Taal

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Taal

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef: 03 jan 2024, 08:46
Job schreef: 03 jan 2024, 00:23 Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Niet voor niets wordt dat wel majesteitsmeervoud genoemd. Het zijn overigens niet alleen predikanten die dat doen, je kunt het hier op het forum nu en dan ook lezen. Al zal het dan zeker niet uit hoogmoed gedaan zijn, eerder het tegendeel. Het komt nodeloos gewichtigdoenerig en archaïsch over. Zo praat je ook niet met je buurman, waarom zou je 't elders dan wél doen?
Ik las vorige week op X: wij zijn vorige week getrouwd met <meisjesnaam>. Staat inderdaad een beetje vreemd, zeker bij een vrij jonge man.
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Bijzondere woorden komen soms zomaar ineens bovendrijven.
Ik ken ze wel, maar gebruik ze eigenlijk nooit.
Begin maar met de A:
  • Abdiceren = afstand doen van de troon
    Afjacht = bitsig (nietszeggend of onnozel) antwoord geven
    Aimabel = beminnelijk
    Anathema = volledige veroordeling
    Archaïsch ouderwets = Van Agt hanteert een – taalgebruik
.
Er zijn meer van die woorden. Soms heel mooie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Taal

Bericht door FlyingEagle »

Job schreef:Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Was me ook opgevallen. Als er nou stond onze vrouw en moeder dan was er niks aan de hand Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 11:40
Job schreef:Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Was me ook opgevallen. Als er nou stond onze vrouw en moeder dan was er niks aan de hand Afbeelding
Dit was vroeger heel algemeen
Ook zoiets als Wij, Juliana, Koningin .. enz. enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Taal

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef: 03 jan 2024, 12:43
FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 11:40
Job schreef:Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Was me ook opgevallen. Als er nou stond onze vrouw en moeder dan was er niks aan de hand Afbeelding
Dit was vroeger heel algemeen
Ook zoiets als Wij, Juliana, Koningin .. enz. enz.
Je zegt het al, vroeger... ;)
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 12:48
-DIA- schreef: 03 jan 2024, 12:43
FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 11:40
Job schreef:Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Was me ook opgevallen. Als er nou stond onze vrouw en moeder dan was er niks aan de hand Afbeelding
Dit was vroeger heel algemeen
Ook zoiets als Wij, Juliana, Koningin .. enz. enz.
Je zegt het al, vroeger... ;)
Maar 'wij' verstaan het toch wel... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Taal

Bericht door FlyingEagle »

Ja maar in deze advertentie staat het wel heel knullig
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef: 03 jan 2024, 13:05 Ja maar in deze advertentie staat het wel heel knullig
Niet iedereen heeft gevoel voor taal. Dat is ook best normaal, in onze tijd, zowel als in de middeleeuwen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Taal

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 03 jan 2024, 09:09
Hendrikus schreef: 03 jan 2024, 08:46
Job schreef: 03 jan 2024, 00:23 Vandaag wenst een predikant lezers via de krant heil en zegen voor 2024 en bedankt voor het medeleven met "onze vrouw". Ik hoor vaker predikanten in de wijvorm spreken. Dat vind ik ergens boeiend. Vermoedelijk is het ooit ontstaan door het vanuit bescheidenheid niet over "ik" te willen hebben. Maar spreken in de wijvorm heeft iets koninklijks en daardoor beland je onbedoeld in het tegenovergestelde van bescheidenheid.
Niet voor niets wordt dat wel majesteitsmeervoud genoemd. Het zijn overigens niet alleen predikanten die dat doen, je kunt het hier op het forum nu en dan ook lezen. Al zal het dan zeker niet uit hoogmoed gedaan zijn, eerder het tegendeel. Het komt nodeloos gewichtigdoenerig en archaïsch over. Zo praat je ook niet met je buurman, waarom zou je 't elders dan wél doen?
Ik las vorige week op X: wij zijn vorige week getrouwd met <meisjesnaam>. Staat inderdaad een beetje vreemd, zeker bij een vrij jonge man.
Die zag ik ook langskomen. Gewichtdoenerig is inderdaad het goede woord en dat is ironisch, want het tegenovergestelde wordt juist beoogd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Taal

Bericht door parsifal »

Kinderen meertalig opvoeden geeft soms wel mooie effecten: 2 jarige zoon zingt "lees je Bijbel, pray every day"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal

Bericht door Terri »

parsifal schreef: 04 jan 2024, 18:39 Kinderen meertalig opvoeden geeft soms wel mooie effecten: 2 jarige zoon zingt "lees je Bijbel, pray every day"
:love
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Taal

Bericht door Terri »

De radio stond aan bij vriendin thuis. De stem van de reclame vraagt: 'bent u tevreden over uw beleggingen?' Dochtertje zegt: 'Ja, hoor!' Papa: 'Wat zijn beleggingen dan?'
Dochterlief haalt haar schoudertjes op. ' Nou, gewoon, wat je op je brood doet!'
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Taal

Bericht door parel »

parsifal schreef:Kinderen meertalig opvoeden geeft soms wel mooie effecten: 2 jarige zoon zingt "lees je Bijbel, pray every day"
Mooi!

Zo vroeg ik aan mijn dreumes of ze nog een toetje wilde. Prompt kreeg ik een kusje (=tûtje in het Fries).
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Een forummer vandaag:
Dus de pot verwijderd de ketel.
:D
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Taal

Bericht door DDD »

Dat benodigt een magisch wereldbeeld, maar niet perse veel meer dan een verwijtende pot.;-)
Plaats reactie