mayflower schreef:
Vraag:
Hoe weet jij waar het Woord op een juist wijze word uitgelegd, als men deel uitmaakt van het protestantisme met diens (vanaf reformatie tot op heden) bijna 30.000 verschillende denominaties en schisma's ?
Bijna al deze denominaties en diens schisma's geloven in Gods Woord en spreken elkaar op velen punten tegen, dus waar is de juiste uitleg ?
In 1 Tim. 3:15 staat geschreven dat de Gemeente/Kerk een pilaar en vastigheid is der waarheid (en niet alleen het Schrift), welke kerk binnen het protestantisme kan dat nu van zichzelf zeggen ?
Geen enkele.
Want het gaat hier over de Gemeente (met een hoofdletter), dat zijn uitverkorenen, het Lichaam van Christus.
Dat is niet aan één kerkverband gebonden, maar vind je verspreid over de hele wereld en alle volken.[/quote]
Zou je aub. jou reactie wat meer kunnen uitleggen, want ik begrijp je niet goed.
Naar mijn inziens moet dit wel zeker aan een kerkverband gebonden zijn want men kan toch alleen maar over een doop en leer spreken vanuit die ene kerk die een pilaar en vastigheid is der waarheid, of niet ?
In de context van
1 Tim.3 gaat het toch niet specifiek over het onzichtbare lichaam van Christus, maar toch ook wat de kerk plaatselijk behoord te zijn, namelijk een pilaar en vastigheid der waarheid.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Dit is een getrouw woord:
zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.
2
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren;
3 Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig.
4 Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid;
5
(Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?)
6 Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle.
7 En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels.
8
De diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers;
9 Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.
10 En dat deze ook eerst beproefd worden, en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn.
11
De vrouwen insgelijks moeten eerbaar zijn, geen lasteressen, wakker, getrouw in alles.
12 Dat de diakenen ener vrouwe mannen zijn, die hun kinderen en hun eigen huizen wel regeren.
13 Want die wel gediend hebben, verkrijgen zichzelven een goeden opgang, en vele vrijmoedigheid in het geloof, hetwelk is in Christus Jezus.
14 Deze dingen schrijf ik u, hopende zeer haast tot u te komen;
15
Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid.
16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als de ene kerk de doop alleen bij bekeerde wilt praktiseren en de andere doop ook kinderen, of als de ene kerk het avondmaal alleen als een symbolisch teken ziet en de ander ziet als een sacrament, dan heeft men toch grote conflicten en tegenstrijdigheden te maken die geen recht doen het feit dat de kerk een pilaar en vastigheid is der waarheid ?
Je kunt zeggen dat binnen het protestantisme waarheden te vinden zijn in al de 30.000 verschillende scheuringen, maar niet dat de kerk in zijn algemeenheid een pilaar en vastigheid is der waarheid, ivm met alle tegenstrijdigheden.[/quote]