Verwachte boeken theologie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 27 apr 2023, 10:31
Marck schreef: 27 apr 2023, 10:12
GerefGemeente-lid schreef: 27 apr 2023, 09:31 https://www.gebrkoster.nl/sions-leer-en-troostboek

Vorige week stond er een prachtige recensie van de dominee van onze moderator in de Saambinder.

Ik heb de Catechismusverklaring op mijn verlanglijstje gezet.
Mij was de uitgebreide recensie ook opgevallen.
Wel even sparen dan.. Eigenlijk zouden ze die verklaringen ook in goedkopere edities moeten uitgeven.
Voor wat meer bescheiden dominees zou publiceren op internet wellicht ook een optie zijn. :)
Ik zou daar geen bezwaar tegen hebben hoor. Terwijl ik niet altijd bescheiden overkom.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2990
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 27 apr 2023, 10:14 Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?
Opzich vind ik het allemaal prima zolang er maar markt voor is. Blijkbaar is die er. En vacante gemeenten zijn er ook in overvloed. Zij beginnen soms al aan de 40e of 50e reeks catechismuspreken, alles in leesdiensten. Prettig als er dan weer wat nieuws voorhanden is.
Wel stoort het me als predikanten in het voorwoord iets schrijven als: we hebben niet beoogd iets nieuws toe te voegen aan het vele goede dat er al is. Als je dat echt vindt moet je het ook niet uitgeven.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Dat is juist de fictie van de rechterflank: dat het hetzelfde is als 50, 100 en 300 jaar geleden. Dat is strategie. Het idee is juist, dat het een aanbeveling is dat er niets nieuws in staat.

Als zoiets er staat, klopt het meestal niet. Maar dat is toch een ander probleem.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2990
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

DDD schreef: 27 apr 2023, 11:12 Dat is juist de fictie van de rechterflank: dat het hetzelfde is als 50, 100 en 300 jaar geleden. Dat is strategie. Het idee is juist, dat het een aanbeveling is dat er niets nieuws in staat.

Als zoiets er staat, klopt het meestal niet. Maar dat is toch een ander probleem.
Zou er echt sprake zijn van een strategie? Dat betwijfel ik. Hoogstens bij de uitgever. Wel zou ik eens willen kijken in het hoofd van een dominee die instemt met uitgave van zijn catechismuspreken (ik ga er tenminste van uit dat ze gevraagd worden hiervoor en het niet zelf bedenken). Als je echt meent dat je niets nieuws toevoegt en je dat niet uit valse bescheidenheid zegt, wat is dan wel je beweegreden?
Natuurlijk afgezien van boeken die speciaal verschijnen ten bate van kerkbouw e.d.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Nee. De strategie is, dat er niets nieuws in staat, maar dat het wel is geactualiseerd naar onze tijd, maar zonder zich aan te passen.

Actueel is trouwens precies wat preken moeten zijn. Dus in die zin voegt het iets toe. Maar het is niet iets nieuws, zegt men. Dat is belangrijk, want nieuwlichterij is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wat verdacht.

Als er ontwikkelingen zijn (bijvoorbeeld de informalisering) dan zie je sommige mensen juist formeler worden (die gaan bij wijze van spreken in een zwart pak met zwarte stropdas in de tuin werken). Het is een anti-reactie op maatschappelijke ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 27 apr 2023, 10:14 Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?

Eens, het zal dan ook voornamelijk aangeschaft worden door GG kerkenraden voor leesdiensten en door particulieren als opvulling van de boekenkast.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de catechismusverklaring van ds. J. Roos die in twee delen uitkomt. Maar om die alleen te kopen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen lijkt mij niet verstandig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2990
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

DDD schreef: 27 apr 2023, 12:20 Nee. De strategie is, dat er niets nieuws in staat, maar dat het wel is geactualiseerd naar onze tijd, maar zonder zich aan te passen.
Al de catechismusbundels van zijn nog in leven zijnde broeders horen dan ook onder de actuele preken. Dus dat kan ook de reden niet zijn om de bundel te laten verschijnen.

Ik hou het (vanuit het oordeel der liefde) op liefde voor de vacante gemeenten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2990
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Is Red Heiffer Publishing opgeheven sinds de uitgever verhuisde van Brakel naar Loosdrecht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Job schreef: 27 apr 2023, 13:41 Is Red Heiffer Publishing opgeheven sinds de uitgever verhuisde van Brakel naar Loosdrecht?
Nee,
https://www.kvk.nl/bestellen/#/75170949000043065872
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2990
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Herman schreef: 27 apr 2023, 13:44
Job schreef: 27 apr 2023, 13:41 Is Red Heiffer Publishing opgeheven sinds de uitgever verhuisde van Brakel naar Loosdrecht?
Nee,
https://www.kvk.nl/bestellen/#/75170949000043065872
O, wat goed gevonden. Benieuwd naar de volgende uitgave dan ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door FlyingEagle »

Posthoorn schreef:Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?
Nee
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door MGG »

huisman schreef: 27 apr 2023, 12:23
Posthoorn schreef: 27 apr 2023, 10:14 Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?

Eens, het zal dan ook voornamelijk aangeschaft worden door GG kerkenraden voor leesdiensten en door particulieren als opvulling van de boekenkast.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de catechismusverklaring van ds. J. Roos die in twee delen uitkomt. Maar om die alleen te kopen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen lijkt mij niet verstandig.
Komt er nog een uit of bedoel je De nederige vertroost?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

MGG schreef: 27 apr 2023, 16:58
huisman schreef: 27 apr 2023, 12:23
Posthoorn schreef: 27 apr 2023, 10:14 Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?

Eens, het zal dan ook voornamelijk aangeschaft worden door GG kerkenraden voor leesdiensten en door particulieren als opvulling van de boekenkast.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de catechismusverklaring van ds. J. Roos die in twee delen uitkomt. Maar om die alleen te kopen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen lijkt mij niet verstandig.
Komt er nog een uit of bedoel je De nederige vertroost?

Die bedoel ik. Deel 1 is uit en deel 2 volgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef: 27 apr 2023, 16:48
Posthoorn schreef:Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?
Nee
Ik zeg liever 'ja'.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef: 27 apr 2023, 16:48
Posthoorn schreef:Volgens mij moeten ze dat soort boeken helemaal niet uitgeven. Zitten we echt op de 357e catechismusverklaring te wachten?
Nee
Ik zeg liever 'ja'.
Ik niet, maar er zal vast wel een markt voor zijn.
Plaats reactie