Formulier van den ban of de afsnijding

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:De persoon mocht niet bezocht? Wat is dat voor vreemds?
De tucht is niet een ultiem middel om iemand weg te werken, maar een laatste middel tot genezing. Ook dán moet die persoon volgens mij nog worden opgeroepen tot bekering.
Precies:

2 Thes. 3:

14 Maar indien iemand ons woord, door deze brief geschreven, niet gehoorzaam is, tekent dien; en vermengt u niet met hem, opdat hij beschaamd worde;
15 En houdt hem niet als een vijand, maar vermaant hem als een broeder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door refo »

In de jaren 50 zijn rond de kwestie van ds Kok verschillende mensen in de ban gedaan. Dan ging het er louter om dat ze het met dat besluit van de synode niet eens waren.
Ik vraag me af of een kerkenraad dan niet te ver gaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door eilander »

refo schreef:In de jaren 50 zijn rond de kwestie van ds Kok verschillende mensen in de ban gedaan. Dan ging het er louter om dat ze het met dat besluit van de synode niet eens waren.
Ik vraag me af of een kerkenraad dan niet te ver gaat.
Zonder hier direct een standpunt over in te nemen, maar zoals je dit zegt, kán het niet waar zijn.
Als je het ergens niet mee eens bent, weet de ander dat namelijk niet.
Je moet dat dan dus ook uiten. En de manier waarop je dit laat weten, zou medebepalend geweest kunnen zijn voor het besluit van de kerkenraad. Maar ik weet er helemaal niets van.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door refo »

Je kunt niet alles weten...

Daar is wel wat briefwisseling over bekend. Ik heb dat nog wel ergens liggen.

De manier waarop iets geuit wordt zou niet meegewogen moeten worden als het over de ban gaat.

In die tijd (tussen 1950 en 1953) was er veel gedoe in de kerk. Om het minste of geringste kon je een brief van je kerkenraad krijgen dat je onder censuur stond vanwege je daden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Je kunt niet alles weten...

Daar is wel wat briefwisseling over bekend. Ik heb dat nog wel ergens liggen.

De manier waarop iets geuit wordt zou niet meegewogen moeten worden als het over de ban gaat.

In die tijd (tussen 1950 en 1953) was er veel gedoe in de kerk. Om het minste of geringste kon je een brief van je kerkenraad krijgen dat je onder censuur stond vanwege je daden.
Er zijn toen ook wel dingen gebeurd die kerkrechtelijk gezien niet zo netjes waren. Door de voorstanders van ds. Kok...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door huisman »

Jongere schreef:De persoon mocht niet bezocht? Wat is dat voor vreemds?
De tucht is niet een ultiem middel om iemand weg te werken, maar een laatste middel tot genezing. Ook dán moet die persoon volgens mij nog worden opgeroepen tot bekering.
Ik denk wel dat als het zover komt dat het Formulier van afsnijding gelezen wordt de( hopelijk) vele gesprekken niet tot bekering hebben geleid. De praktijk is dat de meeste mensen al veel eerder zelf de kerk hebben vaarwel gezegd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie