Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

De zzp'er in de bouw is man, gemiddeld 44 jaar en maakt veel meer uren dan iemand met een voltijdbaan. Hij verdient gemiddeld 42.000 euro bruto per jaar.
Dat valt te lezen in het woensdag gepubliceerde rapport ''Zzp'ers in de bouw: marktpositie en vooruitzichten '' van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het is gebaseerd op een grootschalige enquête onder zzp'ers.

Het aantal zzp'ers in de bouw is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Nu zijn het er ongeveer 80.000. Zij vormen inmiddels 15 procent van de werkenden in de sector, 10 procentpunt meer dan in 1996.

De komende jaren groeit hun aantal nog wel maar niet meer zo hard, verwacht het EIB. In 2020 ligt het aantal tussen de 80.000 en 125.000.

Maar dat laatste aantal wordt alleen bereikt bij hoge groei en deregulering.

De zzp'er heeft gemiddeld tien opdrachtgevers en is niet, zoals wel wordt gedacht, voor het merendeel van zijn omzet afhankelijk van inhuur door aannemers.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent wel eens werkt voor particulieren en voor bijna de helft zijn die de belangrijkste opdrachtgever.

Veruit de meesten hebben eerst in loondienst gewerkt voordat zij voor zichzelf begonnen. ''Zij hebben die stap gezet omdat zij zelf dingen wilden kunnen bepalen. Of om het geld, omdat zij ervan uitgaan dat zij er op vooruitgaan'', aldus Taco van Hoek van EIB.

Nog geen 10 procent gaf aan dat zij noodgedwongen als zelfstandigen zijn begonnen.

Een zzp'er maakt veel uren. Een voltijdbaan in Nederland komt neer op circa 1720 uur per jaar. De zzp'er in de bouw komt daar ver boven uit. Van de 2175 uur die hij per jaar werkt, kan hij 75 procent declareren bij de opdrachtgever.

De zelfstandigen zijn in vergelijking met werknemers in de bouw meer bereid risico's te nemen. Maar dat neemt niet weg dat de meesten zich verzekeren tegen risico's die het werken als zelfstandige met zich meebrengen.

Twee derde is verzekerd voor aansprakelijkheid en 57 procent voor arbeidsongeschiktheid.





Zijn onder de OSW' ers nog ZZP 'ers? ZIjn moeilijke tijden voor de ZZP'er. Vond dat men ook veel te snel voor zichzlef begon een aantal jaar geleden. Direct een dikke auto, mooie bus met velgen. Men dacht zo rijk te zijn.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door ZWP »

€ 44.000 voor 2.175 uur is maar € 20 bruto per uur. Dat lijkt me best laag?
Ook kan ik met niet voorstellen dat de gemiddelde ZZP-er in de bouw meer dan 49 weken werkt à 44 uur per week?

Wat ik hier (Randstad) om me heen hoor is dat ZZP-ers in de bouw voor zo'n € 30 per uur werken, gewoon 40 uur per week, 47 weken per jaar. Dan heb je het over € 56.400 bruto per jaar. Dat zijn toch heel andere getallen!?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

ZWP schreef:€ 44.000 voor 2.175 uur is maar € 20 bruto per uur. Dat lijkt me best laag?
Ook kan ik met niet voorstellen dat de gemiddelde ZZP-er in de bouw meer dan 49 weken werkt à 44 uur per week?

Wat ik hier (Randstad) om me heen hoor is dat ZZP-ers in de bouw voor zo'n € 30 per uur werken, gewoon 40 uur per week, 47 weken per jaar. Dan heb je het over € 56.400 bruto per jaar. Dat zijn toch heel andere getallen!?

We besteden regelmatig werk uit aan ZZP'ers. Uurtarieven van € 20 to € 25,-- zijn normaal hoor. En alle uren zijn natuurlijk niet declarabel he. Wat denk je van administratieuren, inkoop, offertes maken etc.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door ZWP »

tukkertje schreef: We besteden regelmatig werk uit aan ZZP'ers. Uurtarieven van € 20 to € 25,-- zijn normaal hoor. En alle uren zijn natuurlijk niet declarabel he. Wat denk je van administratieuren, inkoop, offertes maken etc.
Over declarabele uren: meestal doet een boekhouder voor een leuk bedrag de (meestal) eenvoudige boekhouding en wordt eens in de twee weken een factuur verstuurd (die bijna altijd hetzelfde is). Dat kost ook niet veel tijd.
Daarnaast zit er blijkbaar een behoorlijk verschil tussen uurtarieven in de Randstad en in Twente!? Waarschijnlijk zijn alle overige kosten trouwens hoger in de Randstad, vooral de woonlasten.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

ZWP schreef:
tukkertje schreef: We besteden regelmatig werk uit aan ZZP'ers. Uurtarieven van € 20 to € 25,-- zijn normaal hoor. En alle uren zijn natuurlijk niet declarabel he. Wat denk je van administratieuren, inkoop, offertes maken etc.
Over declarabele uren: meestal doet een boekhouder voor een leuk bedrag de (meestal) eenvoudige boekhouding en wordt eens in de twee weken een factuur verstuurd (die bijna altijd hetzelfde is). Dat kost ook niet veel tijd.
Daarnaast zit er blijkbaar een behoorlijk verschil tussen uurtarieven in de Randstad en in Twente!? Waarschijnlijk zijn alle overige kosten trouwens hoger in de Randstad, vooral de woonlasten.

En men werkt er minder hard.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door ZWP »

tukkertje schreef: En men werkt er minder hard.
Dat denken die Tukkers, ja... :langue
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

ZWP schreef:
tukkertje schreef: En men werkt er minder hard.
Dat denken die Tukkers, ja... :langue

Rijden niet voor niets elke ochtend hodnerden busjes vanuit het oosten naar het westen;)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door ZWP »

tukkertje schreef:
ZWP schreef:
tukkertje schreef: En men werkt er minder hard.
Dat denken die Tukkers, ja... :langue

Rijden niet voor niets elke ochtend hodnerden busjes vanuit het oosten naar het westen;)
Dat komt omdat ze zo goedkoop zijn! ;)
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

Hard werken voor weinig
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door coupe soleil »

tukkertje schreef:(...) ZIjn moeilijke tijden voor de ZZP'er. 1)

Vond dat men ook veel te snel voor zichzlef begon een aantal jaar geleden. Direct een dikke auto, mooie bus met velgen. Men dacht zo rijk te zijn. 2)

1) Zo moeilijk zijn de tijden helemaal niet voor ZZP'ers. Veel aannemers en dergelijke maken momenteel meer gebruik van ze dan ooit: veel minder risico dan eigen personeel.

2) Erg kortzichtig inderdaad. Veel van die blaaskaken zijn dan ook geen ZZP'er meer inmiddels...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door Orchidee »

tukkertje schreef:Hard werken voor weinig
Met de ZZP'ers die ik ken ( ongeveer 10) heb ik totaal geen medelijden hoor :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door tukkertje »

Orchidee schreef:
tukkertje schreef:Hard werken voor weinig
Met de ZZP'ers die ik ken ( ongeveer 10) heb ik totaal geen medelijden hoor :nonnon

Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ze kiezen er zelf voor. Ze zien vaak gouden bergen, maar komen bedrogen uit. Op een enkeling na dan. Er zijn ook best ZZP 'ers die de kost goed verdienen.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door Lassie »

Mijn man, een zzper, vindt het heerlijk om gewoon eigen baas te zijn en zelfstandig te werken ipv een baas boven zich te hebben die op een buro stoel zit en commandeert en niet functioneert en mensen ontslaat die niet ontslaan hoeven worden.

Dus ik begrijp sommige zzpers maar al te goed.

officieel is hij niet helemaal zzp, hij werkt overigens ook nog voor een baas
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door Gian »

Ervaren lassers en stratenmakers met eigen spullen kunnen nog steeds E35 p/u vragen. Met name in de metaal is het makkelijk overuren maken. Als je dan boven een ton bruto p jaar komt doe je leuk mee.
Als ik genoemde bedragen in de openingspost lees begrijp ik niet dat je in de bouw als zzp-er begint. Ik weet niet wat het brutoloon van een werknemer in de bouw is, dat moet dan ook behoorlijk laag zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zzp'er in de bouw maakt veel uren

Bericht door Joannah »

Alsjeblieft, medeforummers, iedereen weet toch wel dat er giga wordt zwart uitbetaald voor klussen.
als ze meer verdiensten opgeven, moeten ze ook meer belasting betalen, dus natuurlijk houden ze zich "arm".
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie