,
Hier wordt ten eerste duidelijk dat er een verschil is tussen horen en horen.
Horen is dus niet gewoon met de horen horen. Het verschil zit volgens mij hierin, namelijk dat er met het hart verstaan moet worden, op zo'n manier dat men zich bekeert en dat God geneest.
Horen is dus horen met een toebereid hart, met een hart dat openstaat voor de boodschap van Gods woord.
En inderdaad, met dat hart horen we God spreken. Dat kan via allerlei middelen. Via het gelezen woord, via het gesproken woord in de preek, of ook zeer direct vanaf God zelf in het gebed.
Als het leidt tot bekering en genezing dan kunnen we vaststellen dat er van Godswege gesproken is. Als het ons tot Hem terug brengt. Bij zijn verzoening in de Heere Jezus Christus. Dat is immers de genezing.
Als je een manier wilt hebben om het Woord op een empirisch menselijke manier te horen en te verstaan dan zit dat er niet in. Kijk maar naar het probleem met de gelijkenissen. Dus zolang je niet van dat empirische af wilt blijven de vragen gewoon staan.refo schreef:Dit lost dus allemaal niets op. Het probleem wordt zelfs groter.Fjodor schreef:Mat 13:13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.refo schreef:Je kunt zeggen van ds Paauwe wat je wilt, maar niet dat hij onduidelijk is.
Dat is prettig, want dan kunnen we goed dit schrijfsel als werkhypothese hanteren.
We gaan er dus voorlopig van uit dat het klopt, tot het tegendeel blijkt.
Van belang is blijkbaar dat je hoort ‘Zie hier ben ik’. Dat geeft ‘houvast’.
Vragen hierbij:
Wat is horen? In de preek? Anderszins met de oren?
Als je het hoort:
Hoe stel je vast wie spreekt?
God Zelf?
Een engel van God?
De Satan als een engel des lichts?
Of een engel van Satan die zich zo aanstelt?
Gewoon een inval? (Je kent de tekst en wilt hem graag horen.)
Je kunt natuurlijk zeggen: als je dat bevindelijk mag ervaren, dan weet je dat wel. Maar dat is natuurlijk nog veel linker, dan ‘denken dat je gelooft’. Dan kun je in ieder geval nog constateren dat je ‘Zie hier ben Ik’ niet hebt gehoord.
Maar als je de boodschap van de onjuiste boodschapper hoort, dan geeft dat een vals onrust, die NIEMAND meer kan corrigeren.
14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld,10 die zegt: Met het gehoor11 zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.15 Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Mat 13:23 Die nu in de goede aarde bezaaid is,23 deze is degene, die het Woord hoort en verstaat,
Hier wordt ten eerste duidelijk dat er een verschil is tussen horen en horen.
Horen is dus niet gewoon met de horen horen. Het verschil zit volgens mij hierin, namelijk dat er met het hart verstaan moet worden, op zo'n manier dat men zich bekeert en dat God geneest.
Horen is dus horen met een toebereid hart, met een hart dat openstaat voor de boodschap van Gods woord.
En inderdaad, met dat hart horen we God spreken. Dat kan via allerlei middelen. Via het gelezen woord, via het gesproken woord in de preek, of ook zeer direct vanaf God zelf in het gebed.
Als het leidt tot bekering en genezing dan kunnen we vaststellen dat er van Godswege gesproken is. Als het ons tot Hem terug brengt. Bij zijn verzoening in de Heere Jezus Christus. Dat is immers de genezing.
In ieder geval: de vragen blijven openstaan.
Hij zal het goed bedoelen, maar dit vind ik niet helemaal juist klinken eerlijkgezegd.Wie is de Heere? Voordat men van de Heere iets zegt, moet men toch weten Wie Hij is? Of is het voldoende dat men van Hem in de Bijbel heeft gelezen? Dat is immers niet voldoende. U voelt toch wel dat dan uw hart geen houvast heeft?
Hier mag je nu alles kwijt, wat nog kwijt wilde en nergens kwijt kon...Mister schreef:Wat is dit nu weer voor wonderlijk topic geworden?