Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Luther »

Willem schreef:Laat ik het even scherp stellen. Je praat hier veel over "toekomst", wat lekker hypotetisch is en ver weg waardoor je nu fijn niets hoeft te DOEN. Nadenken over hoe de problemen in het hier en nu aan te pakken wordt door jouw afgedaan met "heb ik geen invloed op". Mischien dan toch eens nadenken hoe je er dan wel invloed op krijgt?
Luther schreef:Waar slaat dit op. Het gaat helemaal niet over de verre toekomst; het wetsvoorstel acceptatieplicht ligt nu bij de Tweede Kamer en wordt in het najaar behandeld. Heel concreet: dit kan per het cursusjaar 2011-2012 aan de orde zijn. En dan hebben we gewoon te maken met de plicht om een ieder die zich aanmeldt en de grondslag respecteert, aan te nemen. In het verlengde daarvan zal men niet stoppen maar verdergaan en ons verplichten om geen enkele eis meer te stelllen aan personeelsleden. Of je binnen die constellatie als christen niet evengoed je weg zou kunnen vinden (ik denk van wel), dat is nu in dit topic even niet aan de orde. Het gaat erom met welke argumenten we de situatie toch zo zouden kunnen laten, zoals die nu is.
a. ik heb het woord verre in "verre toekomst" niet gebruikt. n'beetje goedkoop. b. cursusjaar 2011/2012 duurt nog meer dan 1 jaar, dat lijkt me toekomst. Het "verlengde daarvan" is nog verder. c. Welke argumenten er zijn heb ik al genoemd, helaas door ONZE laksheid niet bruikbaar. Lees je wel de postings?. Voor mij een een goed moment om met de posting idd te stoppen.
Ad a: Zie de rood gekleurde delen.
Ad b: Als je zelfs een jaar vooruit denken niet accepteert, tja, dan heeft discussiëren weinig zin.
Ad c: Volgens mij heb ik dit topic opgestart en lees ik alle postings aandachtig. Als anderen laks zijn, kan het zijn dat ik bepaalde argumenten niet kan gebruiken. Maar je hebt niet concreet benoemd hoe dat wel zou kunnen. Maar ik zie dat je de discussie alweer verlaat. Je legt snel het hoofd in de schoot.

Ik ben blij dat maatschappelijke organisaties uit onze kring niet reageren zoals jij doet. Lees de eerste pagina van de bijlage Accent uit het RD van heden.
De Besturenraad schreef:
(...) „Als centrum voor christelijk onderwijs willen wij (...) het belang van het vormende karakter van onderwijs benadrukken. Christelijk onderwijs staat voor de overdracht van waarden die meer dan ooit in onze samen­leving gekoesterd moeten worden. Ook doen wij u graag twee suggesties (...) over de manier waarop het onderwijs kan bijdragen aan het besparen van kosten.
Wij verwachten van een nieuw kabinet besef dat onderwijs ook persoonlijke en morele vorming is (...) en respect voor het belang van pluriformiteit, keuzevrijheid van ouders en vrijheid van onderwijs.
(...) Wij constateren dat vrijheid voor de beoogde coalitiepartijen een groot goed is. Helaas zien we dat deze vrijheid in het geding lijkt te komen als het gaat om keuzevrijheid van ouders en de vrijheid van onderwijs. Daarom is het van groot belang dat een nieuwe coalitie zich duidelijk uitspreekt voor handhaving van deze vrijheden. Daarbij past niet de door PvdA, D66 en GroenLinks gewenste acceptatieplicht van leerlingen. (...) Ook de vrijheid een eigen personeelsbeleid te voeren en van docenten (...) te vragen geloofwaardig de identiteit van de school te kunnen uitdragen, is niet langer vanzelfsprekend. Wij pleiten ervoor om artikel 23 van de Grondwet niet verder via gewone wetgeving uit te hollen.”
De RMU schreef:(...) „Versoepeling van het ontslagrecht is een moeilijk punt in de verhoudingen tussen sociale partners. Vandaar de oproep van de RMU om niet te versoepelen, maar te vereenvoudigen. (...) Momenteel wordt de eenverdienende kostwinner fiscaal gestraft voor de persoonlijke keuze voor de verdeling van zorg en arbeid. Daardoor betaalt een kostwinner 80 procent meer belasting dan een tweeverdiener. Deze weeffout moet worden hersteld.
(...) Er moet ruimte en respect blijven voor hen die gewetensbezwaren hebben tegen de uitvoering van (onder)delen van hun werk. (...) RMU-leden hechten principieel aan de zondag als rustdag, een dag om te besteden in dienst van God.
(...) In de discussie over de grondrechten is het van groot belang om de oorspronkelijke functie van grondrechten in ere te herstellen. (...) Inmiddels lijkt het er steeds meer op dat de horizontale werking (...) prevaleert. Dat maakt het gelijkheidsbeginsel tot een opgelegd supergrondrecht, hetgeen geen recht doet aan de democratische rechtstaat.
(...) De grondtoon van deze aandachtspunten is onze zorg over de samenleving van morgen. Is daarin nog ruimte voor alle bevolkingsgroepen? Dat is een cruciale vraag, die een antwoord vraagt van alle betrokkenen bij het onderhandelingsproces rond een nieuw te vormen kabinet in een klimaat van verdraagzaamheid.”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Willem »

Ik ben blij dat maatschappelijke organisaties uit onze kring niet reageren zoals jij doet. Lees de eerste pagina van de bijlage Accent uit het RD van heden.
De Besturenraad schreef:
(...) „Als centrum voor christelijk onderwijs willen wij (...) het belang van het vormende karakter van onderwijs benadrukken. Christelijk onderwijs staat voor de overdracht van waarden die meer dan ooit in onze samen­leving gekoesterd moeten worden. Ook doen wij u graag twee suggesties (...) over de manier waarop het onderwijs kan bijdragen aan het besparen van kosten.
Wij verwachten van een nieuw kabinet besef dat onderwijs ook persoonlijke en morele vorming is (...) en respect voor het belang van pluriformiteit, keuzevrijheid van ouders en vrijheid van onderwijs.
(...) Wij constateren dat vrijheid voor de beoogde coalitiepartijen een groot goed is. Helaas zien we dat deze vrijheid in het geding lijkt te komen als het gaat om keuzevrijheid van ouders en de vrijheid van onderwijs. Daarom is het van groot belang dat een nieuwe coalitie zich duidelijk uitspreekt voor handhaving van deze vrijheden. Daarbij past niet de door PvdA, D66 en GroenLinks gewenste acceptatieplicht van leerlingen. (...) Ook de vrijheid een eigen personeelsbeleid te voeren en van docenten (...) te vragen geloofwaardig de identiteit van de school te kunnen uitdragen, is niet langer vanzelfsprekend. Wij pleiten ervoor om artikel 23 van de Grondwet niet verder via gewone wetgeving uit te hollen.”
De RMU schreef:(...) „Versoepeling van het ontslagrecht is een moeilijk punt in de verhoudingen tussen sociale partners. Vandaar de oproep van de RMU om niet te versoepelen, maar te vereenvoudigen. (...) Momenteel wordt de eenverdienende kostwinner fiscaal gestraft voor de persoonlijke keuze voor de verdeling van zorg en arbeid. Daardoor betaalt een kostwinner 80 procent meer belasting dan een tweeverdiener. Deze weeffout moet worden hersteld.
(...) Er moet ruimte en respect blijven voor hen die gewetensbezwaren hebben tegen de uitvoering van (onder)delen van hun werk. (...) RMU-leden hechten principieel aan de zondag als rustdag, een dag om te besteden in dienst van God.
(...) In de discussie over de grondrechten is het van groot belang om de oorspronkelijke functie van grondrechten in ere te herstellen. (...) Inmiddels lijkt het er steeds meer op dat de horizontale werking (...) prevaleert. Dat maakt het gelijkheidsbeginsel tot een opgelegd supergrondrecht, hetgeen geen recht doet aan de democratische rechtstaat.
(...) De grondtoon van deze aandachtspunten is onze zorg over de samenleving van morgen. Is daarin nog ruimte voor alle bevolkingsgroepen? Dat is een cruciale vraag, die een antwoord vraagt van alle betrokkenen bij het onderhandelingsproces rond een nieuw te vormen kabinet in een klimaat van verdraagzaamheid.”
Dit bedoel ik nu. Hoe verzin je het om hier te citeren uit een brief van de RMU als voorbeeld dat zij "hun hoofd niet zo snel in de schoot werpen" als in hetzelfde artikel - alleen uiteraard niet door jouw geciteerd! - staat dat het sturen van brieven totaal zinloos is........ t' is alleen maar voor de buhne. Een doekje voor het bloeden. En een excuus om verder niks te doen. En ja, tegen dit soort "domheid" kan ik niet op en leg ik het hoofd in de schoot.......

Tenslotte, je bent idd dit topic gestart. Herlees even de titel en waar je uiteindelijk nu over hebt..........
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Willem »

Dubbel gepost.
Laatst gewijzigd door Willem op 19 jul 2010, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Luther »

Willem schreef:Dit bedoel ik nu. Hoe verzin je het om hier te citeren uit een brief van de RMU als voorbeeld dat zij "hun hoofd niet zo snel in de schoot werpen" als in hetzelfde artikel - alleen uiteraard niet door jouw geciteerd! - staat dat het sturen van brieven totaal zinloos is........ t' is alleen maar voor de buhne. Een doekje voor het bloeden. En een excuus om verder niks te doen. En ja, tegen dit soort "domheid" kan ik niet op en leg ik het hoofd in de schoot.......

Tenslotte, je bent idd dit topic gestart. Herlees even de titel en waar je uiteindelijk nu over hebt..........
Ik weet nog steeds niet goed, wat ik fout gedaan heb, maar kennelijk erger je je wild aan mij.
De topictitel ligt volgens mij helemaal in de lijn met wat in de brieven staat.
Nee, het sturen van brieven aan de informateur heeft geen zin. Moet je het daarom niet doen?
De SGP heeft maar 2 zetels. Dan heeft men dus nul invloed. Dus opheffen?
Lees even wat Peter Schalk van de RMU hierover zegt.

Het gaat mij om het verlengde van wat in de brieven beoogd wordt. Stel je voor dat de RMU en de VBOK en de Besturenraad het voor het zeggen zou krijgen, zou je dan (met een meerderheid aan seculiere bevolking) de christelijke, Bijbelse waarden aan het hele volk, via wetgeving op kunnen leggen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:Dit bedoel ik nu. Hoe verzin je het om hier te citeren uit een brief van de RMU als voorbeeld dat zij "hun hoofd niet zo snel in de schoot werpen" als in hetzelfde artikel - alleen uiteraard niet door jouw geciteerd! - staat dat het sturen van brieven totaal zinloos is........ t' is alleen maar voor de buhne. Een doekje voor het bloeden. En een excuus om verder niks te doen. En ja, tegen dit soort "domheid" kan ik niet op en leg ik het hoofd in de schoot.......

Tenslotte, je bent idd dit topic gestart. Herlees even de titel en waar je uiteindelijk nu over hebt..........
Ik weet nog steeds niet goed, wat ik fout gedaan heb, maar kennelijk erger je je wild aan mij.
De topictitel ligt volgens mij helemaal in de lijn met wat in de brieven staat.
Nee, het sturen van brieven aan de informateur heeft geen zin. Moet je het daarom niet doen?
De SGP heeft maar 2 zetels. Dan heeft men dus nul invloed. Dus opheffen?
Lees even wat Peter Schalk van de RMU hierover zegt.

Het gaat mij om het verlengde van wat in de brieven beoogd wordt. Stel je voor dat de RMU en de VBOK en de Besturenraad het voor het zeggen zou krijgen, zou je dan (met een meerderheid aan seculiere bevolking) de christelijke, Bijbelse waarden aan het hele volk, via wetgeving op kunnen leggen?
;-) dat valt ook wel weer mee, en mijn taalgebruik mag idd wel wat minder. Mijn excuses voor het af en toe wat botte taalgebruik, zal proberen er aan te denken.

Maar we discusseren constant over hoe we voorkomen dat we de wil van de "seculieren" verplicht opgelegd krijgen. De argumenten die worden aangedragen om dit te voorkomen geven tegelijkertijd antwoord op de vraagstelling van het topic. "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander niet".

En nee, als dingen geen zin hebben is het m.i. zinloos om het te doen. Ook maatschappelijke organisatie's mogen best hun beperkte middelen inzetten op maximaal resultaat. Ik geloof dat de SGP in de 2e kamer nog wel degelijk zin heeft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Luther »

Willem schreef:Maar we discusseren constant over hoe we voorkomen dat we de wil van de "seculieren" verplicht opgelegd krijgen. De argumenten die worden aangedragen om dit te voorkomen geven tegelijkertijd antwoord op de vraagstelling van het topic. "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe het ook een ander niet".
Dat laatste is nu maar net de vraag. Want dat gaat uit van de pluriforme samenleving. De vraag is: mogen we op grond van de Bijbel niet alleen ruimte vragen voor het inrichten van ons leven, zoals de Bijbel dat van ons vraagt. (Vragen om tolerantie) En tegelijk intolerant zijn naar alle overtuigingen die daar haaks op staan? M.a.w.: het christelijk geloof is in haar wezen intolerant.

Ik post hier ook even wat ik las bij ds. Moerkerken in zijn prekenboekje over de laatste zes hoofdstukken van het boek Daniël.
Wateen ernstige boodschap, juist ook voor deze tijd. Met name de preken over Daniël 10-12 over Antiochus Epifanus, als type van de antichrist. Het trof me (in het kader van de discussie op dit forum) dat ds. Moerkerken de antichrist typeert als een volstrekt atheïstische macht, die kerken uiteindelijk niet ongemoeid zal laten. Het zal een tijd zijn, waarin de kerk weer ondergronds zal zijn en het reformatorisch onderwijs niet meer zal bestaan.

Het is dus niet de vraag of, maar wanneer de scholen en de kerken aangepakt zullen worden. Volgens mij is het desondanks niet verkeerd om daartegen, zolang het kan, te ageren. Volgens mij zeg je dat zelf ook met zoveel woorden:
Willem schreef:En nee, als dingen geen zin hebben is het m.i. zinloos om het te doen. Ook maatschappelijke organisatie's mogen best hun beperkte middelen inzetten op maximaal resultaat. Ik geloof dat de SGP in de 2e kamer nog wel degelijk zin heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Josephus »

Luther schreef:Het zal een tijd zijn, waarin de kerk weer ondergronds zal zijn en het reformatorisch onderwijs niet meer zal bestaan.
Dat laatste biedt ook kansen. Stefan Paas schreef daar onlangs een mooi stukje over:
http://www.cvkoers.nl/artikelen/paars_is_geen_drama.php
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door refo »

In dit kader las ik gisteravond iets opmerkelijks. Ik moet het nog verder onderzoeken.

Dr A Noordegraaf had als stelling dat door de scheiding die de kerk heeft gemaakt tussen het (per definitie zondige) lichaam en de (onsterfelijke) ziel, het christendom de aansluiting met de wereld volkomen is kwijtgeraakt. Christenen kunnen over ontwikkelingen die ze niet aanstaan niet anders meer dan zuchten en klagen. Anderzijds kan de wereld niets (meer) met christelijke argumenten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door memento »

Josephus schreef:
Luther schreef:Het zal een tijd zijn, waarin de kerk weer ondergronds zal zijn en het reformatorisch onderwijs niet meer zal bestaan.
Dat laatste biedt ook kansen. Stefan Paas schreef daar onlangs een mooi stukje over:
http://www.cvkoers.nl/artikelen/paars_is_geen_drama.php
Ik hoop dat zijn optimisme terecht is.

Maar laten we ons niet blind staren op wat politiek. Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heeren hand...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Luther schreef:Het zal een tijd zijn, waarin de kerk weer ondergronds zal zijn en het reformatorisch onderwijs niet meer zal bestaan.
Dat laatste biedt ook kansen. Stefan Paas schreef daar onlangs een mooi stukje over:
http://www.cvkoers.nl/artikelen/paars_is_geen_drama.php
Klopt. Ik heb het vanmorgen ook gelezen. En die kansen zie ik ook wel. Maar wel met de kanttekening dat de kerk als geheel dan erg klein zal zijn geworden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door jvdg »

Ik las vandaag in het RD dat de VVD'er Dupuis en het D66 meisje Elske in de huidige kabinetsformatie een goede kans zien om, zonder de christelijke partijen, een wettelijke mogelijkheid te creëren om een in eigen oog voltooid leven legaal te kunnen doen beëindigen.
Ziek of niet ziek, psychisch belast of niet. De mens mag beslissen. De artsen moeten hieraan medewerking verlenen.

De uitspraak is al meer op dit forum geuit: Het komt er steeds meer op aan dat christenen niet meer bevoorrecht zijn, maar moeten uitkomen voor hun principes en daaronder meer en meer gaan lijden.
Leidt dit tot scheiding van het koren en het kaf?
Wat denken jullie daarvan?

Met een grote mond, dit zal mij niet gebeuren redden we het niet.

Ook deze ontwikkeling zie ik in het bredere verband dat de eindtijd met rasse schreden nadert.
Ik trek er nog even de roze feesten in Tilburg bij.

Sodom en Gomorra waren nog "heilig" vergeleken met ons vaderland.

En toch ben ik niet somber, wel in mijn menselijke overwegingen (omdat ik me niet kan verheffen), maar ik durf het alles over te laten aan de Rechter van hemel en aarde.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door ZWP »

In het artikel van ds. Van den Brink wat laatst in het RD stond (http://www.refdag.nl/opinie/opinie/echt ... e_1_500196) staat dat Pechtold stelt:

"Het verschil zit ‘m hierin, dat u vanuit uw geloof en ideologie het ook voor mij wilt regelen, terwijl D66 u de vrijheid geeft om het op uw manier te doen, maar mij de vrijheid geeft om mijn levenseinde te kiezen, om mijn samenlevingsvorm te kiezen en om mijn seksualiteit te kiezen en te praktiseren." Pechtold, D66

Daar gaat Van den Brink op in, maar echt overtuigen kan hij mij niet.

Want waarom zouden christelijke visies gelden voor niet-christenen? Christenen acteren zo repressief, ze leggen anderen hun eigen overtuiging op.
In het artikel gebruikt ds. Van den Brink het voorbeeld van een traphekje. Moeten we dat traphekje verplichten, ook aan mensen zonder kinderen, of aan mensen die alleen af en toe een kind op bezoek krijgen?
Ofwel, wij kunnen als christenen wel vinden dat het homohuwelijk niet goed is, maar we hoeven toch geen verboden aan anderen op te leggen, die dat wellicht helemaal niet vinden? Pechtold zou zeggen dat ie christenen wel vrijheid geeft om niet met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen, of om geen abortus/euthanasie te plegen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Luther »

ZWP schreef:In het artikel van ds. Van den Brink wat laatst in het RD stond (http://www.refdag.nl/opinie/opinie/echt ... e_1_500196) staat dat Pechtold stelt:

"Het verschil zit ‘m hierin, dat u vanuit uw geloof en ideologie het ook voor mij wilt regelen, terwijl D66 u de vrijheid geeft om het op uw manier te doen, maar mij de vrijheid geeft om mijn levenseinde te kiezen, om mijn samenlevingsvorm te kiezen en om mijn seksualiteit te kiezen en te praktiseren." Pechtold, D66

Daar gaat Van den Brink op in, maar echt overtuigen kan hij mij niet.

Want waarom zouden christelijke visies gelden voor niet-christenen? Christenen acteren zo repressief, ze leggen anderen hun eigen overtuiging op.
In het artikel gebruikt ds. Van den Brink het voorbeeld van een traphekje. Moeten we dat traphekje verplichten, ook aan mensen zonder kinderen, of aan mensen die alleen af en toe een kind op bezoek krijgen?
Ofwel, wij kunnen als christenen wel vinden dat het homohuwelijk niet goed is, maar we hoeven toch geen verboden aan anderen op te leggen, die dat wellicht helemaal niet vinden? Pechtold zou zeggen dat ie christenen wel vrijheid geeft om niet met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen, of om geen abortus/euthanasie te plegen.
Maar nu wat concreter:
De liberale partijen (op ethisch gebied) willen refo-scholen ervan weerhouden om een leraar met een homosexuele relatie te weigeren als docent. Dat kan toch onmogelijk uitgelegd worden als vergroting van de vrijheid. In elke andere casus vindt iedereen deze stelling ook belachelijk. Ga maar na:

Een partij als D66 noemt vaak het argument van gelijkheid en non-discriminatie. Het probleem daarmee is niet dat we dat argument niet zouden begrijpen, ook niet dat we bewust willen discrimineren, maar dat we vanuit onze diepste overtuiging menen dat we niet anders mogen handelen. Daarin is de Bijbel en onze diepste overtuiging niet maar een mening, die eventueel ook uit te schakelen is, maar een allesomvattende waarheid. Als het gaat om de Bijbel geloven wij dat God eenmaal alles goed heeft geschapen, maar dat door de zonde van de mens die goede schepping is vervallen in allerlei opzichten. Homosexualiteit is in die zin een gevolg van de zonde.
Let wel: in het refo-onderwijs werken ook docenten die honmosexueel zijn. Dát is ook het probleem niet. Het gaat erom dat een docent op een refo-school school ook leeft overeenkomstig het Woord van God de Bijbel, van waaruit die school bestaat. Dat botst met het hebben van een homosexuele relatie, maar ook met bijvoorbeeld het ongehuwd samenwonen.
Ik weet dat alle voorbeelden mank gaan en ik excuseer me bij voorbaat voor de mogelijke negatieve kwalificaties die in dit voorbeeld besloten zouden kunnen liggen. Maar stel nu dat een boer vanuit de intensieve veehouderij zich zou kandideren voor het kamerlidmaatschap voor de Partij voor de Dieren. Ik weet zeker dat deze beste man de kandidatenlijst niet haalt. Discrimineert de PvdD dan? Nee, mijns inziens niet. Het is namelijk zo, dat deze man de grondbeginselen van de PvdD nooit met gezag naar voren zal kunnen brengen. Daarmee zou de geloofwaardigheid van de boodschap zelf ook worden aangetast.
In zekere zin is het zo ook met de grote moeite met de leraar op een refo-school, die een homosexuele relatie heeft. Hij zal een boodschap moeten uitdragen en van daaruit moeten spreken met leerlingen, die hij – gezien de wijze waarop hij leeft – niet deelt.
En laat echt helder zijn: wij wijzen geen mensen af! Om elk mens zijn we bewogen; wel wijzen we zonden af, omdat God ze in Zijn Woord als zonde heeft benoemd. De grote Duitse reformator Luther heeft eens mooi het gevoelen verwoord, dat hieromtrent nu bij mij opkomt: “Het is geen kwestie van willen, maar hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij.”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Fjodor »

refo schreef:In dit kader las ik gisteravond iets opmerkelijks. Ik moet het nog verder onderzoeken.

Dr A Noordegraaf had als stelling dat door de scheiding die de kerk heeft gemaakt tussen het (per definitie zondige) lichaam en de (onsterfelijke) ziel, het christendom de aansluiting met de wereld volkomen is kwijtgeraakt. Christenen kunnen over ontwikkelingen die ze niet aanstaan niet anders meer dan zuchten en klagen. Anderzijds kan de wereld niets (meer) met christelijke argumenten.
Ten eerste vraag ik me af of dat onderscheid daadwerkelijk zo gemaakt is.
Ten tweede lijkt het mij stug dat dat de oorzaak is van het kwijtraken van de aansluiting met de wereld. Volgens mij had Plato zelf ook redelijk wat aansluiting met de wereld. Hij was zeker actief met het bestuur van de stad bezig.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
refo schreef:In dit kader las ik gisteravond iets opmerkelijks. Ik moet het nog verder onderzoeken.

Dr A Noordegraaf had als stelling dat door de scheiding die de kerk heeft gemaakt tussen het (per definitie zondige) lichaam en de (onsterfelijke) ziel, het christendom de aansluiting met de wereld volkomen is kwijtgeraakt. Christenen kunnen over ontwikkelingen die ze niet aanstaan niet anders meer dan zuchten en klagen. Anderzijds kan de wereld niets (meer) met christelijke argumenten.
Ten eerste vraag ik me af of dat onderscheid daadwerkelijk zo gemaakt is.
Ten tweede lijkt het mij stug dat dat de oorzaak is van het kwijtraken van de aansluiting met de wereld. Volgens mij had Plato zelf ook redelijk wat aansluiting met de wereld. Hij was zeker actief met het bestuur van de stad bezig.
de kerk heeft de wereld binnengehaald, toen is het al mis gegaan.
vandaar dat christenen toen ook niet meer vervolgd werden....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie