Verwachte boeken theologie

TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door TSD »

Johann Gottfried Walther schreef: 26 dec 2023, 14:05 Ik ben erg benieuwd naar:
Octavius Winslow
Terugval in het geestelijk leven
En hoe het weer opleeft

Voor de rest eigenlijk weinig.
Dat boek komt ook op mijn lijstje. Waarschijnlijk als enige want ik heb net als Job nog genoeg hier staan :)

(Op zich ook wel geïnteresseerd in de visie van Owen op de zondag, maar gezien de hoeveelheid boeken ga ik die voorlopig laten staan)
(2e deel van uitleg van avondmaalsformulier voor kinderen van Ds. P.D. den Haan ga ik ook aanschaffen, 1e deel is erg mooi, maar komt pas najaar 2024 ('voorjaar' is erg opgerekt in deze voorjaarscatalogus :D )
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door wfloor »

Marck schreef: 26 dec 2023, 13:30 Wat zijn jullie favoriete aankomende boeken in de Banier voorjaars catalogus 2024? Of van een andere uitgever zijn zodra die er al is.
Boek met verzamelde geschriften ds. Exalto. Verzameling van hervormde "oudvaders" compleet houden + deel 15 uit de puriteinse klassieken.
En ja...ik heb al die delen wél gelezen...😉
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

wfloor schreef: 26 dec 2023, 14:48
Marck schreef: 26 dec 2023, 13:30 Wat zijn jullie favoriete aankomende boeken in de Banier voorjaars catalogus 2024? Of van een andere uitgever zijn zodra die er al is.
Boek met verzamelde geschriften ds. Exalto. Verzameling van hervormde "oudvaders" compleet houden + deel 15 uit de puriteinse klassieken.
En ja...ik heb al die delen wél gelezen...😉
Mooi Wulfert, ik had niet minder van je verwacht ;) :huhu
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Misschien is hij een wat vergeten dominee? Er komt in elk geval een boek over hem uit
„Kerkmuren speelden voor hem geen rol. Hij was goed bevriend met de oud gereformeerde ds. Van der Poel, de hervormde ds. De Jong, ds. Mallan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland…” (citaat RD)
Zijn preken zijn mij nog bekend, een interkerkelijk predikant.
https://www.rd.nl/artikel/1047675-ds-ge ... -onderdijk
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Heidebloem »

Online op zoek geweest naar de voorjaars catalogus van de Banier (en gevonden), kwam ik een nieuw boek tegen wat volgens mij ging over Openbaring en de tekenen van deze tijd/wat er al uitgekomen is o.i.d.
Ik kan het alleen nergens terug vinden! Weet iemand welke ik bedoel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Heidebloem »

Johann Gottfried Walther schreef:Deze misschien?
https://www.debanier.nl/openbaring-begrijpen
Nee helaas niet!

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Online
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Martijn »

Heidebloem schreef: 05 jan 2024, 15:09 Online op zoek geweest naar de voorjaars catalogus van de Banier (en gevonden), kwam ik een nieuw boek tegen wat volgens mij ging over Openbaring en de tekenen van deze tijd/wat er al uitgekomen is o.i.d.
Ik kan het alleen nergens terug vinden! Weet iemand welke ik bedoel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Ik vermoed dat die boeken niet worden uitgegeven bij de Banier.
Daarvoor moet je denk ik bij het Zoeklicht zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Posthoorn »

Martijn schreef: 06 jan 2024, 09:42
Heidebloem schreef: 05 jan 2024, 15:09 Online op zoek geweest naar de voorjaars catalogus van de Banier (en gevonden), kwam ik een nieuw boek tegen wat volgens mij ging over Openbaring en de tekenen van deze tijd/wat er al uitgekomen is o.i.d.
Ik kan het alleen nergens terug vinden! Weet iemand welke ik bedoel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Ik vermoed dat die boeken niet worden uitgegeven bij de Banier.
Daarvoor moet je denk ik bij het Zoeklicht zijn.
Of Gideon.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Hier de voorjaarscatalogus 2024 van den Hertog

http://data.hertog.nl/publicaties/voorjaar2024/

Boek van John Brown en die van Ralph Erskine lijken mij het kopen waard.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Heidebloem »

Posthoorn schreef:
Martijn schreef: 06 jan 2024, 09:42
Heidebloem schreef: 05 jan 2024, 15:09 Online op zoek geweest naar de voorjaars catalogus van de Banier (en gevonden), kwam ik een nieuw boek tegen wat volgens mij ging over Openbaring en de tekenen van deze tijd/wat er al uitgekomen is o.i.d.
Ik kan het alleen nergens terug vinden! Weet iemand welke ik bedoel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Ik vermoed dat die boeken niet worden uitgegeven bij de Banier.
Daarvoor moet je denk ik bij het Zoeklicht zijn.
Of Gideon.
Gevonden! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Floppy »

Ik ken deze ds. Keegstra niet, maar ik vond de volgende website: https://www.sporenvdwederkomst.nl/index.htm

Moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig enthousiast van word. Speculatief, en dan druk ik me zachtjes uit,
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef: 15 jan 2024, 04:41 Ik ken deze ds. Keegstra niet, maar ik vond de volgende website: https://www.sporenvdwederkomst.nl/index.htm

Moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig enthousiast van word. Speculatief, en dan druk ik me zachtjes uit,
ds. Keegstra stuurt ook mails naar scriba's, kerkenraden, predikanten etc. om zijn visie te promoten.

Ik zeg: pak als gemeentelid liever het boekje van Steef Post (uitgegeven bij de Banier). Dat is minder speculatief en beter onderbouwd. Ik ben nu ook Openbaringen aan het lezen met dat boekje.

Of het boek van ds. R. van Kooten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Heidebloem »

J.C. Philpot schreef:
Floppy schreef: 15 jan 2024, 04:41 Ik ken deze ds. Keegstra niet, maar ik vond de volgende website: https://www.sporenvdwederkomst.nl/index.htm

Moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig enthousiast van word. Speculatief, en dan druk ik me zachtjes uit,
ds. Keegstra stuurt ook mails naar scriba's, kerkenraden, predikanten etc. om zijn visie te promoten.

Ik zeg: pak als gemeentelid liever het boekje van Steef Post (uitgegeven bij de Banier). Dat is minder speculatief en beter onderbouwd. Ik ben nu ook Openbaringen aan het lezen met dat boekje.

Of het boek van ds. R. van Kooten.
Ik zag idd al slechte recensies na wat googlen dus ik laat hem liggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Met dit boek beoogt de auteur ‘een ontdekking van de rechte wijze, om Christus te gebruiken tot heiligmaking’. Uitgangspunt is Johannes 14:6, waar Jezus zegt: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.’Christus kwam op aarde niet om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering. Als Middelaar is Hij de Weg waardoor zondaren opnieuw Gods gunst en gemeenschap kunnen ervaren. Waar geleerd wordt dat buiten Christus geen redding en zaligheid is, werkt Gods Geest in het hart de overtuiging van de bekwaamheid en de gewilligheid van de Zaligmaker. Zo wordt Hij voor verloren zondaren de Weg, de Waarheid en het Leven.De gelovigen leren Christus te gebruiken tot rechtvaardigmaking en tot heiligmaking. Gerechtvaardigd door het geloof in Hem, zullen zij kracht uit Hem leren trekken tot een geheiligd leven. Zij worden opgeroepen om zich te wachten voor zonden van moedeloosheid, ongeloof en onwilligheid, en aangemoedigd om Christus’ beloften te omhelzen.Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is een standaardwerk, waarvan de eerste Engelse editie direct in het Nederlands vertaald werd door Jacobus Koelman. Het is nu opnieuw vertaald uit het Engels en ingeleid door drs. H. Folmer.
Afbeelding
Het hart van het christelijk geloof

Zes belangrijke preken over de grote thema’s van het christelijk geloof, zoals de Persoon Christus, Zijn lijden en sterven, de aanbieding van Christus aan alle hoorders van het Evangelie, de val, de verdorvenheid en onmacht van de mens, roeping, geloof en bekering.

Christus en Zijn verlossingswerk staan in deze preken voortdurend centraal. Toehoorders worden rechtstreeks aangesproken, vermaand tot geloof en bekering, vertroost of gewaarschuwd. Duidelijk geeft Erskine aan hoe we ons kunnen onderzoeken, en hoe we kunnen weten of we ware gelovigen zijn of niet.
Afbeelding
Belofte en bevel
Promissio universalis en mandatum credendi in de gereformeerdeorthodoxie (1620-1650)
Promotiestudie over de belofte van God en de plicht om te geloven

In de Reformatie herontdekt men de belofte van het Evangelie. Niemand wordt door God op voorhand van Zijn belofte uitgesloten en iedereen is verplichtGods belofte te geloven. In de gereformeerde orthodoxie wordt vanuit het debat met de remonstranten en lutheranen dit reformatorische uitgangspunt in diverse richtingen uitgewerkt. In deze studie wordtde algemeenheid van de belofte en de plicht om te geloven in onderlinge samenhang met elkaar onderzocht. Daardoor worden patronen en perspectieven zichtbaar die niet alleen de creativiteit en diversiteit binnen de orthodoxie duidelijk maken, maar die ookvragen om een zinvolle toepassing in de hedendaagse gereformeerde theologiebeoefening.
Afbeelding
Jonathan Edwards was een man met een intense persoonlijke toewijding aan Christus, een leider van opwekkingen, creatieve gereformeerde theoloog, zendeling en filosoof. Maar hij was vooral een prediker.

Geheel vrij van sentimentaliteit onthult de auteur in deze ontroerende uiteenzetting van 1 Korinthe 13, net als in zijn meer bekende 'Religieuze gevoelens', de vasthoudendheid van Edwards aan het feit dat de ware christelijke ervaring bovennatuurlijk is, voortgebracht wordt door de Geest en gericht is op Christus - en dat 'alle ware christelijke genade praktisch tot uiting komt in de levenswandel'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie